تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804674778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کم توجهی به اصل شایسته سالاری در انتصاب های همدان/ چاقوی دولبه ای که هم سود می رساند و هم زیان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > همدان گزارش مهر/
کم توجهی به اصل شایسته سالاری در انتصاب های همدان/ چاقوی دولبه ای که هم سود می رساند و هم زیان
همدان – خبرگزاری مهر: منابع انسانی ارزشمندترین سرمایه سازمانها محسوب می شوند که با تلاش همگانی و ایجاد هماهنگی میان آنها می توان اهداف سازمانی را تحقق بخشید اما آنچه در این عرصه مهمترین فاکتور محسوب می شود شایسته سالاری در انتصاب مدیران است که متاسفانه در همدان با اما و اگرهایی همراه شده است.



به گزارش خبرنگار مهر، اساس و شالوده دولت‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از استقرارشان تغییر یا تثبیت مدیران در سطوح مختلف مدیریتی است و در این پروسه که به شکل یک فرهنگ درآمده مدیرانی انتخاب می‌شوند که هم‌فکر و هماهنگ با سیاست‌ها، اهداف و برنامه‌های دولت هستند. به‌کارگیری نیروهای وفادار و هم‌سو با دولت حق طبیعی و امری منطقی است اما آنچه باعث از هم گسیختگی امور می‌شود جایگزینی افراد غیرمتخصص براساس رابطه است که در این صورت مسیر تعیین شده برای مدیران و زیرمجموعه آن‌ها در راستای منافع شخصی خواهد بود. در همین زمینه کارشناس امور اجتماعی استان همدان با بیان اینکه مهم‌ترین ابزار برای تحقق اهداف عالی نظام، نظام اداری است، گفت: باید مدیرانی توانمند، حرفه‌ای، متعهد و با دارا بودن نگرش راهبردی و بلندمدت انتخاب شوند. محسن تالشی با بیان اینکه ثبات مدیریتی در نظام اداری به معنی اعتماد داشتن به مدیران و باور داشتن به دانش و تجربه آن‌ها یکی از نشانه‌های رشد و توسعه جوامع است، گفت: مدیران باسابقه به دلیل در اختیار داشتن زمان کافی برای اجرای برنامه‌ها حامل کوله‌باری از تجربه هستند که به آن‌ها امکان می‌دهد قدرت تصمیم‌گیری را ارتقا دهند و در برخورد با مشکلات سریع‌ترین و بهترین راه‌حل ممکن را اتخاذ کنند در حالیکه مدیران تازه کار مدت‌ها زمان لازم است تا تجربه کسب کنند. منابع انسانی ارزشمندترین منابع سازمانها محسوب می شوند وی اضافه کرد: منابع انسانی ارزشمندترین منابع سازمانها محسوب می شوند که با تلاش همگانی میان آنها و بکارگیری صحیح از آنان و دیگر اجزای سازمان می توان اهداف سازمانی را تحقق بخشید. تالشی افزود: این منابع دارای توانایی ها و قابلیت های بالقوه ای هستند که در محیط سازمانی به فعل تبدیل می شوند و دست یابی به این مهم نیازمند درک و شناخت کامل انسانها و فراهم کردن شرایط مناسب برای کار و تلاش است. وی با بیان اینکه یکی از مواردی که در این زمینه قابل بررسی است قراردادن افراد در جایگاههای مناسب با توانایی و تجارب و قابلیت آنها است، گفت: باید شایسته سالاری همواره مد نظر باشد. وی با تاکید بر اینکه شایسته سالاری باید در تمامی سطوح مورد توجه قرارگیرد و تنها محدود به مدیران نمی شود، گفت: این امر باید از بالاترین سطح آغاز شود و برای تحقق اهداف سازمانی افرادلایق و کاردانی باید در راس امور قرار گیرند بدیهی است به جز یک مدیر شایسته شخص دیگری قادر به تحقق انتظارات یک سازمان نخواهد بود و مدیر شایسته کسی است که هم دانش مدیریت داشته باشد و هم بتواند از تجارب استفاده مطلوب ببرد. مدیر باید توانمند، شایسته و متخصص و متعهد و آشنا به سیستم و وظایف سازمانی آن دستگاه باشند مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان نیز در همین زمینه با بیان اینکه اعمال نفوذها در عزل و نصب مدیران تاثیر ندارد، گفت: در استان همدان استفاده از نیروهای درون هر سازمان جهت مدیریت و اداره آن دستگاه تا جاییکه مقدور باشد اولویت است و در صورت آنکه نیروی داخل سازمان وجود نداشته باشد باید افرادی از بیرون سازمان آورده شوند که توانمند، شایسته و متخصص و متعهد و اشنا به سیستم و وظایف سازمانی آن دستگاه باشند.

مهرداد نادری فر گفت: تجربه، توانمندی و تعهد اساس معیارها برای تعیین و انتصاب مدیران است و هر گونه لابی و اعمال نفوذ  برای انتخاب یا انتخاب ها و عزل و نصب ها تاثیرگذار نیست چرا که ملاک شایستگی افراد است. وی با بیان اینکه انتظار داریم مدیران که به هر نحوی شایسته خدمت به مردم می شوند و درمسند و کسوتی خدمتگزار هستند کاملا به مسائل اجتماعی و فرهنگی استان و جامعه امروز آشنا باشند، گفت: مدیران باید بدانند که فرهنگ و مسائل اجتماعی از پیچیدگی و حساسیت زایدالوصفی برخوردار است. نادری فر با تاکید بر اینکه هر گونه رفتار سلیقه ای و جزیره ای در این دو حوزه جوابگو نیست، گفت: انجام هر گونه فعالیت بدون این که در چهارچوب قانون پنجم توسعه و سند چشم انداز بیست ساله و اسناد بالادستی باشد قطعا اثر معکوس بر جای خواهد گذاشت. به همین جهت باید حرکت کردن و با برنامه بودن در تمامی محورهای فعالیت در اولویت همه مدیران به خصوص مدیران فرهنگی و اجتماعی باشد. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تغییر و تحولات با روی کار آمدن هر دولتی در ایران تبدیل به یک رسم شده است، گفت: نباید سلایق در انتصاب ها دخالت داده شود. تغییر مدیریت ها چاقویی دولبه است که هم سود می رساند و هم موجب ضرر می شود احمد آریایی نژاد با اشاره به اینکه دولت ها تغییر در سطوح مدیریتی را پس از روی کار آمدن حق خود می پندارند، عنوان کرد: اما این امر می تواند به چاقویی دولبه تبدیل شود که هم سود برساند وهم موجب ضرر شود. وی ادامه داد: در عزل و نصب ها باید توجه کرد که جایگاه افراد ارزشی ومعتقد به نظام اسلامی کجاست، این رویداد چه در جناح چپ و چه راست در کشور در طول دوران انقلاب اسلامی کمرنگ و پررنگ به وقوع پیوسته و نباید صرف اینکه فردی هم سو با دولت دکتر روحانی نیست برکنار شود. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: چهارچوب تغییرات مدیریتی را قانون مشخص می کند نه سلایق افراد. آریایی نژاد اظهار داشت: در اولین دیدار مجمع نمایندگان استان همدان با استاندار وی از همه نمایندگان در خواست کرد دستانش را در تغییر معاونانش باز بگذارند اما قطعا برخی عزل ونصب های صورت گرفته مورد نقد نمایندگان قرار دارد و آسیب زا است.

وی ادامه داد: روند نامناسبی پیش گرفته شده که در جامعه خلل ایجاد می کند اما در مورد تغییر در فرماندار حوزه انتخابیه تا کنون صحبتی با من نشده است. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال تغییر درمدیریت ارشد سازمان بهزیستی استان همدان نیز گفت: با بررسی های انجام شده روند کاری این مجموعه در شهرستان ها کند بوده و در مجموع کشور نیز روند این نهاد مناسب نیست، در حالی که کار این نهاد مانند کمیته امداد فراگیرو شلوغ هم نیست. آریایی نژاد اذعان داشت: در جانشینی مدیرکل بهزیستی استان همدان باید ارجحیت با نیروی بومی باشد، چرا که فرد غیربومی مدت زمان زیادی زمان لازم دارد تا به همه جوانب کار آشنا شود. همدان برای پست های مدیریتی کمبود نیروی بومی ندارد وی در خصوص مطرح شدن گزینه هایی از درون این سازمان برای جانشینی مدیرکل،عنوان کرد: این افراد توانمندی لازم را ندارند و در این خصوص اعلام نظر نیز کرده ام چراکه همدان کمبود نیروی بومی برای پست های مدیریتی ندارد. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال تغییر مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان همدان نیز گفت: مدیر عامل فعلی بازنشسته شده است و از گزینه احتمالی انتخاب شده برای جانشینی وی بوی حزبی گرایی به مشام میرسد و این درحالیست که نباید سیاست ملاک ومعیار چنین مجموعه ای قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مدیر متعهد در مقابل خواسته های ناخواسته مقاومت می کند، افزود: درک مردم نسبت به مسائل بالا رفته و اکنون اگر نمی توانیم پیام خود را به درستی مخابره کنیم به این علت است که ابزار رسانه را در دست نداریم. وی اذعان داشت: راه عدالت باریک است اما انحراف از عدالت ضرر است.     با این تفاسیر آنچه در این مجال می‌توان به عنوان یکی از انتظارات مردم از دولت تدبیر و امید عنوان کرد دقت در به‌کارگیری مدیران توانمند و باتجربه و پایان دادن به روند نادرست عزل و نصب‌ها در پست‌های اجرایی است تا علاوه بر به دست آوردن اعتماد عمومی به رتق و فتق امور مردم بپردازند. اما واقعیت این است که اگر تغییری در راستای بهبود عملکردها باشد، مثبت است و اگر تغییری همراه با تقویت و تعالی نباشد و منجر به جلب اعتماد عمومی مردم نشود نمی‌توان از آن معنای ایجاد تحول برداشت کرد. در پایان انتظار می‌رود تغییرات مدیریتی با مدنظر قرار دادن اصل شایسته‌سالاری دنبال شود تا مدیران با انگیزه بیشتر به خدمت‌رسانی بهتر مشغول شوند چراکه نبود شایسته سالاری در جامعه،اتلاف استعدادهای بالقوه‏ و به تبع آن کاهش کارایی در بخش‏های مختلف را به دنبال دارد چراکه شایسته سالاری به حذف افراد ناکارآمد در راستای رضایت‏ مشتریان منجر شده و نبود شایسته سالاری می‏ تواند به حذف و یا فرار شایستگان و نارضایتی مشتریان منجر شود.


۱۳۹۲/۱۲/۱۰ - ۰۹:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن