تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803665504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرستاران چشم انتظار عدالت شغلی و نگاه مسئولانه مدیران/ کمبود نیروی انسانی و فشارهای روانی در بیمارستان ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گلستان به مناسبت روز پرستار/
پرستاران چشم انتظار عدالت شغلی و نگاه مسئولانه مدیران/ کمبود نیروی انسانی و فشارهای روانی در بیمارستان ها
گرگان - خبرگزاری مهر: پرستاری از جمله مشاغلی است که نه تنها تحمل فشارکاری و فیزیکی آن سخت و دشوار است، بلکه تبعات روحی آن نیز به دلیل شرایط خاص محیط کار به اندازه‎ای است که معمولا آن را در زمره مشاغل پر استرس و سخت دنیا طبقه‎بندی می‎کنند.



به گزارش خبرنگار مهر، هر چند مشکلات پرستاران دیگر موضوع تازه ای نیست ولی همچنان کمبود پرستار، تفاوت زیاد درآمد بین پزشک و پرستار، شیفت های زیاد و اضافه کاری های اجباری به خصوص شبکاری ها، برخوردهای همراهان بیمار با پرستاران، افسردگی ناشی از مشاهده صحنه‎های رقت بار، فرسودگی شغلی، احتمال سرایت برخی بیماری‎های خونی و عفونی و .. از جمله مشکلاتی است جامعه پرستاری با آن رو به است و طی این سال ها از این مشکلات دردی کم نشده است. اما با وجود چنین تبعات و بی‎مهری‎ها در حق پرستاران باز هم این قشر خدوم صبورانه در کاستن رنج بیماران می‎کوشند و همچنان منتظر نگاه شایسته مسئولان به جایگاه پرستاری در نظام سلامت کشور هستند.

سکانس اول، بیمارستان طالقانی گرگان/حمایتی از پرستاران دچار بیماری های صعب العلاج وجود ندارد داخل بیمارستان کودکان طالقانی پدری کودک مریضش را در آغوش گرفته و مادری که زار زار گریه می کند. یکی دست طفلش شکسته و دیگری دختر نوزداش در تب می سوزد. اینجا فقط مشکل بیماری نیست که پرستاران باید خود را برای مقابله با آن اماده کنند. بلکه والدین نگرانی هم هستند که جان خود را در آغوش گرفته و چشم انتظار درمان و کمک پرستاران هستند. کودک صبر و تحمل ندارد، گریه می کند و هر قطره اشکش درد مادر را بیشتر می کند. اینجاست که کار پرستار سخت تر می شود. در بخش اورژانس پدری فرزندش را در آغوش داشت و به سمت پرستار می دوید تا زودتر پسرش را بستری کنند. تب زیاد داشت و گریه می کرد. وقتی می خواست وارد بخش شود با عکس العمل پرستار رو به رو شد که به وی گفت اول به پرستار ورودی برای ثبت مشخصات مراجعه کن. اینجا بود که مشکل دیگری هم رو شد. پدر مادرهایی که در نوبت بودند تا فرزند آن ها معاینه شود اعتراض کردند و پرستار هم باید آن ها را آرام می کرد، هم پدر کودک بیمار را و هم سایر کودکانی که در بخش بستری بودند. معلوم نیست با این همه درد اگر خود پرستار هم مشکل و بیماری داشته باشد چه می شود؟ حسین مطهری نیا از پرستاران نمونه استان است که به مدت 12 سال است در بیمارستان طالقانی گرگان مشغول خدمت رسانی است. این پرستار در رابطه با مشکلات پرستاران به خبرنگار مهر می گوید: چالش اصلی برای همه پرستاران کمبود نیروی انسانی به نسبت بیماران است و پرستاران مجبور هستند که اضافه کاری های ناخواسته و اجباری در طول ماه داشته باشند که موجب کاهش عملکرد پرستاران می شود. این پرستار نمونه استان تصریح کرد: از طرف دیگر مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد و معوقه های زیادی که پرستاران در رابطه با اضافه کاری و نظام نوین دارند به پرستاران فشار مضاعف وارد می کند و چالش های آن ها را بیشتر می کند. مطهری نیا مشکل بیماری های صعب العلاج برخی پرستاران را از دیگر مشکلات این قشر ذکر کرد و گفت: پرستاران بسیاری به علت فرسودگی در دوران خدمت و استرس و فشارهایی که تحمل می کنند دچار بیماری های صعب العلاج می شوند ولی دولت از این افراد حمایت های اقتصادی نمی کند و هزینه های درمان به طور کامل از این پرستاران گرفته می شود که فشار مضاعفی علاوه بربیماری به آنان وارد می شود.

 سکانس دوم، بیمارستان آل جلیل آق قلا/ ایمنی کار و شیفتهای سنگین از مهمترین مشکلات پرستاران است از چهره و ظاهر بیشتر افراد مشخص است که جزو اقشار کم درآمد هستند و در کنار نگرانی بیماری نگرانی مالی هم دارند. هزینه های پزشکی سر به فلک کشیده و حالا از بد روزگار گرفتار بیماری شده اند. نگرانی در چهره مردی که نسخه پزشک و دارو در دست دارد مشخص است.  همسرش وارد بخش شده و منتظر جواب پزشک است. بیمارستان پر است از افرادی مثل این مرد که هر کدام دردی دارند و این دردها آستانه تحملشان را به حداقل خود رسانده است. شاید عکس العمل یک پرستار و کوچکترین برخوردی باعث از کوره در رفتن بیمار شود. حق هم دارد درد بی پولی، درد بیماری را دو چندان می کند. اینجاست که پرستار هم باید پرستار باشد، هم باید مادر باشد و هم یک خواهر. هم باید مراقب درد بیمار باشد و هم مراقب همراه بیمار. حال اینجا که تعداد بیماران چندین برابر پرستار است باید درد چند بیمار و همراه بیمار را تحمل کنند؟ یکی از پرستاران خانم که در بیمارستان آل جلیل آق قلا مشغول فعالیت است در رابطه با وضعیت پرستاران به مهر گفت: ایمنی کار و شیفت های سنگین از مهمترین مشکلات پرستاران است و  همین موضوع سبب شده است که پرستاران دچار مشکلات جسمانی بسیاری شوند و بیشترین مشکل ما در همین زمینه است. این پرستار که حاضر نشد نامش بیان شود با بیان این که سابقه 18 ساله در شغل خود دارد، ادامه داد: در بخشی که من سرپرست هستم باید 18 نیرو باشد ولی تنها 10 نفر در این بخش مشغول هستند و عملکرد پرستاران در چنین اوضاعی بدیهی است که کاهش می یابد و نباید انتظار کار بسیار خوب از پرستارانی که به جای چند نفر کار می کنند و اضافه کاری و شبکاری مداوم دارند داشت.

سکانس سوم، بیمارستان پنج آذر گرگان برای بسیاری از بیمارانی که به اورژانس 5 آذر می آیند اینجا انگار آخر دنیاست. یکی دستش شکسته، یکی چاقو خورده، دیگری تصادف کرده و... دل شیر می خواهد تا همه این ها را با هم در یک مکان ببینی. البته اورژانس است و همه جور بیمار می آورند ولی بعضی روزها واقعا می توان همه این صحنه ها را با هم دید و همان روز است که پرستار از ابتدای ورود بیمار تا انتها باید این صحنه ها را ببیند. دعا دعا می کند حالش زیاد وخیم نباشد، بیماری که آورده اند در درگیری محلی تبر خورده است و چند ده نفر هم پشت سرش در حال گریه و زاری هستند. خون را تحمل می کند چون با خون سر و کار دارد ولی تحمل فشاری که خانواده اش می آورند بسیار سخت است و جلو دست و پا را هم می گیرند. ولی چون وظیفه اش است تحمل می کند اما با این وظیفه آیا دخل و خرج این کار به هم می خورد؟ یکی دیگر از پرستاران خانم بیمارستان پنج آذر گرگان با بیان اینکه اختلاف درآمد پزشک و پرستار از مسائلی است که موجب نارضایتی پرستاران می شود گفت: زمانی که جراحی توسط پزشک باید انجام شود تمام اقدامات درمانی بعد و قبل از عمل به عهده پرستار است و در صورتی هم که کوتاهی در کار پرستار باشد عمل با مشکل مواجه شود اما در زمان تقسیم درآمد اختلاف بین کارانه پزشک و پرستار بسیار زیاد است و این جایی است که عدالت اجرا نمی شود.

وی با اشاره به اینکه پرستاران همواره پیشگام  جبهه سلامت هستند گفت: پرستار باید پاسخگوی همه کارها و کمبود هایی که در بیمارستان اتفاق می افتد باشد، پرستار باید به جای پزشک، مسئولان تغذیه، خدمات مددکاری و سایر پرسنل بیمارستان پاسخگو باشد و متاسفانه در مواجهه با این موضوع کمبود نیروی پرستاری بیش از پیش بغرنج تر می شود.

170 ساعت اضافه کاری اجباری پرستاران

این پرستار خانم  ادامه داد:  تعداد پرستاران مورد نیاز برای هر بیمار در ایران با استاندارد جهانی فاصله بسیار زیادی دارد و به تبع آن سطح خدماتی که به بیماران داده می شود پایین می آید. ما موظف هستیم که هر ماه 50 ساعت اضافه کار داشته باشیم ولی به علت کمبود نیروی انسانی گاهی تا 170 ساعت اضافه کاری اجباری برای ما در بیمارستان در نظر گرفته می شود.

رییس نظام پرستاری استان در رابطه با وضعیت پرستاران در استان گفت: تعداد پرستاران بیمارستان های دولتی استان هزار و 600 و تعداد پرستاران بیمارستان های خصوصی استان 650 نفر است و استاندارد کشوری برای هر تخت 7 دهم و در استان ما یک است که به نسبت کشور سه دهم بیشتر است.

محمد مهدی بطیار در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دانشگاه علوم پزشکی استان از جمله دانشگاه هایی است که قانون ارتقای بهره وری را برای پرستاران اجرا کرده است که برای اجرای این قانون نیاز به نیرو بود و به دلیل اجرای این قانون گاهی کمبود نیروی پرستار دیده می شود. وی با بیان این که کمبود نیروی انسانی همچنان در بیمارستان های ما وجود دارد، تصریح می کند: نیروهای پرستار ما جوان هستند و به دلیل مرخصی های زایمان و استعلاجی هایی که می گیرند کمبود نیروی انسانی در بخش پرستاری ما بیشتر جلوه گر می شود. وی با بیان این که اگر این روند اصلاح نشود مشکلات اضافه کاری و شیفت های شب برای پرستاران تبعات زیادی به همراه دارد، ادامه داد: بسیاری از پرستاران ما در حال حاضر دچار مشکلات ارتروز کمر و گردن و بیماری های صعب العلاج به دلیل فشارکاری زیاد در طول مدت خدمت دچار شده اند. بطیار جذب پرستار در سال آینده را راهکاری برای جبران کمبود نیروی انسانی پرستاران ذکر کرد که در خرداد سال آینده اجرا می شود. گرچه بیان مشکلات پرستار آن هم در روز پرستار برای همه تکراری شده است و این قشر زحمت کش جامعه همچنان امیدوار به رفع موانع برای بهتر شدن وضعیت کاری خود هستند. در شرایطی که بحث درمان یکی از موارد حساس جامعه است و با مشکلات زیادی رو به رو است بهبود وضعیت پرستاران تاثیر زیادی در کاهش تبعات اجتماعی ضعف بخش درمان دارد.
 






۱۳۹۲/۱۲/۱۵ - ۱۱:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن