تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819185232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوکراین، بحران برای آمریکا و روسیه!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اوکراین، بحران برای آمریکا و روسیه! تهران - ایرنا - همه شواهد نشان می دهد که بحران اوکراین دیگر بحران یک کشور و یا منطقه نیست و به سطح خطر تقابل بین المللی صعود کرده است.


ˈ ابوالقاسم قاسم زاده ˈ در ستون محک روزنامه اطلاعات نوشته است ، صف آرایی آمریکا و همراهانش در اروپا در برابر روسیه، وارد شدن چین به ماجرا و اشغال تمام وقت شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی بحران اوکراین، اختصاص کامل خبر و گزارش های خبری در سطح بین المللی به رویدادهای لحظه به لحظه آن، همگی شواهدی است که اوکراین تبدیل به مشکل پیچیده و بحرانی برای دولت های آمریکا و روسیه شده است.

اوباما رئیس جمهور آمریکا طرحی را به خانم مرکل صدراعظم آلمان ارائه داده است که اساس آن دو محور اصلی و عمده دارد.

اول، در حالیکه تغییر دولت در اوکراین پذیرفته می شود، اما این تغییر را تثبیت شده نخواهد دانست تا هیئت میانجی تشکیل شود و انتخابات آزاد برای تعیین رئیس جمهور آینده اوکراین و دولت دائمی، رسمی و مستقر انجام پذیرد.

دوم، دولت روسیه پذیرای این واقعیت شود که اوکراین دیگر به عقب بر نمی گردد، اما همچنان می تواند با غرب (اروپا و آمریکا) و شرق (روسیه) روابط هماهنگ و مطلوب داشته باشد. آمریکا نمی خواهد پرونده روسیه در اوکراین کاملاً بسته شود. اوکراین هنوز نیازمند به روسیه است و غرب نیز نمی خواهد به طور کامل دولت روسیه را در اوکراین پس بزند و همه روابط کیف و مسکو را به طور کامل قطع کند تا اوکراین جدید، تعریف هم شرقی و هم غربی پیدا کند. پوتین از اساس بحران اوکراین را یک کودتا از سوی غربی ها می داند که در عمل قرارداد امضاء شدة رئیس جمهور با مخالفان را که وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز در تنظیم آن دخیل بودند، با کودتا باطل کردند. از سوی دیگر پوتین معتقد است که اوکراین بهانه است تا آمریکا به طور عملی روسیه را در دریای سیاه محاصره کرده و سیستم امنیتی ـ ارتباطی روسیه از طریق دریای سیاه را منهدم کند. به این ترتیب، استراتژی نظامی بیش از 60 ساله روسیه در دریای سیاه و آرزوی صدساله رسیدن به آب های گرم از دریای سیاه تا مدیترانه چنان به هم می خورد که قدرت مانور استراتژیک روسیه را نابود خواهد کرد.

پوتین دو خطر را جدی و استراتژیک می داند. اول، بسته شدن شاهراه حیاتی ـ آبی مسکو در دریای سیاه و قدرت بزرگ نظامی روسیه در آن. دوم، دیوار به دیوار شدن با ناتو با توجه به این که فاصله کیف تا مسکو کمتر از 3 ساعت است. «کریمه» مرکز استراتژیک بحران شده است. در حالیکه از کل جمعیت 45 میلیونی اوکراین 12 درصد آن «تاتار» و حدود 25 درصد روس تبارند، در کریمه براساس برخی از آمارها تا 65 درصد مردم آن روس تبار هستند. رفراندم انتخاب باقی ماندن در تعریف شهروندی اوکراین یا حوزه خودمختار که به روسیه متصل خواهد شد، موضوع روز از این بحران است. در چند روز گذشته پارلمان کریمه به دولت خودمختار و باقی ماندن در حوزة فدراسیون روسیه رأی مثبت داد. اکنون همه انتظار دارند که در روز 25 اسفند، روز رفراندم، این خواست نمایندگان پارلمان کریمه مورد تصویب مردم این ناحیه قرار گیرد تا کریمه از اوکراین یکپارچه جدا شود. دولت آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان این رفراندم را غیرقانونی خوانده اند و اتحادیه اروپا پیشاپیش آن را باطل نامیده که مورد پذیرش جامعه ملل نخواهد بود!

اختلاف ها چنان بالا گرفته که استقرار نیروهای ناتو در لهستان و اعلام استقرار هواپیماهای جاسوسی در لندن و پاریس تا بتوانند به طور مستمر در منطقه کریمه و دریای سیاه به پرواز در آیند، همچنین حرکت چند ناو جنگی آمریکا به سوی دریای سیاه نزدیک به ساحل کریمه، همگی نشان می دهد که در کنار تلاش سیاسی برای یافتن راه حل این بحران، خطر تقابل نظامی همچنان باقی است. چندین بار جلسه شورای امنیت سازمان ملل به طور ویژه برای رسیدگی به شرایط خطرناک و بحران زده اوکراین تشکیل شده و نتیجه ای نداده است. قرار است جلسه دیگری با حضور نخست وزیر موقت اوکراین تشکیل شود. کاخ سفید اعلام کرده است که اوباما با نخست وزیر جدید اوکراین دیدار خواهد داشت. کنگره آمریکا هم به سرعت پیشنهاد اختصاص وام یک میلیارد دلاری کاخ سفید به دولت جدید اوکراین را تصویب کرد.

در این میان پس ازدو بار صحبت های طولانی تلفنی و بدون نتیجه اوباما با پوتین، رئیس جمهوری روسیه با همتای خود در پکن صحبت مفصل تلفنی داشت. دولت چین وارد ماجرا شده است تا مگر مسیری برای حل بحران از طریق سیاسی پیدا کند. دولت چین، همچنان در میانه مانده است در حالیکه مشکلات پوتین را درک می کند و نمی خواهد غرب در این بحران پیروزی مطلق به دست آورد.

مجموعه اخبار و گزارش های سیاسی نشان می دهد که اوکراین بحرانی شده است و آن را امروز بن بست بین المللی می خوانند. بن بستی که لاجرم باید راهی باز کند یا به جنگ یا مصالحه مسکو ـ واشنگتن! مصالحه ای که در آن نتیجه برد ـ برد به دست آید.
س.ن1744
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن