تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801625802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ثناگویان دیروز احمدی‌نژاد، منتقدان امروز روحانی/ پشت پرده نقدهای سیاسی مدعیان دینداری و مردمداری چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
ثناگویان دیروز احمدی‌نژاد، منتقدان امروز روحانی/ پشت پرده نقدهای سیاسی مدعیان دینداری و مردمداری چیست؟

ثناگویان دیروز احمدی‌نژاد، منتقدان امروز روحانی/ پشت پرده نقدهای سیاسی مدعیان دینداری و مردمداری چیست؟
منتقدان امروز دولت در دولت دهم به علت سوءاستفاده رقبا از نقد دولت احمدی نژاد خودداری می‌کردند.
مصطفی داننده: بهتر است قبل از ورود به بحث، مروری به سخنان شهید بهشتی در مورد نحوه انتقاد از بنی صدر را داشته باشیم.

«بنده از همین حالا به برادرها و خواهرها عموماً و به برادرها و خواهرهایی که در روزنامه و نشریات یا در بخش تبلیغات و اعزام مُبلّغ هستند، خصوصاً عرض می کنم که مبادا زبان و قلم دیگران نسبت به آقاى بنی صدر یا اشخاص اطراف ایشان بی مهار و بى تقوا بشود و آن وقت بگویند آقای بنی صدر دیگر هیچ کمال و ارزشی ندارد. نه خیر، ایشان داراى کمالات و ارزش هایی بودند و هستند. داراى ضد ارزش هایی هم بودند و هستند و آنچه هست نتیجۀ جمع بندى آن هاست. اگر بی انصافى و بی عدالتى حتى در این برخوردها به اخلاق ما رخنه کند، آن وقت ما هم به پاکى و طهارت و نورانیت این اسلام ضربه زده ایم. در حوزه هاى تشکیلاتى هم اگر همینطور منصفانه بنشینیم و انتقاد کنیم، بسیار خوب است.

از آقاى بنی صدر باید همانگونه انتقاد بشود که فرض کنید دارید از خودمان انتقاد می کنید نه بیش از آن. در راهپیمایی ها و تظاهرات هم بایدهمین طور باشد. تا آنجا که در توان دارید در شعارهایی که داده می شود، اظهار نظرهایی که می شود، عکس هایی که برداشته می شود و امثال اینها، کرامت اخلاق متعالى اسلامی باید به چشم بخورد. عقده خالى کردنها و کینه توزی هاى بی معنى نباید باشد. دیروز یکى از برادران شما گفت که ساعت 12 دو شب قبل، نوارى را از تظاهرات آبادان پخش می کردند که البته من نشنیدم، او هم نگفت چه بود چون فرصت کوتاه بود؛ اما نسبت به آقاى بنی صدر بسیار زننده بود.»

این سخنان شاید می‌تواند گره گشای بسیاری از دردهای امروز جامعه باشد. جامعه‌ای که این روزها درگیر تعریف واژه‌ای به نام «نقد» است. رئیس جمهور روحانی در جمع مطبوعاتی‌ها، از شرایط نقد در کشور انتقاد کرد و گفت امروز برخی رسانه‌ها با دژ آهنی خود، تبدیل به قیم مردم، دولت و کشور شده‌اند و برای همه تصمیم گیری می‌کنند و با ظن خود همه را محاکمه و مواخذه می‌کنند.

امروز منتقدان دولت که تا روزهای قبل نقش مداح دولت دهم را بازی می‌کردند، به دلیل شرایط کشور و در خطر افتادن موضع سیاسی خود در مسیر انتقاد از دولت روحانی، طرفدارانش قرار گرفته‌اند و به ثمن بحث و به هر بهانه‌ای باب انتقاد از دولت را باز می‌کنند.

با نگاهی به این انتقادها می‌توان فهمید که جنس این نقدها از جنس درد مردم و با به قول شهید بهشتی ،« کرامت اخلاق متعالى اسلامی » نیست و بیشتر از جنس عقده خالی کردن و کینه توزی است. نباید راه دور رفت، با نگاهی به تیترهای روزنامه‌ها بعد از سخنان رئیس جمهور می‌شود پی به این معنا بود که دوستان منتقد از هر شیوه‌ای برای انتقاد استفاده می‌کنند و در این میان تنها چیزی که اهمیت ندارد رعایت اخلاق اسلامی است.

نقدهایی که امروز در رسانه‌ها می‌شود دید، دارای یک حقیقت پنهان است و آن هم حب و بغض‌های سیاسی است. منتقدان دولت روحانی به راحتی در سخنان خود اخلاق را زیر پا می‌گذارند و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی را متهم به رابطه با غرب و زیرپاگذاشتن آرمان‌ها و منافع ملی می‌شوند.

هنوز روزهای زیادی از مذاکرات اولیه ایران و کشورهای 1+5 نمی‌گذرد و می‌شود برخی از انتقادها را مرور کرد و دید که جنس ادبیات این منتقدان چگونه است. یکی از نمایندگان روحانی مجلس در مورد این مذاکرات می‌گوید:« اتفاق دقایق پایانی سفر رئیس‌جمهور خاطره معامله اعطای درّ غلطان و گرفتن آب‌نبات شیرین در مذاکرات هسته‌ای را زنده کرد در حالی که امید بود با عنایت به بیانات اخیر رهبری انقلاب شما فراموش نمی‌کردید که در برابر چه موجود شیطان‌صفتی نرمش می‌کنید. برخی از موضع‌گیری‌های هیات ایرانی هیچ سود و منفعتی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته است. اگر به مصلحت کشور و نظام بود ظریف را حتما استیضاح می‌کردیم» یا یکی از مداحان اشاره می‌کند که :« یک مثل بدی داره که من روم نمیشه اینجا بگم ولی دشمن اگه تا آخر کار نیاد رضایت نمیده. تو فکر کردی که مثلا با یک ماچ راضی میشه؟»

یکی از مدیران مسئول یک روزنامه صبح کشور در سرمقاله روزنامه خود نوشت:« هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سفر به نیویورک و مقدمات اولیه آن امتیازاتی به رژیم اشغالگر قدس داده است که تا کنون بی‌سابقه بوده است.»

همین ادبیات نشان می‌دهد که این منتقدان، در نقدهای خود به دنبال معرفی کردن تیم مذاکره کننده ایران به عنوان عامل غرب و در بهترین حالت غرب زده معرفی کنند، تا نگاه مردم نسبت به تیم مذاکره کننده منفی و پراتهام باشد. برخی از این انتقادها به قدری تند بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت فرارسیدن روز 13 آبان با اشاره به اینکه مذاکره‌کنندگان فرزندان ایران هستند، فرمودند: «اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می‌باشند و هیچ‌کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند.»

در این میان انتقادهای یکی از روحانیون ساکن قم از رئیس جمهور در واکنش به سخنان رییس جمهور که منتقدان توافقنامه ژنو را کم سواد خوانده بود بسیار جالب توجه است . او به آیه «نَصَحْتُ لَکُمْ وَلَکِن لاَّ تُحِبُّونَ النَّاصِحِینَ» اشاره کرد و اظهار می‌کند: اینها می گویند انتقاد را دوست داریم اما دروغ می گویند، طاقت یک جمله را ندارند.علما و بزرگان که وارث انبیاء هستند، خانواده‌های شهدا شما را نصیحت می کنند که فریب آمریکا را نخورید، دنبال راحتی خیالی نروید؛ این رفاهی که به شما وعده می دهند دروغ است و به آن نخواهید رسید؛ اگر هم برسید به چه قیمتی؟ عزت مردم را می فروشید، خون‌های هزاران شهید را که در طول این سه دهه ریخته شده به باد می دهید تا این که چند روزی چند دلاری که از پول‌های خودتان است را به شما بازگردانند؛ زهی خیال باطل!»

همانطور که مشاهده می‌شود در این سخنان دولت به راحتی متهم فروش عزت مردم و خون شهدا می‌شود و این درحالی است که با مردم با رای خود نشان داده‌اند به این دولت و شعارهای او اعتماد دارند. منتقدان دولت که همگی فعالیت‌های خود را در راستای خدمت به مردم می‌دانند، بهتر است در راه نقد خدا و رضایت او قدم بردارند و به جای نقد کورکورانه و خلاف از موازین اسلام، به دنبال نقد منصفانه و در راه خدمت به مردم باشند. نکته جالب در این میان سکوت این افراد در قبال دولت قبل بوده است. سکوتی که برای بسیاری این سوال را ایجاد کرده است که چرا منتقدان امروز دولت یازدهم، در قبال تمام اشتباهات دولت گذشته سکوت کرده بودند و حتی از آن دفاع می‌کردند.

این گروه به بهانه سواستفاده دشمن و رقبا از انتقاد خودداری می‌کردند و خود این استدلال نشان می‌دهند که منتقدان بیش از منافع مردم به دنبال حفظ جایگاه خود و تخریب رقیب هستند و این در حالی است که مردم این روزها بیشتر به دنبال رفع مشکلات اقتصادی خود هستند و علاقه‌ای به این دعواهای سیاسی نشان نمی‌دهند.






1392/12/20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن