تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805438170




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آوای آهوی دشت در شیراز پیچید / اجرای موسیقی زاگرس نشینان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > فارس سومین جشنواره سورنای وحدت/
آوای" آهوی دشت "در شیراز پیچید / اجرای موسیقی زاگرس نشینان
شیراز – خبرگزاری مهر: چهار گروه در دومین شب از جشنواره موسیقی "سورنای وحدت" مردم شیراز را با آواها و نواهای نواحی و بومی ایران آشنا کردند که در این میان قطعاتی نظیر " آهوی دشت " و موسیقی زاگرس نشینان مورد توجه و استقبال حضار قرار گرفت.



به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه پنجشنبه درحالیکه سینماشیراز مملو از جمعیت مشتاق موسیقی محلی و بومی جشنواهر موسیقی سورنای وحدت بود، گروهی از نوازندگان کاشمری همراه با حرکات آیینی خراسان رصوی از میان جمعیت به روی صحنه این سالن رفت تا با اجرای آواها و نواهای محلی خود به ارایه هنر بپردازند. آهوی دشت کاشمری ها با سروناز به شیراز آمد این گروه که سروناز نام داشت درحالی به روی سن پاگذاشت که پیشتر در جشنواره های آیینی تهران، دبی، بلاروس و افغانستان هنر ایرانی را جلوه گر شده بود. نخستین قطعه ای که گروه سروناز کاشمر ارائه کرد، ملودی "آهوی دشت" بود که با دوتار محمد جمالی، سورنای محمدرضا پاسبان، دایره علی رمضان پور و دهل حسین رزمی عارفی همراه شد. گروه سروناز کاشمر که با لباس های محلی منطقه مرکزی خراسان پابه صحنه گذاشت توسط حسین و ابراهیم رمضان پور حرکات آیینی را درکنار زخمه هایی که به دوتار زده شد به میان تماشاگرانی آورد که با شنیدن ملودی "آهوی دشت" به وجد آمدند. این ملودی که از ساخته های حسن عابدینی است در کنار قطعه ای که گروه سروناز کاشمر در رسای اما رضا(ع) سرود کرد آغازی بر هنرنمایی هنرمندان خطه خراسان بود.

پس از آهنگ "آهوی دشت" که سال 1371 به عنوان بهترین ترانه فولکلور ایران شناخته شد، این گروه قطعه محلی "حنا حنا" را ارائه کرد که در آیین های عروسی کاشمر به کار می رود. این قطعه از مواردی است که هنگام حنابندان داماد توسط جوانان خراسانی اجرا می شود. آیین های کاشمری ها همه را مسحور کرد حرکات آیینی گروه کاشمری که توسط برادران رمضان پور هر بیننده ای را مسحور هنرهای آیینی خراسان می کند برگرفته از عمو نوروز ایرانی است که وقتی حسین رمضان پور با دایره و لیوان آب به اجرای آن پرداخت تماشاگران هرچه در توان داشتند این هنرمند را تشویق کردند. آخرین اجرای گروه سروناز نواختن قطعه "سر راه کنار برین" بود که این قطعه نیز با حرکات آیینی هنرمندان کاشمری به صحنه رفت. دومین گروهی که شامگاه پنجشنبه در حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس حوزه هنری فارس به هنرنمایی پرداخت، موسیقی بختیاری بود که به سرپرستی مسلم شریفی به صحنه آمد و با استقبال ناصر وحدتی، هنرمند گیلانی از کورش اسدپور، خواننده این گروه روبه رو شد. موسیقی زاگرس نشینان از لرستان تا کهکیلویه/ ملودی سردار مریم بختیاری در شیراز جان گرفت پیش از اجرای این گروه از هنرمندان بختیاری، اسدپور، توضیح داد که موسیقی زاگرس نشینان از لرستان تا کهکیلویه همه از یک جنس است  و ملودی های آن مانند خونی در رگ و پی این مناطق جریان دارد. وی با اشاره به اینکه ریتمها در این موسیقی از سنگین آغاز تا به ریتمهای تند منتهی می شود،خاطرنشان کرد: ملودی های بختیاری برای تمامی ابعاد زندگی موسیقی دارد. وی همچنین خواستار این شد که موسیقی را متعهدانه به فرزندان مان انتقال دهیم. یکی از زیباترین و هیجان انگیزترین قطعاتی که این گروه از هنرمندان بختیاری با آواز اسدپور ارایه شد، ملودی "سردار مریم بختیاری" بود که بر اساس شخصیت زنی با این نام نواخته شد. این قطعه که ادای دینی به زنی از خطه بختیاری هاست که در زمان جنگ جهانی اول رشادت ها از خود به جای گذاشته با یادی از علی مردان خان خوانده و نواخته شد.

این گروه بار دیگر قطعاتی شاد و آهنگین بر اساس ملودی های "دی بلال"، "آهای گل" و "گل می" نواخت که هربار سالن سینماشیراز با شنیدن همنوایی سورنای محسن کیهان نژاد و تنبک و دهل بابک پیمانی که گفت و گویی از خطه ی زاگرس را ساز می کردن به وجد آمد. بیرجندی ها با اسپند و آتش و پخش نقل به میان مردم آمدند پیش از اینکه گروه موسیقی شیراز به صحنه بیاید، گروهی از شهرستان بیرجند از خراسان جنوبی همراه با دود کردن اسپند از میان جمعیتی که سالن سینماشیراز را پر کرده بود به همراه پخش نقل توسط دختری خردسال با لباس محلی به صحنه آمد تا با سرپرستی مهدی شیفته نواهای نواحی خراسان را به شیراز آورده باشد. انار دانه دانه، عزیز بشین بکنارم و ملودی های دیگری از این ناحیه خراسان بخشی از موسیقی بود که گروه هنرمندان بیرجندی ارایه کرد که در عین شگفتی ملودی "عزیز بشین بکنارم" که پیشتر عنوان می شد متعلق به فارس است عنوان شد خاستگاه آن به منطقه "خوسف" خراسان جنوبی باز می گردد. آخرین اجرای شب دوم سورنای وحدت که به واسونک های شیرازی تعلق داشت با معرفی چکیده ای از تاریخچه این بخش از موسیقی فارس به ویژه شیراز همراه شد. واسونک که مرحله به مرحله آیین های عروسی را فرا می گیرد متشکل از ملودی ها و اشعاری است که نکات کلیدی آن ستایش زیبایی های زناشویی، به انجام رسیدن کاری، جوهره وجودی مرد و تقدیس واگویه های آهنگین است تا بستری را برای رویارویی با زندگی فراهم کند. در اشعار واسونک های شیرازی رضایت مندی از قضا و قدر روزگار نهفته است. آخرین شب سومین جشنواره سورنای وحدت با گروه های آذری، بلوچ و لیان بوشهر همراه است که در این برنامه نیز حرکات آیینی مناطق یادشده به صحنه می آید.


۱۳۹۲/۱۲/۹ - ۱۲:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن