تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804729529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با اشعاری در وصف بهار/ آئین های مشترک نوروزی ایران و تونس بررسی شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

با اشعاری در وصف بهار/ آئین های مشترک نوروزی ایران و تونس بررسی شد بیروت – ایرنا – میزگرد بررسی آداب ، آئین ها وسنت های مشترک عید نوروز در ایران و تونس با عنوان« الی احسن الحال» و با قرائت اشعاری در وصف بهار در پایتخت تونس برگزار شد.


به گزارش ایرنا، این میزگرد که به میزبانی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس برگزار شد، مورد استقبال گسترده فرهنگ دوستان و رسانه های تونسی از جمله شبکه های مختلف تلویزیونی و روزنامه ها قرار گرفت.
رایزن فرهنگی ایران در تونس، آئین نوروزی در ایران را آئینی انسانی وایرانی واسلامی معرفی کرد و گفت:در آغاز بهار زیباترین فصل شکوفائی طبیعت همه چیز لباس تازه می پوشد وانسان ایرانی در این ایام لباس معرفت برتن نمودده ودر پیشگاه عظمت الهی سر بر سجده می ساید وبا مقلب القلوب والاحوال سرصحبت باز کرده واز تدبیرگر لیل ونهار ودگرگون کننده احوال ؛عاجزانه درخواست تحول بسوی بهترین حالات را می نماید.
«صادق رمضانی گل افزانی»، تجلی توحید واحساس نوع دوستی ،صله ارحام وتعمیق محبت ، پای نهادن در وادی نظم وتقوی ودوری از گناهان وهرگونه آلودگی ظاهری وباطنی را از پیام های نوروزی خواند.
وی اظهار داشت :ایرانیان با تنوع ادیان ومذاهبشان از این ایام بهترین استفاده را نیزبرای ترجمه حقیقی (وجادلهم باللتی هی احسن)وجستجوی کلمه مشترک فی مابین یکدیگر می کنند.
رایزن فرهنگی ایران در تونس با بیان حدیث شریف( هر روز که در آن گناهی صورت نگیرد، آن روز عید است) گفت:تا زمانی که گناه بزرگ ظلم رژیم غاصب صهیونیستی وجود دارد ومظلومان فلسطینی هرروز خون پاکشان توسط این ددمنشان بر روی زمین ریخته می شود؛ عید مفهومی حقیقی ندارد وامیدواریم با محو اسرائیل و آزادی کامل سرزمینهای اشغالی در فلسطین؛ عید رهائی از صهیونیزم جهانی را بزودی برگزار کنیم.
براساس این گزارش «علی المکنی» از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه های تونس با ارائه مقاله ای؛ به علت نامگذاری نوروز اشاره کرد وگفت:نوروز، روز جدید ودر واقع تجدد است که معنای بنده حقیقی بودن را از آن می توان استنباط کرد وگویی ایرانیان در این ایام بدنبال تحولی بنیادین هستند وصرفا زیبائی لباس وآرایش ظاهری ملاک عید نوروز نیست.
المکنی برگزاری عید نوروز در دیگر کشورهای عربی واسلامی همچون مصر، تونس،عراق،افغانستان، تاجیکستان و دیگر کشورها را دلیل وجود مشترکات انسانی واسلامی در این ایام دانست وحفظ این سنت زیبا را وظیفه ملی ودینی ذکر کرد.
خانم « هاجر درمک» رییس انجمن نوآوران جوان تونس با تبریک عید نوروز به ایرانیان، عید نوروز را عید فرهنگ وتمدن ایرانی دانست.
وی با اشاره به انواع صنایع دستی ولباس های سنتی موجود در سالن برگزاری میزگرد که زیبائی خاصی به این نشست داده بود، گفت:مردم تونس در آغاز بهار جشن طبیعت برگزار می کنند والبته سالهاست که این سنت در کشور ما به فراموشی سپرده شده است و باید بازآفرینی شود.
دکتر « ناصرالصدیقی» استاد تاریخ دانشگاه منوبه تونس نیزبا ارائه مقاله ای در مورد مشترکات عید نوروز در تونس وایران به تقدیرعدد هفت در این دو منطقه اشاره کرد وبا اشاره به اینکه در قرآن کریم نیز از واژه (سبع المثانی =سوره فاتحه الکتاب) استفاده شده است هفت سین تونسی وایرانی را تشریح کرد.
وی افزود :این عید قبل از اسلام جنبه های طبیعی، مادی وانسانی ارزشمندی را داشته است تا جائیکه بعد از اسلام بعد جدیدی به خود گرفت ومورد توجه پیامبر اسلام (ص) واقع شد ودستوراتی را نیز حسب آنچه در تاریخ سیره پیامبر(ص) می خوانیم برای آن داده اند و دعای یا مقلب القلوب والابصار ویا مدبر اللیل والنهار و یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال دلیل واضحی برآن است.
الصدیقی با اشاره به اینکه مردم تونس در این ایام از انار به عنوان میوه ای بهشتی استفاده می کنند، به سفره هفت سین تونسی در منطقه نفطه که معروف به کوفه الصغری واقع در جنوب تونس است، اشاره کرد واظهار داشت: مردم سفره خود را در اول بهار به طبیعت می برند وعید را در صحرای پرگل جنوب جشن می گیرند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد:در این روز هرخانواده ای بهترین غدا را برای خود وسه خانواده دیگر طبخ کرده وپس از چند ساعت طبیعت گردی برای دید وبازدید به خانه های یکدیگر می روند ومعمولا خانه بهترین کشاورز منطقه را اولین مکان بازدید خود قرار می دهند.
درپایان این جلسه بعضی از حاضران اشعاری را در وصف بهار قرائت کردند.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*




16/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن