واضح آرشیو وب فارسی:فارس: امام جمعه موقت قزوین مطرح کرد
رواج بردگی نوین همزمان با توسعه جوامع
امام جمعه موقت قزوین گفت: همزمان با توسعه جوامع، اشکال دیگری از بردگی نیز رایج شده و انسانها را به اشکال و اسمهای گوناگون به بردگی میگیرند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجتالاسلام عبدالکریم عابدینی عصر امروز در نشست تفسیر هفتگی امامزاده اسماعیل(ع) شهر قزوین که با حضور جمعی از علاقهمندان برگزار شد، اظهار کرد: خداوند متعال در آیات مختلفی از قرآن کریم به تعریف تقوا و خصوصیات انسانهای متقی اشاره کرده که از جمله این آیات، آیه 177 سوره بقره است. وی با بیان اینکه مطابق این آیه ایمان به خداوند، اعتقاد به روز رستاخیز، ایمان به ملائکه و کتاب خدا، انبیای الهی و انفاق از ویژگیهای افراد باتقوا عنوان شده است، نیکی به نزدیکان و خویشان، فقیران و بردگان، اقامه نماز، پرداخت زکات، وفای به عهد، استقامت در برابر مشکلات و سختیها و صدق و راستگویی را از دیگر ویژگیهای این افراد برشمرد. امام جمعه موقت قزوین با اشاره به اینکه کلمه «رقاب» در آیه 177 سوره بقره به معنی «بنده، عبد و برده» آمده است، افزود: وقتی صحبت از برده و بردگی میشود همه نظرها و نگاهها به بردگی دوران جاهلیت برمیگردد که انسانها را به طور مستقیم به بردگی گرفته و نسبت به آنها ظلم روا میداشتند در حالی که همزمان با توسعه جوامع، اشکال دیگری از بردگی نیز رایج شده و انسانها را به اشکال و اسمهای گوناگون به بردگی میگیرند. عابدینی اضافه کرد: در بردگی به شکل نخست و جاهلی، تک تک انسانها به بردگی گرفته میشدند اما در حکومتهای دست نشانده قدرتهای استعماری با روی کار آوردن فردی وابسته، کل ملت یک جامعه را از طریق اجرای سیاستهای مختلف به بردگی میگیرند. وی اذعان کرد: دین و قرآن آمده است تا ما را با عقیده حقیقی آشنا کرده و با آزاد کردن انسان از بندگی غیر خدا ما را بنده خداوندی کند که شایسته عبادت است. مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: وظایف رسانهها در عصر مدرن در راستای آگاهسازی مردم، وظیفهای مهم و سنگین است و دستاندرکاران دنیای مدرن سعی میکنند تا با تسلط بر رسانههای جمعی به جهتدهی افکار عمومی مطابق با سلیقه خود پرداخته و آنها را عقب نگه دارند. وی تصریح کرد: امروزه رسانههای جمعی باید سعی کنند تا با مخابره اخبار صحیح به روشنسازی افکار عمومی از لحاظ مختلف دینی، مذهبی و اجتماعی بپردازند. امام جمعه موقت قزوین عنوان کرد: وقتی میخواهیم عبارت «اقمالصلوة» را معنی کنیم این طور میگوییم که «نماز بخوان» در صورتی اقامه نماز با خواندن آن تفاوت دارد و اقامه کردن نماز امری فراتر و کاملتر از نماز خواندن است. عابدینی با بیان اینکه منظور از نماز واقعی که انسان را از فحشا و منکرات باز میدارد نمازی است که تمام شرایط در اقامه آن رعایت شده باشد، یادآور شد: امکان ندارد انسانی در عین اقامه نماز، ظالم هم باشد یا اینکه ضمن نماز خوان بودن، دروغ هم بگوید که اگر این گونه باشد این فرد اقامهکننده نماز نیست و نمازش هم نماز کامل و مقبول نیست. مدرس حوزه و دانشگاه همچنین در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به معنای تقوا در قرآن کریم، عبادت را منبع جوشش تقوا خواند و اظهار کرد: کرامت به عنوان یک فضیلت اخلاقی در تمام مسائل عبادی نقش کلیدی دارد و نبود کرامت پایه همه مسائل عبادی را سست میکند. انتهای پیام/77011/غ40
92/12/12 - 18:21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]