تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819616450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روحانی و رقبای انتخاباتی‌اش از اسفند 91 تا اسفند 92/ آرزوی محال شیخ دیپلمات برای کاندیداتوری، قالیبافِ رییس‌جمهور و جلیلی رودروی اشتون در قزاقستان


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
روحانی و رقبای انتخاباتی‌اش از اسفند 91 تا اسفند 92/ آرزوی محال شیخ دیپلمات برای کاندیداتوری، قالیبافِ رییس‌جمهور و جلیلی رودروی اشتون در قزاقستان

روحانی و رقبای انتخاباتی‌اش از اسفند 91 تا اسفند 92/ آرزوی محال شیخ دیپلمات برای کاندیداتوری، قالیبافِ رییس‌جمهور و جلیلی رودروی اشتون در قزاقستان
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اسفند 91 فعالیت‌های فراوانی برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری داشتند.
مصطفی داننده- در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، ماه اسفند دارای اهمیت فراوانی است و برای سیاسیون نقش، 15 دقیقه پایانی یک مسابقه فوتبال را بازی می‌کند که در آن می‌توانند قبل از سال جدید و سه ماه مانده به رقابت بزرگ با رایزنی‌های خود به بهترین انتخاب و استراتزی برسند. اسفند 91 نیز که یک سال از آن گذشته است برای سیاسیون ایرانی دارای اهمیت فراوانی بود و گروه‌های سیاسی تلاش می‌کردند به یک هدف بزرگ برسند، هدفی که بسیاری هشت سال در انتظار رسیدن به آن بودند.

اصلاح طلبان در اسفند 91 همچنان به دنبال حضور خاتمی و یا هاشمی رفسنجانی برای انتخابات بودند و اصول گرایان نیز با تمام قوا و ائتلاف‌های مختلاف وارد عرصه انتخابات شده بودند و هرکدام دم از پیروزی خود و ناکارآمدی رقیب سخن می‌گفتند. در این میان نامزدهای احتمالی نیز به سفر استانی می‌رفتند و در نقد دولت دهم و برنامه‌های خود برای اداره کشور سخن می‌گفتند.

شاید خالی از لطف نباشد که در مروری به اظهار نظرها و رفتار سیاسی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری 92 بپردازیم و ابتدا نیز به سراغ حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران برویم.

فکرش را هم نمی‌کردند

شاید در اسفند 91، کسی تصور نمی‌کرد که روحانی بتواند رقبای جدی خود را کنار بگذارد و راهی نهاد ریاست جمهوری شود. روحانی و دوستانش در رویایی ترین شکل ممکن تصور می‌کردند که بازنده انتخابات در دور دوم باشند.

روحانی چی‌ها در اسفند ماه اولین جلسه انتخاباتی خود را برگزار کردند و اکبر ترکان و نعمت زاده به عنوان استوانه‌های این ستاد مشخص شدند و بسیاری با توجه به حضور این افراد از حمایت هاشمی رفسنجانی از روحانی سخن به میان آوردند. در این میان حسن روحانی با گلایه از علنی نشدن برخی فعالیت‌های انتخاباتی از سیاسیون خواست هرچه زودتر مواضع انتخاباتی خود را روشن کنند.

حسن روحانی در این ماه دیدارهای مختلفی نیز با اقشار مختلف جامعه داشت و در یکی از این دیدارها و در جمع دانشجویان با انتقاد از سیاست خارجی محمود احمدی نژاد گفت:« باید فضای نامناسب حاکم بر تعاملات بین‌المللی نیز شکسته شود. وقتی شورای امنیت سازمان ملل با بهانه‌های واهی پرونده هسته‌ای را در اختیار دارد، معنای آن این است که فضای حاکم بین ما و جهان امنیتی است. باید فضای ما با جهان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فضای تعامل باشد.»

روحانی در این سخنرانی‌ها از دولت تدبیر و امید نیز رونمایی کرد و خاطرنشان کرد:«گرچه در 7 سال گذشته اجرای قانون گاهی کم‌رنگ بوده، با این حال نباید دلسرد شویم. باید شرایطی را فراهم کنیم تا قانون‌گرایی در جامعه حاکم شود. این کار نیز با تدبیر و مدیریت امکان‌پذیر است. اکنون شرایط کشور عادی نیست، بلکه شرایط فوق‌العاده است؛ و لذا بهتر است، فارغ از تفکرات صرف اصلاح‌طلبانه و یا اصولگرایانه، بیشتر به فکر رفع مشکلات مردم باشیم.»

روحانی امروز و در اسفند 92 عهده دار ریاست قوه مجریه است.

صدرنشین نظرسنجی‌ها

بسیاری او را رئیس جمهور ایران بعد از محمود احمدی نژاد می‌دانستند و ردای ریاست جمهوری را برای قالیباف دوخته بودند. شهردار تهران که در حرکت سیاسی عجیب با ولایتی و حداد عادل برای انتخابات ریاست ائتلاف کرد تا ائتلاف 1+2 شکل بگیرد. ائتلافی که همچون دیگر ائتلاف‌های ایران به سرانجام نرسید و اعضای ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کردند.

اسفند 91 برای قالیباف، ماه مصاحبه، تشریح مواضع ائتلاف و حمله به دولت سازندگی بود. قالیباف که بسیاری در این تصور بودند که همراه با هاشمی رفسنجانی و از گزینه‌های وی برای رسیدن به پاستور است، ناگهان زبان به انتقاد از هاشمی باز کرد و گفت:« بنده معتقدم نوع مدیریت من و نگاه آقای هاشمی بسیار متفاوت است و بر همین اساس شاید جزو اولین کسانی بودم که به ایشان و روند سازندگی در سال 73 انتقاد کردم. این موضوع را بطور مفصل زمانی با آقای هاشمی در میان گذاشتم که در قرارگاه سازندگی بودم و مثالی هم برای ایشان از مدل ادامه جنگ در دوران دفاع مقدس در بکارگیری نیروهای بسیجی در کنار دیگر سازمانها آوردم.»

قالیباف در این مصاحبه‌ها و دیدارها انتقادهای جدی نیز به دولت احمدی نژاد داشت و اعتقاد داشت مدیریت رئیس دولت دهم عامل عقب ماندگی ایران در سال‌ها بوده است. شهردار تهران در جریان نظرسنجی‌ها تا اسفند 91 در صدر قرار داشت و بسیاری او را رئیس جمهور ایران می‌دانستند.

قالیباف در اسفند 92 عهده دار شهرداری تهران است.

در اندیشه مذاکرات

درگیر مذاکرات هسته‌ای بود و رودروی اشتون در قزاقستان به مذاکره می‌پرداخت. در اسفند 91 کمتر کسی فکر می‌کرد او یکی ازنامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باشد. در این میان برخی از دانشجویان دانشگاه‌های شیراز از او برای حضور در انتخابات دعوت کرده بودند. جلیلی ناگهان وارد فضای انتخابات شد و با توجه به نوع اندیشه و نحوه اداره مذاکرات هسته‌ای ایران نتوانست رای مردم را به خود اختصاص دهد و در جایگاه سوم انتخابات ریاست جمهور تکیه بزند. اسفند 91 برای جلیلی رنگ و بوی انتخابات نداشت.

جلیلی در اسفند 92 استاد دانشگاه و عضوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

مرد همیشه در صحنه

همه می‌دانستند او در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم حضور دارد به خاطر همین احتیاج به پیش بینی و تحلیل نبود و کسی حضور او را در انتخابات گمانه زنی نمی‌کرد. محسن رضایی بسیار قبل تر از اسفند 91 خود را برای حضور در انتخابات آماده کرده بود و تصور می‌کرد با توجه به برنامه‌هایش در انتخابات قبل اینبار می‌تواند از رقبای خود پیشی بگیرد و راهی خیابان پاستور و نهاد ریاست جمهوری شود. اما اوبا زهم توفیقی بدست نیاورد و تنها اتفاق خوب انتخابات برای او، افزایش آراء نسبت به انتخابات قبل بود.

محسن رضایی در اسفند 91 به تشریح برنامه‌های خود شرایط کشور و دولت آینده ایران می‌پرداخت. در اسفند 92 او همچنان عهده دار دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

در انتظار جامعتین

پرسابقه ترین وزیر خارجه ایران بعد از انتخابات سال 84 که به نفع هاشمی رفسنجانی از انتخابات کناره گیری کرد، اینبار در قامت یکی از اعضای ائتلاف 1+2 وارد فضای انتخابات ایران شد. ائتلاف نیروهای نزدیک به هاشمی رفسنجانی با قالیباف و حداد تعجب بسیاری را برانگیخت. ولایتی از نامزدهای فعال انتخابات در اسفند 91 بود و او در گفت‌وگو با خبرنگاران و در نشست‌های خبری به تحلیل شرایط کشور پرداخت. ولایتی در این نشست اعلام کرد که تابه تصمیم جامعتین در مورد نامزد نهایی انتخابات است.

ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری رتبه چهارم را به خود اختصاص داد و نقش مهمی را در پیروزی حسن روحانی بازی کرد.

ولایتی در اسفند 92 عهده دار ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک است.

نبود

آمد، شور به پا کرد و رفت. هیچ داده اطلاعاتی از فعالیت‌های انتخاباتی او در ماه اسفند ثبت نشده است.

غرضی همچون اسفند 91 در اسفند 92 هیچ فعالیت سیاسی انجام نمی‌دهد.

عارف و حداد عادل دو دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودند که در جریان رقابت‌های انتخابات یکی به نفع ائتلاف و دیگری به نفع اصلاحات از رقابت کنار کشیدند. عارف در اسفند 91 یک شخصیت فعال سیاسی بود، که در دیدار با دانشجویان به تشریح به برنامه‌های خود می‌پرداخت. در این میاه گروه پویش امید در حمایت از عارف شکل گرفت.

حداد عادل نیز که از اعضای ائتلاف بود در این ماه سعی می‌کرد به تشریح برنامه‌های ائتلاف بپردازد.

عارف در اسفند 92، عضو مجمع تشخیص و حداد عادل نماینده مجلس است.






1392/12/19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن