تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه دیدید که بنده ای گناهان مردمان را جستجو می کند و گناهان خویش را فراموش کرده...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816199962




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توازن جدید قدرت در منطقه خاورمیانه


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


توازن جدید قدرت در منطقه خاورمیانه وبلاگ > احمدزاده، داود - شرایط جدید منطقه فضا برای نقش آفرینی ایران بیشتر فراهم می کند . احتمال تشدید اختلافات واگرایی میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس محتمل تر است.

تحولات جدید سیاسی در منطقه خاورمیانه بعداز ناکامی بهارعربی ودر پی تغییرات ژئو پلتیک در بحران سوریه ومصر شرایط جدیدی را بر روابط باز یگران اصلی حاکم ساخته است .در این میان ؛منظومه کشورهای عربی پس از توفیق نسبی در سوریه ومصر و با اصراربر حمایت های مالی ونظامی از گروه های تکفیری؛ درادامه مسیر به دلیل شکست در پیشبرد راهبردهای دامنه دار خویش وبن بست در ایجاد ساختار جدید در کشورهای بحران زده دچار افتراق نا خواسته ای شدند . اوج این ناکامی را می توان در روابط دوبازیگر اصلی شورای همکاری خلیج فارس مشاهده نمود .
عربستان سعودی به عنوان پدر خوانده کشورهای منطقه خلیج فارس نسبت به افزایش نقش قطر در مصر وسوریه ... نگران ا ست . چراکه تحولات چند سال گذشته در منطقه موجب افزایش نفوذ نسبی قدرت دوحه به ویژه در بعد نر م افزاری شده ؛ و اسباب نگرانی پادشاهی سعودی در مورد نقش ونفوذ خود در منطقه را فراهم کرده است . از لحاظ تاریخی خاندان آل سعود همواره با آل ثانی در رقابت وکشمکش بودند . ودراین میان کشورهای عضو شورای همکاری قطر به عنوان عضو گریز مر کز وبرهم زندده اوضاع عمل می نمود .
گرچه وحدت رویه دوکشور در حمایت همه جانبه از معارضین سوری به ویژه گروههای تروریستی داعش والنصره برعلیه دولت بشار اسد ولزوم مقابله با شیعیان به رهبری ایران موجب کاهش تنش ها وهمگرایی صوری گردیده بود . ولی داستان مصر واخوان المسلمین داستان دیگری است بطوریکه ظهور وسقوط این عنصر اثرگذار بار دیگر اتحاد مصلحتی ریاض - دوحه را با تلخ کامی روبروساخته وماهیت وجودی شورای همکاری خلیج فارس نیز با اما واگر ها مواجه شده است .
این تضاد منافع بر سر مدیریت ورهبری بحران های منطقه ای در حوزه شمال افریقا وخاورمیانه عربی به گونه ای پیش رفته ؛ که برخی از کشورهای عضو ونزدیک به عربستان مانند امارات متحده وکویت در همنوایی با آن نسبت به فراخوانی سفرایی خویش وتحریم های اقتصادی علیه قطر وا کنش مثبت دادند ؛ گرچه عمان دراین میان با اتخاذ سیاست مستقل نار ضایتی خود را از سیاست های عربستان اعلام داشته است .
باید اضافه نمود که عربستان سعودی گرچه به عنوان رهبر جهان عرب از طریق تمرکز برثروت های هنگفت نفتی وعواید اماکن مقدس جهان اسلام تلاش نمود دیگر اعضای همپیمان در شورای همکاری خلیج فارس به اتخاذ سیاست مشترک علیه ایران وعراق وسوریه تجهیز کند .ولی با تغییرات صورت گرفته در آرایش سیاسی منطقه این حربه از کا رآیی کمتری برخودار شده وبه دلیل تضاد منافع واختلافات دیرینه تاریخی بر سر مرزهای مشترک و میزان بهره برداری از میدان نفت وگاز دچار واگرایی شدند .
از دیگر سو خیزش فراگیر مردمی برعلیه رژیم های اقتدارگرا نظیر بن علی در تونس ومبارک در مصر وجنگ خونین داخلی برای سرنگونی رژیم دیکتاتور سرهنگ قذافی برای قطر فرصتی تاریخی برای نفوذ بیشتر اقتصادی وسیاسی به شمار می رفت ودوحه با پشتیبانی رسانه ای گسترده تلاش کرد خود را به عنوان دولت دمکراتیک والگو در کنار ترکیه جلوه دهد ودراین مسیر به توفیقاتی به ویژه در مصر دست یافت .
بطوریکه قطر حامی اصلی دولت اسلامگرای اخوانی به رهبری محمدمرسی در مصر بود . هم چنین کمک های مالی وحضور رهبران معنوی اخوان المسلمین وعلمای دانشگاه الازهر مصر دوکشور مصر وقطر به عنوان متحدان طبیعی در منطقه معرفی نمود . امری که با نا خشنودی عربستان مواجه گردید . در هرصورت پایداری قدرت اخوان المسلمین در مصر وسرایت به دیگر مناطق اسلامی برافول واقتدار عربستان به ویژه در حوزه رهبری معنوی ودینی جهان اهل سنت دامن می زد چراکه رقابت پنهان و آشکاری میان ریاض وقاهره برسر رهبری مرجعیت دینی وجود داشته واسلام میانه رو مکتب ارشادی اخوانی هیچ گونه سنخیتی با وهابیت وعقاید متحجر علمای تندرو سعودی نداشت .
بنابراین در طول یکسال حکومت ناکام اسلامگرایان مصر وبه رغم بازدیدهای دیپلماتیک سران سعودی نسبت به افزایش قدرت اخوانی ها در منطقه در هراس بودند . ودر این میان سعی نمودند که در جنگ قدرت میان نظامیان وبقایای رژیم مبارک واسلام گرایان به طرق مختلف حمایت خویش را از بازگشت مجدد اوضاع به دوران انقلاب نیمه تمام ژنوایه 2011 اعلام نمایند . این در حالی بو که سعودی ها برای نفوذ در داخل جریان اسلام گرا واستحاله از درون به شکل گیری احزاب تندروسلفی نظیر حزب نور مساعدت کردند . حزبی که پاشنه آشیل اخوان المسلمین شد به نوعی اتحاد اخوانی ها با جریان سلفی تندرو ونفوذ آنها در ارکان حکومتی وترغیب دولت مخلوع مرسی به اجرای شریعت اسلامی ونادیده گرفتن حقوق دیگر گروهها ی سیاسی بستر لازم را برای دخالت عریان نظامیان در بحران داخلی وسرنگونی دولت قبلی فراهم آورد . این درحالی است که قطر همچنان به حمایت رسانه ای ومالی خویش از اخوان المسلمین ادامه داده وبر لزوم بازگشت اسلامگرایان به قدرت پافشاری نموده است . عاملی که بر کشیدگی اوضاع سیاسی وتصاعد بحران میان کشورهای عربی افزوده است . سیاست های قطر وعدم ملاحظه منافع عربستان در حوزه های استراتژیک می تواند موجب شکل گیری جدید مناسبات قدرت در منطقه خاورمیانه گردد . گرچه ترکیه به دلیل مشکلات داخلی وکشاکش قدرت میان گروههای لائیک واسلامگرا توان اثر گذاری در تحولات منطقه از دست داده وآرزوی نوعثمان گرایان برای تحقق الگوی اخوانیسم در منطقه با تردید های جدی تری روبرو گشته است . با این وجود؛ در صورت ترمیم مجدد چهره حزب فضلیت به رهبری اردوغان در داخل وخارج پس از انتخابات شهرداریها وپیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده ؛ ترکیه می تواند همچنان بر شکل گیری مناسبات قدر ت وتوازن منطقه ای نقش اثر گذاری داشته باشد.
دورشدن قطر از عربستان بستر ساز نزدیکی بیشتر با ترکیه وحتی ایران محسوب می شود . ودر این میان نقش مصر وسوریه در همگرایی ویا واگرایی کنشگران منطقه ای اساسی است .
در مصر به رغم سرکوب گسترده نظامیان نیروهای اسلامگرا بحران ادامه دارد وحذف اخوان المسلمین از دایره قدرت به آسانی امکانپذیر نیست .و حتی تروریستی خواندن اخوان از سوی عربستان وتشدید فضای امنیتی ونیز محاکمه سران دولت اسلامگرا نیز به ایجاد صلح وثبات کمکی نخواهد کرد. این در حالی که منازعه ایران وعربستان به عنوان پایدارترین مناقشه در منطقه برسوریه نیز به موازت تشدید اختلافات دردرون کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس وارد فاز جدیدی خواهد شد . ایران اسلامی می تواند با خلق فرصت های جدید شرایط رابرای پیشبرد دیپلماسی منطقه ای وکاهش تنش ها به ویژه بر موضوع سوریه متمرکز تر سازد وهرگونه گسست در جبهه مخالفین دولت سوریه بستر ساز نقش آفریتی بیشتر کشورمان خواهد بود .  مطلب 92/12/19در خبرگزاری آنادرج گردید 



سه شنبه 20 اسفند 1392 - 09:01:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن