تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802522433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ هزار و 218 گوشتخوار طی 6 سال/درخواست محیط زیست از ناجا برای راه اندازی پلیس محیط زیست


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: اعلام آمار نگران کننده از وضعیت حیات وحش؛
مرگ هزار و 218 گوشتخوار طی 6 سال/درخواست محیط زیست از ناجا برای راه اندازی پلیس محیط زیست
معاون محیط طبیعی محیط زیست کشور گفت: از هزار و 140 گونه‌ای که در کشور زیست می‌کنند 70 گونه در معرض انقراض است.


 به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران ؛احمد علیکیخا پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت 12 اسفند روز جهانی حیات وحش گفت: بیش از 61 هزار گونه جانوری مهره‌دار در سراسر دنیا زیست می‌کنند که 10 درصد آنها در معرض تهدید است.
 
وی با اشاره به شرایط حیات وحش در کشور اظهار داشت: در کشور ما هزار و 140 گونه جانوری زیست می‌کند که از این تعداد 74 گونه آن در معرض تهدید است این درحالی است که گونه‌‌های نادر شیر ایرانی و ببر مازندران را از دست داده‌ایم و گوزن زرد، سمندر لرستان و یوزپلنگ ایرانی هم در معرض خطر هستند.
 
وی با بیان این مطلب که بخش قابل ملاحظه‌ای از تخریب‌ها درکشورهای پیشرفته صورت می‌گیرد گفت: 525 گونه پرنده در کشور ما زیست می کند که برابر با کل پرنده‌های اروپا است اما اگر روند تخریبی به همین صورت ادامه پیدا کند در آینده شاهد انقراض آنها نیز خواهیم بود.
 
معاون سازمان محیط زیست تخریب زیستگاه‌ها را تهدیدی علیه حیات وحش دانست و افزود: جاده سازی، خطوط انتقال آب و برق بیشترین تاثیر را در تخریب زیستگاه‌های جانوری می‌گذارد.
 
**حوادث جاده‌ای اصلی ترین عامل تلفات حیات وحش
 
کیخا با بیان این مطلب که بیشترین تلفات از سال 85 تا 91 مربوط به گوشتخواران بوده است ادامه داد: طی 6 سال گذشته هزار و 218 مورد مرگ و میر گوشتخواران بزرگ را داشته‌ایم که بیشترین عامل آن حوادث جاده‌ای بوده است.
 
وی در خصوص سلاح‌های مجاز و غیرمجازی که در دست مردم است گفت: چند سال پیش طبق تبصره یک ماده 16 قانون مجازات سلاح مقرر شد ظرف 6 ماه کسانی که سلاح دارند برای دریافت پروانه اقدام کنند این در حالی است که یکسری از سلاح‌ها نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
 
*قاچاق حیات وحش بعد از مواد مخدر و سلاح در رتبه سوم قرار دارد
 
معاون سازمان محیط زیست چرای بیش از حد دام و قاچاق را از دیگر تهدیدات حیات وحش دانست و افزود: تجارت غیرقانونی گونه‌ها و اجزای آنها بعد از قاچاق مواد مخدر و سلاح در رتبه سوم قرار دارد.
 
کیخا ادامه داد: موقعیت جغرافیای کشور ما به گونه‌ای است که در کریدور نقل و انتقالات حیات وحش است و بخاطر سود بالایی که دارد در کل دنیا انجام می‌شود.
 
*درخواست محیط زیست از ناجا: پلیس محیط زیست را راه اندازی کنید
 
وی ادامه داد: یکی از درخواست‌هایی که محیط زیست از ناجا دارد این است که با توجه به تهدیدات محیط زیست در ناجا پلیس تخصصی محیط زیست را ایجاد کند تا بتوانیم با قاچاق و آلودگی‌های آب و خاک برخوردهای لازم را انجام دهیم.
 
وی هدف از این کار را اینطور عنوان کرد: بسیاری از تخلفاتی که در حوزه محیط زیست اتفاق می‌افتد در خارج از محدوده حفاظتی سازمان است همانند ورود و خروج گونه‌های بومی و غیربومی و با توجه به اینکه امر حفاظت را صرفا سازمان محیط زیست نمی‌تواند انجام دهد در نتیجه باید با همکاری سایر ارگان ها انجام شود.
 
معاون سازمان محیط زیست با اشاره به مشارکت مردمی در حفاظت از گونه‌ها گفت: تعدادی از NGO ها تمایل دارند تا با هدف آگاه سازی مردم با ما همکاری داشته باشند.
 
*تهیه نقشه راه برای گربه سانان
 
کیخا با اشاره به مذاکره با چند شرکت بیمه در خصوص بیمه حیات وحش گفت: بعد از اقدام محیط زیستی بیمه دانا در خصوص بیمه یوز و محیط بانانش در صدد هستیم تا پلنگ ایرانی نیز تحت حمایت بیمه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به تهیه نقشه راه برای گربه سانان گفت: در حال حاضر نقشه راه پلنگ تهیه شده است و امیدواریم عملیاتی شود همچنین مکاتباتی با IUCN درخصوص تهدیدهایی که زیستگاه و خود گونه پلنگ را تهدید می‌کند داشته‌ایم تا بعد از بررسی همه جوانب بتوانیم در یک چارچوب از خطر انقراض آن جلوگیری کنیم.
 
*صدور 357 پروانه شکار در سال 92/ سال 93 پروانه شکار صادر نمی‌شود
 
وی عنوان کرد: در سال گذشته کمتر از 400 پروانه شکار صادر شد که از این تعداد 157 پروانه به صورت ویژه صادر شد.
 
معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه استراتژی سازمان در سال آینده بر صدور مجوز شکار نیست گفت: کارگروهی با حضور نخبگان علمی تشکیل شده تا مبانی فقهی شکار مورد بررسی قرار گیرد تا به یک جمع بندی نهایی برسیم چراکه با وجود شکار غیرمجاز واضح است که تقاضا برای شکار وجود دارد و نباید این تقاضا را نادیده گرفت اما باید برای آن برنامه‌ای تهیه شود.
 
*اختصاص 5 میلیارد تومان برای صندوق ملی محیط زیست
 
وی با اشاره به کمبود بودجه در بخش محیط زیست گفت: در سال گذشته تنها 14 درصد بودجه دولت به محیط زیست اختصاص یافت اما خوشبختانه امسال شرایط کمی بهتر شده و سعی کردیم تا اعتبار صندوق ملی محیط زیست را از طریق دولت تامین کنیم براین اساس 5 میلیارد تومان برای صندوق درنظر گرفته شد و انشاالله در سال آینده این صندوق تشکیل شده که یکی از اهداف آن حمایت از کسانی است که از حیات وحش آسیب می‌بینند.
 
*احتمال توقف شکار چهارپایان و آبزیان به مدت 5 و 3 سال
 
همچنین در ادامه مدیر دفتر شکار و صید سازمان در خصوص حذف سلاح از دست محیط بانان گفت: جلسات متعددی در این خصوص تشکیل شده و دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شده  و به این نتیجه رسید که 25 درصد از محیط بانان باید سلاح داشته باشند چراکه مابقی نیروها در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی و ... فعالیت می‌کنند که نیازی به سلاح ندارند.
 
عالیخانی در خصوص نحوه برخورد با متخلفان گفت: براساس درجات تخلف مجوز شکارچیان متخلف به صورت 6 ماه، یک سال و یا برای همیشه باطل می‌شود.
 
وی همچنین درخصوص صدور پروانه شکار و صید خاطرنشان کرد: احتمال می‌رود برای یک دوره 5 ساله شکار چهارپایان و برای یک دوره 3 ساله صید آبزیان را متوقف کنیم اما هنوز قطعی نشده است.
انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن