تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815298254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ازدواج زودهنگام و راهکارهایی برای رویارویی با آن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ازدواج زودهنگام و راهکارهایی برای رویارویی با آن تهران- ایرنا- ازدواج های زودرس و نامطلوب از سر اجبار یا ناچاری به مثابه از چاله به چاه افتادن، به تباهی ختم می شود که برای کاهش آنها باید چاره ای اندیشید.


«صندوق جمعیت سازمان ملل متحد» اوایل اسفندماه پیش بینی کرد تا سال 1400 خورشیدی بیش از 142 میلیون دختر نوجوان که هنوز به سن قانونی نرسیده اند، به اجبار از سوی خانواده های خود به عقد و ازدواج مردان میانسال در می آیند.
به نوشته همین روز تارنمای آلمانی «دویچه وله»، سازمان ملل متحد ازدواج زودهنگام را چنین تعریف می کند: ازدواج زودهنگام عبارت است از هر ازدواجی که در سنین زیر ١٨ سالگی صورت گرفته است؛ زمانی که دختر از نظر جسمی، فیزیولوژیکی و روانی برای ازدواج و فرزندآوری آمادگی ندارد.
در بیشتر توافقنامه های بین المللی، کمترین سن ازدواج برای مردان و زنان ١٨ سال تعیین شده است. اگرچه ممکن است دختران در سنین پایین به بلوغ جنسی برسند، ولی بیشتر آنان از نظر روانی برای ازدواج و از لحاظ فیزیولوژیکی برای فرزندآوری آماده نیستند.
به گزارش بیست و ششم دی تارنمای بنگاه خبری «بی. بی. سی»، به طور معمول ازدواج زودهنگام با نوعی اجبار همراه است و رضایت کامل 2طرف در آن لحاظ نمی شود.
در اعلامیه جهانی حقوق بشر (نوشته شده در سال 1327 خورشیدی) تاکید می شود «ازدواج باید با رضایت کامل و آزاد فرد باشد»، ولی در بیشتر ازدواج های زودهنگام، والدین فرزندان خود را به ازدواج در سنین پایین مجبور می کنند.
اگرچه این افراد ممکن است در زمان ازدواج، رضایت خود را اعلام کنند ولی شاید به علت سن و سال کم درک درستی از ازدواج نداشته و رضایت آنان از سر آگاهی نباشد.
در بیشتر موارد ازدواج زودهنگام یک عمل سنتی به پشتوانه آداب و رسوم محلی است. در برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه به علت تسلط باورهای سنتی و مذهبی در زمینه ازدواج، ازدواج های زودهنگام بسیاری وجود دارد، البته در این منطقه با توجه به نبود سیستم دقیق ثبت ازدواج، آمارهای درستی در دست نیست.
** پیامدهای ازدواج زودهنگام
مشکل ازدواج زودهنگام گرچه مربوط به ازدواج با افراد زیر 18 سال بوده اما فقط یک مشکل فردی و خانوادگی نیست، بلکه به دلیل پیامدهای زیانبار اجتماعی آن، مربوط به همه جامعه می شود و راه حل اجتماعی مربوط به خود را می طلبد.
با وجود اینکه هر 2 جنس پسر و دختر در معرض ازدواج های زودهنگام قرار دارند ولی دختران بیشترین قربانیان این پدیده هستند.
به باور برخی کارشناسان حقوق بشری جهانی، این ازدواج ها پیامدهای اسفباری دارد. برای نمونه دختران نوجوان پس از ازدواج اجباری، بیشتر اوقات از سوی همسران خود مورد آزار و اذیت و بدرفتاری قرار می گیرند و اختیار زندگی و سرنوشت خود را از دست می دهند. یکی دیگر از پیامدهای منفی ازدواج های زودهنگام، محرومیت از ادامه تحصیل برای دختران است.
این گونه ازدواج ها شانس طلایی فراغت دوران کودکی را از بین می برد و ادامه تحصیل را ناممکن می سازد.
همچنین باعث می شود دختران و پسران دوره نوجوانی را از دست بدهند. از آنجا که بسیاری از آنان به اجبار ازدواج می کنند و در زمینه انتخاب همسر تصمیم گیرنده نیستند، در زندگی مشترک با مشکلاتی روبرو می شوند.
از دیگر پیامدهای ازدواج زودهنگام این است که احتمال مرگ و میر ناشی از مشکل های بهداشتی در دخترانی که در سنین پایین ازدواج می کنند، بیشتر است.
در بیشتر ازدواج های زودهنگام، سن مردان بسیار بالاتر از زنان است که این امر باعث می شود که زنان در زندگی خانوادگی قدرت تفکر و تصمیم گیری چندانی نداشته و تسلیم شوهران خود باشند. این عوامل به افزایش خشونت علیه زنان و همچنین مشکل های ناشی از حاملگی های ناخواسته و بیماری هایی همانند ایدز می انجامد.
** علت گرایش به ازدواج های زودهنگام
به گزارش چهارم اسفند تارنمای «صندوق جمعیت سازمان ملل متحد»، پیامدهای مخرب ازدواج زودهنگام آنجا خود را نشان می دهد که متوجه شویم بیشتر این ازدواج ها شکل اجباری و ناخواسته دارند و از عواملی مانند فقر، ناآرامی های اجتماعی، وابستگی های قومی، انگیزه محافظت از دختران و کمبود قوانین بازدارنده ناشی می شود.
فقر یکی از عوامل اصلی ازدواج کودکان با بزرگسالان است. فقر گاهی سبب می شود دختران از دید والدین باری اضافه بر دوش خانواده باشند و با ازدواج او، نه فقط هزینه ها کاهش می یابد بلکه گاه می توان از کنار ازدواج دختر خانواده با افراد مسن تر به زندگی اقتصادی و اجتماعی خانواده سامان بهتری داد. در این جامعه، ازدواج برای خانواده دختر و حتی پسر نوعی امتیاز اقتصادی محسوب می شود.
در این شرایط به ویژه زمان جنگ یا شرایط بد اقتصادی، یک دختر و گاهی پسر به عنوان کالا مورد معامله قرار می گیرد و گاه به عنوان پول یا به جای بدهی دست به دست می شود.
بیشتر ازدواج های زودهنگام در کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، نپال و برخی از کشورهای آفریقایی صورت می گیرد.
به گفته کارشناسان حقوقی، ازدواج دختران زیر 18 سال در بیشتر کشورهای جهان ممنوع شده است. با این همه، خانواده های کم بضاعت در روستاها، دختران نوجوان خود را بیشتر به دلیل سود مادی و دریافت کمک های مالی به عقد و ازدواج مردان مسن در می آورند. به این ترتیب کودکان و نوجوانان، از رفتن به مدرسه و فراگیری مهارت های تخصصی که برای ساختن زندگی آینده آنان ضروری است، محروم می مانند.
** فرجام سخن
معضل ازدواج زودهنگام مشکل های زیادی برای دختران و پسران، خانواده آنان و جامعه به همراه دارد و حل آن زمانی ممکن است که به علل گوناگون شکلگیری این پدیده و نیز پیامدهای آن در سطح جامعه نگریسته شود و برای رفع و محو آن تمام امکانات و افراد جامعه بسیج شوند.
بر پایه تجربه کارشناسان امور خانواده ، قانون تحصیل اجباری در دوره های ابتدایی و متوسطه تا اندازه زیادی دختران و پسران نوجوان را از خطر ازدواج زودهنگام در امان نگاه می دارد.
آگاه ساختن آنان و همچنین خانواده های آنان درباره پیامدهای ناگوار این گونه ازدواج ها، از جمله برنامه هایی است که می تواند درصد این ازدواج ها را کاهش دهد.
از گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ک**1961**1358
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن