تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819219349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پنج میلیون هکتار بیابان سیستان و بلوچستان را در برگرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پنج میلیون هکتار بیابان سیستان و بلوچستان را در برگرفته است زاهدان - ایرنا - مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: پنج میلیون و 635 هزار و 766 هکتار معادل 30 درصد از کل مساحت این استان را بیابان تشکیل می دهد.


ˈنبی یاریˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: سیستان و بلوچستان با گستره 187 هزار و 502 کیلومترمربع واقع در جنوب شرق کشور به عنوان پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
وی اظهارداشت: بیابانزایی که تخریب سرزمین، کاهش توان تولید بیولوژیک زمینها و آسیب رسانی به سلامتی مردم را به همراه دارد از مهمترین چالشهای سیستان و بلوچستان برای توسعه فضای سبز و بهبود شاخصهای زیست محیطی بحساب می آید.
او با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از جمله استانهای بیابانی کشور است گفت: نزولات جوی با سالانه 102 میلیمتر، کمبود ذخایر آب زیرزمینی، پراکنش نامناسب نزولات آسمانی و به دنبال آن فرسایش شدید بادی زمینه را برای توسعه بیابان و پدیده بیابانزایی در این استان فراهم کرده است.
مدیرکل اداره منابع طبیعی سیستان و بلوچستان افزود: بیابانزایی به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک تحت تاثیر شرایط اقلیمی با مولفه هایی مانند زمان و میزان نامناسب بارندگی، تبخیر بالا، فراوانی و سرعت باد و خشکسالیهای پی در پی به عنوان مهمترین فاکتورهای محیطی شدت می یابد.
وی با بیان اینکه خشکسالی 15 ساله اخیر وسعت کانونهای بحرانی را در سیستان و بلوچستان افزایش داده است اظهار داشت: وزش توفانهای شن و گرد و خاک ناشی از خشکسالی خسارات زیادی به روستاها، زمینهای کشاورزی و تاسیسات زیربنایی وارد کرده است.
مدیرکل اداره منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: تداوم خشکسالی در استان موجی از نگرانی را برای دولتمردان به دنبال داشته که نتیجه آن نگاه ویژه به رفع پدیده بیابانزایی در این خطه است.
یاری با اشاره به وجود 28 کانون بحران فرسایش بادی در سیستان و بلوچستان افزود: امسال به منظور مقابله با کانونهای بحران عملیات مختلفی برای تثبیت شنهای روان از جمله اجرای طرح مراقبت و آبیاری در 976 هکتار، ساخت 158 کیلومتر بادشکن سبز در حاشیه مزارع، تولید 270 هزار اصله نهال گلدانی و اجرای طرح حفاظت و قرق در 30 هزار هکتار انجام شده است.
وی گفت: اجرای طرح مقابله با فرسایش بادی دشت سیستان به صورت طرح مراقبت و آبیاری به گستره هزار و 330 هکتار و طرح جامع مقابله با بیایانزایی در قالب 660 هکتار نهالکاری، اجرای طرح مراقبت و آبیاری در 110 هکتار و مدیریت هرزآب در چهار هزار و 800 هکتار از دیگر اقدامات اجرایی سالجاری برای مقابله با کانونهای بحران سیستان و بلوچستان است.ک/3
7307/653
انتهای پیام /*




11/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن