تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813621770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیوند مسجد با زندگی مردم باید تقویت شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین
پیوند مسجد با زندگی مردم باید تقویت شود
قزوین- خبرگزاری مهر: استاندار قزوین گفت: با تقویت پیوند مساجد با زندگی مردم می توان از ظرفیت های ارزشمند این مکانهای دینی برای پیشبرد برنامه های فرهنگی بخوبی استفاده کرد.



به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بیست و یکمین سالروز تأسیس کانون های مساجد صبح دوشنبه با حضور استاندار قزوین در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

مرتضی روزبه در این مراسم اظهارداشت: باید اعتراف کنیم که نسبت به مساجد که بسیار اهمیت دارند، کم توجهی کرده ایم و این در حالی است که مسجد با سایر نهادهای فرهنگی قابل مقایسه نیست و جایگاه ارزشمندی دارد.
 
وی یادآورشد: کارکرد مساجد در حوزه فرهنگی، تربیتی، اخلاقی و پرورش نیروی انسانی با هیچ نهاد دیگری قابل مقایسه نیست زیرا کارآیی در مساجد بسیار بالا و هزینه های فعالیت در آن کم است. استاندار قزوین اضافه کرد: فعالیت در مسجد ریشه در عمق باورها و اعتقادات انسانها دارد و فرد بر اساس باور الهی به مسجد وارد می شود و با انگیزه در آن کار می کند.
 
وی تصریح کرد: ما در جمهوری اسلامی نسبت به مساجد غفلت کرده ایم و متأسفانه در بافت جدید شهری، مساجد و مسجد محله را خواسته و یاناخواسته حذف کرده ایم به طوری که براساس آمار در بافت مرکزی شهر و جنوب شهر برای هر سه هزار نفر یک مسجد داریم ودر مناطق بالاتر 10 هزار نفر یک مسجد داریم که این خسارت بزرگی است.
 
روزبه اعلام کرد: هیچ تشکیلات و نهادی نمی تواند جایگزین مسجد باشد و باید رویکرد دینی نسبت به مسجد داشته باشیم که هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت مساجد بخوبی استفاده کنیم و در شرایطی که کارکرد مسجد بالاست در ابتدای کار هستیم و به میانه نیز نرسیده ایم که لازم است با ابتکار، خلاقیت و نوآوری در حوزه فعالیت های مساجد طرحهایی مانند تلاوت نور که با خلاقیت در تمامی مساجد اجرا می شود را عملیاتی کنیم. وی با اشاره به لزوم پیوند زندگی مردم و مسجد افزود: اگر بخواهیم مسجد را زنده نگاه داریم باید این مکانهای دینی بازندگی مردم پیوند داشته باشد و این کار مستلزم این است که تمامی رویدادهای زندگی فرد و مسجد با هم پیوند بخورد.
 
استاندار قزوین عنوان کرد: نباید از مساجد برای برگزاری مجلس ختم استفاده کنیم در حالی که دهها رویداد دیگر نیز در زندگی انسان وجود دارد که می تواند با مساجد پیوند داشته باشد.
 
وی با تأکید بر لزوم دوری از بناها و معماری های پرهزینه در احداث مساجد اظهارداشت: در ساخت برخی مساجد هزینه های سنگین را شاهد هستیم که بسیاری از این هزینه ها، زائد است و در دنیا و آخرت فایده ای ندارد و میتوانیم مساجدی ساده و کوچک را بسازیم تا کارآمدی بیشتری داشته باشد.
 
روزبه بیان کرد: باید به سمتی برویم که از کارکرد مسجد به خوبی استفاده کنیم و مسجدی با شاخصه دینی معرفی کنیم که همه موارد آن منطبق با اصول دینی باشد نه آنکه معماری سنگینی برای مسجد در نظر بگیریم که موجب شود ساخت یک مسجد تا 20 سال طول بکشد. وی در پایان بر لزوم اجرای برنامه های مبتکرانه و اقداماتی مانند تصحیح قرائت نماز افراد شرکت کننده در نماز جماعت مسجد تأکید کرد.
 
حجت الاسلام رمضانی: طرح تلاوت نور در ۸۰ درصد مساجد قزوین اجرا می شود

در ادامه مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین گفت: تاکنون دو هزار جلد قرآن مجید به مساجد اهدا شده و هم اکنون در بیش از ۸۰ درصد مساجد استان طرح تلاوت نور اجرا می شود.

حجت الاسلام علی رمضانی اظهارداشت: در  استان قزوین 225 کانون فرهنگی هنری مساجد در استان فعالیت دارند که از این تعداد 115 کانون روستایی، 110 کانون شهری و 17 کانون تخصصی است.
 
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین اضافه کرد: در استان قزوین 11 کانون مصلی داریم و 170 کتابخانه نیز در کانون های مساجد تشکیل شده که تلاش می کنیم روستاهای کم برخوردار در حوزه فرهنگی از مجموعه کانون های مساجد بهره مند شوند که در حال حاضر 80 درصد روستاهای بالای یک هزار خانوار دارای کانون مساجد هستند.
 
وی گفت: 75 درصد کانون های فرهنگی هنری مساجد در سال گذشته و امسال شناسنامه دار شدند و تاکنون نیز دو هزار جلد قرآن مجید تقدیم مساجد کرده ایم و هم اکنون بیش از 80 درصد مساجد استان مجری طرح تلاوت نور هستند.
 
حجت الاسلام رمضانی با اشاره به تامین تجهیزات کانون های مساجد تصریح کرد: در سال جاری 230 میلیون تومان اعتبار در قالب سرانه و تجهیزات به کانون های مساجد اختصاص یافته است که با وجود کمبود اعتبار برای هر کانون 14 میلیون و 500 هزار تومان برای خرید تجهیزات اعم از میز، قفسه و صندلی اختصاص یافته که این تجهیزات به کانون های جدید التأسیس اهدا می شود.

وی با اشاره به رویکرد دبیرخانه کانون های مساجد در سال آینده بیان کرد: تلاش می کنیم در سال آینده برنامه محور بوده و بر این اساس حرکت کنیم و هر کسی برنامه ارائه دهد حاضر هستیم که او را یاری کنیم.
 
مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین یادآورشد: باید مردم را به سمتی هدایت کنیم تا نذر فرهنگی در مساجد داشته باشند تا هم باقیات و صالحات باشد و هم در پیشبرد برنامه های مسجد کمک شود. وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: یکی از موضوعاتی که در مساجد باید مورد توجه قرار گیرد، ابراز محبت به جوانان و نوجوانان است زیرا بداخلاقی موجب فرار جوانان از مسجد می شود.

در پایان این مراسم از ائمه جماعات، هیئت امنا و اعضای فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قزوین تقدیر شد.


۱۳۹۲/۱۲/۱۹ - ۱۱:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن