تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805619659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجلس منتظر پاسخ دولت به «بان» بي‌خرد است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مجلس منتظر پاسخ دولت به «بان» بي‌خرد است
سخنان مداخله‌جويانه بان‌كي‌مون دبير كل سازمان ملل درباره موضوعات داخلي ايران، همچنان با واكنش‌هاي نمايندگان مجلس همراه شده است


سخنان مداخله‌جويانه بان‌كي‌مون دبير كل سازمان ملل درباره موضوعات داخلي ايران، همچنان با واكنش‌هاي نمايندگان مجلس همراه شده است؛ سخناني كه به باور بسياري از كارشناسان امور بين‌الملل نقض‌كننده اصل بي‌طرفي سازمان ملل توسط دبير كل اين سازمان است. اما سخنان بان‌كي‌مون در حالي خطاب به جمهوري اسلامي مطرح مي‌شود كه اين سازمان سكوت بي‌سابقه‌اي را در قبال كشتار مسلمانان ميانمار، سوريه، ‌پاكستان و افراد بي‌گناه ديگر در كشورهاي آفريقايي دارد. اين در حالي است كه موارد نقض حقوق بشر، شهروندان و پناهندگان در كشورهاي مختلف اروپايي و امريكايي نيز اگرچه بارها توسط رسانه‌ها پوشش داده شد، اما همواره با بي‌تفاوتي سازمان‌هاي بين‌المللي به ويژه سازمان ملل همراه شده است. اما اين رفتار دوگانه سازمان ملل در قبال ايران و ساير كشورها در حالي است كه به باور بسياري اين سخنان بان‌كي‌مون كه با انتشار گزارش سالانه احمد شهيد به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ايران همراه شده، بيان كننده استراتژي جديد غرب در خصوص جا به جا كردن موضوع فشارها از بحث هسته‌اي به موضوع حقوق بشر است.
اين رفتار دوگانه سازمان ملل با واكنش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همراه شده و از مسئولان ديپلماسي كشور خواسته‌اند تا واكنشي مناسب به اين سخنان و رفتارهاي بان‌كي‌مون دهند.
      
   مسئولان اجرايي بي‌تفاوت نباشند
در همين ارتباط غلامعلي حدادعادل رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بيانيه مداخله‌جويانه دبيركل سازمان ملل در مورد كشورمان اظهارداشت: اظهارات سخيف بان‌كي‌مون و همچنين عملكرد اشتون در سفر به ايران نشان مي‌دهد با اينكه يك ماه از حضور پررنگ مردم در خيابان‌ها در روز 22 بهمن نگذشته دچار فراموشي شده‌اند و يادشان رفته مردم ايران نظري متفاوت از آنها دارند.
رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس در ادامه تصريح‌كرد: مسائل داخلي كشورمان نياز به اظهارنظر غربيان ندارد و خود مصلحت خويش را بهتر مي‌دانيم.
وي همچنين از مسئولان اجرايي خواست تا در قبال سخنان مداخله جويانه بان‌كي‌مون و رفتار اشتون بي‌تفاوت نباشند و تأكيد كرد: لازم است تا وزارت خارجه نيز در مقابل اينگونه مسائل منفعلانه عمل نكند.
حدادعادل در پايان خاطرنشان‌كرد: خوب بود آقاي بان‌كي‌مون يك كلمه هم راجع به حقوق بشر در سوريه و بحرين اظهار نظر كند.

   پاسخ قاطع روحاني به ادعاهاي بان‌كي‌مون شائبه‌ها را برطرف مي‌كند
اسماعيـل كـوثري نايب‌ رئيس كميسيون امنيت‌ملي و سياست ‌خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌و‌گو با تسنيم، ضمن تقدير از مواضع ارزشمند رئيس دستگاه قضا در واكنش به اظهارات مداخله‌جويانه دبيركل سازمان ملل، با بيان اينكه آقاي بان‌كي‌مون متوجه نيست كه در چه جايگاهي قرار دارد، گفت: علت اين‌گونه اظهارات گستاخانه بان‌كي‌مون اين است كه با دستور امريكا، انگليس و صهيونيست‌ها روي كار آمده تا هرچه را به او ديكته مي‌‌شود به زبان بياورد.
وي افزود: بان‌كي مون در قد و قواره‌اي نيست كه دبيركل سازمان ملل باشد، چون يك دست‌نشانده بوده و مجبور است صداي اربابان خود را از تريبون سازمان ملل بيان كند. نقش سازمان ملل چيز ديگري است.
وي نبايد در امور داخلي كشورها مداخله كند و زيبنده نيست كه مواضع دوستان خود را تكرار كند. نايب‌ رئيس كميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه رئيس‌جمهور بايد قوي و محكم پاسخ تهمت‌هاي واردشده به دولتش را بدهد، گفت: اگر رئيس‌جمهور يا سخنگوي دولت پاسخ مورد انتظار را به اين تهمت‌ها ندهد، اين شائبه را به ذهن متبادر مي‌كند كه روحاني قبل از انتخابات رياست‌جمهوري مذاكرات و صحبت‌هايي را در اين زمينه با امريكايي‌ها داشته، مگر اينكه قاطعانه بيايند اين مورد را تكذيب كنند.
كوثري تصريح كرد: دولت نبايد اجازه دهد ديگران اين‌گونه اجازه مداخله در امور داخلي كشور را داشته باشند. وي گفت: اميدوارم كارهاي زشتي كه اخيراً مسافران خارجي به تهران مي‌آيند انجام مي‌دهند هماهنگ شده نباشد. يك روز هيئت اروپايي مي‌آيد و با فتنه‌گران ديدار مي‌كند، دولت مي‌گويد: ما بي‌اطلاع بوديم.
يك روز اشتون مي‌آيد و باز با فتنه‌گران ديدار مي‌كند و مجدداً دولتي‌ها مي‌گويند: ما بي‌اطلاع بوديم؛ حال كه بيانيه گستاخانه دست‌نشانده امريكا‌يي‌ها را مي‌شنوند انتظار اين است كه واكنش در خور و مناسب از خود نشان دهند.

   تشكيل كميته ويژه بررسي ديدار اشتون با فتنه‌گران در كميسيون امنيت ملي
محمد صالح جوكار عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، از تشكيل كميته‌اي براي بررسي موضوع ديدار اشتون با فتنه‌گران در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر داد و گفت: اين كميسيون در اولين جلسه علني مجلس تشكيل جلسه خواهد داد و موضوع اخير و عاملان ديدار اشتون با چهره‌هاي فتنه را به صورت اسنادي و ميداني بررسي مي‌كند.
وي افزود: به هرحال قابل قبول نيست كه عده‌اي ازآن سوي دنيا بلند شوند و بيايند در داخل كشور آزادانه با كساني كه زماني آرزوي سقوط نظام جمهوي اسلامي را داشتند ديدار كنند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه كميته مذكور علاوه بر بررسي موضوع ديدار اشتون با عاملان فتنه، موضوع ديدار هيئت اروپايي با نسرين ستوده را نيز بررسي خواهد كرد، اظهار داشت: اين خوب نيست كه دولت نتواند تدبيري در اين زمينه بينديشد و زشت‌تر از آن اين است كه وزارت امور خارجه بگويد من در جريان اين ديدارها نبودم.
جوكار تصريح كرد: پيش‌تر كميسيون امنيت ملي نامه‌اي را به وزارت امورخارجه نوشته و در آن از اين وزارتخانه خواسته بود كه كارهايي را براي پيشگيري از وقوع اين اتفاقات انجام دهند و اگر تعللي در اين زمينه صورت گيرد بايد پاسخگو باشند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: پس از توافق ژنو، اتفاقات اخير و تعلل وزارت خارجه و بيانيه‌هاي مداخله جويانه‌ بان‌كي‌مون نشان مي‌دهد كه يا ما از مواضع خود عقب‌نشيني كرده‌ايم و يا آنها در حال پيشروي هستند و هيچ‌كدام از اينها خوشايند نيست و بايد اقدام جدي و ديپلماتيكي در اين زمينه صورت گيرد.
 
  اروپا بداند ايران، اوكراين نيست
همچنين ابراهيم آقامحمدي ديگر عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي خانه ملت، در واكنش به اظهارات اخير بان‌كي‌مون دبير كل سازمان ملل متحد، اين اظهارات را مداخله‌جويانه دانست. وي با اشاره به اينكه بان‌كي‌مون از يك موضع بالا اظهاراتي را نسبت به رئيس‌جمهور كشورمان بيان كرده است، خاطرنشان كرد: چنين رويكردي اهانت صريح به ملت ايران و رئيس‌جمهور كشورمان است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست‌ خارجي مجلس با بيان اينكه لازم است رئيس‌جمهور واكنش قاطعي نسبت به اين اظهارات بان‌كي‌مون نشان دهد، خاطرنشان كرد: اين انتظار وجود دارد كه دستگاه ديپلماسي هم پاسخ قاطعي به اظهارات آقاي بان‌كي‌مون نشان دهد.
آقامحمدي با بيان اينكه امروز جمهوري اسلامي ايران كشوري مقتدر و داراي استقلال كامل است، خاطرنشان كرد: رئيس‌جمهور كشور ما رئيس‌جمهور ايران اسلامي است و در چنين شرايطي بان‌كي‌مون نمي‌تواند درباره وعده‌هاي انتخاباتي آقاي روحاني اظهار نظر كند.
وي همچنين تصريح كرد: آنها تصور مي‌كنند ايران اوكراين است اما بايد بدانند كه اينگونه نيست؛ آنها بايد بدانند با تشر زدن و اظهار نظر از موضع بالا نمي‌توانند موضوعي را به جمهوري اسلامي تحميل كنند.

   دولت پاسخ محكمي به اظهارات سخيف بان‌كي‌مون بدهد
منصور حقيقت‌پور هم با اشاره به اظهارات دبيركل سازمان ملل در رابطه با آزادي بيان در ايران و حصر سران فتنه، گفت:
براي شخصيت بي‌كفايت بان‌كي‌مون و سازمان ملل متأسفم. بان‌كي‌مون با اين اظهارات خود ميخي ديگر به تابوت سازمان ملل زد و مردم را در تشييع جنازه اين سازمان شركت داد.
وي با بيان اينكه جهان اسلام و جنبش عدم‌ تعهد بايد فكري به حال تركيب، ساختار و مديريت سازمان ملل بكند و تصميم جدي در تغيير ساختار آن بگيرد، يادآور شد: بان‌كي‌مون با اين اظهارات خود را به‌عنوان كارگزار امريكا و رژيم‌صهيونيستي قرار داده و البته به‌ عنوان يك مزدور اين دولت‌ها انجام وظيفه مي‌كند.
حقيقت‌پور با اشاره به سكوت سازمان ملل در قبال حوادث سوريه و آفريقاي مركزي، تصريح كرد: آقاي بان‌كي‌مون بگويد چرا تا به حال در ارتباط با مردم سوريه و فشاري كه از سوي امريكا و غرب بر آنها وجود دارد يا ذبح مسلمانان در آفريقاي مركزي سكوت كرده است. وي با تأكيد بر اينكه مگر حصر موسوي و كروبي براي آزادي بيان بوده است، گفت: آنها از آزادي بيان سوءاستفاده كرده‌اند و از پل آزادي عبور و آن را تخريب كرده‌اند.
عضو كميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس با اشاره به واكنش دولت در مقابل اين اظهارات، گفت: جا دارد آقاي رئيس‌جمهور و مسئولان وزارت خارجه به دروغگويي اين مجامع غربي و مدعي حقوق بشر و اين سخن رهبري كه به آنها اعتماد نداريم پي ببرند و پاسخ محكمي به اين اظهارات سخيف بدهند.
   دستگاه ديپلماسي بيشتر به‌ دنبال رعايت نُرم‌هاي بين‌المللي است
حسين نجابت نماينده مردم تهران در مجلس نيز با انتقاد از دستگاه ديپلماسي كشور درباره ديدار كاترين اشتون با محكوم امنيتي و نيز اظهارات مداخله‌جويانه بان‌كي‌مون كه درخواست آزادي سران فتنه را مطرح كرده بود، گفت: ما در سياست خارجي خود و به‌طور دقيق‌تر سياست‌ورزان خود، دچار مشكلي هستيم و آن عدم اهتمام لازم در شفاف كردن مرزبندي‌ها و خط‌‌كشي‌ها با دشمن است.
وي با اشاره به اينكه عده‌اي به اشتباه تصور مي‌كنند ديپلماسي ما بايد صد در صد منطبق با هنجارهاي بين‌المللي باشد، اظهار كرد:‌اين در حالي است كه ما مدعي حرفي تازه در عرصه جهاني هستيم و بايد سخن خود را در قالب متناسب و البته با استدلال بيان كنيم.
نجابت پاسخ ديپلماتيك به معناي مرسوم در ادبيات سياسي را ناسازگار با روح انقلاب اسلامي خواند و گفت: ما نمي‌توانيم اجازه دهيم كه هيئتي خارجي در سفر خود به كشورمان، مانند كشور اوكراين به‌راحتي با يك محكوم امنيتي ديدار كند، البته ديدار با مخالفان ايرادي ندارد‌، اما ديدار با يك محكوم مجاز نيست.
وي با تشكر از سخنان صريح آيت‌الله آملي لاريجاني آن را تبعيت از مواضع رهبر معظم انقلاب ذكر كرد و افزود: البته جمهوري اسلامي ايران در بيان مواضع انقلابي خود با كسي دعوا ندارد، اما با صداي بلند آنها را اعلام مي‌كند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بر عدم انطباق كامل هنجارهاي انقلاب اسلامي با قواعد ديپلماتيك تأكيد كرد و گفت:‌ما به هيچ عنوان حاضر نيستيم معيارهاي بي‌بند و بار سياست دنيا را بپذيريم.
وي تصريح كرد: مسئولان سياست خارجي ما بايد در قبال ديدار مخفيانه مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و سخنان مداخله‌جويانه دبيركل سازمان ملل متحد، صريح‌تر موضع‌گيري مي‌كردند، اما به‌نظر مي‌رسد بيشتر به‌دنبال رعايت نُرم‌ها و پروتكل‌هاي ديپلماتيك هستند.
نجابت در پايان گفت: مسئولان سياست خارجي ما بايد همواره جمله مقام معظم رهبري را كه فرمودند: «من ديپلمات نيستم، انقلابي‌ام‌» را مد نظر داشته باشند.
   بان‌كي‌مون به جاي دخالت در امور داخلي ايران به معضلات بين‌المللي بپردازد
احمد اميرآبادي نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، در واكنش به اظهارات بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل اين اظهارات را دخالت آشكار در امور داخلي كشورمان دانست.
وي اضافه كرد: آقاي بان‌كي‌مون به عنوان دبيركل سازمان ملل بايد به مسائل جهاني بپردازد، آن هم در ايامي كه شاهد ظلم به مردم در بسياري از كشورهاي دنيا هستيم.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي همچنين گفت: آقاي بان‌كي‌مون بهتر است به جاي دخالت در امور داخلي ايران به مشكلات كشورها و حل و فصل معضلات بين‌المللي بپردازد.
اميرآبادي با بيان اينكه آقاي بان‌كي‌مون پايش را از گليمش بيشتر دراز مي‌كند، گفت: بهتر است دبيركل سازمان ملل به مباحث بين‌المللي بپردازد و در امور داخلي ايران دخالت نكند.
 
 سخنان «بان» نابخردانه بود
الهيار ملك‌شاهي رئيس كميسيون قضايي مجلس نيز به ديدار كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با محكومان فتنه در جريان سفر به كشورمان اشاره كرد و گفت: عملكرد اشتون موجب لطمه خوردن حيثيت او به‌عنوان نماينده اتحاديه اروپا شد.  وي ديدارهاي مخفيانه اشتون با افراد خاص در تهران را خارج از توافقات فيمابين و نقض پروتكل‌‌هاي ديپلماتيك و مقررات بين‌المللي خواند و اظهار كرد:‌وجهه او در نتيجه اين اقدام نزد ملت ايران‌، خدشه‌دار شد.
ملك‌شاهي رسمي بودن جايگاه و سفر مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا را يادآور شد و گفت:‌ ملاقات‌هاي مخفيانه و بدون هماهنگي يك مقام رسمي در كشور ديگر علاوه بر اينكه خلاف قانون است، زشت و مذموم نيز مي‌باشد. وي در مورد اظهارات مداخله‌جويانه دبيركل سازمان ملل نيز بيان كرد:‌بان‌كي‌مون تحت تأثير لابي‌هاي صهيونيستي است و اظهاراتش نيز در جهت منافع آنهاست.
ملك‌شاهي با يادآوري جايگاه دبيركل سازمان ملل به‌عنوان يك مقام مؤثر در نظم و صلح جهاني گفت:‌از او انتظار مي‌رود مواضع مقبول و قانوني اتخاذ كند، در حالي كه اظهارات مداخله‌جويانه اخير او نابخردانه بود.
 
  وزارت‌خارجه به اظهارات بان‌كي‌مون واكنش قاطع نشان دهد
حجت‌الاسلام عليرضا سليمي نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس، در واكنش به ديدار اشتون با محكوم فتنه 88، گفت: مؤمن از يك سوراخ چند بار گزيده نمي‌شود.
وي با اشاره به ديدار هيئت پارلماني اروپا با نسرين ستوده و جعفر پناهي اظهار داشت: در ديدار گذشته مسئولان دولتي اعلام كردند كه كار از دستشان در رفته است اما شاهد بوديم در زمان حضور اشتون در تهران هم حاشيه‌هايي به وجود آمد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين تصريح كرد: اگر مسئولان وزارت خارجه از ديدار اشتون با محكوم فتنه مطلع نبوده‌اند كه از ساده‌انگاري آنهاست اما اگر از اين ديدار مطلع بوده و ملاقات با هماهنگي آنها انجام شده است بايد پرسيد چگونه دستگاه ديپلماسي اجازه داده است كسي استقلال جمهوري اسلامي ايران را خدشه‌دار كرده و با محكوم دستگاه قضايي كشورمان ديدار كند.
سليمي همچنين با انتقاد شديد از اظهارات بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل متحد پيرامون وضعيت حقوق بشر در ايران خواستار واكنش قاطع دستگاه قضا به اظهارات وي شد.

نویسنده : جعفر تكبيري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 24 اسفند 1392 - 09:04





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن