تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820853940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حقی که قطعی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

حقی که قطعی است تهران - ایرنا - موضوع ستون نگاه دیپلماسی روزنامه اعتماد در روز سه شنبه به حق غنی سازی ایران و موضع امریکا در قبال این حق اختصاص یافته است.


در این مطلب که به قلم «علی بیگدلی» نوشته شده است می خوانید: باراک اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران نیز مانند همه کشورها حق غنی سازی در داخل سرزمین خود را دارد. اگرچه این موضوع مدتی دچار وقفه شد که آن هم به دلیل مخالفت هایی بود که اسرائیل و طرفداران این رژیم در امریکا داشته اند و تا حدودی سخنان رییس جمهوری امریکا را در سایه قرار داد، اما در واقع حقی که اوباما در مورد ایران برشمرد حقی است که براساس منشور آژانس بین المللی انرژی اتمی برای همه کشورها در موارد صلح آمیز شناخته شده است.اما نکته پراهمیت در صحبت های وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا که غنی سازی در خاک ایران را بخشی از توافق جامع دانست این است که این موضوع را در تل آویو مطرح کرد و جلوی انتظارات بیش از حد و غیرمعقول نتانیاهو را گرفت. این اظهارات به شکلی مقامات اسراییل را خشمگین کرد، که پس از مذاکره پنج ساعته وندی شرمن با وزیر اطلاعات آن رژیم، از سوی مقام اسراییلی عنوان شد که این کشور خود را محق می داند که ارزیابی مستقلی از برنامه هسته یی ایران داشته و تصمیمی مستقل را برای مواجهه با آن اتخاذ کند. باید متذکر شد که اسراییل به هیچ وجه چنین توانایی را ندارد و هنوز هم ارتش این کشور دست مستشاران امریکایی است که یقینا اجازه چنین اقدام تجاوزکارانه یی را به اسراییل نخواهند داد. امریکایی ها هنوز جواب عراق و افغانستان را نتوانستند بدهند، و هیچ جای نگرانی برای این چنین اقدامات نظامی از سوی این رژیم وجود ندارد. از سوی دیگر هیات مذاکره کننده ما باید قرص و محکم بایستند و یک قدم هم عقب ننشینند. هرچند قبلانیز امریکایی ها با مخالفت در خصوص غنی سازی می خواستند ایران را تحت فشار قرار دهند تا در گلوگاه مذاکرات هسته یی به یکسری تقاضاهای حاشیه یی خود از ایران دست یابند. خواسته هایی از این دست که ایران ساخت موشک های دوربرد را ادامه ندهد و یا نگاهش را به منطقه خاورمیانه تغییر داده و دست از حمایت حزب الله و حماس بردارد. اما غربی ها ناچار هستند فقط در مورد محتویات موافقتنامه صحبت کنند و آن را به اجرا درآورده و طی یک برنامه زمانبندی شده سازماندهی کنند و بیرون از آن از چنین حقی برخوردار نیستند. لازم به ذکر است که موافقتنامه هایی که قرار است در شورای امنیت ضبط شود باید محترم شمرده شود و مقامات امریکایی نیز ناچار به انجام آن هستند. اما اینکه بخواهند جلوی غنی سازی ایران را بگیرند اعضای گروه 1+5 چنین حقی را نخواهند داشت. در موافقتنامه اولیه بحث حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته نشد و گفته شد مطابق با کنوانسیون ژنو همه کشورها بدون ذکر مستقیم می توانند غنی سازی 5 درصدی داشته باشند. البته این موضوع در محافل داخلی تا مقداری با نگرانی مورد بررسی قرار گرفت. این حق قطعی است. آقای ظریف نیز در یک مصاحبه یی عنوان کردند که غنی سازی حق قطعی و یقینی ما است و حق یقینی نیازمند ذکر در موافقتنامه نیست. آنچه در ارتباط مستقیم با مندرجات موافقتنامه نیست فقط می تواند در حاشیه موافقتنامه و دیدار مقامات ایرانی با مقامات غربی صورت بگیرد. یقینا حضور یک گروه 140 نفره اقتصادی فرانسوی در ایران و هیاتی از کشور آلمان که در چند روز آینده وارد ایران می شوند بدون نظر مقامات دولتی آن کشورها انجام نمی پذیرد.
به همین دلیل وزیر خارجه آلمان در مخالفت با اظهارات قبلی خانم شرمن اعلام کرد که فارغ از مندرجات موافقتنامه در مورد هیچ موضوعی وارد مذاکره نمی شوند.در همین سمت و سویی که حرکت ما شروع شده است، درست است و باید ادامه یابد و امکان برگشت به گذشته نه برای ایران و نه برای غربی ها وجود ندارد. این راهی که به صورت مساله قطعی برای ما و غربی ها به وجود آمده است، باید ادامه یابد. خانم شرمن هم اگر قبلاحرف هایی اضافه بر محتویات قطعنامه زده اند اکنون متوجه شده اند که قطعا راهی جز اجرای موافقتنامه نه برای ایران و نه برای غربی ها وجود ندارد.
اول**581**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن