تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803979221




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شبح رويارويي نظامي بين روسيه و اوكراين


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شبح رويارويي نظامي بين روسيه و اوكراين
با افزايش تنش‌ها بين غرب با روسيه بر سر اوكراين و همزمان با تشديد تنش‌ها ميان روسيه و اوكراين، شبح در‌گيري نظامي در اين كشور اروپاي شرقي به ويژه در شبه جزيره كريمه هر روز پر‌رنگ‌تر مي‌شود


با افزايش تنش‌ها بين غرب با روسيه بر سر اوكراين و همزمان با تشديد تنش‌ها ميان روسيه و اوكراين، شبح در‌گيري نظامي در اين كشور اروپاي شرقي به ويژه در شبه جزيره كريمه هر روز پر‌رنگ‌تر مي‌شود. همزمان با درخواست كمك اوكراين از غرب، روس‌ها نيز مشغول صف‌آرايي نظامي در كريمه هستند. از سوي ديگر، طبق گزارش‌ها نيروهاي نظامي اوكراين نيز در سوي ديگر سرحدات شبه جزيره كريمه مستقر شده و آماده عمليات نظامي هستند. اين در حالي است كه وزارت امور خارجه اوكراين اعلام كرد، حدود 19 هزار نيروي روسي در حال حاضر در منطقه خودمختار كريمه مستقر هستند. «يوهن پربينيس»، سخنگوي وزارت امور خارجه اوكراين در نشستي گفت: «بر اساس برآوردهاي صورت گرفته، تعداد نيروهاي روسي مستقر در منطقه خودمختار كريمه تا19 اسفند (10 مارس) 18 هزار و 800 نفر بوده است.‌» وي افزود، اين تعداد شامل 11 هزار و 400 نيروي يگان درياي سياه روسيه و 7400 نفر از يگان‌هاي نظامي و نيروهاي مسلح روسيه است.

  نمايش قدرت نظامي غرب
امريكا نيز در واكنش به وضعيت هشدار‌آميز شرق اروپا اكنون تحركات نظامي محسوسي در پيش گرفته است، از جمله اينكه نيروي دريايي امريكا رزمايشي مشترك با بلغارستان و روماني در درياي سياه برگزار كرد. در همين زمينه، وزارت دفاع بلغارستان اعلام كرد كه نيروي دريايي اين سه كشور يك رزمايش دريايي را سه‌شنبه 20 اسفند 1390 تحت عنوان «پسكس» نزديكي بندر كونستانتا، در جنوب شرقي روماني با هدف بررسي توانمندي‌هاي دريايي در حوزه ارتباطات و قابليت همكاري برگزار مي‌كند. در اين رزمايش، يك ناوشكن از بلغارستان، سه ناو از روماني و يك ناوشكن به نام «يو اس اس تراكستون» از امريكا حضور داشتتند. اين ناوشكن مجهز به موشك‌هاي هدايت‌شونده با 300 خدمه به اين رزمايش در آب‌هاي بين‌المللي جنوب شرقي بندر كونستانتا روماني پيوست. اين منطقه در فاصله 350 كيلومتري نيروهاي روسيه در شبه جزيره كريمه قرار دارد. نيروي دريايي بلغارستان پيشتر در بيانيه‌اي ضمن اعلام اين خبر گفته بود اين رزمايش در سال 2013 برنامه‌ريزي شده و هيچ ارتباطي با تحولات اوكراين ندارد. البته بعداً اعلام شد كه به دليل بدي آب و هوا، اين رزمايش با يك روز تأخير برگزار مي‌شود. با وجود انكار امريكا، تحليلگران سياسي برگزاري اين رزمايش را با تحولات اوكراين مرتبط دانسته و تحريك‌آميز مي‌دانند. در همين حال، سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) نيز اعلام كرد هواپيماهاي پيش اخطار هوابرد «آواكس» را براي پرواز بر فراز لهستان و روماني در نزديكي مرز اوكراين براي نظارت بر بحران اوكراين مستقر مي‌كند. البته جنگنده‌هاي ناتو به طور معمول وظيفه گشت‌زني و حفاظت از حريم هوايي كشورهاي حوزه بالتيك را برعهده دارند. همچنين اخيراً نيز امريكا شش فروند جنگنده از نوع «اف ۱۵» را به ليتواني منتقل كرد. به گفته وزير دفاع ليتواني «انتقال هواپيماهاي جنگي امريكا به اين كشور پاسخي به تهاجم نظامي روسيه به اوكراين و افزايش تحركات نظامي در كالينينگراد است.» منطقه كالينينگراد بخشي از خاك روسيه است كه ميان لهستان و ليتواني محصور است. يك سخنگوي ناتو گفت كه سفراي ناتو با عمل به توصيه ژنرال فيليپ بريدلاو، فرمانده نظامي ارشد اين ائتلاف با انجام پروازهاي شناسايي هواپيماهاي آواكس بر فراز لهستان و روماني موافقت كرده‌اند. اين در حالي است كه آلمان نيز در صدد اطمينان دادن به كشورهاي بالتيك در برابر مسكو بر‌آمده و «فرانك والتر اشتاين ماير»، وزير امور خارجه آلمان روز 20 اسفند در سفر به استوني، تصريح كرد اين سه كشور كه زماني جزو شوروي بودند، مي‌توانند روي امنيتي كه از طريق عضويت آن‌ها در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) و اتحاديه اروپا فراهم شده است، حساب كنند. وي تصريح كرد كه اين كشورها تنها نخواهند ماند.

  رزمايش مشترك امريكا و لهستان
با توجه به همجواري لهستان با اوكراين و بيم لهستاني‌ها از سرايت عواقب بحران در اوكراين به اين كشور، ناتو سعي دارد با انجام اقدامات نظامي مشترك، ضمن نمايش قدرت نظامي غرب و دلگرمي دادن به لهستاني‌ها، به روسيه نيز در باره ماجرا‌جويي در شرق اروپا هشدار دهد. در همين راستا از روز چهارشنبه 21 اسفند رزمايش مشتركي در لهستان برگزار شد. در اين رزمايش جنگنده‌هاي نيروي هوايي امريكايي با هواپيماهاي نيروي هوايي لهستان مشاركت داشتند. مقامات لهستان اعلام كرده بودند كه اين رزمايش قرار است به صورت محدود برگزار شود. وزارت دفاع لهستان تأييد كرد كه ۳۰۰ نظامي امريكايي در اين رزمايش شركت كردند. اين رزمايش به درخواست لهستان و در چارچوب همكاري‌هاي كشورهاي عضو ناتو صورت گرفت. اين در حالي است كه برونيسلاو كوموروفسكي، رئيس‌جمهوري لهستان در اظهاراتي بدون اشاره به تحولات اوكراين از مقامات سياسي كشورش خواست با وجود محدوديت‌هاي بودجه‌اي، سطح پايه بودجه دفاعي را به دليل آنچه تحولات در شرق لهستان خواند، حفظ كنند.  با توجه به واكنش منفي روسيه به اقدامات نظامي امريكا در شرق اروپا، ايالات متحده اعلام كرد كه رزمايش هوايي خود در لهستان و رزمايش مشترك دريايي در درياي سياه با روماني و بلغارستان پيش از بروز بحران در اوكراين برنامه‌ريزي شده بود. با اين وجود اين رزمايش‌ها نشان‌دهنده عزم امريكا براي حمايت از اعضاي ناتو است كه نگران اهداف روسيه هستند.

  تحولي جديد در بعد نظامي
با ادامه اقدامات روسيه در شبه جزيره كريمه و اظهارات صريح مقامات اوكرايني در‌باره ايستادگي در برابر اهداف روسيه، شواهد حاكي از آن است كه اين بحران در آستانه ورود به فاز نظامي است. آرسني ياتسنيوك چندي قبل تأكيد كرد كه اوكراين حتي حاضر به واگذاري چند اينچ از خاك خود نيست. اما در تحولي جدي در اين زمينه، مجلس راداي اوكراين سه‌شنبه 20 اسفند خواستار اتخاذ تدابير نظامي عليه روسيه براي جلوگيري از جدايي منطقه خودمختار كريمه از اوكراين شد. رادا با انتشار بيانيه‌اي، از امريكا و انگليس به عنوان كشورهاي ضامن اجراي تفاهم‌نامه بوداپست خواست تا تدابير نظامي عليه روسيه براي جلوگيري از جدايي منطقه كريمه از اوكراين، اتخاذ كنند. در بيانيه پارلمان اوكراين كه با رأي 263 نماينده حاضر در مجلس تصويب شد، از كشورهاي ضامن تفاهم‌نامه بوداپست، پارلمان‌هاي كشورهاي مختلف جهان و سازمان‌هاي بين‌المللي خواسته شده است همه تلاش‌هاي لازم را براي حفظ تماميت ارضي اوكراين به عمل آورند. پارلمان اوكراين همچنين خواستار اعمال تحريم‌هاي سياسي، اقتصادي و ديپلماتيك عليه روسيه براي واداشتن اين كشور به احترام به تماميت ارضي اوكراين شده است. پارلمان اوكراين در ادامه بيانيه خود از روسيه به عنوان ضامن سوم تفاهم‌نامه بوداپست، خواستار خارج‌سازي نيروهاي خود از منطقه خودمختار كريمه و پايان دادن به حضور نظامي‌اش در اوكراين شده است. تفاهم‌نامه پنجم دسامبر 1994 بوداپست مربوط به موقعيت غيراتمي اوكراين است و در چارچوب آن، اين كشور به طور داوطلبانه از برنامه هسته‌اي نظامي خود صرف‌نظر كرد. امريكا، انگليس، روسيه و اوكراين اين تفاهم‌نامه را امضا كرده‌اند و ضامن حفظ امنيت اوكراين شده‌اند.

  جمع‌بندي
 شواهد حاكي از آن است كه غربي‌ها به ويژه امريكا عملاً اقدامات نظامي خود در اطراف اوكراين را آغاز كرده‌اند. در اين چارچوب برگزاري رزمايش دريايي مشترك امريكا، بلغارستان و روماني و نيز برگزاري رزمايش هوايي مشترك امريكا و لهستان حاكي از عزم امريكا براي قدرت‌نمايي در اروپاي شرقي است. در عين حال گزارش‌ها از تصميم امريكا براي استقرار سامانه‌هاي ضد موشكي در اوكراين و نيز سرنگون شدن دو پهپاد تجسسي در كريمه حكايت دارند. تحركات نظامي امريكا به همراه متحدانش نشانگر آن است كه امريكا و برخي متحدان اروپايي آن مانند آلمان در تلاش هستند با دامن زدن به روس‌هراسي در كشورهاي هم‌مرز با روسيه در شرق اروپا، صف‌آرايي جديدي را عليه مسكو بر سر بحران اوكراين به‌وجود آورند. با اين همه شواهد حاكي از آن است كه روسيه قصد ندارد در برابر تهديدات غرب از موضع خود عقب‌نشيني نمايد. روسيه اقدامات نظامي خود در كريمه را در راستاي حمايت از روس‌تباران (كه حدود 60 درصد جمعيت شبه جزيره كريمه را تشكيل مي‌دهند) در برابر تهديدات اعلام كرده است. در عين حال پارلمان روسيه قرار است يكم فروردين 1393 (21مارس 2014) يعني شش روز بعد از همه‌پرسي در كريمه پذيرش درخواست الحاق منطقه كريمه به روسيه را بررسي كند. اين در حالي است كه غرب اين همه‌پرسي را غير‌قانوني خوانده است. بدين ترتيب مي‌توان پيش‌بيني كرد كه با مصوبه روز سه‌شنبه پارلمان اوكراين و در‌خواست رسمي از غربي‌ها براي اتخاذ راهكار نظامي در بحران اوكراين، زمينه بروز درگيري نظامي در اوكراين فراهم شده است. اما به نظر نمي‌رسد كه حتي امريكا نيز خواهان تقابل نظامي مستقيم با روسيه باشد. بدين لحاظ محتمل‌ترين سناريو در اين زمينه دخالت نيروهاي نظامي اوكراين در كريمه و بروز درگيري نظامي بين نيروهاي نظامي روسيه و شبه‌نظاميان روسيه با آنها باشد. البته اين در صورتي است كه دولت غربگراي اوكراين در‌باره تهديد خود يعني عدم واگذاري حتي چند اينچ ار خاك اوكراين جدي باشد، اما در صورتي كه به دليل ادامه نا‌آرامي‌ها در شرق اوكراين يا مطمئن نبودن حمايت غرب يا اصولاً تزلزل داخلي در دولت موقت اوكراين، مقامات جديد اوكراين از مداخله نظامي در كريمه پرهيز نمايند، آنگاه بايد مسئله الحاق اين شبه جزيره استراتژيك به روسيه را تمام شده انگاشت.



نویسنده : دكتر سيد‌رضا ميرطاهر 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 23 اسفند 1392 - 23:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن