تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819424511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا باشگاه‌های ایرانی از برند خود درآمدزایی نمی‌نند؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چرا باشگاه‌های ایرانی از برند خود درآمدزایی نمی‌نند؟
درآمدزایی از محل ثبت برند یکی از مهم‌ترین منابع باشگاه‌های جهان است. موضوعی که تا کنون برای مدیران ایرانی غریبه بوده و آنها منابع دولتی را که کسب درآمد از محل انها راحت‌تر بوده را به کسب درآمد اینچنینی ترجیح داده‌اند. اما اگر باشگاه‌های ما می‌خواهند به سمت خصوصی سازی واقعی حرکت کنند یکی از راه‌های آن درآمدزایی از محل ثبت برند است.
کد خبر: ۳۸۲۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷ - 28 February 2014


این روزها که بحث خصوصی‌سازی باشگاه‌های فوتبال علی‌الخصوص استقلال و پرسپولیس داغ است بد ندیدیم نگاهی داشته باشیم به منابع درآمدزایی باشگاه‌های فوتبال دنیا. جایی که اگر باشگاه‌های فوتبال ما به شکل واقعی خصوصی شوند برای کسب درآمد باید به سمت سوی جذب منابع از این طریق بروند. 
به گزارش تابناک، کسب درآمد از طریق نام تجاری و لوگوی باشگاه شاید برای ما عجیب و غریب باشد. اما در فوتبال روز دنیا و درجایی که فوتبال به عنوان یک صنعت درآمدزا سعی می‌کند از تمام پتانسیل‌هایش برای ایجاد درآمد بهره ببرد به عنوان یکی از ارکان درآمدزایی شناخته می‌شود. در ایران معمولا چنین راه‌هایی مورد غفلت واقع شده و توجه چندانی به آن نمی‌شود.

یکی از اصلی‌ترین و در عین حال ساده‌ترین این راه‌ها ثبت برند یا نام تجاری باشگاه است که به درآمدزایی باشگاه‌ها کمک چشم‌گیری می‌کند.
جذب اسپانسر، ایجاد فروشگاه‌های مجازی، فروش آنلاین، صدور کارت اعتباری، فروش پیراهن، شال، پرچم و سایر موارد فقط قسمتی از منابع درآمدی است که باشگاه‌های مختلف در لیگ‌های حرفه‌ای به آن متکی هستند. این منبع درآمدی در ایران به بهانه‌های مختلف که ریشه آن در ناآگاهی مدیران برمی‌گردد، نادیده گرفته می‌شود.

ثبت برند باشگاه‌ پروسه چندان سختی نیست. فقط کافی است باشگاه‌ها به اداره ثبت شرکت‌ها بروند و لوگو، اسم یا هرچیز دیگری را که شناسه باشگاه به حساب می‌آید را ثبت کنند. بعد از آن با استفاده اختصاصی از آن نام می‌توان به تولید کالاهای مختلف و فروش آن به هواداران پرداخت. طبق قانون ثبت شرکت‌های تجاری که در سال  ۱۳۸۷ هم اصلاح شد، ایران به پروتکل جهانی این معاهده پیوسته و هر باشگاه یا شرکتی که برند خود را در ایران ثبت کند هیچ شخصی امکان استفاده از همان لوگو را در هیچ کجای دنیا ندارد. پس با وجود این قانون مشکل کار کجاست و چرا باشگاه‌های ایرانی برند خود را ثبت نمی‌کنند و از محل آن درآمدزایی نمی‌کنند؟

مشکل عدم ثبت علامت تجاری را می‌توان ناشی از دو مسئله دانست. نخست ناآگاهی مدیران از تفاوت قانونی ثبت برند و علامت تجاری با قانون کپی رایت و دیگری تنبلی باشگاه‌ها در شکایت و پیگیری آن. کپی رایت قانونی است برای حفاظت از ارزش آثار علمی، هنری و فرهنگی که در سال ۱۳۸۴ تحت عنوان قانون حقوق مولف به تصویب رسید و به هیچ عنوان با قانون ثبت برند و علامت تجاری ارتباطی ندارد. اکثر مدیران باشگاه‌ها از این موضوع بی‌اطلاع هستند و وقتی از آن‌ها درباره چرایی عدم ثبت علامت تجاری سوال می‌شود در توجیه آن به موضوع کپی‌رایت اشاره می‌کنند. روی دیگر سکه اما به شکایت باشگاه‌ها و پیگیری آن برای جلوگیری از بکارگیری غیرقانونی برند ثبت شده توسط باشگاه‌های دیگر برمی‌گردد.

استقلال و پرسپولیس از جمله باشگاه‌هایی هستند که هنوز برند خود را ثبت نکرده‌اند. دولتی بودن این دو باشگاه در کنار تغییر مداوم مدیران این دو تیم از جمله دلایلی است که هنوز برند سرخابی‌ها در ایران ثبت نشده و درآمدزایی‌ هم از محل آن صورت نگرفته است. وصل بودن به محل درآمدهای دولتی و تنبلی مدیران برای کسب درآمد باعث شده تا این دو تیم علی‌رغم هواداران میلیونی خود نتوانند از محل ثبت برند خود هیچ پولی را کسب کنند و حالا که بحث خصوصی‌سازی این دو باشگاه به راه شده امیدواریم مسئولان این دو باشگاه به فکر کسب درآمد از این طریق هم باشند و فکری برای ثبت برند خود بکنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن