تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815515027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهدا مظهر قدرت ملی ایران - محسن انصاری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شهدا مظهر قدرت ملی ایران - محسن انصاری باورهای فرهنگی و اعتقادی و نقش آن در شکل گیری ساختارهای بنیادین جوامع مختلف موضوع بسیار مهمی است که توجه به آن در ارزیابی روندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها بسیار تعیین کننده است.


فرهنگ ایثار و شهادت و مفهوم شهید و شهادت که دارای پیوند های محکمی با زیربناهای فکری و ارزش های فرهنگی در جامعه ما است همواره از سوی صاحبان قلم از نقطه نظر معیارهای دینی و مذهبی و رویکردهای مقاومتی، جهادی، پایداری و... مورد بحث و بررسی و مداقه و درس آموزی قرار گرفته است و کمتر به جنبه های تأثیرگذار آن بر سایر بنیان های جامعه توجه شده است.
این در حالی است که تأثیر این گوهر بی مثال فرهنگی در رشد و توسعه جامعه و تداوم حرکت انقلاب اسلامی و سربلندی و آبرومندی ملت ایران و همه آزادیخواهان جهان در کنار ارزش های فرهنگی آن همواره در کلام امام راحل و مقام معظم رهبری مورد تأکید بوده است.
برای اینکه کشوری بتواند امنیت ملی خود را تأمین کند باید دارای قدرت ملی بازدارنده باشد.
کشوری که دارای قدرت ملی مناسبی نباشد، نمی تواند از منافع ملی خود دفاع کرده و تهدیدات را خنثی یا از میان بردارد. به عبارت دیگر هیچ جامعه ای بدون در اختیار داشتن قدرت ملی بازدارنده نمی تواند به امنیت ملی پایدار دست یابد.
ارزش ها، جهان بینی، فرهنگ و باور و نوع تفکر و نگرش مردم یک کشور، جایگاه ویژه ای در ایجاد قدرت ملی برای تأمین امنیت ملی دارد.
اگر جامعه به دنبال آرامش، سربلندی، آسایش و امنیت پایدار است باید سرمایه های فرهنگی لازم برای قدرت سازی به منظور دفع تهدیدات و بازدارندگی در برابر متعرضین به منافع ملی خود را در اختیار داشته باشد.
با این تعریف، سرمایه گرانقدری به نام فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت طلبی که منبعث از باورهای عمیق دینی و مذهبی ایرانیان بوده و قدرت بی بدیل خود را در دفع تهدیدات و دفاع از ارزش ها و منافع ملی در طول 8 سال دفاع مقدس به جهانیان اثبات کرده است به عنوان اصلی ترین نماد قدرت ملی و پشتوانه سترگ امنیت ملی، ارزش های بی مانند خود را پدیدار می سازد.
در فرهنگ دینی ما شهید خود را فدا می کند تا مردم به آسایش، اقتدار، آرامش، حیات بالنده و امنیت برسند.
به تعبیر مقام معظم رهبری، مظهر قدرت ایران شهدا هستند. بر این اساس فرهنگ شهادت که ترجمان آن در فضای اجتماعی، آمادگی جامعه برای تأمین امنیت، سربلندی و آبرومندی ملت بر پایه ایثار و فداکاری است نه تنها واجد ارزش های فرهنگی و اعتقادی بی بدیلی است بلکه به عنوان ظرفیتی قدرت ساز و مقوم امنیت ملی، اساسی ترین عامل تداوم انقلاب، تحکیم و ارتقای رشد و استقلال و شرف ملی و در نتیجه افزایش عزت ابدی برای ملت و غلبه بر بدخواهان و زیاده طلبان است.
پاسداشت مقام شهیدان، در حقیقت نکوداشت حیات طیبه و ضامن تداوم انقلاب و استمرار آرامش، اقتدار و بستر تولید قدرت ملی برای امنیت سازی و حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه است.
اگر چه باز تولید فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و ترویج و نشر آن در جامعه ای که بنیان های فکری و فرهنگی آن با موضوع شهید و شهادت عجین شده است دارای ماهیتی فرهنگی و ارزشی است، لیکن این مهم را از نقطه نظر جامعه شناسی توسعه باید سرمایه گذاری برای فراگیرسازی الگویی بومی که تضمین کننده زندگی بالنده و همراه با آرامش و پیشرفت است تلقی کرد و به عنوان رویکردی محوری در راهبردهای توسعه محور در سطح ملی مورد توجه قرار داد.
* یادداشت قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در روزنامه ایران
اول**1104
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن