تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816499672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سودجویانی که به اسم دعا جیب مردم را خالی می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سودجویانی که به اسم دعا جیب مردم را خالی می کنند مشهد - ایرنا - باطل کردن طلسم، باز شدن بخت، حل مشکلات، شفای بیمار، ایجاد مهر و محبت، رفع نازایی، جن زدگی و پاگرفتن نوزاد و از این دست کارها، امروزه شغل عده ای سودجو است که به اسم دعا جیب مردم را خالی می کنند.


به گزارش ایرنا، در اغلب شهرها از جمله کلانشهر مشهد، عده ای در گوشه و کنار شهر دکان و دستگاهی به راه انداخته و با حیله گری و نوشتن دعا برای مردم ظاهرا در صدد رفع مشکلات آنان برآمده اند.
عده ای نیز که به قول معروف سوراخ دعا را گم کرده اند به جای اینکه به خدا و ائمه اطهار (ع) متوسل شوند، به عده ای سودجو به اسم دعانویس رو می آورند.
دعانویس کتابی در دست می گیرد و دعاهای مورد نظر را از آن استخراج کرده و پس از نوشتن آن بر روی کاغذ، آن را تا می زند و در پارچه سبز رنگی می پیچد یا دور پارچه را می دوزد و در یک جلد چرمی جا می دهد تا گیرنده دعا آن را به گردن بیمار یا فردی که حاجت می خواهد بیاویزد یا در جایی از خانه خود قرار دهد.
برخی گیرندگان دعا نیز اگر گشایشی در کارشان به وجود آمده باشد آن را نتیجه دعایی که گرفته اند، می دانند و اگر نتیجه نگرفته باشند تقصیر را به گردن خودشان مبنی بر درست انجام ندادن توصیه های دعانویس می گذارند.
یکی از شهروندان مشهد به نام ˈنرگس .عˈ که چندی قبل برای درمان مادر خود نزد یکی از دعانویسانی که در بلوار توس اقامت داشت، رفته بود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دعانویس خانه محقر و به هم ریخته ای در پایین شهر داشت، به وی گفتم که مادرم دائم با فردی خیالی در خانه صحبت می کند و با وی مدام در جنگ و ستیز است و آن موجود خیالی حتی در زمان خواب نیز مادرم را رها نمی کند.
وی افزود: مادرم می گوید که موجودات بسیار زشتی از دیوارهای خانه بالا می روند و او سعی می کند آنها را از خانه دور کند لذا شروع به داد و فریاد می کند تا مبادا آن موجودات به من یا بچه هایم آسیب برسانند.
وی اظهار داشت: دعانویس به مادرم که در کنارم نشسته بود، نگاهی عمیق کرد و از روی کتاب دعای قدیمی و بسیار کهنه اش که سعی داشت نام روی جلد آن را پنهان کند، بر روی کاغذ کلماتی نوشت، سپس کاغذ را چند تا کرد و به من تاکید کرد که آن را باز نکنم زیرا دوباره جن ها باز می گردند.
وی افزود: دعانویس همچنین گفت که دعا را به گردن مادرم بیاویزم و تا سه ماه آن را از وی دور نکنم، بعد روزی سه یا چهار بار چند گیاه را در خانه بسوزانم و چند کار دیگر نیز انجام دهم تا طلسم بشکند.
وی در باره نتیجه کار گفت: هر چه دعانویس گفت انجام دادم و مادرم از آن زمان تاکنون درباره موجودات خیالی صحبتی نمی کند اما نسبت به گذشته بسیار ساکت تر شده است.
وی اظهار داشت: بعد از سه ماه مادرم را به دکتر بردم و دکتر بیماری وی را آلزایمر تشخیص داد.
یکی دیگر از شهروندان مشهد نیز که برای باز کردن بخت دخترش به نزد دعانویس رفته بود گفت: فقط اسم دخترم را نزدش آوردم، دعانویس کتابش را باز کرد و از روی آن چند دعا روی تکه های کاغذ نوشت، بعد کاغذها را داخل کیف چرمی خیلی کوچکی گذاشت و گفت که یکی را زیر تشک و دیگری را جایی نزدیک سقف اتاق بگذارم.
وی که خود را ˈلیلی .م ˈ معرفی کرد، افزود: دعانویس سپس گفت که زن چشم رنگی سالها قبل بخت دخترم را بسته است و برای شکستن طلسم وی باید مرغ سیاهی را در حمام بکشم که با این کار دخترم تا سه ماه دیگر ازدواج می کند.
وی ادامه داد: من همه کارهایی را که دعانویس گفته بود انجام دادم اما فقط به جای کشتن مرغ سیاه در حمام به یکی از مرغداریها پول دادم تا مرغی را بکشد و گوشت آن را هر طور خود می داند مصرف کند.
او افزود: دخترم حدود یک سال و نیم بعد ازدواج کرد و اکنون هم زندگی معمولی دارد هر چند شوهرش با آنچه من و پدرش برای وی آرزو داشتیم خیلی متفاوت است.
به گفته شهروندانی که به دعانویسان مراجعه کرده اند، اغلب آنان در مناطق حاشیه شهر یا نقاط فقیرنشین سکونت دارند و بابت هر دعایی که می نویسند مبلغی نیز دریافت می کنند، برخی که سرشناس تر هستند دستمزدشان نیز بیشتر است اما هیچ کدام از آنان زندگی مطلوب یا حداقل پیشینه خانوادگی مناسبی ندارند.

* اسلام هر نوع فال گیری و رمالی را حرام می داند

یک کارشناس مذهبی و عضو مرکز مباحثات فقهی – تبلیغی حضرت جواد الائمه (ع) مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اصل دعانویسی در شرع رد نشده بلکه مورد تایید شارع و برگرفته از قرآن کریم است.
حجت الاسلام ˈعلی اصغر تقویˈ افزود: در آیات متعددی از قرآن کریم از جمله آیه ˈادعوتی استجب لکمˈ مردم به دعا کردن توصیه شده اند و در روایات متعدد از ائمه (ع) و اولیای الهی دعا کردن افراد برای خود و دیگران تاکید شده است، همچنین به پدران و مادران توصیه شده برای فرزندان خود دعا کنند.
وی گفت: در فرمایشات معصومین (ع)، ادعیه خاصی برای رفع مسائل و مشکلات و گرفتاریها توصیه شده و کتابهای معتبری نیز مانند مفاتیح الجنان، اقبال سید بن طاووس، مصباح کفعمی، زاد المعاد و امثال آن در این زمینه موجود است.
وی اظهار داشت: اصل دعا پسندیده و مورد تایید شارع بوده و ثواب فراوان بر آن مترتب است اما نکته ای که باید در نظر گرفت و مورد توجه قرار داد، دعا و دعانویسی به شکل رمالی و تجارت و کاسبی است که در این صورت شرع به شدت با آن برخورد می کند و هیچ گونه تاییدی برای آن قائل نیست.
وی تاکید کرد: دعا زمانی معتبر است که با خلوص نیت و بدون توجه به مسائل مادی انجام گیرد لذا دعانویسی به اشکال مختلفی که امروزه در میان برخی از عوام رواج دارد و از این حیث عده ای سودجو از گرفتاریها و مصائب مردم سوء استفاده کرده و پول هایی به جیب می زنند، خلاف شرع است.
وی ادامه داد: شارع هیچ نوع دعانویسی یا دعا کردن به صورت تضمینی یا مادی گرایانه را جایز ندانسته و تمسک جستن به رمل، سحر و جادو و امثال اینها براساس سبک زندگی اولیای الهی جایز نیست.
یک کارشناس و پژوهشگر در زمینه مباحث فقهی در حرم مطهر رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: دعا، کلام الله و از مفاهیم قرآنی است و خداوند می فرماید ˈدعا کنید و من را طلب کنید تا خواسته هایتان را اجابت کنمˈ.
حجت الاسلام ˈصادق گلزادهˈ افزود: وقتی با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار (ع) می توان به مراد رسید، چه لزومی به پرداخت پول و اعتماد به افرادی که مقبولیت ندارند، می باشد.
وی اظهار داشت: اصل دعا مورد قبول است لکن تحریف، خرافه و انحراف در این بخش سودجویی از مفهوم دعاست زیرا در مسیر طبیعی اراده انسان خلل ایجاد می کند یا اغلب با گذاشتن دعا زیر تشک، زیر پا گذاشتن دعا، سوزاندن دعا یا کارهایی از این قبیل به کلمات مقدس توهین و جسارت می شود.
وی گفت: دعانویسی در قبال دریافت پول با معارف اسلامی سازگاری ندارد و نمی توان برخلاف آنچه خداوند می فرماید عمل کرد لذا دعاهایی مانند کمیل، توسل و دیگر دعاها در دین اسلام آمده است که با خواندن آنها می توان به خواسته خود رسید.
یک مشاور دینی در امور خانواده نیز در این زمینه گفت: قرآن کریم سحر و جادو را به عنوان یک واقعیت پذیرفته و با بیان داستانهایی از حضرت موسی و حضرت سلیمان بر این واقعیت صحه گذاشته است.
حجت الاسلام ˈسید مهدی واعظ موسویˈ اظهار داشت: در قرآن کریم نیز به صراحت ذکر شده است که سحر و جادو و دعا نمی توانند هیچ ضرری به کسی برسانند مگر به اذن خداوند و این بدان معناست که خواست الهی باید در این اثرگذاری دخالت داشته باشد.
وی گفت: افراد بسیار به ما مراجعه می کنند و علاقه مند هستند برای رفع مشکلات و گرفتاری های خود بویژه بازشدن بخت دختران به دعانویس مراجعه نمایند.
وی افزود: آنان معتقدند، بخت دخترشان بسته شده لذا به دنبال دعا برای باز شدن بخت دختر خود هستند.
واعظ موسوی گفت: بطور صریح و موکد به این خانواده ها توصیه می کنم به جای انجام چنین امور از خداوند بترسند، تقوا پیشه کنند و به تقویت ارتباط خود با پروردگار بپردازند.
وی اظهار داشت: وقتی عده ای می بینند که مردم متقاضی چنین اموری هستند، اقدام به تشویق آنان و باز کردن کسب و کار در این زمینه می کنند و با دریافت مبالغ گزاف به این نیاز پاسخ واهی می دهند.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: نکته جالب این است که اکثر مراجعه کنندگان به دعانویسها را بانوان تشکیل می دهند که علت آن هم احساساتی بودن و هیجانی تر بودن آنان نسبت به مردان و زود تحت تاثیر قرار گرفتن آنان است.
وی با بیان اینکه اغلب افرادی در زندگی و امور مربوط به آن ناموفق هستند که مهارتهای زندگی را یاد ندارند، افزود: بسیاری از مراجعه کنندگان به دعانویسان روش و شیوه صحیح زندگی را نیاموخته اند لذا دلیل عدم توفیق خود را دعا نویسی و چشم زخم دیگران می دانند، در حالی که اگر زندگی و شیوه صحیح آن را یاد بگیرند به خوبی قادر به مدیریت مشکلات خود خواهند بود.
واعظ موسوی گفت: علت همه ناکامی های افراد به رفتار و اعمال خود آنان باز می گردد و به همین نسبت راه حل مشکلات را نیز باید در خودشان جستجو کنند اما اغلب تقدیر و سرنوشت را مسوول همه بلایا می دانند.
این کارشناس امور خانواده اظهار داشت: اگر در کنار رعایت اصول زندگی، ایمان به خداوند و پیشه کردن تقوا و انجام دستورات قرآنی و الهی را در پیش گیریم قطعا پیروز میدان خواهیم بود زیرا در قرآن کریم تاکید شده است که کسی نمی تواند مانع سود یا ضرر رساندن خداوند به مردم شود.
وی گفت: به ویژه در شهر مشهد که بارگاه منور امام رئوف و سرچشمه مهر الهی، حضرت امام رضا (ع) در آن قرار گرفته، زائران، مجاوران و تمام افراد دارای مشکل و گرفتاری باید دل خود را به پنجره فولاد حرم مطهر آن حضرت گره زنند تا حضرت ثامن الحجج (ع) گره از کار و مشکلاتشان باز کند.

* دیدگاه یک مسئول اجرایی

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار مشهد نیز در این باره گفت: با دعانویسان و رمالان به دو طریق خصوصی و عمومی می توان برخورد قانونی داشت.
ˈسیدعبدالله ارجاعیˈ افزود: دعانویس که در قبال کار خویش پولی دریافت کرده و به رمالی اشتغال داشته باشد در صورت داشتن شاکی خصوصی می تواند مورد بازخواست قرار گیرد و به تخلف وی رسیدگی شود.
وی اظهار داشت: پرونده شاکی خصوصی در صورت اعلام کلاهبرداری از وی توسط دعانویس در دادگاه مورد رسیدگی قرار می گیرد و نسبت به فرد خاطی اعلام جرم می شود.
ارجاعی گفت: از نظر عمومی نیز در صورتی که تعدادی از شهروندان اعلام کنند که فرد خاصی به رمالی اشتغال داشته و با دعانویسی از دیگران کلاهبرداری می کند، می توان از طریق پلیس 110 نسبت به جلب فرد متخلف اقدام کرد./4
7489/7496/664/330
انتهای پیام /*




12/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن