تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802691722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهران؛ مقصد سفر مقام های اروپایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تهران؛ مقصد سفر مقام های اروپایی تهران- ایرنا- تهران در ماه های گذشته میزبان سفرهای پرشمار وزرای امورخارجه و مقام های ارشد کشورهای مهم منطقه ای و فرامنطقه ای به ویژه اروپایی بوده است.


تحول های رخ داده در روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپا با حضور مقام های بلندپایه کشورهای اسپانیا، بلژیک و لهستان رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است.
این سفرها در حالی رخ داد که برنامه هسته ای ایران، تحول های اوکراین و سوریه از مهمترین موضوع ها در سفر وزرای امورخارجه این کشورها به تهران بوده است.
**ایران و اسپانیا
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه یازدهم اسفندماه در دیدار با «خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امورخارجه اسپانیا، با اشاره به روابط تاریخی و با عمق فرهنگی و ارتباط های گسترده مردمی ایران و اسپانیا، بر ضرورت گسترش همکاری ها در حوزه های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.
این سفر قرار بود سه روز (تا سیزدهم اسفند) به طول بینجامد اما وزیر امورخارجه اسپانیا برای شرکت در نشست فوری اتحادیه اروپا درباره اوکراین سفر خود به تهران را نیمه تمام گذاشت.
این نخستین سفر وزیر امورخارجه اسپانیا به ایران از سال 1382 خورشیدی تاکنون بود.
از دید برخی از کارشناسان سیاسی، ایران تامین کننده قابل اعتماد انرژی برای اروپا به ویژه اسپانیا است و با توجه به فضای شکل گرفته در روابط با کشورها می توان از ظرفیت های موجود به طور مناسب بهره برداری کرد.
به گزارش دوازدهم اسفند تارنمای وزارت امورخارجه اسپانیا، تکیه بر همکاری های 2کشور به ویژه در بخش حمل و نقل، راه آهن و مترو و تاکید بر ضرورت بررسی راه های گسترش آن در سفر آینده وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا به تهران از موضوع های مورد گفت وگو در زمینه اقتصادی بین همتایان ایرانی و اسپانیایی بود.
در این بین وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با توجه به دیدگاه مشترک 2 کشور در زمینه گفت وگو و مبارزه با خشونت، بر اهمیت همکاری ها برای مبارزه با تندروی (افراط گرایی) و خشونت تاکید کرد.
بیان دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای و ابراز امیدواری برای پیش رفتن نشست ها با گروه 1+5 همراه با اعتمادسازی و همچنین تبادل نظر درباره ناآرامی های سوریه از دیگر موضوع های مطرح شده بود.
وزیر امورخارجه اسپانیا با اشاره به روابط محدود این کشور و ایران طی 10 سال گذشته، ابراز امیدواری کرد این امر با افزایش همکاری ها در آینده جبران شود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط سیاسی 2 کشور تا سال 1361 در سطح کاردار موقت بود.
البته همزمان با جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، اسپانیا افزون بر مشارکت نداشتن در تحریم اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، در برابر جنگ نیز به طور رسمی سیاست بی طرفی گرفت. طی آن سال ها تماس مقام های بلندپایه 2 کشور درباره روابط دوجانبه و مسایل مورد علاقه و تشریح سیاست خارجی نوپای جمهوری اسلامی ایران و همکاری اقتصادی ادامه داشت.
در اردیبهشت ماه 1361«علی اکبر ولایتی» وزیر امورخارجه وقت جمهوری اسلامی ایران، در راه سفر به کوبا، در مادرید با وزیر امورخارجه اسپانیا دیدار کرد.
در تابستان همان سال وزیر وقت صنایع جمهوری اسلامی ایران به اسپانیا رفت و در پایان سفر، اعلامیه مشترکی درباره علاقه مندی 2 کشور برای گسترش روابط امضا شد. در پاسخ به این سفر در آذرماه 1362 آقای «ولاسکو» وزیر مشاور در امور تجارت خارجی اسپانیا، به عنوان سرگروه یک هیات اقتصادی از ایران بازدید کرد.
در بهمن ماه 1369 روابط تهران- مادرید متاثر از برخی مسایل مرتبط به اتحادیه اروپا، دچار نوعی رکود شد ولی از آن پس روابط رو به رشد و توسعه بود و مقام های بلندپایه 2 کشور سفرهایی دوسویه داشتند.
از سال 1382 روابط موجود به دلیل پیروی اسپانیا از تحریم های وضع شده اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران به پایین ترین میزان خود رسید.
** ایران و بلژیک
«دیدیه ریندرز» وزیر امورخارجه بلژیک، پیش از سفر به ایران تاکید کرد پس از به نتیجه رسیدن گفت و گوهای هسته ای با گروه 1+5، به این کشور سفر می کند و امیدوار است گفت و گوها تا پایان 6 ماه نخست به یک توافق نهایی برسد.
وی همچنین در تشریح اهداف این سفر گفت بلژیک همانند دیگر کشورهای اروپا به دنبال اعتمادسازی است.
به گزارش یازدهم اسفند خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، روابط ایران و بلژیک به طور رسمی از اواخر قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. در آن دوره، بلژیک به گسترش روابط خود با کشورهای آسیایی و آفریقایی بسیار علاقه مند بود اما در همان زمان برای اکتشاف ها و دستیابی به منافع متوجه بخشی از آفریقای سیاه بود که بعدها «کنگو بلژیک» نام گرفت.
از سال 1316 تا آغاز جنگ جهانی دوم، بلژیک شمار زیادی مستشار (رایزن) برای سازماندهی یا تجدید ساختار بخش های گوناگون اداری به ایران فرستاد.
پس از آن وظیفه بلژیک، تجدید ساختار گمرکی ایران به تقلید از نظام اداری اروپا بود که مواردی مانند لغو اجاره گمرک، تجدید نظر در تعرفه ها بر وفق مصالح اقتصادی کشور، لغو تدریجی عوارض داخلی و راهداری، تربیت کاردان ایرانی، تنظیم صورتحساب های دقیق و در صورت امکان ریشه کنی تدریجی فساد اداری را شامل می شد.
به گزارش دهم اسفند تارنمای «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران»، دامنه فعالیت بلژیکی ها افزون بر خدمات گمرکی، شامل تجدید سازمان خدمات پستی، خزانه داری، خدمات پشتیبانی، نقشه برداری و خدمات بهداشتی پس از شیوع طاعون و وبا است.
با توجه به روابط قدیمی ایران و بلژیک، می توان ابراز امیدواری کرد که با سفر وزیر امورخارجه بلژیک به تهران و گفت و گوهای جدی و سازنده مقام های 2 طرف مرحله تازه ای از روابط به ویژه در حوزه های گمرکی، راه آهن، کارخانه قند و شکر و برنامه های آینده حضور و مشارکت شرکت های بلژیکی در ایران با قوت بیشتری آغاز شود.
** ایران و لهستان
به گزارش دهم اسفند تارنمای «بی. بی. سی»، «رادوسلاو شیکورسکی» وزیر امورخارجه لهستان، به منظور تبادل نظر درباره شرایط منطقه ای، سوریه و همچنین گفت و گوهای ایران با 1+5 درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران وارد تهران شد.
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در کنار همتای لهستانی بر این نکته تاکید کرد که 2 طرف روابط اقتصادی مناسبی دارند اما هنوز به اندازه امکانات و توانمندی های 2 کشور نیست و باید افزایش یابد.
وی ابراز امیدواری کرد این سفر مقدمه ای برای مراودات هرچه بیشتر به سود مردم 2 کشور برای صلح و ثبات در منطقه باشد.
اما سفر وزیر امورخارجه لهستان هم مانند همتای اسپانیایی او به سبب برگزاری نشست فوری اتحادیه اروپا درباره اوکراین نیمه تمام ماند.
به گزارش دهم اسفند تارنمای آلمانی «دویچه وله»، لهستان به عنوان ششمین قدرت اقتصادی اروپا در جست و جوی بازیابی روابط درخشان دیرینه خود با جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه ای در خاورمیانه و پیرامون آن، با منابع سرشار انرژی و قابلیت های علمی، انسانی و اقتصادی است.
صنعت پتروشیمی از مهمترین موضوع های مشترک میان لهستان و ایران است. همچنین هر 2 کشور این آمادگی را دارند که درباره موضوع های دارویی، غذایی و پزشکی با یکدیگر به یک دیدگاه برسند.
ایران یکی از قدیمی ترین روابط تاریخی را با لهستان دارد. سال 1392 پانصد و چهلمین سال برقراری روابط سیاسی بین 2 کشور است که سنگ بنای آن در دوران حکومت «آق قویونلو»ها پی ریزی شد. در قرن های پس از آن تبادل هیات های دیپلماتیک، اقتصادی، مذهبی و حتی نظامی همواره برقرار بود و حتی در دوره اشغال و تجزیه لهستان، روابط فرهنگی بین آنها ادامه داشت.
در دوره طولانی تجزیه بزرگ لهستان که بیش از یک قرن طول کشید، ایران یکی از 2 کشور جهان بود که هیچ گاه این تجزیه را به رسمیت نشناخت و حتی پیش از استقلال این کشور در سال 1297 خورشیدی، در «ورشو» دفتر نمایندگی (کنسولگری) افتخاری داشت.
پس از فروپاشی کمونیسم و پیوستن لهستان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا، روابط اقتصادی 2 کشور به ویژه با اولویت دهی لهستان به شرکای اروپایی و غربی، رو به کاهش نهاد و روابط سیاسی و فرهنگی نیز دستخوش تغییر شد.
به گزارش دهم اسفند تارنمای فارسی زبان «پرس.تی.وی» هدف از سفر وزیر امورخارجه لهستان به ایران، افزون بر مشورت های سیاسی درباره مهمترین مسایل منطقه ای و بین المللی مورد توجه 2 کشور، بررسی راه های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه در همه ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.
لهستان به نقش انکارناپذیر ایران در حل و فصل بحران های منطقه ای در خاورمیانه و پیرامون آن آگاهی دارد و به تهران به عنوان شریکی قابل اعتنا، باثبات و پایدار در این منطقه از جهان می نگرد.
** فرجام سخن
پس از آغاز گفت و گوهای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق هسته ای ژنو، وزرای امورخارجه ایتالیا، سوئد، بلژیک، لهستان و اسپانیا به تهران آمدند.
در شرایطی که ایران خود را برای میزبانی وزیر امورخارجه یونان طی روزهای آتی آماده می کند، عصر هفدهم اسفندماه «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران آمد.
به نظر می رسد ایران و اتحادیه اروپا حوزه های همکاری دوجانبه را در نظر گرفته و با شناسایی مسایل مورد علاقه به آنها بپردازند تا افزون بر تامین منافع متقابل، در رفع برخی مشکلات امروز جهان از جمله مبارزه با تندروی ها و گروه های تروریستی (دهشت افکن)، بی عدالتی های سیاسی و اقتصادی، قاچاق و مواد مخدر، تبعیض، درگیری های داخلی طایفه ای و مذهبی و... بکوشند و در راه رسیدن به جهانی عاری از خشونت و بدون سلاح هسته ای گام هایی مشترک بردارند.
گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ک**1961**1358
انتهای پیام /*




19/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن