تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819250005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشت پرده تصمیم مبارزه با تروریسم عربستان سعودی چه می گذرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پشت پرده تصمیم مبارزه با تروریسم عربستان سعودی چه می گذرد؟ بیروت – ایرنا- «عربستان سعودی» مادر بیشتر گروه های تروریستی تکفیری و حامی مالی و تسلیحاتی این گروه ها چگونه حاضر شده است، سر فرزندان خود را ببرد؟ این سئوالی است که برخی محافل رسانه ای و سیاسی لبنانی بدنبال پاسخ آن هستند و معتقدند پشت پرده این تصمیم فریبنده،غوغایی است.


به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه ها، مگر می توان به آسانی پذیرفت که عربستان سعودی حامی اول جنایات تروریستی و انتحاری درمنطقه بویزه لبنان دل رحم شده و دست شاهزاده «بندربن سلطان» را برای کشتار و جنایت بیشتر و بیشتر بسته است، شاید او را برای استراحت به سواحل زیبای دریاهای غرب فرستاده اند اما این ماموریت را با طرحی جدید به پسرعموی او واگذار کرده اند.
« یکپارچه کردن سلاح مخالفان» ماموریت جدیدی است که آمریکا برای مقابله با نظام سوریه به عربستان سعودی واگذار کرده است و موفقیت این ماموریت نیاز بازسازی و بازنگری در ساختارعناصر و گروه های مسلح ضد نظام سوریه و نظارت مستقیم ریاض برآنها دارد.
در اولین گام، عربستان سعودی تبلیغات گسترده ای را با صدور « فرمان های ملوکانه» برای مبارزه با تروریسم شروع کرد که البته هدف اصلی آن فراهم کردن زمینه جلب حمایت های آشکار نظامی بین المللی است و تحقق این هدف و قانع کردن جهان نگران از تروریسم نیازمند خلاصی هرچند صوری از شر« تکفیری های تروریست» بود.
روزنامه لبنانی الاخبار در شماره روز یکشنبه خود به نقل از یک « منبع میدانی مخالفان نظام سوریه» نوشت: تلاش ها اکنون بر بازنگری و بازسازی ساختارهمه گروه های مخالف نظام سوریه تحت نظارت مستقیم عربستان سعودی متمرکز شده است.
این منبع الاخبار افزود : براساس یک برنامه عمومی ، در گام اول قرار است همه گروه های کوچک ادغام و در دو منطقه بزرگ ساماندهی شوند و گام دوم تشکیل یک اتاق واحد جنگ برای تنظیم فلش قطب نمای این گروه ها بسوی یک هدف واحد است.
« علاوه بر اقدامات میدانی ، یک هدف سیاسی در پشت این بازسازی ساختاری وجود دارد و آن فراهم کردن زمینه اعلام آشکار کمک های بین المللی از مخالفان نظام سوریه است و بدین منظور آمریکا ، به عربستان سعودی اختیار داده تا همه گروه ها را یکی کند و یک جبهه واحد تشکیل دهد و در این میان فرماندهی ستاد ارتش آزاد تنها یک ویترین نمادین باشد».
النهار به نقل از منبع خود نوشت: مخالفان دو جبهه اصلی در سوریه خواهند شد که یکی به اصطلاح « جبهه انقلابیون سوریه» تحت رهبری « جمال معروف» و دیگری «جبهه الاسلامیه » تحت رهبری مشترک « احمد عیسی الشیخ، زهران علوش و حسان عبود» خواهد بود و احتمال پیوستن « ارتش مجاهدان» به جبهه الاسلامیه وجود دارد.
به گفته این منبع النهار ، به اصطلاح « جبهه انقلابیون سوریه» از اتهام تندروی دور هستند اما جبهه الاسلامیه که اعلام کرده است بعداز سرنگونی نظام سوریه قصد دارد در سوریه دولت اسلامی تشکیل دهد، با این اتهام مواجه است اما «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه گفته بود که اشکالی ندارد به این جبهه هم معتدل گفته شود هر چند در آمریکا هم آن را « نیرویی تندرو» می خوانند.
این منبع النهار گفته است که تلاش می کنیم نظامی اسلامی مانند آنچه درعربستان سعودی وجود دارد، در سوریه ایجاد شود.
النهار ادامه داد: برنامه بازسازی ساختار گروه های مخالف نظام سوریه از پیامدهای همپیمانی جبهه الاسلامیه با جبهه النصره که اخیرا در فهرست تروریسم عربستان سعودی قرار گرفت، غفلت نکرده است.
این روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه از پشت پرده گروه های تروریستی تکفیری نوشت که اقدام عربستان سعودی یک « شانتاژ رسانه ای» بوده و جبهه النصره از دایره طرح مبارزه با تروریسم عربستان خارج می باشد و تنها نام آن با هماهنگی ذکر شده است.
« براساس برنامه جدید و هماهنگی های غیرعلنی با سعودی ها ، جبهه النصره با تندروهای تکفیری کویتی فعال در جنگ سوریه هماهنگ خواهد بود و اخیرا دیدارهایی بین آنها برگزار شده است، هفته گذشته با موافقت ریاض نماینده النصره با یک شخص عرب ترجیحا کویتی دیدار کرده و درخصوص حمایت عناصر مسلح النصره در دیرالزور و الحسکه به توافق رسیده اند».
النهار به نقل از این منبع نوشت که این توافق چند هدف دارد و اولین هدف آن سیطره بر چاه های نفت منطقه و خارج کردن آن از سیطره گروهی است که خود را دولت اسلامی در عراق وشام (داعش ) می خواند و هدف دوم گشودن راهی امن برای رسیدن به « حوض الخابور» ( رودخانه الخابور نقطه وصل بین چاه های نفت دیرالزور و الحسکه برای رسیدن به ترکیه) است.
« تشکیل یک اتاق عملیات در منطقه با حضور جبهه النصره و دیگر گروه های مسلح» با این شخص عرب مورد توافق قرار گرفته و این شخص متعهد شده که زمینه رسیدن سری سلاح های مورد نیاز النصره برای تقویت خطوط دفاعی و برتری آن جهت نفوذ به دیرالزور، فراهم شود.
النهار نوشت : براساس اطلاعات بدست آمده و براساس طرح جدید عربستان، جبهه النصره قرار است بتدریج از حلب و ادلب خارج شود و مواضع خود را به جبهه الاسلامیه واگذار کند اما اجرای این طرح در درعا بعید و سخت به نظر می رسد.
« در خصوص درعا توافق شده است که تنها فرماندهان رده اول جبهه النصره از منطقه خارج شوند اما نیروهای مسلح آن به دیگر گروه ها بپیوندند و احتمال دارد این شیوه در غوطه در ریف دمشق هم تکرار شود و نیروهای النصره به جبش الاسلام وابسته به جبهه الاسلامیه ملحق شوند».
النهار نوشت : براساس این برنامه جدید، سوریه به دو منطقه تحت نفوذ گروه های مسلح تبدیل می شود و جبهه الاسلامیه در درعا ، ریف دمشق ، حلب و بخشی از ادلب و به اصطلاح جبهه انقلابیون سوریه در حماه ، الغاب و بخشی از ادلب مستقر خواهند شد و به نظر می رسد که داعش در الرقه تنها می ماند و با النصره باید بر سر باقی ماندن در دیرالزور و الحسکه و سیطره بر چاه های نفت این دو منطقه بجنگد.
خاورم ** 1324











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن