تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803008211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگ آمریکا و روسیه به کجا خواهد کشید؟/ گزینه‌های روی میز مسكو چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش/
جنگ آمریکا و روسیه به کجا خواهد کشید؟/ گزینه‌های روی میز مسكو چیست؟
اكنون غرب، مقامات روسیه را به بستن دارایی‌هایشان تهدید كرده است. مسدود كردن حساب‌های بانکی مقامات روسیه چیز جدیدی نیست. آنها چند بار به مسدود شدن پول مقامات و اشخاص روسی تهدید شده‌اند. این اقدامات فقط به نفع روسیه است.
در حال حاضر جبهه جدید رویارویی دو ابر قدرت كهن جهان، روسیه و آمریكا ، كشور بحران زده اوكراین است. دولت اوباما و تندروهای کنگره، روسیه را برای خروج نیروهایش از كریمه با تحریم‌های اقتصادی تهدید می‌كنند، همان ابزار همیشگی غرب علیه مخالفانش! نكته اینجاست كه مقامات روسیه نیز در صورت اعمال تحریم علیه آنها، وعده پاسخ قاطع را داده اند! در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، می‌خوانیم که جنگ آمریکا و روسیه به کجا خواهد کشید؟







یكی از این پاسخ‌های قاطع، تهدید به كنار گذاشتن دلار آمریكا است. علاوه بر این، اگر تحریم‌ها اعمال شوند، شرکت‌های روسی نیز بدهی‌های خود به بانک‌های ایالات متحده را بازپرداخت نخواهند كرد! نیازی به گفتن نیست، روسیه می‌تواند آسیب‌های اقتصادی به مراتب بیشتری را به ایالات متحده وارد كند تا طرف آمریكایی!


سیستم مالی ایالات متحده بر این واقعیت متكی‌ است که كشورهای جهان به استفاده از پول دلار در تجارت با یکدیگر مبادرت دارند و این برای آمریكا سرشار از منفعت است. اگر سایر كشورها تغییر رفتار خود را آغاز كنند، مشكلات عدیده‌ای پیش روی سیستم مالی آمریكا قرار خواهد گرفت.


به منظور موثر بودن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه روسیه، اروپا نیز باید در صحنه تحریم‌ها حاضر شود، که این امر اتفاق نمی‌افتد.


همانطور که می‌دانید، روسیه بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی به اروپاست و روسیه نیز در اروپا بزرگترین تامین کننده انرژی محسوب می‌گردد.


در شرایط فعلی اقتصاد شكننده اروپا، ریسك قطع جریان انرژی مسكو، برای اتحادیه بسیار خطرناك است. بسیاری از کشورهای اروپایی بیش از نیمی از گاز طبیعی خود را از روسیه دریافت می‌كنند. انگلیس نیز به طور کامل تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را رد كرده است، بنابراین ایالات متحده می‌تواند هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، اما اروپا در این زمینه نمی‌تواند كمكی به واشنگتن كند.


وزارت امور خارجه روسیه پاسخ قاطع در صورت اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را لازم الاجرا می‌داند.


"لوكاشویچ" سخنگوی وزارت خارجی روسیه می‌گوید: "مشاور ارشد کاخ کرملین سرگئی گلازیف، كنار گذاشتن دلار آمریکا و عدم پرداخت بدهی‌های موسسات روسی به آمریكا را اولین گزینه روی میز مسكو برای میز جنگ آمریكا برشمرده است".


جایگزینی ارز جدید برای مبادلات نیز در مرحله بعدی قرار خواهد گرفت.


بنا به اظهارات وی، "ما روابط تجاری و اقتصادی بسیار خوبی با شرکایمان در شرق و جنوب داریم و همین امر به كاهش وابستگی ما به آمریكا و متعاقبا كسب سود بیشتر كمك خواهد كرد". وی ترغیب دیگر كشورها برای عدم پرداخت بدهی‌های خود به آمریكا را نیز جزء گزینه‌های مقابله به مثل روسیه می‌داند. واضح است که مقامات روسیه درك مناسبی از اهرم‌های اقتصادی بالقوه خود دارند. در واقع، گلازیف معتقد است که روسیه می‌تواند باعث  سقوط و یا وارد كردن ضربه سنگین به سیستم مالی ایالات متحده شود.


در صورت موفقیت برنامه روسیه، سلطه ایالات متحده در سیستم مالی جهانی پایان یا ضربه سنگینی به این سیستم دلاری وارد خواهد شد. با این حال، اگر بسیاری از کشورهای دیگر به پیروی از روسیه اقدام نمایند، شرایط متفاوت‌تر خواهد بود. در این مورد، شریك روسیه و رقیب آمریكا، کشور چین ، برگ برنده مسكو محسوب می‌شود. اگر چین تصمیم به کنار گذاشتن دلار آمریکا و شروع به آزادسازی بدهی‌های ایالات متحده كند، این امر به سیستم مالی آمریكا ضربه سنگینی وارد خواهد كرد. اگر بقیه كشورها همچنان به واشنگتن تریلیون‌ها دلار با نرخ بهره پایین قرض بدهند - کمتر از نرخ واقعی تورم- می‌توان تنها راه نجات آمریكا را چنین فرض كرد، در غیر اینصورت جنگ نظامی (بخوانید جنگ مالی ) پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت .


اگر كشورها روند اعطای قرض را متوقف کنند، نرخ بهره در اوراق قرضه دولت آمریکا به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت و این نیز بدان معنی است که نرخ بهره در تمام وام‌های دیگر در سراسر سیستم مالی به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. در نتیجه تحقق این كابوس مالی، انتهایی نامشخص را رقم خواهد زد.


احتمال رویارویی نظامی ایالات متحده و روسیه به خاطر سیاست كنونی مسکو در اوکراین بسیار، بسیار كم است. اوکراین عضو ناتو نیست، و باراك اوباما نیز به احتمال زیاد برای جنگ دیگری داوطلب نخواهد بود. اما بسیاری از همسایگان اوکراین از اعضای ناتو هستند، از جمله لهستان، رومانی، اسلواکی و مجارستان ! و کشورهای بالتیک مانند لیتوانی، لتونی و استونی درست در مرز روسیه! 







اگر هر یک از این کشورها برای کمک به اوکراین و جنگ با روسیه وارد عمل شوند، ناتو مجبور به دخالت است. از طرفی اگر روسیه به برخی بهانه‌ها برای حمله به هر یک از این کشورها مبادرت داشته باشد، ناتو باز هم مقابل روسیه قرار می‌گیرد!


به فرض اگر ایالات متحده و روسیه در مورد مسئله اوكراین رو در روی هم قرار گیرند، این تقابل چگونه خواهد بود؟! 


در اینجا نگاهی اجمالی به مقایسه آمریکا و روسیه/ اتحاد جماهیر شوروی در بعد هزینه‌های دفاعی پس از پایان جنگ سرد و نحوه رویارویی این دو خواهیم داشت







ایالات متحده بسیار ثروتمندتر از روسیه است و بودجه نظامی آن به مراتب بیشتر از روسیه می‌باشد. این بدان معنی نیست كه جنگ بین این دو برای آمریكا آسان خواهد بود. بنابراین، در اینجا چند سناریو، در مورد چگونگی جنگ بین ایالات متحده و روسیه مطرح است:


آرماگدون هسته ای 
حتی با لحاظ روند آهسته خلع سلاح هسته‌ای متقابل پس از پایان جنگ سرد، ایالات متحده و روسیه هر کدام هزاران کلاهک هسته‌ای آماده در اختیار دارند. کل ذخایر موشک‌های بالستیک بین قاره ای آمریکا (موشک های قاره) - 448 مورد فعال است  - كه اساسا مستقیما روسیه را هدف قرار داده‌اند. 


بطور كلی، بنا به گزارش فدراسیون دانشمندان آمریکایی، ایالات متحده در حدود 7700 کلاهک هسته‌ای دارد، كه 1950 کلاهک آماده برای استفاده در موشك‌های بالستیك ، زیردریایی و هواپیما، در اختیار دارد. روسیه 8500 کلاهک دارد كه 1800 مورد آنها در مرحله عملیاتی قرار دارند. چین، در حدود 250 کلاهک هسته ای، فرانسه 300 و بریتانیا 225 مورد در اختیار دارند.! آنچه مسلم است مدافعان حقوق بشر ،مسلح به سلاح هسته ای هستند !


جنگ هسته ای با روسیه به ضرر طرف های مقابل مسكو نیز خواهد بود. 




جنگ متعارف در شرق اروپا 
این سناریو هرگز در جنگ سرد رخ نداده است. در حال حاضر، امکان وقوع سناریو اول (آرماگدون هسته ای) وقوع این مورد را نیز غیر ممكن می‌سازد. فرض بر اینكه آمریکا و روسیه در اوکراین مقابل یكدیگر قرار گیرند، و نیروهای ناتو نقش پشتیبانی از نیروهای نظامی ایالات متحده را بر عهده داشته باشند. بر خلاف آسیا و اقیانوس آرام، ناتو در مورد روسیه پشتیبانی بهتری دارد.


در جبهه روسیه، روسیه به لحاظ جغرافیایی در برتری نسبی قرار دارد. نیروی دریایی روسیه ،کریمه را جزء خاك خود می‌داند. نكته مهم دیگر اینكه ایالات متحده و متحدان آن در ناتو، روسیه را به طور موثر احاطه كرده‌اند. ایالات متحده   598 تأسیسات نظامی در 40 کشور جهان، همراه با 4461 پایگاه در ایالات متحده و قلمروهای تحت حكومت خود در اختیار دارد. 
با احتساب پایگاه های خود در آلمان، ایالات متحده تاسیسات نظامی عمده‌ای در قطر و جزیره مرجانی دیگو گارسیا ، ژاپن و کره جنوبی در اختیار دارد. (در مرزهای شرقی و جنوبی روسیه) در نقشه ذیل: 





 
ناتو پایگاه‌هایی را در غرب روسیه و در ترکیه، در سراسر دریای سیاه در اختیار دارد. 


از طرفی روسیه در کوبا حضور نظامی دارد. روسیه یک پایگاه نیروی دریایی نیز در طرطوس سوریه دارد. به جز این موارد، روسیه هیچ پایگاه دیگری در خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق در اختیار ندارد.


روسیه حدود 845.000 سرباز فعال و 2.5 میلیون ذخیره دارد. 


در مقابل، ارتش ایالات متحده 1.4 میلیون سرباز وظیفه فعال و 850.000 ذخیره دارد، كه بخش بیشتری از این نیروها در 598 پایگاه جهانی آمریكا مستقر خواهند ماند.


نیروی واکنش ناتو (NRF)، که احتمالا اولین واحد مسلح تعامل كننده با روس‌ها خواهد بود، حدود 13،000 سرباز آماده و هزاران نفر ذخیره دارد.


جنگ پروکسی نیابتی
ایالات متحده و روسیه قبلا چندین جنگ پروکسی با یكدیگر داشته‌اند، كه ویتنام و افغانستان از مهمترین آنها قلمداد می‌شود. در این سناریو، ایالات متحده آمریکا ممکن است تامین مالی نیروهای اوکراین برای مبارزه با سربازان روسی، برای بیرون راندن آنها از خاک اوکراین را در دستور كار قرار دهد، یا اینكه آمریکا و یا ناتو با حمایت از ارتش اوکراین، روسیه را در موضع حمایت از جنبش‌های جدایی طلب طرفدار مسکو در اوکراین قرار دهد.







امکان وقوع چنین جنگی، به مراتب بیشتر از گزینه‌های دیگر است.


تلاش برای انزوای روسیه در حوزه بین المللی
اكنون غرب ، مقامات روسیه و حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی را به بستن دارایی‌هایشان تهدید كرده است.


تهدید به اعمال تحریم‌ها بر روسیه، برای اعمال فشار بر کسب و کار نخبگان ،شركت‌های بزرگ و همچنین بخش وسیعی از جمعیت، معطوف شده است. مسدود كردن حساب‌های بانکی مقامات روسیه چیز جدیدی نیست. آنها چند بار به انسداد پول مقامات و اشخاص روسی تهدید شده‌اند. این اقدامات فقط به نفع روسیه است. روابط اقتصادی روسیه با غرب متقابلا سودمند است، در نتیجه چنین اقداماتی نه تنها روسیه بلكه اتحادیه اروپا را نیز متاثر خواهد ساخت.


در 2 مارس وزیر خارجه آمریکا جان کری ، روسیه را به تجاوز در اوكراین محكوم كرد و متعاقبا مسكو را به انزوای بین المللی تهدید كرد. در تاریخ 3 مارس ، هفت کشور پیشرو در غرب (کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا ) آماده سازی برای اجلاس G8 سوچی را به حالت تعلیق درآوردند. این هفت كشور از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین حمایت و وقایع اخیر داخلی این كشور را تائید كردند. تحریم‌های اقتصادی ابزار تهدید غرب برای اعمال فشار بر دولت‌هایی‌ست که سیاست های مستقل از آنها را دارند.


براساس برآوردها، نیمی از  ساكنان روی زمین، تحت تحریم های اعمال شده از سوی غرب زندگی می‌كنند.


 در تابستان سال 2012 افشاگری‌های اسنودن روسیه و آمریكا را در مقابل یكدیگر قرار داد. در نهایت اسنودن در روسیه باقی ماند، و هیچ گونه تحریمی بر مسكو اعمال نشد.


در پاییز سال 2013 اوضاع در سوریه رو به وخامت گذاشت و مسكو خود را حامی "بشار اسد" معرفی كرد. متعاقبا نامه‌ای از سوی سناتورهای ایالات متحده برای اعمال تحریم علیه بزرگترین بانک‌های روسیه که با مقامات سوریه همکاری داشته‌اند، به دولت اوباما فرستاده شد. 


سیاستمداران میانه‌رو معتقدند كه تحریم‌های اقتصادی هر دو سمت را متضرر خواهد ساخت. 


تحریم روسیه، در تسریع ایجاد حاکمیت سیستم اعتباری و پرداخت‌های مسكو -یك سیستم بین المللی خارج از کنترل ایالات متحده- ترغیب خواهد كرد. 







در مورد تحریم تجاری روسیه اینكه نفت و گاز طبیعی، عمده صادرات روسیه به اروپا است،. اروپا به عدم واردات گاز طبیعی جواب مثبتی نخواهد داد از طرفی چین مشتری دست به نقدی‌ست كه تقاضای خرید انرژی بیشتر از روسیه را قطعا ارائه خواهد داد. 


درمورد تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد لازم به ذكر است كه، روسیه كه کرسی دائم شورای امنیت را در اختیار دارد با چین رابطه بسیار خوبی دارد. 


ایده انزوای سیاسی نیز بیشتر فانتزی است نه واقعیت ! پیشتر پكن اعلام داشته است كه هر گونه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه روسیه را وتو خواهد كرد. چین ممکن است از ایالات متحده آمریکا بخواهد پرداخت بدهی خود را در قالب طلا انجام دهد ، چیزی بیشتر از استطاعت ایالات متحده . طرح اخراج روسیه از گروه G8 از سوی آلمان، پذیرفته نشده است. 




انتهای پیام/









تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن