تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802250711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسعه روستایی زمینه ساز حماسه اقتصادی / برخورداری 85 درصد مردم روستاهای گیلان از مدیریت نوین روستایی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
توسعه روستایی زمینه ساز حماسه اقتصادی / برخورداری 85 درصد مردم روستاهای گیلان از مدیریت نوین روستایی
رشت – خبرگزاری مهر: با توجه به نامگذاری امسال به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی توسعه روستایی زمینه ساز تحقق این شعار و بهبود شرایط اقتصادی خواهد شد.



به گزارش خبرنگار مهر،  توسعه روستایی راه رسیدن به توسعه پایدار ملی را هموارتر می سازد زیرا با توسعه روستایی توازن بین شهر و روستا برقرار و فاصله ها کاهش پیدا می کند. ساماندهی نواحی روستایی و کمتر توسعه یافته با هدف زدودن غبار محرومیت های به جا مانده از  گذشته های دور و نزدیک از اهداف و آرمان های نظام اسلامی و از دغدغه های اساسی مسئولان دستگاه های اجرایی است.  بسیاری از خبرگان و نخبگان بر این باور هستند که دسترسی به هدف های توسعه متوازن و پایدار با توسعه روستایی میسر می شود بنابراین عمران و آبادانی و فقر زدایی از روستاها و برطرف کردن مشکلات و نیاز های اصولی روستانشینان در شرایط حساس کنونی و در گذار از تنگناهای اقتصادی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. بدیهی است در کنار برنامه ریزی و سرمایه گذاری های دولتی در محیط های روستایی مشارکت مردم در روند توسعه از چنان اهمیت و اعتباری برخوردار است که در بسیاری از موارد  توسعه به مفهوم مشارکت، معنا می شود.   کارشناسان معتقد هستند با توجه به جایگاه توسعه روستایی در توسعه ملی در برنامه ریزی برای مناطق روستایی باید مولفه هایی نظیر مدیریت و فرهنگ جهادی، تغییر و تحول در جمعیت روستایی، مسکن و بهسازی روستاها، اشتغال و کار آفرینی، تقویت تشکل های روستایی، بهبود فضای کسب و کار ، گسترش مراکز بهداشتی و درمانی، فضاهای آموزشی و فرهنگی و رابطه روستا با توسعه کشاورزی بررسی شود ضمن احیای فعالیت های اقتصادی روند مهاجرت های ناخواسته روستا به شهر را کندتر می کند.

اقتصاد گیلان بر محور کشاورزی و فعالیت های روستایی استوار است  استان گیلان با داشتن دو هزار و 937 روستا و تولید 60 نوع  محصول زراعی و باغی از جمله استان های شمالی کشور است که اقتصاد آن بر محور کشاورزی و فعالیت های روستایی استوار است بنابراین به همین دلیل ظرفیت های متنوع بومی و محلی روستاهای گیلان نقش تاثیرگذاری در برنامه ریزی توسعه پایدار ایفا می کند و  از همین روست تهیه سند توسعه اشتغال روستایی مورد توجه متولیان امور روستایی و عشایری استان قرار گرفته است. اگرچه به برکت نظام جمهوری اسلامی مناطق روستایی در 35 سال گذشته  روستاها شاهد رشد بسیاری بوده اند و درصد برخورداری از  آب آشامیدنی سالم، برق و سایر خدمات و زیر ساخت افزایش یافته و طول راه های روستایی از مرز 9 هزار کیلومتر فراتر رفته و افزون بر 200 خانوار روستایی در یک هزار و 195 روستا از مزایایی گاز طبیعی برخوردار هستند بنابراین ناکافی بودن خدمات ارائه شده در مقایسه با رشد جغرافیایی و رشد انسانی مناطق روستایی هنوز  موانعی را بر سر راه توسعه قرار داده است که برطرف کردن این مهم همت و همدلی بیشتر مردم و مسئولان را طلب می کند. با توجه به نامگذاری امسال به توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی  توسعه روستایی زمینه ساز تحقق این شعار و بهبود شرایط اقتصادی خواهد شد و  راه رسیدن به توسعه پایدار ملی را هموارتر می سازد زیرا با توسعه روستایی توازن بین شهر و روستا برقرار و فاصله ها کاهش پیدا می کند.  با توجه به اهمیت موضوع " توسعه و برنامه ریزی روستاها " به سراغ برخی شهروندان گیلانی رفتیم تا نظر آنان را در این باره جویا شویم. یک روستا نشین گیلانی به مهر می گوید:  روستاها کانون تولید، مهر و نشاط هستند  و نقش مهمی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارند. مصطفی رجبی افزود:  با توجه به تمامی تلاش های که مسئولان بعد از پیروزی شکوهمند انقلابی اسلامی در راستای توسعه عمران روستاها انجام داده اند  این مناطق همچنان از محرومیت رنج می برند. وی اظهارداشت:  محرومیت‌ زدایی در روستاها شایسته‌ ترین تدبیر و بستر برای رفع معضل مهاجرت بی‌ رویه به مناطق حاشیه شهرها است. این شهروند  گیلانی با تاکید بر اینکه بسیاری از روستائیان ناخواسته مهاجرت می کنند، تاکید کرد: در صورتی که از روستاها محرومیت زدایی شود به دلیل بافت فرهنگی، معیشتی و اشتغال بسیاری از روستائیان تمایلی به ترک روستا ندارند. وی اذعان داشت: مهاجرت از روستاها به شهر به دلایل مختلف از قبیل محرومیت، بیکاری، نبود امکانات و عقب ماندگی یکی از دغدغه های مدیریتی کشور است. رجبی بیان داشت: جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و ایجاد تعادل بین زندگی شهری و روستایی از جمله نکاتی است که بسیاری از دستگاه های و اعتبارات درگیر آن هستند. وی تصریح کرد: دولت با سرمایه گذاری هنگفت و توسعه عمران روستایی تلاش می کند که از مهاجرت روستائیان جلوگیری و کاهش دهد و تحقق این مهم هزینه های سنگینی برای نظام دارد.

قبل از انقلاب اسلامی زندگی روستایی با مشقت وصف ناشدنی همراه بود دیگر شهروند گیلان به مهر گفت: قبل از انقلاب اسلامی محرومیت در روستاها بیداد می کرد و زندگی روستایی با مشقت وصف ناشدنی همراه بود. سید کاظم حسینی افزود: انقلاب گام‌ های بزرگی برای آبادانی روستاها برداشته است در حال حاضر بیشتر روستاهای استان از نعمت برق، آب آشامیدنی سالم، راه روستایی و تلفن و غیره برخوردار هستند.  وی اظهارداشت: تحولات حوزه روستایی دوران قبل از انقلاب با دوران پس از انقلاب قابل مقایسه نیست و این تحولات رشد چشمگیری داشته است. این شهروند گیلانی گفت: نظام جمهوری اسلامی خدمات قابل توجهی به روستاها و مناطق محروم انجام داده است. وی اظهارداشت: روستائیان مولد تولید بوده و در بخش تولید مواد غذایی و توسعه اقتصادی کشور سهم قابل توجهی دارند. وی ادامه داد: از این جهت نظام جمهوری اسلامی همت خود را بر آبادانی روستاها قرار داده است. بدون شک ساختار جغرافیایی و تراکم جمعیتی، نزدیکی شهرها و روستاها، بار تولیدی که در روستاها نهفته است و همچنین میزان توسعه شهری و روستایی گیلان را متمایز با دیگر استان های کشور کرده است. ساختار برنامه ریزی در بخش خرد و کلان اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی استان گیلان باید به گونه باشد تا غبار محرومیت از چهره روستاهای این استان زدوده شود. استاندار گیلان در این خصوص گفت:  به برکت انقلاب اسلامی امروز همگان شاهد توسعه و پیشرفت در عرصه‌ های گوناگون و مناطق مختلف کشور و حتی روستاها هستند. محمد علی نجفی به ساماندهی مدیریت نوین روستایی  اشاره کرد و افزود: تاکنون  85 درصد مردم روستاهای گیلان به نوعی از مدیریت نوین روستایی ( دهیاری ) برخوردار  هستند. وی اظهارداشت: در حال حاضر هزار و 402 دهیاری و شش هزار و 300 عضو شورای اسلامی در استان به نمایندگی از  مردم مطالبات روستانشینان را دنبال می کنند. استاندار گیلان بحث سطح بندی روستاها را گامی موثر  در راستای توسعه استان دانست و گفت:  با این اقدام نظام برنامه ریزی آکاهانه تر به موضوعات عمل خواهد کرد. وی در ادامه بحث رفاه را یکی از پایه های اساسی توسعه پایدار روستایی دانست و افزود:  روستاها کانون شکوفایی اقتصادی در جامعه هستند. نجفی یادآورشد: توسعه آسفالت روستایی، انتقال خطوط استراتژیک مثل آب، برق، گاز، تلفن، اشتغال و غیره از خواسته ها و مطالبات به حق روستائیان است. به هر حال توسعه یک امر ساده و کوتاه مدت نیست بلکه یک روند پیچیده و پیش رونده است. برنامه ریزی توسعه روستایی یک فرآینده هدفمند است که این فرآینده هدفمند با مشارکت روستانشینان صورت می گیرد و نتیجه این مهم تحقق توسعه پایدار و همه جانبه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و فضای کالبدی است. برای توسعه پایدار روستایی نخست باید نیاز سنجی بطور صحیح انجام شود تا برنامه ها بر اساس پژوهش و تحقیق در جامعه عملیاتی و ارزیابی میزان تامین نیازها و برآورد توقعات روستائیان به بهترین وجه صورت گیرد.  برای دستیابی به این مهم می طلبد مسئولان قانون مند و در چار چوب برنامه  حرکت کنند.

محرومیت زدایی از راهبردهای مهم نظام و انقلاب اسلامی است نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: محرومیت زدایی و توسعه پایدار در روستاها از راهبردهای اساسی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. غلامعلی جعفرزاده افزود:  کارکرد اصلی مدیران استانی در امر خدمات رسانی و اجرای طرح های عمرانی نیز بر مبنای اصل مهم محرومیت زدایی در مناطق محروم استان استوار است. وی همچنین به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دستاوردها و آرمان های بزرگ این انقلاب در طول ۳۵ سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: کسب همه این موفقیت ها در سایه همدلی، تلاش و همراهی ملت بزرگ ایران و رهبری پیامبرگونه امام راحل  و مقام معظم رهبری بوده است. عضو هیئت رئیسه فراکسیون  اشتغال و تولید  مجلس شورای اسلامی گفت: خدمات ارزنده ای از سوی دولت ها طی 35 سال گذشته برای زدودن چهره فقر و محرومیت از روستاها انجام گرفته به گونه ای که امروز چهره بسیاری از روستاها دگرگون شده است. وی ادامه داد: توسعه و عمران روستاها نیازمند شناسایی نیازها، ضعف های موجود و برنامه ریزی آگاهانه برای رفع آنها است. به هر ترتیب روستاها به عنوان مبنایی ترین جایگاه توسعه در ابعاد مختلف به ویژه  اقتصادی است و محیط روستا بهترین و سالم ترین جایگاه برای رفع نیازهای جامعه شهری و روستایی است. روستاها به عنوان کانون و مبنای منابع تولیدی و اقتصادی جامعه و تامین کننده امنیت غذایی حوزه شهرها باید در همه ابعاد تقویت و حمایت شوند. ضرورت دارد نگاه ها به روستاها فراگیر، جامع، توسعه نگر باشد و روستا را به عنوان مکانی دانست که همه نیازهای خود و حوزه شهرها را برآورده می کند. فرماندار شهرستان رشت در این خصوص از وظایف مهم مدیران حوزه روستا را جلوگیری از مهاجرت عنوان کرد و گفت: شرایط مطلوب و ایده آل زمانی است که ساز و کاری اندیشید و شرایط را در روستا به گونه ای فراهم کرد که مهاجرت از شهرها به روستاها باشد. سید عیسی مهدوی افزود: تعاون و همکاری روستائیان در تولید،  فعال کردن قابلیت ها، مزیت ها و پتانسیل ها و همچنین آموزش نیروهای انسانی و ترویج فرهنگ کار و تلاش بسیار ضروری است. وی تاکید کرد: در روستا ها شرایط  باید به گونه ای فراهم شود که احساس امنیت اجتماعی، اقتصادی و تولیدی باشد و این رویکرد نیازمند تلاش، همت و همکاری همه جانبه عموم مردم را می طلبد. فرماندار رشت گفت: داشتن برنامه دقیق و جامع برای توسعه روستا در دراز مدت، شناسایی مشکلات اصلی روستا، فراهم کردن شرایط همکاری و همراهی مردم با دستگاه های اجرایی به خصوص خدمات رسان امری ضروری است. وی در ادامه ایجاد انگیزه، افزایش باورها و اعتماد به خود اتکایی و ارتقا فرهنگ کار و تلاش، صرفه جویی و استفاده بهینه از امکانات و ابزار را لازمه توسعه و آبادانی  روستاها دانست و افزود: مسئولان باید کارها را با مطالعه، شناخت و برنامه ریزی برای افق بلند مدت اجرایی کنند.

مناطق روستایی برای توسعه با مشکلات و چالش هایی روبرو هستند با وجود این شناخت دقیق مسائل مربوط به روستاها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، توسعه و عمران روستایی در چند دهه اخیر همواره یکی از دغدغه های اصلی توسعه در کشور به ویژه گیلان بوده است. در این ارتباط عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: روستاها دارای ابعاد اجتماعی مختلف بوده و نیازمند توسعه همه‌ جانبه هستند. ناصر عاشوری افزود: برنامه ‌های توسعه روستایی جزئی از برنامه ‌های توسعه هر کشور محسوب می‌ شوند.  وی همچنین توسعه روستایی را می‌ توان عاملی در بهبود شرایط زندگی افراد متعلق به قشر کم‌ درآمد ساکن روستا و خودکفاسازی آنان در روند توسعه کلان کشور دانست. نماینده مردم فومن و شقت در مجلس شورای اسلامی گفت:  اهداف توسعه روستایی در محدوده یک بخش خلاصه نخواهد شد بلکه مواردی چون بهبود و بهره وری، افزایش اشتغال، تامین حداقل غذا، مسکن و آموزش و بهداشت را در بر می‌ گیرد. عاشوری در ادامه اهداف توسعه روستایی را اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و طبیعی نامید و افزود: روستاها دارای ابعاد اجتماعی مختلف بوده و نیازمند توسعه همه‌ جانبه نه فقط توسعه کسب ‌و کار و نظامی به نام کشاورزی است. عاشوری اظهارداشت:  مناطق روستایی برای توسعه با مشکلات و چالش هایی روبرو هستند که شناخت این موارد باعث می شود مسئولان استراتژی مناسب برای توسعه را برای روستاها انتخاب کنند. وی اذعان داشت: چالش های مناطق روستایی شامل عدم دسترسی به سرمایه و امکانات، مشکل در عرضه کالاها و خدمات، تاکید بر یک صنعت یا کسب و کار خاص، تمایل شدید به مهاجرت، گسترش روزافزون تغییرکاربری اراضی زراعی و سایر موارد است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: برنامه های توسعه روستایی باید به مواردی همچون ایجاد اشتغال در بخش‌ های کشاورزی و غیرکشاورزی، کاهش مهاجرت به شهرها، افزایش سطح رفاه، تاکید بر جذب و توسعه فناوری های جدید، آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر و غیره توجه داشته باشد. به گزارش خبرنگار مهر، روستاها  بخش عمده ای از جمعیت را در خود جای داده اند، نقشی قابل توجه در تامین امنیت غذایی و تولید ایفا می کنند بنابراین می طلبد مسئولان به این مناطق توجهی ویژه داشته باشند.


۱۳۹۲/۱۲/۲۰ - ۱۱:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن