تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806965307




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازه مکشوفه بنای تاریخی نقش رستم پوشانده شد/ رازهایی که به زیر خاک رفت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
سازه مکشوفه بنای تاریخی نقش رستم پوشانده شد/ رازهایی که به زیر خاک رفت
سازه تاریخی که چندی پیش در حریم بنای نقش رستم در شهرستان مرودشت فارس کشف شده بود دوباره پوشانده شد تا رازهایی را که در خود نهفته کرده بود را بازهم به زیر خاک ببرد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،حدود یک ماه پیش بود که شرکت گاز مشغول لوله کشی برای گازرسانی به یک روستا در نزدیکی محوطه نقش رستم بود که ناگهان لودری که مشغول خاکبرداری بود با یک سازه تاریخی در زیر خاک برخورد کرد. عملیات خاکبرداری و لوله کشی بر این مبنا متوقف شد تا کارشناسان میراث فرهنگی درباره این سازه تحقیق کنند.  این سازه معماری مدور که در حریم درجه یک بنای نقش رستم قرار گرفته بود باعث شد که میراث فرهنگی تحقیقات خود را در این رابطه آغاز کند. نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی در روستای زنگی آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس  است که در فاصلهه شش کیلومتری از تخت جمشید قرار دارد. این محوطهٔ باستانی یادمانهایی از عیلامیان، هخامنشیان را در خود جای داده ‌است.

سازه ای که کشف شده بود آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش ‌برجستهٔ ویران‌شده‌ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارند. در این رابطه و با توجه به اینکه این سازه تاریخی می توانست رازهای بسیاری را در مورد ادوار مختلف تاریخی توضیح دهد ضرورت داشت که کار خاکبرداری و لوله گذاری متوقف و تحقیقات در خصوص سازه شروع شود. اما چندی پیش خبر رسید که این سازه تاریخی دوباره به زیر خاک رفته و عملیات لوله گذاری گاز نیز ادامه یافته است. مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس به خبرنگار مهر گفت: سازه سنگ و ساروجي در نقش رستم به ديار خاموشان پيوست.

عملیات لوله گذاری گاز مسعود منیعاتی افزود: اين سازه كه در پي كانال كشي برای لوله گاز در فاصله 150 متري از نقوش ايلامي نقش رستم آسيب ديده بود، بدون برطرف شدن سوالات و ابهامات در ارتباط با كاربري آن با اين محوطه مهم باستاني به سرعت توسط شركتی که مشغول لوله گذاری بود پر شد. وی ادامه داد: باید این سئوال را مطرح کرد که اين گونه اعمال كه با توجيه فعاليتهاي عمراني و در جهت رشد و توسعه منطقه اي انجام مي شود اما منجر به تخریب و آسیب به آثار فرهنگي و باستاني اين مرز و بوم  می شود را می توان اقدامی کارشناسی دانست؟ مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس ادامه داد: سازه نقش رستم نيز كه به خاك سپرده شده را نيز تا زماني اندك قبل از اينكه گاز تزريق شود و اين اثر در حريم شرکت گاز و غير قابل دستيابي قرار گيرد و ناگفته هاي فراوان خود را بر ما پوشيده سازد، مي توان با درايت و مديريت صحيح و سريع نجات داد. میراث فرهنگی: سازه تخریب نشده/ لوله گاز تغییر مسیر داده است مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در این رابطه نیز به خبرنگار مهر گفت: زمانیکه اداره گاز مشغول کندن کانال در این محدوده بود یک سازه در زیر خاک پیدا می شود.

مسیر لوله گذاری مصیب امیری با بیان اینکه بخش کوچکی از این سازه  حین عملیات به خاطر ناآگاهی از وجود چنین سازه ای تخریب شد، ادامه داد: پس از گزارش این موضوع احداث لوله گاز به مسیری دیگر تغییر یافت تا به سازه آسیبی وارد نشود. وی بیان کرد: در حال حاضر نیز با نظر میراث فرهنگی این سازه پوشانده شده است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با بیان اینکه این اقدام با هماهنگی میراث فرهنگی صورت گرفته، اظهار داشت: کارشناسان میراث فرهنگی کار تحقیقاتی خود را آغاز کرده و در صورت نیاز نسبت به حفاری محل اقدام خواهند کرد تا ابعاد مختلف این سازه بررسی شود.

قسمتی از سازه مکشوفه به گزارش مهر، باید در نظر داشت نمی توان فعالیتهای عمرانی را در راستای توسعه و آبادانی متوقف کرد اما می توان با کار کارشناسی تدابیری اندیشید که فعالیتهای عمرانی منجر به تخریب یا آسیب به بناهای تاریخی نشود. چنانچه گاز به این لوله ها تزریق شود عملا فضای مذکور که تا قبل از آن در حریم میراث فرهنگی بود، در حریم شرکت گاز قرار خواهد گرفت و بدین سان نمی توان وسعت ابتکار عمل را مانند قبل در دست داشت و براین اساس خواهد بود که ناگفته های تاریخی که شاید می توانست جواب بسیاری از سئوالات را بدهد در دل خاک مدفون می ماند.

منبع: خبرگزاري مهر




تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن