تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821073593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران و روسیه در سال 1392؛ از هم افزایی دیپلماتیک تا افق روشن تجاری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ایران و روسیه در سال 1392؛ از هم افزایی دیپلماتیک تا افق روشن تجاری مسکو - ایرنا- روابط ایران و روسیه در سال جاری شمسی متاثر از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان و نیز توافق هسته ای ژنو، شاهد تحرک جدی مسکو برای عقب نماندن از قافله رقبای غربی به منظور حضور پررنگ در بازار76 میلیونی ایران و نیز هم افزایی دیپلماتیک دو کشور در معادلات بین المللی و تلاش برای گشودن افق جدید درحوزه همکاری های تجاری بود.


به گزارش ایرنا در شرایطی که مقام ها و کارشناسان روس به رکود در مناسبات تجاری تهران و مسکو در سال های اخیر به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم های یکجانبه غرب اذعان می کردند، تحولات درعرصه سیاست داخلی و خارجی کشورمان موجی از انرژی جدید را برای بازنگری در روابط دو کشورهمسایه به وجود آورد.
تاثیر تحریم های یکجانبه غرب بر تعاملات اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در چند سال اخیر به اندازه ای بود که حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم ناچیز یک میلیارد و 500 میلیون دلار در سال کاهش یافت؛ اتفاقی که در تاریخ مناسبات اقتصادی مسکو- تهران کم سابقه بوده است.
تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند هر چند روابط تهران و مسکو در سال های گذشته در زمینه همکاری های سیاسی در ابعاد دو و چندجانبه تحت تاثیر تغییرات سریع معادلات بین المللی رضایت بخش بوده است، اما این وضعیت با رکود حاکم بر سطح مبادلات تجاری دو کشور هیچ گونه همخوانی نداشته است.
به عبارت دیگر مناسبات مسکو- تهران در این مدت از یک بی تعادلی در ساختار رنج می برد و دو طرف با تاثیرپذیری از تحولات بین المللی با محور تلاش غرب برای پیشبرد سیاست های توسعه به شرق، مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و نیز برهم زدن موازنه نسبی قوا در مناطق داغ از نظر حادثه خیزی مانند خاورمیانه ناگزیر از تعمیق رایزنی های سیاسی بوده اند.
از این منظر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و سر کار آمدن دولت اعتدال گرا به ریاست جمهوری روحانی به عنوان بسترساز روند رو به رشد جایگاه کشورمان در معادلات بین المللی و باز شدن فضای گفتمانی برای توسعه همزمان مناسبات تجاری- اقتصادی کشورهای مختلف با ایران اسلامی در ساختار ضعیف مناسبات با مسکو نیز تاثیر مثبتی بر جای گذاشته است.
نمودهای تغییر ناشی از بهتر شدن روابط تهران با پایتخت های کشورهای جهان به ویژه باز شدن یخ مناسبات ایران و اروپا و تلاش مسکو برای عقب نماندن از سیر تحولات در سیاستگذاری های سیای- تجاری ایران را می توان در حضور پر تعداد مسوولان ارشد اروپایی در تهران در ماه های اخیر و رصد دقیق این دگرگونی از سوی تصمیم سازان روس مشاهده کرد.
مجموعه این عوامل در سال جاری شمسی موجب بروز زمینه های جدید و جدی تمایل روس ها به بازنگری در ساختار نامتناسب روابط خود با ایران شد که دو نوبت گفت و گوی تلفنی پوتین رییس جمهور روسیه با همتای ایرانی خود با اولویت توسعه مناسبات دو و چندجانبه، سفر سرگئی لاوروف رییس کهنه کار دیپلماسی روس ها به تهران پس از چند سال، سفر ظریف به مسکو و دیدار وی با مقام های ارشد روس از جمله پوتین و در نهایت اعلام آمادگی شرکت های نفتی برای بازگشت به بازار انرژی ایران از جمله نمودهای آن بود.


** دیدار روحانی و پوتین در حاشیه نشست شانگ های در بیشکک قرقیزستان
گام نخست تلاش برای تحرک بخشی به مناسبات مسکو و تهران در دیدار مهر ماه روحانی رییس جمهور کشورمان با پوتین همتای روس اش در حاشیه نشست سران شانگ های در بیشکک پایتخت قرقیزستان کلید خورد که دو طرف در آن بر ضرورت توسعه هر چه بیشتر روابط تهران- مسکو در ابعاد دو و چند جانبه بر داشته شد.
دیدار روحانی و پوتین به عنوان گام نخست شروع دور جدیدی از همکاری ها میان تهران و مسکو از این لحاظ حایز اهمیت فراوان بود که برخی از صاحب نظران مسایل سیاسی از نگرانی روس ها از چرخش در سیاست خارجی کشورمان و احتمال تضعیف مناسبات سیاسی گسترده بین دو کشور بعد از انتخابات یازدهم خبر می دادند.
اما دیدار روحانی و پوتین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگ های در بیشکک و محتوای گفت و گوی دو طرف نشان داد که مسکو و تهران عزم خود را برای ادامه سیاست ˈایران مستقل و روسیه قدرتمندˈ به عنوان دکترین سیاسی مورد نیاز برای حفظ ثبات و امنیت منطقه ای و نیز متحول کردن مناسبات دو جانبه جزم کرده اند.
رییس جمهور کشورمان در دیدار با همتای روس در این دیدار با اعلام اینکه ˈکشور روسیه به عنوان همسایه بزرگ ایران همواره مورد توجه همه دولت ها در ایران بوده و دولت جدید نیز در صدد توسعه و گسترش این روابط در تمامی عرصه ها استˈ، بر ضرورت تلاش برای ارتقای سطح ساختار روابط دو جانبه تاکید کرد.
رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ˈامروز فرصت مناسبی ایجاد شده است که ایران و روسیه در مورد مسایل دوجانبه و مسایل حساس منطقه ای و بین المللی با هم تبادل نظر کنند و قطعاً این تبادل نظر در حل مسایل و مشکلات موثر خواهد بودˈ، اهمیت افزایش دامنه مشورت ها و رایزنی ها میان سیاست سازان تهران و مسکو در راستای کمک به حل مشکلات و بحران های منطقه ای با اولویت خاورمیانه را یادآور شد.
روحانی در آن دیدار با اشاره به ابتکار روسیه در زمینه حل بحران سوریه به عنوان عامل جلوگیری از وقوع یک جنگ جدید در منطقه راهبردی خاورمیانه، از پرونده هسته ای کشورمان به عنوان یکی دیگر از بسترهای توسعه مناسبات تهران- مسکو نام برد و با اشاره به علاقه کشورمان به حل و فصل سریع این مساله در چارچوب مقررات بین المللی از نقش میانجیگرانه مثبت کرملین در این ارتباط قدردانی کرد.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در دیدار بیشکک، جمهوری اسلامی ایران را همسایه ای بسیار خوب و مهم برای کشورش توصیف کرد و با بیان اینکه ˈتهران و مسکو می توانند در زمینه های مختلف و در چارچوب همکاری های منطقه ای، دوجانبه و بین المللی از جمله سازمان همکاری شانگ های فعالیت های مشترک بیشتری انجام دهندˈ، نشان داد که تصمیم سازان کرملین به جایگاه راهبردی کشورمان در حل مسایل منطقه ای و بین المللی واقف هستند.
پوتین در آن دیدار به صراحت اعلام کرد که ˈروسیه همکاری های مشترک وسیعی را با ایران دنبال می کند و خواستار گسترش و تعمیق روابط و همکاری ها هستیم.ˈ
محتوای گفت و گوهای روحانی و پوتین در حاشیه نشست سران سازمان همکای شانگهای در بیشکک موتور محرکه ای برای آغاز دور جدیدی از همکاری های ایران و روسیه تحت تاثیر تحولات داخلی کشورمان در کنار تغییر نگاه جامعه بین المللی به اهمیت تهران در معادلات منطقه ای و جهانی بود که با مجموعه ای از رویدادهای سیاسی- اقتصادی دیگر در سپهر مناسبات تاریخی تهران - مسکو همراه بود.

** سفر لاوروف به تهران
به دنبال دیدار و گفت و گوی روسای جمهور ایران و روسیه در بیشکک در حاشیه نشست سران سازمان همکاری های شانگهای و اطیمنان روس ها از سیاست متوازن و راهبردی کشورمان در خصوص مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه ای و معادلات بین المللی، سرگئی لاوروف سیاستمدار کهنه کار روس ها و رییس دستگاه دیپلماسی این کشور اواخر سال گذشته میلادی برای دیدار با همتای ایرانی خود راهی تهران شد.
این سفر به دلیل نوپا بودن دولت یازدهم و در جریان بودن تحولات سریع در خصوص کیفیت تعامل قدرت های بین المللی با ایران به عنوان سیاست اعتدالی دولت روحانی برای کارشناسان مسایل سیاسی بسیار مهم بود و آنان اعلام کردند که لاوروف برای آگاهی از چشم انداز سیاست خارجی ایران و جایگاه روسیه در آن به تهران سفر کرده است.
دیدار لاوروف با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در تهران و نیز رییس جمهور کشورمان و اظهارات آنان در این دیدارها نشان داد که مقام های عالی رتبه دو کشور به وجود فرصت ها و تهدیدهای مشترک در فضای همکاری های ایران و روسیه به عنوان دو کشور قدرتمند منطقه و همسایگان تاریخی باور دارند.
سفر لاوروف به تهران به ویژه از این حیث حایز اهمیت فراوان بود که رییس دستگاه دیپلماسی روسیه برای نخستین بار پس از پنج سال به طور مشخص و رسمی برای دیدار با مقام های ارشد کشورمان به تهران سفر کرد تا ضمن تبادل نظر درخصوص تحولات دوجانبه در ابعاد مختلف، پیام پوتین مبنی برعلاقه مندی مسکو برای تعمیق روابط را ابلاغ کند.
لاوروف در سفر به تهران علاوه بر دیدار و گفت و گو با همتای ایرانی خود با رییس جمهور کشورمان نیز ملاقات کرد که همین امر از اهمیت جایگاه جدید ایران در معادلات بین المللی برای سیاستگذاری کوتاه مدت کرملین در حداقل چهار سال آینده حکایت می کرد.
لاوروف که پس از دیمیتری راگوزین معاون نخست وزیر در امور دفاعی و فضایی روسیه، بلندپایه ترین مقام روس است که در سال های اخیر به ایران سفر کرده، در دیدار با رییس جمهور کشورمان در تهران با اشاره به اینکه این سفرها گام های بلندی در جهت اجرایی شدن توافقات دکتر روحانی و پوتین در بیشکک است، گفت: روسیه پای بند به اجرای توافقات صورت گرفته بین رؤسای جمهور دو کشور در بیشکک است و من در این سفر نحوه اجرای کامل این توافقات را مورد بررسی قرار دادم.
وی افزود: طرفین توافق کردند دستور کار جامع نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور را سریعاً تدوین کنند و روسیه آمادگی خود را برای استفاده از تمامی ظرفیت ها و امکاناتش در توسعه روابط با ایران به کار گیرد.
لاوروف با تأکید بر اینکه همکاری های منطقه ای و بین المللی با ایران برای روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: در خصوص تفسیر سند ژنو ما با ایران هیچ اختلاف نظری نداریم و در خلال مذاکرات آتی 1+5 همواره بر این امر تأکید خواهیم کرد، چرا که در دکترین سیاست خارجی روسیه به داشتن حق غنی سازی کشورها و فعالیت ها و فناوری صلح آمیز هسته ای در چارچوب قوانین بین المللی تأکید شده است.
در این دیدار ابعاد گوناگون همکاری های دو جانبه ایران و روسیه در زمینه های اقتصادی، صنعتی، تجاری، بانکی، فناوری های هسته ای، علمی و همکاری های رسانه ای نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سفر لاوروف به تهران بازتاب گسترده ای در محافل رسانه ای و کارشناسی روسیه و جهان داشت و موجب شد تحلیلگران از تحرک در مناسبات مسکو و تهران با رویکرد هم افزایی دیپلماتیک و تجاری دو طرف سخن بگویند.


** گفت و گوی تلفنی سران ایران و روسیه
به دنبال سفر لاوروف به تهران که از دو بعد سیاسی و زمینه سازی برای احیای مناسبات اقتصادی مهم بود، روابط تهران و مسکو شاهد پویایی نسبی در رفت و آمد هیات های دیپلماتیک و بازرگانی میان دو کشور بود.
به فاصله کمی بعد از آن روسای جمهور ایران و روسیه به منظور رایزنی در خصوص مسایل منطقه ای و بین المللی، تلفنی با یکدیگر گفت وگو و تحولات جاری و حساس منطقه بویژه مسائل مربوط به سوریه، عراق، تروریسم و افراط گرایی، مسائل بین المللی و همچنین تحولات مربوط به توسعه روابط دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
رییس جمهور کشورمان در این گفت و گو با ابراز خشنودی از تحرک ایجاد شده در روند مناسبات دو کشور پس از دیدار با همتای روس خود در بیشکک و اشاره به رفت و آمدهای مؤثر و قابل توجه مقام های دو کشور از تفاهمات حاصل شده برای اجرایی نمودن مذاکرات بیشکک در زمینه های سیاسی، اقتصادی، صنعتی و دفاعی قدردانی کرد و اظهار داشت: تلاش برای راهبردی کردن مناسبات ایران و روسیه و برقراری روابطی درازمدت و پایدار و مبتنی بر منافع و همکاری های بلند مدت می تواند امنیت، ثبات و پایداری را در منطقه به ارمغان آورده و آینده ای سرشار از صلح و دوستی را رقم بزند.
روحانی با اشاره به مذاکرات موفق به عمل آمده در دیدار روسای کمیسیون های مشترک همکاری های دو کشور و نهایی شدن تفاهمات مذکور، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد پروژه های زیربنایی در بخش های مختلف را در چارچوب تفاهمات کمیسیون مشترک، مطرح و اقدامات لازم برای توسعه همکاری های دو جانبه را به عمل آورد.
در این گفت وگوی تلفنی رییس جمهور روسیه نیز با اشاره به مذاکرات بیشکک و بیان این موضوع که در حال تحقق بخشیدن و نهایی کردن توافقات میان تهران - مسکو هستیم، گفت: روسای کمیسیون های مشترک دو کشور اقدامات خوبی برای رسیدن به اهداف مورد نظر انجام داده و تفاهمات بسیاری نهایی شده اند.
پوتین در ادامه گفت: من بر این باور هستم که نقش سازنده رهبری ایران توانست کمک شایانی به دستیابی توافق هسته ای نماید و به همین جهت ضرورت دارد، زمینه های مثبت و سازنده تفاهمات مد نظر قرار داشته باشد.
رییس جمهور روسیه در خصوص اجلاس ژنو 2 و تحولات مربوط به سوریه اظهار داشت: ایران به عنوان یک بازیگر اصلی باید در اجلاس حضور داشته باشد. ما هر گونه پیش شرط در رابطه با حضور ایران را غیرمفید و غیرسازنده می دانیم و امیدواریم شرکای خود را در مورد حضور ایران قانع نماییم.
گفت و گوی تلفنی روحانی و پوتین در بحبوحه تلاش غرب برای افزایش فشار بر سوریه موجب شد که اردوگاه غربی- عربی در دستیابی به سناریوهای از قبل طراحی شده در خود قبال منطقه ناکام بماند، ضمن اینکه این اتفاق مسیر جدیدی را پیش روی بخش های دولتی و خصوصی ایران و روسیه برای تعمیق همکاری ها گشود.

** سفر ظریف به مسکو؛ سرآغاز پویایی در مناسبات دو و چندجانبه
خیز تهران و مسکو برای بازنگری در مناسبات دوجانبه با رویکرد ارتقای سطح مبادلات تجاری و اقتصادی و رایزنی های سیاسی با سفر اواخر دی ماه محمدجواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان به مسکو ادامه یافت تا ایران و روسیه اراده خود را برای تعمیق روابط خود در حوزه های مختلف را به نمایش بگذارند.
البته ظریف در دیدار با جمعی از نخبگان روس با اعلام اینکه همکاری ایران و روسیه علیه هیچ کس نیست، نشان داد که ایران اسلامی در مسیر دوستی و مناسبات سازنده با همه کشورهای دوست گام بر می دارد و روسیه به دلیل مشترکات جغرافیایی- سیاسی با ایران از جایگاه ویژه ای در این زمینه برخوردار است.
ظریف در سفر مسکو همچنین با پوتین رییس جمهور روسیه، دیدار و پیام دعوت رییس جمهور کشورمان از همتای روس خود برای سفر به ایران را به وی ابلاغ کرد که این دعوت با استقبال پوتین روبرو شد و وی وعده داد که به ایران سفر کند.
هر چند بعد اقتصادی سفر ظریف به مسکو به دلیل همزمانی آن با سفر ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه به پایتخت روسیه و برگزاری نشست سه جانبه میان روسای دستگاه های دیپلماسی ایران، روسیه و سوریه در محاق مباحث و مذاکرات سیاسی قرار گرفت، اما این سفر نیز به نوبه خود زمینه ساز گام های جدید در توسعه و تعمیق روابط تهران- مسکو شد.
رایزنی درباره مهم ترین مسائل دوجانبه منطقه ای و بین المللی از جمله موضوع نشست بین المللی ژنو2 درباره سوریه و نیز پیرامون توافق هسته ای ژنو ایران و گروه 1+5 و توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی میان ایران و روسیه ازجمله مباحث مطرح در دیدار پوتین و ظریف بود که با حضور سرگئی لاوروف همتای روس وزیر امور خارجه کشورمان در عمارت کرملین انجام گرفت.
سفر ظریف به مسکو و رایزنی فشرده وی با مقام های ارشد روس، این پیام روشن را داشت که مسکو و تهران در راستای پیشبرد سیاست حسن همسایگی برای استفاده بهتر از فرصت های موجود در مناسبات دو و چندجانبه تلاش می کنند.

** سیر خطی روابط فرهنگی میان تهران و مسکو
روابط فرهنگی ایران و روسیه با توجه به وجود مکتب های بزرگ ایران شناسی در دانشگاه های سن پترزبورگ و مسکو و نیز تاثیرگذاری دو کشور بزرگ تمدنی بر همدیگر در دهه های اخیر در یک خط مشخص پیش می رود.
در واقع مناسبات فرهنگی روسیه و ایران به دلیل ریشه های عمیق آن چندان متاثر از مسایل و تحولات سیاسی نیست و همکاری های دو کشور به ویژه در زمینه فرهنگ مکتوب و هنر و ادبیات وضعیت خاصی دارد.
البته بدیهی است که روابط تهران و مسکو در حوزه هایی مانند گردشگری به دلیل ویژگی های خاص فرهنگی- اجتماعی حاکم بر دو کشور با محدودیت هایی مواجه است.
با این وجود روس هایی که به ایران سفر می کنند، پس از بازگشت، به سفیران فرهنگی کشورمان در پهناورترین کشور جهان تبدیل می شوند و اذعان می کنند که دیده هایشان از ایران اسلامی با دریافت هایشان از رسانه های جهانی تفاوت بنیادین دارد.
البته شمار گردشگران روس به ایران در زمان حاضر چشمگیر نیست و بنا بر اطلاع خبرنگار ایرنا، تعداد آنها از پنج هزار نفر در سال فراتر نمی رود. این در حالی است که شمار گردشگران ایرانی به مقصد روسیه به ویژه در سال های اخیر که مشکلاتی در زمینه سفر به کشورهای اروپایی برای گردشگران کشورمان به وجود آمده است، سیر صعودی داشته است و به حدود 30 هزار نفر در فصول گردشگری می رسد.
از سوی دیگر برنامه های رایج در حوزه مناسبات فرهنگی ایران و روسیه مانند برگزاری هفته های فرهنگ و دوستی و برگزاری نمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی و هم اندیشی میان نخبگان و فرهیختگان روس و ایرانی در مسکو به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه سیر طبیعی دارد.
البته کارشناسان مسایل فرهنگی با اشاره به توانمندی های فرهنگی گسترده ایران و روسیه می گویند که سطح فعلی روابط دو کشور در این حوزه تاثیرگذار ناکافی است و باید تدابیری برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان فرهنگ ایرانی به خصوص با لحاظ جمعیت چشمگیر مسلمان در روسیه اتخاذ شود.
برخی از کاشناسان مسایل فرهنگی نیز با اشاره به تعطیلی بیش از دو ساله غرفه ایران در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ به عنوان یکی از چهار موزه مطرح جهان و بهانه مقام های مسوول این مکان فرهنگی مبنی بر انجام تعمیرات در آن می گویند که این اقدام در اصل ریشه در فعالیت لابی یهودی دارد.
حال با توجه به ارتقای جایگاه کشورمان در معادلات جهانی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم پیش بینی می شود که مناسبات فرهنگی دو کشور نیز از این وضعیت متاثر شود.
در همین راستا در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با قائم مقام وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه در اواخر مهر ماه امسال دو طرف با اشاره به روابط دیرینه فرهنگی هنری دو کشور، بر توسعه و گسترش تعاملات در عرصه یادشده تاکید کردند.
علی جنتی در دیدار گریگوری ایولیوف با وی در تهران ضمن ابراز خرسندی از مناسبات دیرینه فرهنگی و هنری دو کشور اعلام کرد طی سال های گذشته مناسبات ایران و روسیه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رو به رشد و ارتقا بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی کشورمان رابطه دو کشور را بسیار دوستانه و صمیمی توصیف کرد و گفت: خوشبختانه موافقت نامه فرهنگی و هنری میان ایران و روسیه در سال 1965 در زمینه همکاری های مختلف به امضا رسیده و همچنان همکاری ها بر اساس آن موافقتنامه ادامه دارد.
ایولیوف قائم مقام وزیر فرهنگ روسیه نیز در این دیدار به روابط دیرینه فرهنگی و هنری دو کشور اشاره و خواهان گسترش آن شد.
وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی موفق ایران در روسیه، برگزاری هفته های فرهنگی و فیلم را نقطه عطفی در گسترش روابط فرهنگی دو کشور عنوان کرد و گفت : معتقدیم فرهنگ دو کشور نیاز به آشنایی بیشتر ملت دو کشور دارد که برگزاری هفته های فرهنگی، فیلم، جشنواره ها و نمایشگاه ها کمک شایانی به این امر می کند.
این مقام روسی به ترجمه های خوب نویسندگان و مترجمان ایرانی اشاره کرد و گفت: ترجمه آثار ایرانی به زبان روسی به ما کمک می کند تا آثار گران بهای ایرانی در کشورمان بیشتر معرفی شوند.

** نفت و انرژی هسته ای؛ بستر جدید تعمیق مناسبات تجاری
سطح روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در سال های گذشته هیچ گونه همخوانی با رایزنی ها و مناسبات سیاسی رو به گسترش دو کشور نداشته و در مقابل از سیر نزولی در رنج بوده است.
هر چند گفته می شود که تحریم ها دلیل اصلی محافظه کاری شرکت و نهادهای اقتصادی، تجاری و مالی روسیه برای گسترش حضور خود در بازار ایران بوده است، اما عده ای بر این عقیده اند که ضعف اراده سیاسی لازم از سوی تصمیم سازان روس به دلیل چشم انداز نا روشن مبادلات تجاری علت اصلی بروز این وضعیت بوده است. حال علت هر چه باشد، به نظر می رسد سطح کنونی مبادلات تجاری ایران و روسیه که مجموع تولید ناخالص ملی شان به حدود چهار هزار میلیارد دلار در سال می رسد، رضایت مقام های عالی رتبه را به دنبال ندارد.
گزارش های منتشر شده نشان می دهد که حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال های اخیر به موازات تشدید تحریک های یکجانبه و نامشروع غرب علیه کشورمان روند نزولی داشته است و از بیش از چهار میلیارد دلار در سه سال قبل به 5/1 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافته است.
تحلیلگران مسایل اقتصادی با اشاره به حجم مبادلات سالانه بیش از 30 میلیارد دلاری روسیه و ترکیه می گویند که سطح فعلی مبادلات تجاری میان تهران و مسکو ناچیز و در حد چشم پوشی است و برای تغییر این وضعیت باید گام های موثر برداشته شود.
البته نشانه های تحول در مناسبات تجاری در حال خمود ایران و روسیه به دنبال توافق هسته ای ژنو میان کشورمان با اعضای گروه 1+5 آشکار شد و روس ها که با رصد صف طولانی هیات های تجاری و غول های اقتصادی غربی برای ورود به بازار پرسود ایران نگران شده بود، اعلام کردند که قصد دارند جایگاه خود را در بازار انرژی کشورمان احیا کنند.
در همین راستا مدیران شرکت های نفتی بزرگ روسی لوک اویل و گازپروم از علاقه مندی خود برای بازگشت به بازار انرژی ایران به منظور عقب نماندن از قافله رقبای غربی خبر دادند و بر تحقق این مهم به موازات نهایی شدن توافق نامه هسته ای کشورمان تاکید کردند.
با توجه به سیر تحولات جاری در ارتباط با کشورمان در ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی به نظر می رسد که تجار و شرکت های اقتصادی و مالی روسیه به طور جدی پیگیر حضور پررنگ تر در بازار ایرانی میباشند؛ اتفاقی که بدون شک باید با برنامه ریزی و سازماندهی متقابل بخش تجاری و مالی ایران همراه باشد.
مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه که از آغاز ماموریت خود در این سمت در مهر ماه امسال پیگیر توسعه مناسبات تجاری تهران- مسکو بوده است، با اشاره به تاریخ دو دهه ای روابط تهران و مسکو در عصر معاصر می گوید: روابط دو کشور از جمله همکاری های اقتصادی و بازرگانی دوجانبه در شرایط کنونی با دهه 1990 تفاوت اساسی کرده است.
سنایی با بیان اینکه ویژگی مهم روابط روسیه و ایران تفاهم میان روسای جمهوری دو کشور برای توسعه روابط است، افزود: ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری اسلامی ایران و ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه در دیدار خود در بیشکک بر توسعه همکاری های دو کشور تاکید کردند و پوتین در هنگام دریافت استوارنامه من گفت که در روابط ایران و روسیه مرحله جدیدی آغاز شده است و در این مرحله روند توسعه همکاری های دو کشور آهنگ سریع تری می یابد.
وی با اشاره به اینکه ویژگی دیگر روابط دو کشور عبور آنها از تحریم ها است، تشریح می کند: شرکای اروپایی و کشورهای دیگر به بازارهای ایران روی آورده اند و همان گونه که پیشتر اعلام کرده ام و بار دیگر تکرار می کنم، شرکت های روسی که به بازار ایران آشنا هستند با سرعت عمل کنند.
از دیدگاه سفیر کشورمان در مسکو، روسیه در حوزه هایی مانند غلات و صنایع می تواند به ایران صادرات داشته باشد و کشور ما هم در حوزه های کشاورزی و انرژی می تواند با روسیه تجارت کند. برای صادر کنندگان روس فرصت های خوبی در ایران وجود دارد و بخش های مختلف اقتصاد ایران و روسیه می تواند نیازمندی های دو کشور را برطرف کند.
وی با تاکید بر آمادگی سفارت ایران در مسکو برای توسعه همکاری های بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: اگر مشکلی وجود داشته باشد، موظف به برطرف کردن آن هستیم و حمایت سفارت ایران روابط و همکاری ها با ساختارهای روسیه را تضمین می کنیم.
ˈگئورگی پتروفˈ معاون اتاق صنایع و بازرگانی روسیه نیز معتقد است که ایران شریک تجاری مهم روسیه می باشد و همکاری با این کشور ریشه در تاریخ روسیه دارد.
وی با اشاره به اینکه تلاش های خود را برای توسعه همکاری ها با این کشور همسایه متمرکز کرده ایم، می گوید: شورای تجاری روسیه و ایران در اتاق صنایع و بازرگانی روسیه از جایگاه مهمی برخوردار است و به فعالیت های این شورا توجه خاص داریم.
ˈویکتور ملنیکوفˈ رییس شورای تجاری روسیه و ایران وابسته به اتاق صنایع و بازرگانی روسیه نیز با استقبال از فراهم شدن بستر بازنگری جدی در مبادلات تجاری تهران و مسکو بر این باور است که ایران کشوری بزرگ و دارای پتانسیل های عظیم است که اقتصاد پویایی دارد.
ملنیکوف با بیان اینکه تولید ناخالص ملی ایران به حدود یک هزار میلیارد دلار می رسد و به همین دلیل همکاری با این کشور برای روسیه بسیار جالب است، می گوید : سرمایه گذاری خارجی در ایران به بیش از 40 میلیارد دلار می رسد.
رییس شورای تجاری روسیه و ایران همچنین به وجود 27 میلیون نفر نیروی کار ایران و نیز سطح بالای توسعه علمی در ایران اشاره و اضافه می کند: این کشور امتیازات ویژه ای برای همکاری با روسیه دارد و از بازرگانان روس می خواهم که از فرصت کنونی برای برقراری پیوندهای همکاری با ایران شد.
ˈمیخاییل کریخلیˈ مدیر اداره ارتباطات خارجی ˈاتحادیه غلهˈ روسیه نیز که کشورش یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان غله جهان می باشد، با استناد به آمار رسمی می گوید: ایران چهارمین وارد کننده عمده غلات از روسیه است.
وی افزود: در سال گذشته صادرات غلات روسیه به ایران به یک میلیون و 163 هزار تن رسید و آماده افزایش صادرات به این کشور هستیم.
برآیند اظهار نظر مقام های ایرانی و روس نشان می دهد که دو کشور در مسیر تحرک بخشی به توسعه اقتصادی و تجاری در حوزه های مختلف انرژی، کشاورزی، صنایع و بخش مالی گام بر می دارند و فعالان این حوزه مهم و راهبردی امیدوارند که چشم انداز توسعه مناسبات تجاری ایران و روسیه روشن تر شود.
در نهایت می توان گفت که ایران و روسیه با وجود مواجه بودن با برخی مسایل و مشکلات در عرصه های تجاری و مالی تحت تاثیر معادلات بین المللی، سال جاری شمسی را با موفقیت های امیدوارکننده در مناسبات سیاسی مانند موفقیت در جلوگیری از وقوع جنگ در سوریه، دستیابی به توافق ژنو و در نهایت گشودن افق های جدید در حوزه تجارت و اقتصاد به پایان می برند.
اروپام/518 ** 1064
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن