محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844728274
آیتالله تحریری بیان کرد خداوند چگونه حضرت زهرا(س) را امتحان کرد؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله تحریری بیان کرد
خداوند چگونه حضرت زهرا(س) را امتحان کرد؟
استاد حوزه علمیه گفت: بالاترین امتحان صدیقه طاهره(س) پذیرش ولایت امیرالمؤمنین(ع) و امامت آن حضرت بعد از نبی اکرم(ص) است.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدباقر تحریری استاد حوزه علمیه گفتگویی با خبرگزاری حوزه انجام داده است که مشروح آن در ادامه میآید: ٭ قبل از ورود به تفسیر زیارتنامه حضرت صدیقه کبری(س)، فضایل این بزرگ بانوی عالم بشریت را به صورت اجمالی بیان بفرمایید. بسم الله الرحمن الرحیم. زهرای مرضیه(س) فضایل بیشماری دارند. برای فضایل ایشان همین بس که اولاً "سوره کوثر در شأن و منزلت ایشان بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده" و ثانیاً "در فضایلی، با پدر بزرگوار، همسر و فرزندانشان مشترک هستند". آیاتی از قرآن کریم در بیان فضایل این بانوی مکرمه آمده که در آن فضایل، اشتراک حضرت زهرا(س) را با این بزرگواران بیان میکند. ٭ نمونه ای از این آیات را اشاره میکنید؟ از جمله آنها میتوان به آیات مباهله، تطهیر، ذوی القربی و اغلب آیات سوره مبارکه انسان اشاره کرد که قطعاً شامل حال حضرت زهرا(س) میشود و در ذیل این آیات، روایات متعددی از اهل سنت و شیعه در شان آن حضرت وارد شده است. ٭ همانطور که مستحضر هستید، حضرت فاطمه(س) دارای اسامی بسیار هستند. دلیل این تعدد نام چیست؟ از زبان نبی اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) روایات متعددی درباره فضایل حضرت صدیقه طاهره(س) وارد شده است. یکی از فضایل آن حضرت، دارا بودن اسامی متعدد است که هر یک از این اسامی دلالت بر فضیلت و کمال خاص ایشان میکند. ٭ آیا میتوان صدیقه کبری را مظهر صفات خداوند باری تعالی معرفی کرد؟ دقیقا همینطور است. سوال بسیار مهمی مطرح کردید. اصلاً علامه مجلسی در بحار الانوار به نقل از پیامبر گرامی اسلام(ص) آورده است که «إِنَّ اللّهَ لَیَغْضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَةَ، وَ یَرْضى لِرِضاها ؛ خداوند متعال با غضب فاطمه غضب میکند و با خشنودی او خشنود میشود». این حدیث که در کتب اهل سنت نیز آمده، بر مظهر اوصاف جمال و جلال الهی بودن این وجود شریف دلالت دارد. این بدین معناست که رضایت حضرت فاطمه زهرا(س)، نمودار اوصاف جمال و غضب وی، نمودار اوصاف جلال الهی است. در روایت دیگری در ذیل آیه «فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ أَجْمَعین» از معصوم(ع) پرسیدند که خداوند میفرماید «وقتی فرعونیان ما (خداوند) را ناراحت کردند، ما از ایشان انتقام گرفتیم»؛ آیا خداوند ناراحت و غضبناک میشود تا انتقام بگیرد؟ حضرت فرمودند: "إن الله عزوجل لا یأسف کأسفنا، و لکنه خلق أولیاء لنفسه، یأسفون و یرضون، و هم مخلوقون مربوبون، فجعل رضاهم رضا نفسه، و سخطهم سخط نفسه، لأنه جعلهم الدعاة إلیه، و الأدلاء علیه، فلذلک صاروا کذلک ؛ خداوند مانند ما ناراحت نمی شود لکن بندگان خاصی را آفریده است که ایشان بطور کامل تحت تربیت خداوند قرار گرفته اند و اینها به گونه ای شده اند که خداوند متعال رضایت ایشان را رضایت خودش و ناراحتی ایشان را ناراحتی خود در بین انسانها معرفی کرده است". حضرت زهرا(س) یکی از این افراد هستند که تحت تربیت خاص خداوند متعال قرار گرفته است و اوصافش مظهر اوصاف الهی است. صراحتاً میتوان گفت که حضرت زهرا(س) از هر جهت الگو هستند. ٭ حضرت فاطمه(س) فقط یک زیارتنامه دارند؟ خیر، برای ایشان چند زیارت نقل شده است. مرحوم شیخ عباس قمی(ره) این زیارت مفصل را در مفاتیح الجنان، بعد از کیفیت زیارت نبی اکرم(ص) آورده و دو زیارت کوتاه تر را نیز در اعمال زیارات ائمه(ع) در ایام هفته ـ که روز یکشنبه بعد از زیارت امیر المؤمنین خوانده میشود ـ نقل کرده است. این دو زیارت با سلام بر حضرت زهرا(س) شروع میشود و مضمون اول این زیارات شبیه به هم است که میگوییم: «یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ اللّهُ الَّذی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ، فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صابِرَةً». تا آنجایی که بنده ادعیه را بررسی کردهام، چنین تعبیری در زیارات سایر ائمه(ع) وجود ندارد. ٭ علما تفاسیر مختلفی برای "یا مُمْتَحَنَةُ..." دارند. این بند از زیارت از نگاه شما دارای چند برداشت است؟ این عبارت را به دو صورت میتوان خواند: نخست؛ قرائت سطحی است که ما در متن زیارت دقت نکنیم و به این صورت بخوانیم: "ای بانویی که خداوند قبل از اینکه شما را بیافریند امتحانتان کرد". اگر ما این برداشت ابتدایی را داشته باشیم و بگوییم "خداوند متعال حضرت زهرا(س) را قبل از اینکه خلق نماید امتحان کرده است"، این امتحان را باید توجیه کنیم و مراد از این خلقت را باید قبل از خلقت مادی آن حضرت بدانیم. در این نوع از برداشت باید بگوییم "حضرت زهرا قبل از خلقت مادی خلقت دیگری نیز داشته اند". روایات زیادی در این زمینه داریم که با تعبیرات مختلف بیانگر این است که نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به ویژه حضرت زهرا(س)، قبل از خلقت مادی، خلقت نوری داشته اند. این روایات بیانگر این مطلب است که خلقت خداوند متعال محدود به عالم ماده و جسمانی نیست. ٭ از این برداشت اول، توضیح جامعتری میفرمایید؟ ببینید، خداوند متعال عوالم متعددی دارد که آن عوالم قبل از عالم ماده بوده و بسیار وسیعتر و والاتر است. جنبه تجردی دارد و بر عالم ماده محیط است، یعنی احکام عالم ماده را دارا نیست. گاهی در روایات تعبیر به خلقت روح شده که روح ما قبل از این عالم وجود داشته گاهی تعبیر به نور شده و گاهی تعبیر به اشباح نور شده است. این تعبیرات مختلف بیانگر خلقت عالی قبل از خلقت مادی این بزرگواران است که این «قبلیت» هم قبلیت رتبی است؛ چراکه در عوالم قبل از عالم ماده، زمان «نیست» میشود و قبلیت رتبی، شرافت عالم دیگر را نسبت به این عالم و تقدم وجودی آن عالم نسبت به این عالم را بیان میکند. البته احکام دیگری نیز دارد که اینجا در مقام بیان آن نیستیم. حضرت زهرا(س) نیز چنین خلقتی دارند و به طور خاص برای خلقت نوری ایشان در روایات مطالبی مختلفی بیان شده است. خداوند در شب معراج نبی مکرم(ص) را وارد بهشت کردند و ایشان از میوههای بهشتی تناول کردند «لَمّا عُرِجَ بی إِلَى السَّماءِ، أَخَذَ بِیَدی جَبْرَئیلُ علیه السلام فَأَدْخَلَنِی الْجَنَّةَ، فَناوَلَنی مِنْ رُطَبِها، فَأَکَلْتُهُ، فَتَحَوَّلَ ذلِکَ نُطْفَةً فی صُلْبی فَلَمّا هَبَطْتُ إِلَى الْأَرْضِ، واقَعْتُ خَدیجَةَ، فَحَمَلَتْ بِفاطِمَةَ علیها السلام؛ فَفاطِمَةُ حَوْرآءُ إِنْسِیَّةٌ». بعد از اینکه حضرت محمد(ص) میوههای بهشتی را در شب معراج تناول کردند، نور حضرت زهرا(س) در حضرت خدیجه منعقد شد. یکی از جهات نوری بودن حضرت زهرا(س) را همین مبدأ تکون مادیشان از عالم بهشت میدانند. البته ما این مطلب را درک نمی کنیم که این بهشت چگونه بهشتی است و میوه بهشتی که در شب معراج خورده شده چگونه میوه ای بوده است. قابل درک نیست که چگونه تبدیل به نطفه شد و جنبه جسمانیت مطهر حضرت زهرا(س) شکل گرفت. به نوعی یک تصرف غیبی خاص برای انعقاد نطفه حضرت صدیقه طاهره(س) و شکل گرفتن وجود مادی ایشان مطرح است. این مطلب نیز یک نوع قبلیت منشأ خلقت حضرت زهرا(س) را نشان میدهد. البته در تکون جنبه مادی ائمه هم روایاتی هست که حقیقت آن روایات را ما درک نمی کنیم اما نسبت به حضرت زهرا(س) روایات مفصلتری بیان شده که این مسأله روایت نوری حضرت زهرا است. ٭ مراد از امتحان چیست؟ سوال بجایی بود. در اینجا پرسشهایی مطرح مىشود که امتحان الهى در عوالم نورى و تمثّلى و یا برزخى چگونه بوده است؟ مراد از آن چیست؟ آیا امتحان جز با دار تکلیف و عالم مادّه سازگار است؟ در جواب باید گفت، اینکه نحوه امتحان چگونه بوده براى ما معلوم نیست لکن مسلّماً متناسب با عالم مدنظر بوده است. دار تکلیف و عالم مادّى به تناسب خود؛ و در عوالم نورى و یا برزخى به تناسب خود. براى مخلصین (به فتح لام) به طریقى؛ و براى غیر مخلَصین به طریق دیگر. امّا شاید بتوان گفت: امتحان الهى در خلقت نورى همان پیمان و «عهد عبودیّتى» باشد که خداوند از فرزندان آدم(ع) گرفت، چنانکه مىفرماید: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ، أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ، إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ، وَ أَنِ اعْبُدُونِی، هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ ؛ اى فرزندان آدم، آیا از شما عهد و پیمان نگرفتم که شیطان را بندگى نکنید، که وى دشمن آشکار شماست. و مرا بندگى کنید که این صراط مستقیم و راه راست است». ممکن است مراد، امتحان الهى باشد که به صورت "اخذ میثاق" از فرزندان آدم(ع) بوده است. چنانکه مىفرماید «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ، وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ: أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ؟ قالُوا: بَلى ؛ و هنگامى که پروردگارت از صلب فرزندان آدم، ذرّیّه و نسل آنها را برگرفت و آنها را بر خود گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: بله». و نیز ممکن است مراد از امتحان الهى، همان "میثاق غلیظ" و پیمان محکمى باشد که از عدّهاى از انبیاى برجسته و یا از همه انبیا گرفته شده، پس از حضرت فاطمه(س) نیز به لحاظ قرین بودن با انبیاى برجسته، اخذ شده باشد. چنانکه مىفرماید «وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ وَ مِنْکَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ، وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِیثاقاً غَلِیظاً، لِیَسْئَلَ الصَّادِقِینَ عَنْ صِدْقِهِمْ، وَ أَعَدَّ لِلْکافِرِینَ عَذاباً أَلِیماً ؛ و هنگامى که از پیامبران عهد و میثاق گرفتیم و هم از تو و از نوح و ابراهیم و موسى و عیسى بن مریم، از همه پیمان محکم گرفتیم، تا خداوند از راستگویان در مورد گفتار صدقشان باز پرسد، و براى کافران عذاب دردناک آماده کند». در نهایت، شاید بتوان گفت موضوع عهد عبودیّت أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ ...، گرفتن میثاق مطلق (از تمامى فرزندان آدم(ع))؛ و اخذ میثاق از انبیا، یک پیمان نیست بلکه سه پیمان جداگانه است. گویا هر کدام از آنها در عالم و خلقتى از مراحل خلقت نورى بوده است، واللّه أعلم. به هر حال، بیانات فوق به یک سوى امتحان اشاره دارد و سوى دیگر که جلوه خارجى امتحان است در عالم مادّه واقع مىشود. در قیامت نیز از نتیجه آزمایش سؤال مىگردد. ٭ برداشت دوم از "یا مُمْتَحَنَةُ..." در زیارتنامه حضرت صدیقه کبری(س) چیست؟ و اما برداشت دوم که به نظر من دقیق تر است، چنین میباشد که در این فراز از زیارتنامه، مسأله امتحان آن حضرت در آن عالم بیان نمیشود زیرا عبارت به اینگونه است که "امتحنک الله" یعنی خدا شما را امتحان کرد. کدام خدا؟ عبارات بعدی صفت خداست نه صفت امتحان: «الَّذی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ ؛ خدایی که شما را خلق کرد قبل از اینکه شما را خلق کرده باشد». صفت خداست که آن خلقت نوری را هم بیان میکند. اما بحث امتحان در آن عالم را بیان نمیکند و در ادامه می گوییم «فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صابِرَةً؛ خدا شما را نسبت به آن امتحان، صابر یافت» و خدا مقام صبر و ممتحن بودن ایشان که مقامات بالایی است را بیان می کند. ٭ منظور از امتحان در برداشت دوم چه میباشد؟ میخواهیم وصف یادشده از حضرت زهرا(س) را در زندگی خود الگو قرار دهیم. بالاترین امتحان ایشان پذیرش ولایت مولانا امیرالمؤمنین علی(ع) و امامت آن حضرت بعد از نبی اکرم(ص) است. ایشان مأمور بودند که با تمام وجود از این مقام حمایت کنند و خلافت بلافصل حقانیت امیرالمؤمنین(ع) را با مبارزات قولی و عملی خویش تثبیت کنند. این امتحان، اتمام حجتی بر امت اسلامی ـ چه در آن زمان و چه در زمانهای بعد ـ بود که البته حضرت صدیقه طاهره(س) با تمام وجود مشکلاتی که در این مسیر برای ایشان بهوجود آمد را تحمل کردند. در روایات شیعه و سنی این معنا نقل شده است که «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة ؛ کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد گویا در زمان جاهلیت مرده است». با توجه به حدیث مذکور، این سؤال مطرح میشود که امامِ حضرت زهرا(س) ـ که شهیده از دنیا رفتند ـ چه کسی بوده است؟! با توجه به آیه تطهیر قطعاً ایمان ایشان در رأس ایمان همه اصحاب بوده است. پس در این مسأله شکی نیست. بنابراین امام ایشان کسی جز امیرالمؤمنین علی(ع) نبوده و این معنا نیز دلیلی بر اثبات امامت علی بن ابی طالب(ع) بعد از نبی مکرم اسلام(س) است. در نهایت، به دلیل اینکه زهرای مرضیه(س) بعد از نبی مکرم اسلام(س) جایگاه خاصی در بین امت اسلامی داشتند، این جایگاه در زیارت ایشان آمده است. درحالی که در زیارات سایر ائمه(ع) این خصوصیت نیامده و شاید علت اصلی آن این نکته باشد که میخواهند جایگاه حمایت حضرت زهرا(س) از امام زمانش را بیان کنند تا این جایگاه به تمام معنا حفظ شود و ظهور پیدا کند. دیگران هم اگر بخواهند مسیر صحیح نبی مکرم اسلام(ص) را ادامه بدهند، باید با امام زمانشان پیش بروند که این مسیر صحیح بعد از آن حضرت، جز امیرالمؤمنین(ع) نبوده است و باید به این مسأله معتقد بشویم. ٭ در فرازهای بعدی زیارتنامه، بحث پذیرش ولایت و تطهیر در پرتو ولایت مطرح شده است. این تطهیر ولایت به چه معناست؟ «وَ زَعَمْنا أَنّا لَکِ أَوْلِیاءُ وَ مُصَدِّقُونَ، وَ صابِروُنَ لِکُلِّ ما أَتانا بِهِ أَبُوکِ، وَأَتانا بِهِ وَصِیُّهُ، فَإِنّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنّا صَدَّقْناکِ إِلّا أَلْحَقْتِنا بِتَصْدیقِنا لَهُما، لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلایَتِکِ ؛ ما گمان مىکنیم که دوستداران توایم و [مقام و عظمت تو در نزد خدا را] باور داریم، و بر تمام آنچه پدر بزرگوارت و وصىّ و جانشین او آورده استقامت مىورزیم، لذا از تو درخواست مىکنیم که اگر ما واقعاً تو را تصدیق نمودهایم، ما را به خاطر این تصدیق به پدر بزرگوارت و جانشینش ملحق نمایى، تا ما به خود مژده دهیم که حقیقتاً به ولایت تو پاکیزه گشتیم». انسان در این عالم یا باید خودش را تحت ولایت خدا قرار دهد و یا شیطان. قرآن کریم نیز این دو ولایت ـ اولیاء الشیطان و اولیاء الله ـ را بیان میکند. تحت ولایت خداوند رفتن به این معناست که برای خدا؛ خالقیت، ربوبیت و معبودیت مطلق قائل شویم. ربوبیت و معبودیت مطلق به این معناست که لحظه به لحظه نظام خلقت را در همه شئون، تحت خلقت و تدبیر خداوند بدانیم. خداوند متعال برای انسان تدبیر خاصی قرار داده پس تنها خداوند است که حق قانونگذاری دارد و این قانونگذاری برای رسیدن به هدف مطلوبی میباشد که او برای ما قرار داده است. این قانون گذاری و سرپرستی انسان از طریق وسایلی صورت می گیرد. ولایت الهی در تکوین و تشریع، جاری و ساری است. خداوند کارهایش را در عالم تشریع به واسطه انبیا(ص) بیان میکند که اگر کسی ولایت خداوند متعال را بطور مطلق قبول کند باید ولایت اولیاءش را هم به طور مطلق قبول کند. لازمه این ولایت، اطاعت و لازمه طاعت از رسولش چنین بُوَد که هر چه فرمود از آن تبعیت کنیم. ولایت در تشریع و اطاعت، از اقسام ولایت خداوند متعال است که برای پیامبر اکرم(ص) نیز این ولایت را قرار داده است و پیامبر(ص) طبق بیانات مختلف ائمه(ع)، اهلبیت(ع) را در همه شئون؛ مرجع دینی، سیاسی و قضایی ما قرار داده اند. یعنی اگر ما بخواهیم ولایت نبی مکرم اسلام(ص) که ولایت خداوند است را بپذیریم، باید تحت ولایت ائمه معصومین(ع) باشیم و در این صورت زهرای مرضیه(س) با اینکه به حسب ظاهر مقام امامت را ندارند اما مقام ولایت را دارند. این بدین معناست که باید متقاعد شویم حضرت صدیقه کبری(س) از مطهرین هستند و فرمایش ایشان مطابق فرمایش پیامبر(ص) است. کسی که ولایت الهی را با این خصوصیات بپذیرد، طهارت روح و جسم پیدا میکند. بنابراین وقتی ولایت حضرت فاطمه(س) در طول ولایت پیامبر اکرم(ص) شد و ما ولایت آن حضرت را با این خصوصیات پذیرفتیم، پاک و طاهر میشویم. پذیرش این ولایت و طهارت اولیه مترتب بر این ولایت، زمینه ای است که انسان به مراتب طهارت و ولایت بالاتر از مرتبه اولیه برسد. البته این مقوله، بحث های خاصی دارد و سیر کمالی انسان را بیان میکند. به طور خلاصه، سیر کمالی انسان اینگونه است که با پذیرش "ولایت الهی و اولیائش" شروع میشود و با رسیدن به "ولایت خدا و اولیائش" و "کشف ولایت الهی و اولیائش" خاتمه مییابد. ٭ سخن آخر؟ این مطلب خلاصه مضمون زیارت حضرت زهرا(س) است که بحث مفصلی دارد و از محضر صدیقه طاهره(س) خاضعانه میخواهیم که با عنایاتشان از ما دستگیری کنند و ما را تحت ولایت خودشان قرار بدهند. امید داریم، آن ولایتشان را هم در این عالم و هم در عالم دیگر برای ما اعمال کنند ـ که ولایتشان در عالم دیگر به واسطه شفاعت، ظهور پیدا میکند ـ و لذا یکی از خصوصیات آن حضرت شفیعه بودن ایشان است که همه قبول دارند. ایشان شفیعه روز جزا هستند و این را نوعی ظهور ولایت حضرت فاطمه(س) میدانند که جنبه نجات دادن افراد و رساندن آنها به سعادت واقعیشان را در بر دارد که در بحث شفاعت و نحوه ظهورش بحث علمی خاصی مطرح است.
92/12/22 - 10:47
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
شش جملهای که حضرت زهرا(س) در توصیف امام علی(ع) بیان فرمود
شش جملهای که حضرت زهرا س در توصیف امام علی ع بیان فرمود حضرت فاطمه زهرا علیها السلام در توصیف امیرالمومنین علیهالسلام ایشان را فرزندى پاک از خانواده پاکان گویندهاى حقّگو و هدایتگر و مرکز و محور امامت و رهبریّت معرفی فرمودهاند مشرق- حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در تعریآیتالله میرباقری در جلسه «شرح خطبه حضرت زهرا» رسیدن به هدایت بدون حضرت زهرا(س) ممکن نیست
آیتالله میرباقری در جلسه شرح خطبه حضرت زهرارسیدن به هدایت بدون حضرت زهرا س ممکن نیستآیتالله میرباقری گفت رسیدن به هدایت بدون حضرت زهرا س ممکن نیست و این بانو همه محبین را نورانی کردهاند اگر کسی تصدیق کرد که همه افعال ایشان برابر بندگی خداست با حضرت عبور میکند به گزارشحضرت زهرا(س) چگونه کارهای منزل را انجام میدادند
حضرت زهرا س چگونه کارهای منزل را انجام میدادند سلمان فارسی در روایتی روش حضرت زهرا علیهاالسلام در انجام کارهای منزل و تقسیم کار با فضه را بیان فرموده است مشرق- سلمان میگوید وارد منزل حضرت شدم دیدم فاطمه زهرا سلام الله علیها نشسته و دستاس میکرد و بر دسته دستاس خون دست مبارکبرگزاري دوره حضرت زهرا(س) شناسي در حرم مطهر
۱۳ اسفند ۱۳۹۲ ۱۱ ۳۳ق ظ برگزاري دوره حضرت زهرا س شناسي در حرم مطهر دوره حضرت زهرا سلامالله عليها شناسي در حرم حضرت فاطمه معصومه سلامالله عليها در حال برگزاري است به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي و امور بينالملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه عليهالاسلام مرکز قرآنبه دلیل همزمانی با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تئاتر شهر 23 اسفند هیچ اجرایی ندارد
به دلیل همزمانی با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا س تئاتر شهر 23 اسفند هیچ اجرایی نداردنمایش های مجموعه تئاتر شهر جمعه 23 اسفند به مناسبت همزمانی با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا س اجرایی نخواهند داشت به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر تمامی نمایش های به صحنامام جمعه موقت بویین زهرا: حضرت زینب(س) الگوی فداکاری برای پرستاران است
امام جمعه موقت بویین زهرا حضرت زینب س الگوی فداکاری برای پرستاران استامام جمعه موقت بویین زهرا گفت حضرت زینب س الگوی فداکاری برای پرستاران است ● گزارش تصويري مرتبط------------------------------- به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا حجتالاسلام علی مظفری در خطبههای اینمعاون تربیتی جامعةالزهرا(س): بانوان برای حضور در اجتماع حضرت زینب(س) را الگو قرار دهند
معاون تربیتی جامعةالزهرا س بانوان برای حضور در اجتماع حضرت زینب س را الگو قرار دهندمعاون تربیتی جامعةالزهرا س گفت بانوان برای حضور در اجتماع حضرت زینب س را الگو قرار دهند حجتالاسلام احمد شیخ بهایی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زینب سبرپایی مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا در هزار مسجد محوری خراسان جنوبی
برپایی مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا در هزار مسجد محوری خراسان جنوبی خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از برپایی مراسم عزاداری دهه فاطمیه در بیش از هزار مسجد محوری خراسان جنوبی خبرداد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند حجت الاسلام محمد کاظم لطفیان مدیر کل22 اسفند نمایشگاه حوادث تاریخی زمان حضرت فاطمه زهرا (س) در یزد برگزار میشود
22 اسفندنمایشگاه حوادث تاریخی زمان حضرت فاطمه زهرا س در یزد برگزار میشودمدیر آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد ع یزد گفت نمایشگاه حریم حورا با حضور مدیران کشوری و استانی 22 اسفندماه افتتاح میشود و این نمایشگاه روایتی از حوادث تاریخی زمان حضرت فاطمه س است به گزارش خبرگزپیام حضرت زهرا(س) برای زنان مسلمان به خوبی تبیین شود
استانها مرکز تهران حجت الاسلام جلیل زاده پیام حضرت زهرا س برای زنان مسلمان به خوبی تبیین شود قدس - خبرگزاری مهر رئیس اداره تبلیغات اسلامی قدس گفت امسال که ایام عید نوروز با ایام فاطمیه پیوند خورده باید پیام حضرت فاطمه زهرا س برای مردم و جوانان به خصوص برای بانوان مسلمانحضرت زهرا(س) بهترین الگوی تحکیم بنیان خانواده در جامعه است
حضرت زهرا س بهترین الگوی تحکیم بنیان خانواده در جامعه است کمیجان-ایرنا-امام جمعه کمیجان گفت حضرت زهرا س اسوه مقاومت صبر و ایثار است و بانوان جامعه اسلامی باید با الگوگیری از سیره و روش زندگانی آن بانوی بزرگوار در راستای تحکیم بنیان خانواده و همچنین تربیت فرزندان صالح گام بردارنماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی قزوین: شأن حضرت زهرا(س) در نوروز حفظ شود
نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی قزوین شأن حضرت زهرا س در نوروز حفظ شودنماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بر حفظ شأن و جایگاه حضرت زهرا س در ایام نوروز از سوی مردم تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک حجتالاسلام محمود گروسی در سخنانی پیش از آیین عامام جمعه یزد بر ترویج وتبیین سیره حضرت فاطمه زهرا (س) تاکید کرد
امام جمعه یزد بر ترویج وتبیین سیره حضرت فاطمه زهرا س تاکید کرد یزد- ایرنا- نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با اشاره به ایام فاطمیه بر ترویج و تبیین سیره حضرت فاطمه زهرا س تاکید کرد به گزارش روز سه شنبه ایرنا آیت الله محمدرضا ناصری در بازدید آغاز بکار پروژه حریم حوراء افزوسردار باقرزاده خبر داد ورود پیکر مطهر ۷۰ شهید تفحص شده در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) به کشور
سردار باقرزاده خبر دادورود پیکر مطهر ۷۰ شهید تفحص شده در سالروز شهادت حضرت زهرا س به کشورفرمانده کمیته جستوجوی مفقودین از ورود پیکر مطهر 70 شهید دوران هشت سال دفاع مقدس به کشور در 24 اسفند خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستوجوی مفقودینگزیده سخنرانی آیتالله قرهی در شام میلاد عقیله بنی هاشم/ درسی که حضرت زینب(س) به ما داد
دین و اندیشه گزیده سخنرانی آیتالله قرهی در شام میلاد عقیله بنی هاشم درسی که حضرت زینب س به ما داد آیت الله قرهی رئیس حوزه علمیه امام مهدی عج در شب میلاد حضت زینب س گفت وجود مقدس عقیله بنیهاشم برای طاعت امام و معرفت امام بود که به این مقامات رسیدند پس ما هم باید مطیع باشیممعاون استاندار تهران خبر داد پیشرفت 60 درصدی صحن حضرت زهرا (س) حرم امام علی (ع)
معاون استاندار تهران خبر دادپیشرفت 60 درصدی صحن حضرت زهرا س حرم امام علی ع معاون استاندار تهران با تاکید بر اینکه صحن حضرت زهرا س حرم حضرت امیرالمومنین ع از لحاظ وسعت دومین مکان مذهبی جهان است گفت احداث صحن حضرت زهرا س تاکنون با 60 درصد پیشرفت فیزیکی روبرو بوده است بهعضو هیئت علمی جامعةالزهرا: حضرت زینب(س) الگوی پاسداری از ارزشها است
عضو هیئت علمی جامعةالزهرا حضرت زینب س الگوی پاسداری از ارزشها استعضو هیئت علمی جامعةالزهرا گفت حضرت زینب س به عنوان الگویی برای نسل کنونی محسوب میشود و به عنوان فردی است که امام زمانش را شناخت و از ارزشها پاسداری کرد معصومه ظهیری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم ضم-
گوناگون
پربازدیدترینها