تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815289480




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهمترین رویدادهای امروز تاریخ شیعه


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



مهمترین رویدادهای امروز تاریخ شیعه





به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در سال 36 هجری قمری در چنین ایامی جنگ جمل اتفاق افتاد و در 15 همین ماه بصره فتح شد.
ابتدای این واقعه ازآنجا شروع شد که بعد از بیعت مردم با امیرالمومنین سلام الله علیه طلحه و زبیر به بهانه عمره از مدینه خارج شدند و به عایشه پیوستند.
عبدالله بن عامر که  قبلا عامل عثمان در بصره بود و از طرف امیرالمومنین سلام الله علیه عزل شده بود، به مکه آمد و شتری که دویست دینار خریده بود برای عایشه آورد و به طرف بصره حرکت کردند تا به این شهر رسیدند.
پس از ورود، به خانه عثمان بن حنیف عامل امیرالمومنین سلام الله علیه ریختند و او را اسیر کردند و بسیار کتک زدند و موی ریش و سر و دو ابروی او را کندند.
امیرالمومنین سلام الله علیه برای مقابله با آنها به طرف بصره حرکت فرمودند.
در این جنگ همراه امیرالمومنین علیه السلام امام حسن و امام حسین سلام الله علیهما و همچنین محمد بن حنفیه و عبدالله بن جعفر و اولاد عقیل و عده ای از جوانان بنی هاشم همراه با عمار و ابوایوب انصاری و عده ای از مهاجر و انصار بودند.
80 نفر از اصحاب بدر، 250 نفر از کسانی که با پیامبر صل الله علیه و آله و سلم در بیعت شجره شرکت کرده بودند و 1500 نفر از سایر اصحاب پیامبر صل الله علیه و آله و سلم شرکت کردند.[مناقب آل ابی طالب ج 3 ص 190، بحارالانوار ج 32 ص 183، 196 ،  امالی طوسی ص 726]
مسلم مجاشعی را همراه با قرآنی فرستادند که بصریان را به حکم قرآن بخواند، ولی آنها مسلم را هدف تیر ساختند و شهید کردند. بعد از موعظه های عمار و فرمایشات امیرالمومنین سلام الله علیه در دهم جمادی الاول جنگی را که عایشه شروع کرده بود ادامه دادند وامیرالمومنین در مقام مقابله با آنها برآمدند.
در این جنگ از لشکر امیرالمومنین سلام الله علیه که 20 هزار مرد جنگی بودند پنج هزار شهید شدند، و از لشکر عایشه که 30 هزار نفر بودند 13000 نفر کشته شدند[منتخب التواریخ ص159 ــ 161، بحارالانوار ج 32 ص174 ، 211]
آخرالامر که پیروزی نصیب لشکر امیرالمومنین سلام الله علیه شد، حضرت کنار هودج عایشه آمدند و فرمودند:« ای حمیرا، پیامبر تو را امر کرده بود که به جنگ من بیرون آیی؟ آیا تو را امر نفرمود که در خانه خود بنشینی وبیرون نیایی؟ بخدا سوگند، انصاف ندادند آنانکه زن های خود را پشت پرده پنهان داشتند و تو را بیرون آوردند.»
محمد بن ابی بکر خواهرش را از هودج بیرون کشید.امیرالمومنین سلام الله علیه دستور داد او را به خانه صفیه دختر حارث بن ابی طلحه ببرند و بعد او را به مکه و از مکه به مدینه فرستاد.
در این جنگ زید بن صوحان که از بزرگان لشکر و شیعیان امیرالمومنین سلام الله علیه بود شهید شد و آن حضرت بالای سرش آمده و فرمودند:« ای زید، خدا رحمتت کند که تعلقات دنیوی تو اندک بود، و امداد تو در دین بسیار بود.»   تحویل پیراهن امام حسین سلام الله علیه به حضرت زینب سلام الله علیها
از دیگر اتفاقات مهم امروز تقویم شیعه؛ زهرا سلام الله علیها پیراهن ابراهیم خلیل الرحمن علیه السلام رابه زینب کبری سلام الله علیه دادند و فرمودند:« هنگامی که برادرت حسین سلام الله این پیراهن را از تو خواست، بدانکه ساعتی بیشتر مهمان تو نیست، و سپس به بدترین حالات به دست اولاد زنا کشته می شود.»
این برنامه سه روز قبل از شهادت حضرت زهرا سلام الله بود.[وقایع الشهور ص 95 ـ بحرالمصائب ج 3 ص 45ـ 46]
این پیراهن را خداوند در بهشت خلق فرمود و آ« را نزد حضرت آدم علیه السلام به امانت سپرد و بعد از او انبیاء این امانت را حفظ می کردند و در مشکلات با آن به درگاه الهی توسل می جستند، تا به دتس پیامبر خاتم صل الله علیه و آله وسلم رسید و بعد ازآن حضرت نزد حضرت زهرا سلام الله علیها بود. آن حضرت سه روز قبل از شهادت آن را به زینب کبری سلام الله علیها سپرد، تا در ساعات آخر روز عاشورا آن را به امام حسین سلام الله علیه تحویل دهد.
 




۱۳۹۲/۱۲/۲۲ - ۰۸:۴۷




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن