واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
مفسر قرآن کریم معتقد است: رعایت تقوا در زندگی به عنوان شرط اصلی بندگی و عبودیت الهی محسوب میشود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قزوین، حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی مفسر قرآن کریم در نشست تفسیر هفتگی در امامزاده اسماعیل (ع) قزوین، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم، ۸۰ بار به رعایت تقوا سفارش کرده است و این تکرار ما را رهنمون میکند که در این باره بیشتر توجه کنیم. وی با اشاره به معنای تقوا تصریح کرد: معنا کردن واژه تقوا آسان نیست و این کلمه مثل واژه فرهنگ دارای معانی زیادی است و نمیتوان معنای حقیقی آن را به مخاطب انتقال داد. این امر نشان میدهد که به حقیقت تعریف نرسیدهایم. حجت الاسلام عابدینی گفت: تقوا را نمیتوان خداترسی معنا کرد چراکه خداوند بنای دین خود را بر مبنای ترس گره نزده است و آغاز سوره با «بسم الله الرحمن الرحیم» است که این امر مهربانی خداوند را نشان میدهد. وی، خود نگهداری را از معانی تقوا عنوان کرد و افزود: خود نگهداری به این معنی که انسان در برابر خواستههای غریزی، خود را نگه داشته و در زندگی خویش گرفتار لغزش نشده و در صراط مستقیم، خود را حفظ کند. مفسر قرآن کریم با ذکر این نکته که شاید به کار بردن عبارت «حفظ رشتهها و ریشهها» نزدیکترین معنای تقوا باشد، ادامه داد: در تعریف تقوا حفظ رشتهها و ریشهها نزدیکترین الفاظ به معنی تقوا است و این عبارت با خودنگهداری، خداترسی و پرهیزکاری هم منافات ندارد. مراجعه به آیات هم این نکته را میرساند که این تعریف از تقوا قانع کنندهتر است و بیش از تعاریف دیگر، میتواند حقیقت تقوا را به ما نشان دهد. مدرس حوزه و دانشگاه، مبدا ریشه انسان را ذات الهی دانست و اضافه کرد: مبدا ریشه انسان در ذات الهی است و هنگامی که میگوییم آفرینش انسان ریشه در ذات خداوند دارد پس باید مراقب باشیم که شیاطین در ما ریشه نکنند. وی اظهار کرد: مطابق با این معنا و مفهوم که انسان موجودی خدایی است پس باید الهی زندگی کرده و طوری رفتار کنیم که هیچ چیز و هیچ کس ما را از مسیر الهی منحرف نسازد. حجت الاسلام عابدینی با بیان اینکه که انسانها دارای ریشههایی هستند که باید حفظ شوند، اظهار کرد: اصلیترین ریشهها، مبدا آفرینش و خدای متعال است که هم رب و صاحب انسان و هم معبود انسان است و آیه۱۷۲ سوره اعراف به این حقیقت اشاره دارد. مدرس حوزه و دانشگاه، حبل الهی و ریسمان اتصال و ارتباط انسان با خدا را رشتههای وجودی انسان دانست و گفت: مصداق رشتههای وجودی انسان، ائمه معصومین (ع) هستند و از مصادیق دیگر میتوان به ذکر، نماز، حج، روزه و هر نوع عبادت و ارتباط با خدا اشاره کرد که قرآن آنها را حبلالله مینامد. وی یادآور شد: انسان باید با اعمال و رفتار خود باعث انقطاع از ریشه و رشته الهی نشود. وی تصریح کرد: آفرینش انسان طوری است که از همان لحظه تولد و همین که عنوان انسان بر او اطلاق میشود متصف به تقوا هم میشود اما این تقوا، تقوای ابتدایی، بالقوه و در مراتب پایین و مستعد شکوفایی است. مفسر قرآن کریم اضافه کرد: تقوا، نرم افزاری است که از طرف خداوند در ذات و وجود انسان نصب شده و انسان از طریق این نرم افزار ریشهها را پیدا کرده و به دنبال آن حرکت میکند. حجت الاسلام عابدینی گفت: یاد دادن خوبیها و بدیها به انسانی که خود دارای استعداد تقواست لازم نیست اما معلوم نیست که این انسان در تقوا به کمال برسد پس باید وارد فاز دیگری شده و با حفظ رشتهها به کامل کردن تقوای خود بپردازد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]