تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816686110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شكل‌گيري قدرت نوظهور اسلام در هندسه جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شكل‌گيري قدرت نوظهور اسلام در هندسه جهاني
همايش بين‌المللي نقش دنياي اسلام در هندسه قدرت جهاني صبح روز گذشته در سالن همايش‌هاي صدا و سيما آغاز شد


همايش بين‌المللي نقش دنياي اسلام در هندسه قدرت جهاني صبح روز گذشته در سالن همايش‌هاي صدا و سيما آغاز شد. در اين همايش كه به مدت دو روز با حضور شخصيت‌هاي برجسته سياسي و جهان اسلام برگزار مي‌شود، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، سردار حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه، سيدعمار حكيم رئيس مجلس اعلاي عراق و رمضان عبدالله دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين سخنراني خواهند كرد. همچنين قرار است در اختتاميه مراسم علي‌اكبر ولايتي دبيركل مجمع بيداري اسلامي نيز سخنراني كند.

   نقش عمده‌ عنصر شورآفريني در مقاومت فلسطين و سوريه
به گزارش فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي روز سه‌شنبه بيستم اسفند ماه در همايش نقش دنياي اسلام در هندسه قدرت جهاني كه در مركز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد، با اشاره به اينكه شرايط دنياي معاصر از نظر معادلات قدرت‌هاي نوظهور حساس و قابل تأمل است، گفت: اكنون در يك مرحله تاريخي قرار گرفته‌ايم كه در وضعيت گذار به شرايط جديد هستيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نقشه غرب براي سرنگوني قدرت در سوريه ظرف چند هفته و نيز شكست طرح‌هاي آنها در عراق در بخش ديگري از سخنان خود گفت: عنصر جديدي كه در تحولات جهان اسلام نقش‌آفرين شد عنصر شورآفريني بود كه سبب شد بر فلسطين گروه‌هاي شور‌آفرين نقش‌آفرين شوند و آنها كه جنبه‌هاي سازشكارانه داشتند به حاشيه رفتند؛ همچنين در لبنان حزب‌الله از آنجا كه شورآفريني را برگزيد نقش‌آفريني نيز كرد و در سوريه اين مقاومت است كه امروز نقش‌آفرين است.
لاريجاني با اشاره به اينكه شرايط جديد دموكراتيك شدن و آزادشدن ملت‌هاي منطقه را نويد مي‌دهد، اظهار كرد: در اين فرايند شاهد روند دموكراتيك شدن كشورهاي اسلامي هستيم كه اين مقوله دشمناني هم دارد. وي سياسي شدن جوامع مسلمان را نتيجه ديگر تحولات بيداري اسلامي خواند و گفت: فعال شدن و سياسي شدن مردم مسلمان همان پيش‌بيني‌اي است كه سال‌ها پيش برژينسكي مشاور سابق امنيت ملي كاخ سفيد آن را گفته بود اما سران امريكا نخواستند آن را بفهمند.
   بايد بپذيريم در حال يك تغيير در تاريخ هستيم
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر عميق‌تر كردن تحليل‌ها و فرا رفتن از چارچوب‌هاي رسانه‌اي گفت: بايد بپذيريم در حال يك تغيير در تاريخ هستيم؛ وضعيت جديد هنوز شكل نگرفته و فعلاً حالتي ژله‌اي دارد. در نتيجه درك اهميت شرايط امروز فوق‌العاده مهم است.
لاريجاني جايگاه قدرت‌ها در دنياي آينده را وابسته به يافتن راه‌هاي جديد و استفاده از زمان به سود خود عنوان كرد و خاطرنشان كرد: اكنون همه مي‌كوشند حوادث را به سود خود كنترل كنند. به عنوان مثال غرب در انقلاب‌هاي نوظهور منطقه در اين خصوص در بعضي كشورها تا حدي موفق شد و در بعضي ديگر نيز دست به بده‌ بستان زد. پس ما در شرايطي پرتحرك براي ثباتي جديد هستيم. وي راه آينده مسلمانان را داراي مشخصات و دشمناني ذكر كرد و گفت: از لحاظ مبنايي راه جهان اسلام در قرآن، سيره نبوي و سلوك علوي نهفته است كه به معني حركت بر اساس حق و دفاع از مظلومان است.
وي از اهميت اطمينان به وعده الهي سخن گفت و با استناد به آيه جاءالحق و زهق‌الباطق اظهار كرد: حركت مسلمانان بايد براي خدا باشد كه جايش را در تمدن جديد، به رفاه و بازي‌هاي سياسي داده است.
وي خلق منظومه جديد توسط مسلمانان را مواجهه با خطراتي دانست و تصريح كرد: البته اشتباهات قدرت‌هاي بزرگ در خاورميانه فرصت‌هايي براي مسلمانان ايجاد كرده است. غربي‌ها خود را درگير موضوعاتي كردند كه محصول دردهاي تئوريك آنها بود. آنها در اين 10 سال هيچ جنگي به راه نينداختند مگر آنكه در آن شكست خوردند؛ وقتي عراق اشغال شد جورج‌بوش رئيس‌جمهور وقت امريكا گفت: ما در عراق برج دموكراسي بنا مي‌كنيم اما در نهايت هزيمت نصيب آنها شد.
 
  ممانعت غرب از قدرت‌گيري كشورهاي اسلامي
وي در ادامه، تبليغات كشورهاي غربي نسبت به پيشرفت ايران در فناوري هسته‌اي را به خاطر محدودسازي همه كشورهاي اسلامي خواند و گفت: مهم‌ترين مسئله غرب با جهان اسلام همان شورآفريني بود كه در مصر، ليبي و تونس شاهد هستيم، البته شورآفريني را بايد حسابگرانه به پيش برد.
وي از پيوند ميان كشورهاي اسلامي به عنوان زمينه‌ساز سرنوشتي خوب براي آنها ياد كرد و گفت: اين را دشمنان مي‌دانند كه برخي دروني و برخي بيروني هستند و به علت همين نقطه‌ضعف‌هاست كه از همه فرصت‌ها استفاده نمي‌شود. لاريجاني در مورد ممانعت غرب از قدرت‌گيري كشورهاي اسلامي تصريح كرد: ستمي كه اكنون به ايران مي‌كنند يك نمونه است در حالي كه رهبر معظم انقلاب فتوا به حرام بودن سلاح هسته‌اي دادند. آنها مي‌خواهند در پوشش مقوله هسته‌اي ملت ايران را محدود كنند. هرچند آنها فشار آورده‌اند اما مقاومت ملت ما ايران را به تكنولوژي هسته‌اي رساند. وي با تأكيد بر اينكه غرب تكنولوژي نوين را به مسلمانان عرضه نمي‌كند تنها راه دستيابي به فناوري را مقاومت ذكر كرد و گفت: راجع به موشك‌هاي ايران مي‌گويند نگرانيم اما مگر غرب به ما موشك داده است؟ ايران خودش روي پاي خود ايستاده و به اين موشك‌ها دست يافته است. رئيس مجلس شوراي اسلامي به پيغام يكي از وزراي خارجي سابق اروپا كه در كوران كشمكش هسته‌اي به ايران سفر كرده بود، اشاره كرد و گفت: اين وزير خارجه مي‌گفت ما در مورد دستيابي ايران به تكنولوژي هسته‌اي حرفي نداريم اما ايران طرح‌هاي ما را در منطقه تخريب نكند و با فلسطين كاري نداشته باشد. از اين سخن معلوم مي‌شود آنها هدف ديگري را دنبال مي‌كنند.
 
  مشكلات دروني جهان اسلام
لاريجاني در مورد مشكلات دروني جهان اسلام بيان كرد: بي‌فكري و بي‌تدبيري در به كار‌گيري منابع دروني دنياي اسلام مشهود است؛ آيا اين منابع تبديل به سرمايه‌گذاري و قدرت مي‌شود؟ البته گاهي هم مي‌خواهيم به صورت اقتباسي از غرب تقليد كنيم در حالي كه شرايط غرب را نمي‌توان در شرق ايجاد كرد زيرا آنها از دو قرن پيش استفاده از منابع طبيعي را شروع كردند.
وي از دنياطلبي به عنوان ضعف ديگر دروني جهان اسلام ناب برد و بيان كرد: تغيير شرايط مجاهدت مي‌خواهد اما جهان اسلام دچار دنياطلبي است.
وي با اشاره به عدم مرزبندي مسلمانان با استكبار گفت: اين عدم مرزبندي روشن سبب مي‌شود نيروهاي جهان اسلام به داخل شيب داده شود، از جمله جريان تكفيري كه محصول نافهمي داخلي و سرويس‌هاي جاسوسي خارجي است به جاي اينكه انرژي مسلمانان را به سمت استكبار بگيرد به سمت هم گرفته‌ است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي سطحي‌نگري را مشكل ديگر دروني دنياي اسلام ذكر كرد و در نقل قولي از ژنرال دوگل رئيس‌جمهور اسبق فرانسه گفت: اكثر سياستمداران از فرازگاه‌ها به مسائل نمي‌نگرند بلكه از مرداب‌ها نگاه مي‌كنند، يعني از داخل همان چارچوب‌هايي كه برايشان چيده شده مسائل را تحليل مي‌كنند. وي تأكيد كرد: ما مي‌توانيم از اين شرايط ژله‌اي قدرت‌سازي كنيم چراكه استعداد آن را داريم؛ بايد ميان نخبگان نمايندگان ملل همگرايي به وجود آمده و از اين فرصت استفاده لازم را ببريم. رئيس مجلس شوراي اسلامي ضعف حريف و تحول شرايط را موجب آماده شدن جهان اسلام براي جهش برشمرد و گفت: ‌البته در مقابل ضعف‌هاي ياد شده مانند سنگي ما را زمينگير كرده است؛ هر چند مسير روشن است و نقايص را هم مي‌شناسيم پس بايد بر آن ضعف‌ها فائق شد تا راه آينده جهان اسلام راه پيروزي باشد.

  مي‌توانيم همه نقاط مورد سلطه
رژيم‌صهيونيستي را ويران كنيم
سردار حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران نيز در همايش نقش دنياي اسلام در هندسه قدرت جهاني اظهار داشت: مفهوم تحول ژئوپلتيك يا تغيير هويت سياسي يك واحد جغرافيايي است يا گسترش نفوذ و ميدان تأثيرگذاري يك هويت سياسي است اما انقلاب اسلامي هر دو خصوصيت را در جهان اسلام ايجاد كرد.
وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي ميدان راهبردي را از تسلط قدرت‌هاي استكباري خارج و توازن قوا را در جهان به هم ريخت، افزود: پس از انقلاب اسلامي ميدان درگيري‌هاي جهاني تغيير كرد و از 35 سال قبل به اين طرف كه صحنه جغرافيايي سياسي جهان اسلام تحول اساسي يافت، ميدان درگيري‌هاي جهاني، منطقه استراتژيك خليج فارس، خاورميانه و جهان اسلام شد.
وي ادامه داد: آنچه باعث شد جهان اسلام ميدان مواجهه و راهبردهاي مسلط جهاني ظرف 35 سال گذشته تاكنون شود و در واقع آنچه جهان اسلام را از تماشاگر ميدان به يك بازيگر فعال، حادثه‌ساز و راهبرد‌ساز تبديل كرد، عناصري است كه اضلاع اصلي قدرت جهان اسلام را مي‌سازد.
سردار سلامي با اشاره به اضلاع جديد هندسه قدرت جهاني يادآور شد: اسلام به عنوان نيروي پيشران ظرفيت‌هاي پنهان جهان اسلام، ژئوپلتيك، انرژي و امنيت عناصر اصلي اين قدرت جديد است.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران با بيان اينكه هم‌اكنون توپخانه برخي از كشورها مي‌تواند شهرهاي رژيم‌صهيونيستي را بزند، گفت: برخي از اين كشورها امروز به عنوان لنگرگاه رژيم‌صهيونيستي عمل مي‌كند اما اسلام اين مرزها را ناديده مي‌گيرد. سردار سلامي ادامه داد: ما امروز از همين نقطه كه هستيم مي‌توانيم همه نقاط مورد سلطه رژيم‌صهيونيستي را با هر حجمي از آتش ويران كنيم و اين اسلام است كه به ما اين انبساط و قدرت را داده كه با اين همه فاصله جغرافيايي به قلوب ملت فلسطين متصل باشيم.

   اسلام منبع غني قدرت مسلمانان است
وي خاطرنشان كرد: اسلام به ما اين آرزو، ظرفيت و نيرو را براي انهدام رژيم‌صهيونيستي داده است تا دست ما براي روز حادثه، از 1400كيلومتر آن طرف‌تر، روي ماشه باشد. جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران با بيان اينكه اسلام منبع غني قدرت مسلمانان است، اظهار كرد: وحدت عنصر اصلي احيابخش ظرفيت بين مسلمانان است و ما در ميدان‌هاي سختي دشمنان قدرتمند را شكست داديم. سردار سلامي با تأكيد بر اينكه انقلاب ما به فضل الهي مدل موفقي را از يك كشور اسلامي توليد كرده است، گفت: انقلاب اسلامي توانسته در همه ميدان‌هاي نبرد با ماهيت‌هاي متنوع و متفاوت نه‌تنها از غلبه دشمنان خدا بر مسلمانان جلوگيري كند بلكه طعم تلخ شكست را به آنان تحميل كرده است.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران افزود: ما يك تحريم اقتصادي جهاني را با موفقيت مديريت كرده‌ايم و نبردهاي اطلاعاتي، جنگ رواني، تهاجمات سياسي، فشارهاي فرهنگي و جنگ نظامي و تهديدات ديگر كه هركدامشان بزرگ‌ترين قدرت جهاني را از پا درمي‌آورد را اداره كرد و اين يك قدرت آشكار الهي براي همه مسلمانان است كه مي‌توان ظرف 35 سال با همه قدرت‌هاي بزرگ در همه صحنه‌ها جنگيد و موفق شد. جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران با بيان اينكه دشمنان ما امروز در منطقه تحت تعقيب مسلمانان هستند، گفت: فكر نكنيد اين امريكاست كه تهاجم مي‌كند بلكه امريكايي‌ها در سطح تاكتيكي و عملياتي بتوانند عملياتي را انجام دهند اما در سطح راهبردي در انفعال قرار دارند.
سردار سلامي تأكيد كرد: ديگر اين امريكايي‌ها نيستند كه در منطقه حادثه بيافرينند بلكه اين مسلمانان هستند كه حادثه مي‌سازند و امريكايي‌ها مجبورند در انفعال اين حوادث يك بازيگر باشند البته نه يك بازيگر مسلط. وي خاطرنشان كرد: امروز امريكايي‌ها قدرت عمليات عليه سوريه را از دست داده‌اند و اين يك حجت بزرگ براي مسلمانان است. ما امروز در معرض پيشرفت‌هاي علمي و تكنولوژيك هستيم در حالي كه امريكايي‌ها، مهندسان و دانشمندان ما را در خيابان‌ها ترور مي‌كردند.

   بيداري لازمه تحرك حركت اسلامي است
ابراهيم جعفري نخست‌وزير سابق عراق هم در همايش بين‌المللي نقش دنياي اسلام در هندسه قدرت جهاني با بيان اينكه بيداري دريچه اعتمادي است كه هر چه بخواهد آن را منحرف كند بايد گرفته شود، خاطرنشان كرد: بيداري لازمه تحرك حركت اسلامي است.
جعفري با اشاره به چالش‌هاي پيش روي جهان اسلام، گفت: جهان اسلام وضعيت جديدي را پيش روي خود دارد كه بايد زيرساخت‌هاي ملي و منطقه‌اي را در نظر داشته باشيم. جعفري با بيان اينكه اشتباه است تصور كنيم انديشه  را تنها در زمان بيداري نياز داريم، تصريح كرد: انديشه و خلق دو مسئله‌اي براي زمان بيداري هستند و دريچه اعتمادي به شمار مي‌روند كه هر چه بخواهد آنها را منحرف كند بايد گرفته شود و بيداري لازمه تحرك حركت اسلامي است.

   تجربيات جمهوري اسلامي
هديه‌اي به همه ملت‌هاي مسلمان
ابراهيم حسن‌بيگي رئيس دانشگاه دفاع ملي نيز در اين همايش اظهار داشت: در اجراي رهنمودهاي حكيمانه‌ مقام معظم رهبري در ديدار اعضاي هيئت علمي و اساتيد دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه‌ سراسر كشور در سال 1391 مبني بر نقش آفريني دانشگاه و حوزه‌ علميه در تحول هندسه‌ قدرت جهاني؛ دانشگاه عالي دفاع ملّي با همكاري و مشاركت اساتيد محترم دانشگاه‌ها و مديريت محترم حوزه‌هاي علميه سراسر كشور سلسله همايش‌هايي را به منظور اداي اين وظيفه و در قبال تحولات هندسه‌ ‌قدرت جهاني طراحي كرد. اولين همايش با مشاركت دانشگاه‌ها و مراكز حوزوي در سال گذشته با هدف تبيين چگونگي نقش‌آفريني دانشگاه و حوزه‌ علميه در تحول هندسه‌ قدرت جهاني در محل دانشگاه عالي دفاع ملّي برگزار شد.
حسن بيگي افزود: همايش حاضر كه دومين اجلاس از سلسله همايش‌هاي برنامه‌ريزي شده است، با عنوان «نقش دنياي اسلام در هندسه‌ قدرت جهاني» باهمكاري دبيرخانه‌ مجمع بيداري اسلامي و مركز تحقيقات استراتژيك و مشاركت ده‌ها دانشگاه، مركز حوزوي، پژوهشگاه‌ها، مؤسسات تحقيقاتي و سازمان‌هاي مرتبط و بهره‌مندي از محضر بزرگان جهان اسلام، اعضاي محترم شوراي‌عالي مجمع جهاني بيداري اسلامي، انديشمندان و فرهيختگان از كشورهاي مختلف جهان اسلام درحال برگزاري است. رئيس دانشگاه دفاع ملي گفت: امروز ما شاهد نمادها و شعارهاي اسلامي و انقلابي در ميان ملت‌هاي به پاخاسته بالاخص ملل مسلمان در خاورميانه و شمال آفريقا هستيم، بنابراين به‌رغم توطئه چيني‌هاي قدرت‌هاي استكباري گفتمان مسلط بيداري اسلامي درقالب منظومه‌ جهان اسلام كه با نماد حاكميت دين، معنويت و فرهنگ كه برخاسته از قلب و اراده‌ ملت‌هاست با انسجام و وحدت مسلمانان و با تدبير و حكمت، با قدرت به پيش مي‌رود و ديكتاتورها يكي پس از ديگري به دست ملت‌ها و عموماً با شعارهاي الله‌اكبر به زير كشيده مي‌شوند.
وي يادآور شد: الگوي برآمده از تجربيات جمهوري اسلامي ايران كه بيش از سه دهه با انواع دسيسه‌هاي سياسي، اقتصادي، نظامي و فرهنگي نظام سلطه رويارويي و مقاومت مي‌كند، هديه‌اي به همه‌ ملت‌هاي مسلمان براي بهره‌گيري و آمادگي در اين جهاد مقدس است تا مسلمانان بتوانند راهبردهاي گذار از اين پيچ تاريخي را كشف كرده و آنها را به درستي به كار گيرند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 20 اسفند 1392 - 23:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن