تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806901462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو کارنامه متفاوت برای کشتی در سال92؛کشتی آزاد با خادم نمره قبولی گرفت؛ فرنگی چوب نبود بنا را خورد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دو کارنامه متفاوت برای کشتی در سال92؛کشتی آزاد با خادم نمره قبولی گرفت؛ فرنگی چوب نبود بنا را خورد تهران - کشتی شاید ورزشی فراگیر، صنعتی پولساز و حرفه ای درآمدزا همچون فوتبال در سراسر دنیا نیست اما در ایران،شرایط جور دیگری برای این ورزش رقم خورده است، به گونه ای که می توان کشتی را ستون فقرات و از ارکان اصلی ورزش این کشور به حساب آورد. کشتی در ایران، اقبال عمومی و نگاه های شیفته بسیاری را با خود دارد.


به گزارش ایرنا، کشتی ایران در سال 92 همچون سال های گذشته و طبق روال معمول، حضور در میدان های مختلف و متعدد بین المللی از جمله پیکارهای قهرمانی سال 2013 آسیا و جهان در هر سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را در برنامه خود داشت و در جمع بندی کلی و نگاهی اجمالی می توان عملکرد سال 92 کشتی را با وجود همه ناملایمات و مشکلات مالی که گریبان این ورزش را گرفت، مطلوب توصیف کرد.
کشتی کشورمان در سال رو به پایان، ویژگی ها و مشخصات خاص خود را داشت و دو کارنامه متفاوت در دو رشته آزاد و فرنگی را ارایه کرد. علاوه بر آن، کشتی در کادر اجرایی و رهبری خود و همین طور در کادر فنی تیم ملی فرنگی دستخوش تغییرات اساسی شد و افراد دیگری جایگزین نفرات قبلی شدند.
** کشتی بار دیگر به دست اهل فن افتاد
با انتخاب «رسول خادم» قهرمان اسبق کشتی آزاد جهان و المپیک به عنوان رییس جدید فدراسیون کشتی که تا پیش از این فقط عهده دار مسوولیت کادر فنی تیم های ملی کشتی آزاد ایران بود، زمام امور کشتی کشور پس از گذشت هشت سال، بار دیگر بدست قهرمانان و افراد اهل فن و خبره کشتی افتاد.
هشت سال پیش وقتی که «محمدرضا طالقانی» مرد سرد و گرم چشیده و استخوان خورد کرده کشتی ایران با حالت قهر و ناراحتی از ریاست فدراسیون کشتی کنار رفت، کشتی افرادی را به عنوان مسوول خود دید که فقط نام کشتی به گوش آنها خورده بود و در بعد فنی و نگاه عمیق و ریشه ای به کشتی، هیچ سررشته و آگاهی در این ورزش پهلوانی نداشتند، به طوری که تا قبل از انتخاب رسول خادم به عنوان رییس فدراسیون کشتی در دی ماه امسال، ورزش اول کشورمان شرایط مناسب و مساعدی نداشت.
با روی کار آمدن «رسول خادم»، قهرمانانی چون «علیرضا حیدری» و «حمید بنی تمیم» به عنوان دستیاران وی بر صندلی نایب رییسی و دبیری فدراسیون کشتی نشستند و همین طور «علیرضا رضایی» قهرمان دیگری بود که خادم مسوولیت کادر فنی تیم های ملی کشتی آزاد را که در اختیار خودش بود، به او واگذار کرد تا با فراغ خاطر بیشتری به مسوولیت جدید خود بپردازد.
اگرچه خادم علاوه بر ریاست فدراسیون کشتی، از سوی شورای فنی کشتی آزاد به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران برگزیده شد تا همچنان مسوولیت هدایت و رهبری فنی این تیم را همچنان عهده دار باشد.
** بازگشت دوباره محمد بنا به عرصه کشتی
همزمان با در اختیار گرفتن مسوولیت ریاست فدراسیون کشتی از سوی رسول خادم، چیزی که همگان انتظار آن را می کشیدند، به وقوع پیوست و «محمد بنا» پس از یک سال و نیم دوری از کشتی، بار دیگر به عرصه کشتی کشور بازگشت و همچون گذشته مسوولیت سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی ایران را برعهده گرفت و در کنار او «حسن بابک» سرمربی اسبق این تیم در سال های گذشته نیز به عنوان مدیر فنی تیم های ملی کشتی فرنگی بار دیگر به میدان بازگشت که همه این موارد، اتفاقات خوب و خوش یمنی برای کشتی ایران در سال 92 بود.
بازگشت «محمد بنا» به کشتی اگرچه خیلی دیر و بعد از پیکارهای کشتی قهرمانی سال 2013 بزرگسالان جهان در بوداپست مجارستان اتفاق افتاد اما باعث خوشحالی دوستداران و طرفداران کشتی در ایران شد.
گذشته از این مسایل، قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در پیکارهای جهانی سال 2013 بزرگسالان در بوداپست مجارستان را باید روشن ترین نقطه در کارنامه یک سال گذشته این ورزش به حساب آورد و این رشته پس از آخرین قهرمانی خود در جهان که سال 2002 در تهران اتفاق افتاده بود، این بار پنجمین قهرمانی خود را در دنیا بعد از 11 سال انتظار و با کنار زدن روس ها در قلب اروپا جشن گرفت.
مردان کشتی ایران در هر دو رشته آزاد و فرنگی که بیشترین سهم را در افتخارات جهانی و المپیکی تاریخ 65 ساله ورزش ایران در بعد بین المللی (اولین حضور به بازی های المپیک 1948 لندن مربوط می شود) دارند، در میدان جهانی بوداپست در رشته آزاد با تصاحب مقام قهرمانی، کشتی کشورمان را به جایگاه اصلی و رفیع خود بازگردانده اما در رشته فرنگی با کسب مقام هفتمی متزلزل نشان دادند.
ناگفته نماند، تیم ملی کشتی آزاد ایران در سال های 1961 یوکوهامای ژاپن، 1965 منچستر انگلیس، 1998 و 2002 تهران
توانسته بود، قهرمان جهان شود و علاوه بر آن در فواصل سال های دهه 50 میلادی تا به امروز، بارها مقام های نایب قهرمانی و سومی جهان را در کنار سایر قدرت های دنیا از آن خود کرده است.
«رسول خادم» که تا پیش از انتخاب خود به عنوان رییس فدراسیون کشتی و حدود هشت ماه قبل از آغاز بازی های المپیک 2012 لندن، مسوولیت کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران را برعهده گرفت، توانست با کنار هم قرار دادن بهترین و کارآمدترین مربیان جوان و ایجاد تفاهم، هماهنگی و اتحاد بین آنها، تحولی در کادر فنی تیم ملی ایجاد کند و بعد از یک سال و نیم تلاش و کوشش خود و دستیارانش، تیم ملی کشتی آزاد کشورمان را در بوداپست مجارستان به مقام قهرمانی جهان برساند.
تیم ملی کشتی آزاد ایران در پیکارهای کشتی قهرمانی سال 2013 بزرگسالان جهان در بوداپست مجارستان با 2 مدال طلای «حسن رحیمی» و «رضا یزدانی» در وزن های 55 و 96 کیلوگرم، مدال نقره «عزت الله اکبری» در 74 کیلوگرم و دو برنز «مسعود اسماعیل پور» و «احسان لشکری» در وزن های 60 و 84 کیلوگرم و 46 امتیاز، بالاتر از رقیب دیرینه و همیشگی خود روسیه به مقام قهرمانی رسید.
روس ها در بوداپست با 2 مدال طلا، 3 برنز و 44 امتیاز به مقام نایب قهرمانی رضایت داده و شکست خود را برابر ایران پذیرفتند.
پس از ایران و روسیه، تیم های گرجستان، اوکراین، آمریکا و هندوستان به ترتیب با 29، 27، 25 و 23 امتیاز، حائز رتبه های سوم تا ششم جهان شدند.
کشتی ایران به رغم موفقیت در رشته آزاد در آوردگاه جهانی مجارستان، در رشته فرنگی نتیجه خوبی نگرفت و فقط با یک مدال طلای «طالب نعمت پور» در وزن 84 کیلوگرم، یک مقام پنجمی «مهدی علی یاری» در 96 کیلوگرم و یک مقام هشتمی «افشین بیابانگرد» در 66 کیلوگرم و با 19 امتیاز در جایگاه هفتم دنیا ایستاد.
در واقع تیم ملی کشتی فرنگی ایران که با قهرمانی در المپیک لندن، چشم ها را به خود خیره کرد و بهترین تیم کشتی فرنگی دنیا شناخته شد، به یک باره عقب گرد کرد و در واقع چوب نبود و غیبت «محمد بنا» سرمربی کاربلد و فهیم خود را خورد.
علاوه بر نبود بنا، ترکیب کاملا دگرگون شده نفرات و کادر فنی تیم اعزامی به بوداپست که غیبت و کناره گیری محمد بنا به این مساله دامن زده بود، مزید برعلت شد تا تیم ملی دور از انتظار و اندازه های حقیقی خود در بوداپست ظاهر شود.
** دوپینگ امیر علی اکبری، نقطه تاریک کشتی
تیم ملی کشتی فرنگی ایران به هیچ وجه ویژگی ها و استانداردهای لازم در حد یک تیم قهرمان جهان و المپیک را نداشت و دیگر نمی شد نام بهترین تیم پنج سال اخیر دنیا را روی آن گذاشت.
علاوه بر آن به دلیل ضعف و ناتوانی اعضای کادر فنی و سرپرستی خود، حواشی مختلفی در پیش از اعزام به بوداپست و مهم تر از هر چیز مساله دوپینگ و پس گرفته شدن مدال طلای کشتی گیری به نام «امیر علی اکبری» را به همراه داشت.
علی اکبری با کسب مدال های برنز و طلای جهان در سال های 2009 هرنینگ دانمارک و 2010 مسکو - روسیه که تحت هدایت و نظر «محمد بنا» بدست آمده بود، استعداد و ستاره درخشانی در سنگین وزن کشتی فرنگی ایران بود و با دوپینگ خود برای همیشه به خاموشی گرایید و به مسلخ فرستاده شد!
علی اکبری، استعداد و پدیده ای در کشتی فرنگی بود که ضمن آشنایی با تکنیک های ناب این رشته، از قدرت بدنی بالا و فیزیک جسمانی خوبی نیز سود می برد و به لطف اعتبار تنه و قدرت حیرت آور و خیره کننده خود در اجرای فنون در خاک و سرپا، اصلا نیازی به دوپینگ نداشت و تا سال های آینده می توانست کشتی فرنگی ایران را در دنیا صاحب افتخارات فراوانی کند.
دوپینگ امیر علی اکبری، نقطه تاریک کشتی ایران در سال 92 بود و باعث شد با پس گرفته شدن مدال طلای او و کسر 10 امتیاز، کشتی فرنگی ایران در سال 2013 با سه پله سقوط، از مقام چهارم به مقام هفتم دنیا تنزل کند!
در رزمگاه جهانی بوداپست مجارستان، تیم های روسیه، کره جنوبی، مجارستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان به ترتیب با 43، 37، 31، 28، 27 و 21 امتیاز در مکان های نخست تا ششم رقابت های کشتی فرنگی قرار گرفتند و ترکیه که همانند ایران 19 امتیاز داشت، به دلیل نداشتن مدال طلا و فقط با 2 برنز، یک مقام نهمی و یک مقام دهمی پس از تیم ایران در جای هشتم دنیا ایستاد.
** نزول وحشتناک کشتی فرنگی با نبود محمد بنا
کناره گیری محمد بنا از سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی پس از المپیک لندن نه تنها در تیم ملی که در همه رده های سنی و در همه ابعاد، خود را نشان داد و تیم های کشتی فرنگی حتی در سطح آسیا نزول وحشتناک داشتند.
در واقع کشتی فرنگی ایران با کنار رفتن «محمد بنا» پس از المپیک لندن به یک باره افول کرد!
چرا که بنا به عنوان مدیر فنی تیم های ملی کشتی فرنگی بر نحوه تمرینات همه تیم ها نظارت کامل داشت و کادر فنی همه تیم ها تحت نظارت او عمل می کردند.
بنابراین، کشتی آزاد در پیکارهای جهانی بوداپست مجارستان با بودن «رسول خادم» نمره قبولی گرفت اما کشتی فرنگی فقط به خاطر نبودن «محمد بنا» ضعیف و متزلزل نشان داد.
** هندی ها جلوتر از ایران در آسیا
هندی ها که در سال های دور و نزدیک، بارها میزبانی مسابقه های جهانی و آسیایی کشتی در رده های سنی مختلف را تجربه کرده اند، در سال 2013 پیشرفت چشمگیری در سطح آسیا و جهان در همه رده های سنی کشتی آزاد و فرنگی نشان دادند.
هندوستان در سال میلادی گذشته، برگزار کننده مسابقه های کشتی قهرمانی بزرگسالان و جوانان آسیا بود و تیم های
نوجوانان، جوانان و بزرگسالان این کشور در تمامی رقابت های آسیایی هر دو رشته آزاد و فرنگی جزو تیم های برتر قاره کهن قرار گرفتند.
این رقابت ها با حضور تیم های 21 کشور، اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ماه سال 92 در شهر دهلی نو پایتخت هندوستان برگزار شد و تیم های ملی کشتی فرنگی و آزاد ایران بدون مهره های اصلی و با تلفیقی از نفرات دوم، سوم و چهارم خود در آن شرکت کرده و هر دو تیم به مقام نایب قهرمانی رسیدند.
ضمن آنکه جریان همیشگی ناداوری ها و غرض ورزی های کنفدراسیون کشتی آسیا که سال هاست از سوی کره ای ها، هدایت و رهبری می شود، علیه کشتی ایران در تشک های آسیایی هند کاملا مشهود بود و این مساله، قهرمانی کره جنوبی در کشتی فرنگی و هندوستان در کشتی آزاد را رقم زد.
در کشتی آزاد، تیم ایران با کسب یک مدال طلا و سه برنز پس از هندوستان که با 48 امتیاز به مقام قهرمانی رسید، با 45 امتیاز
نایب قهرمان شد و مغولستان با 40 امتیاز در مکان سوم ایستاد.
در کشتی فرنگی، تیم کشورمان صاحب سه مدال نقره و دو برنز شد و با 50 امتیاز عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد.
ضمن آنکه تیم کره جنوبی با 4 مدال طلا، یک نقره و 58 امتیاز قهرمان شناخته شد و قزاقستان با یک مدال طلا، یک نقره، 2 برنز و 49 امتیاز در مکان سوم قرار گرفت.
** نوجوانان و جوانان در حد انتظار ظاهر نشدند
جوانان کشتی ایران در مسابقه های کشتی قهرمانی جوانان زیر 20 سال جهان که مرداد ماه سال 92 در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد، در هر دو رشته آزاد و فرنگی مقام سوم را کسب کردند.
در این مسابقه ها، تیم کشورمان در رشته آزاد، با کسب یک مدال طلا، یک نقره، دو برنز و 46 امتیاز پس از تیم های روسیه و جمهوری آذربایجان به مقام سوم رسید.
در رشته فرنگی نیز تیم کشورمان با یک مدال طلا، یک نقره، یک برنز و با 42 امتیاز پس از تیم های روسیه و جمهوری آذربایجان در مکان سوم قرار گرفت.
ضمن آنکه در این مسابقه ها، سه تن از کشتی گیران جوان کشورمان (یک نفر در آزاد و دو نفر در فرنگی) در اقدامی جوانمردانه از کشتی گرفتن با حریفان رژیم صهیونیستی سر باز زدند و به این ترتیب سه مدال مسلم تیم ایران از دست رفت.
اما جوانان کشتی کشورمان در رقابت های آسیایی این رده سنی که در شهر پوکت تایلند برگزار شد، در رشته آزاد با 3 مدال طلا، یک نقره، 2 برنز و 63 امتیاز پس از تیم هندوستان به مقام نایب قهرمانی بسنده کرد. تیم قزاقستان نیز سوم شد.
تیم جوانان کشورمان در رقابت های کشتی فرنگی نیز پس از تیم کره جنوبی و فقط با اختلاف یک امتیاز به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.
تیم ایران در این رقابت ها صاحب 2 مدال طلا، یک نقره و 2 برنز و 56 امتیاز شد. تیم قزاقستان نیز در مکان سوم قرار گرفت.
مسابقه های کشتی قهرمانی سال 2013 نوجوانان 16 و 17 سال جهان، اواخر مرداد ماه سال 92 در شهر ˈزرنیانینˈ صربستان برگزار شد و ایران در کشتی آزاد با سه مدال نقره، دو برنز و 56 امتیاز
پس از تیم های روسیه و جمهوری آذربایجان به مقام سوم دست یافت.
در رقابت های کشتی فرنگی نیز تیم نوجوانان کشورمان فقط یک مدال طلا بدست آورد و توفیق قرار گرفتن در بین سه تیم برتر جهان را نیافت و بعد از تیم های روسیه، جمهوری آذربایجان، قرقیزستان، اوکراین، گرجستان، ترکیه و بلاروس هشتم شد!
مغول ها که از دیرباز از قدرت های اصلی کشتی قاره کهن به شمار می روند و در سطح جهان نیز مطرح هستند، اوایل مرداد ماه سال 92 برگزار کننده رقابت های کشتی قهرمانی سال 2013 نوجوانان 16 و 17 سال آسیا در شهر اولان باتور بودند.
نوجوانان کشتی آزاد ایران در این رقابت ها با 3 مدال طلا، 3 نقره،
2 برنز و 80 امتیاز پس از همتاهای هندی خود به مقام نایب قهرمانی دست یافتند. هندوستان با 84 امتیاز قهرمان شد و قزاقستان با 72 امتیاز در جای سوم قرار گرفت.
در رقابت های کشتی فرنگی نیز تیم نوجوانان کشورمان با 3 مدال طلا، 2 نقره، 3 برنز و 78 امتیاز پس از تیم های قرقیزستان و قزاقستان روی سکوی سوم قرار گرفت.
** افق روشن کشتی ایران برای آینده و نگاه به المپیک 2016
کشتی ایران که در روزها و هفته های آینده، پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد در لس آنجلس آمریکا و جام جهانی کشتی فرنگی به میزبانی ایران در تهران را پیش رو دارد، در حال حاضر با در اختیار داشتن قهرمانان نامدار و بزرگ خود در کادرهای اجرایی و فنی خود، افق روشنی را برای مسابقه های قهرمانی آسیا و جهان در همه رده های سنی در سال آینده ترسیم کرده است.
حضور ملی پوشان کشتی کشورمان در مسابقه های قهرمانی سال 2014 بزرگسالان آسیا و جهان به ترتیب در قزاقستان و ازبکستان از جمله مهم ترین برنامه های کشتی در سال آینده خواهد بود و مهم تر از همه اینکه با ماندگاری و جاودانگی کشتی در المپیک که آن هم یکی از اتفاقات بسیار جالب و خوش یمن برای کشتی ایران و دنیا در سال 92 (2013 میلادی) بود، نگاه کشتی ایران از همین حالا به بازی های المپیک 2016 ریودوژانیروی برزیل است.
ناصر انصافی مقدم.
ورزشی (5). ** 1589 **
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن