تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818864819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه شما: پیش‌نیازهای اقتصاد مقاومتی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاه شما: پیش‌نیازهای اقتصاد مقاومتی
بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۳۸۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸ - 25 February 2014


مهدی زیبائی دانشجوی دکتری رشته روابط بین‌الملل در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» با عنوان «تعامل سازنده و شایسته‌سالاری پیش‌نیاز اقتصاد مقاومتی» نوشت:

مدت زمان زیادی از ورود عبارت اقتصاد مقاومتی به عرصه ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران نمی‌گذرد. این عبارت اولین بار توسط مقام معظم رهبری به عنوان راهکار مقابله با تحریم‌های اقتصادی غرب در برابر ایران مطرح شد. به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی تاکتیک دفاعی ایران جهت کاهش آسیب‌پذیری در مقابل غرب و افزایش قدرت مانور در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی می‌باشد. دال اصلی گفتمان اقتصاد مقاومتی که سایر دال‌ها در کنار آن مفصل‌بندی می‌شوند اقتصاد دانش بنیان و عدم اتکا به نفت به عنوان پایه اصلی تولید ناخالص داخلی کشور است.

در این راستا توجه به دو نکته در موفقیت راهبرد اقتصاد مقاومتی از اهمیت بسزایی برخوردار است: تعامل سازنده با محیط خارج و شایسته‌سالاری در محیط داخل. با توجه به پیچیدگی ساختار اقتصادهای ملی و پیوستگی اقتصاد کشور‌ها در سایه جهانی‌سازی به نظر می‌رسد بدون تعامل سازنده با محیط بیرون، استفاده از تجربیات سایر کشور‌ها و بهره‌برداری از یافته‌های علمی سایرین، بنیان نهادن اقتصاد دانش محور امری دشوار و یا غیر ممکن خواهد بود. به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی دو روی یک سکه‌اند که بایستی در راستای یک هدف واحد یعنی کاهش آسیب‌پذیری کشور مورد استفاده قرار گیرند.

از سویی دیگر توجه به نخبگان علمی کشور و استقبال از فعالیت و مشارکت ایشان در زمینه طراحی و تدوین راهبردهای اقتصاد مقاومتی دانش بنیاد یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در این عرصه می‌باشد. بدون شک صحت، سلامت و تعالی یک جامعه در گرو سپردن مسئولیت‌ها و مناصب حکومتی به افراد شایسته است. هرجا و هر‌گاه که نظام مدیریتی کشور با ضعف و ناتوانی در حوزه‌های مختلف مواجه شود لزوماً باید عامل اصلی را در ضعف مدیریت در آن بخش جستجو کرد. بر این اساس حرکت و موفقیت در مسیر اقتصاد مقاومتی منوط به توجه کافی به عوامل مورد بحث خواهد بود.

در این ارتباط سیاست تعامل سازنده با محیط خارج و شایسته-سالاری در محیط داخل از شاخص‌ترین ابعاد سیاسی- مدیریتی دولت یازدهم می‌باشد که به صورت پیدا و پنهان در موضع و اظهارات رئیس دولت یازدهم در دوره انتخابات ریاست جمهوری و همچنین از ابتدای آغاز به کار این دولت مورد تاکید بوده است. گفتمان تعامل سازنده به عنوان شاخصه اصلی سیاست خارجی دولت یازدهم بستری مناسب برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور از منابع نفتی می‌باشد. لیکن نکته اصلی چگونگی نگرش به اقتصاد مقاومتی در چهارچوب فضای سیاسی بعد از جنگ سرد و توجه به ظرفیت‌های بالقوه نظام بین‌الملل در این فرآیند است. در رویکرد سیاسی پساجنگ سرد یکجانبه‌گرایی، انزوا و ممانعت از ارتباط با محیط خارج نه تنها امکان‌پذیر بلکه سودمند نیز نخواهد بود. از این منظر یک سیاست خارجی موفق در چهارچوب بازی برد-برد به دنبال دستیابی به منافع ملی و کسب حد اکثر منفعت در محیط خارجی است. بر این اساس سیاست خارجی دولت یازدهم یکی از ابزارهای اصلی در حوزه اقتصاد مقاومتی و بی‌نیازی کشور به درآمدهای منابع نفتی ‌می باشد.

شایسته‌سالاری یکی دیگر از نکات مهم در طراحی و تدوین راهکارهای دستیابی به اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیاد محسوب می‌گردد. سلامت نظام اداری کشور در زمینه شناسایی افراد توانمند و فراهم نمودن شرایط و فضای کاری برای ایشان از اهمیت قابل ملاحظه‌ای در پیشبرد راهبرد مورد بحث برخوردار است. کشوری که قصد بنا نهادن اقتصاد دانش بنیاد را دارد بیش از هر چیر بایستی بر دانش افراد در شاخه‌های مختلف علمی تکیه کند.

از این دیدگاه دانش کالایی خاص و ناب است که افراد دارای قابلیت و ظرفیت‌های علمی برجسته قادر به کسب آن و فعالیت در عرصه‌های علمی کشور می‌باشند. لذا توجه به سیاست شایسته‌سالاری در زمینه اداره امور داخلی و خارجی کشور یکی دیگر از اهرم‌های پیشبرد سیاست اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد بود.

بر این اساس تعامل سازنده با محیط خارج و شایسته‌سالاری در محیط داخل از جمله تاکتیک‌های معطوف به سیاست اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیاد است که دولت یازدهم بر آن‌ها تاکید دارد. در این راستا توجه ویژه به تاکتیک‌های مذکور، تدوین استراتژی‌های هدفمند و جلوگیری از سیاست سعی و خطا در اداره امور کشور در دو بعد داخل و خارج می‌تواند راهکاری‌هایی جامع در جهت شکل دهی به اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیاد باشد.

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن