تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803670648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لشکرکشی جدید آمریکا به اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

لشکرکشی جدید آمریکا به اروپا تهران - ایرنا - حضور ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده در بندر اسپانیا، بیش از آنکه پیام آور امنیت بیشتر و اتحاد آمریکا و شرکای اروپایی اش در مباحث نظامی باشد، تردیدها را در مورد عمق پیوند مسکو و واشنگتن برانگیخت.


طبق برنامه ریزی پنتاگون، تا دو سال آینده سه ناوشکن دیگر نیز وارد بنادر اروپایی می شود تا اولین باری باشد که کشتی های مجهز به موشک های بالستیک آمریکایی برای مدتی نامعلوم و با هدف حفظ امنیت این قاره در آب های اعضای ناتو مستقر شوند.در این راستا، آنچه بیش از هر مسأله ای آشکار شد، رگه های رو به وضوح اختلاف و عدم اطمینان دو ابرقدرت سابق بود. واشنگتن اگرچه در سال 1991 جشن پیروزی خود را در نبرد دو بلوک پس از 70 سال تنش، اصطکاک و رقابت برگزار کرد، اما، کماکان در لایه های نه چندان پنهان سیاست های تنها ابرقدرت باقی مانده، مشخص است که همپایگی استراتژیک روسیه را باور دارد.بهانه ای واهی تر و متزلزل تر از مقابله با تهدیدات موشکی ایران و کره شمالی برای حضور نظامی آمریکا در اروپا و تقویت دوستانش در ناتو به انواع موشک های بالستیک در قالب سپر موشکی، نمی توانست این ترس واشنگتن از قدرت مانور روسیه در مرزهای شرقی اش را آشکار کند.
بنابر آمار منتشرشده، ایالات متحده نزدیک به 38 درصد کل بودجه نظامی دنیا و 30 درصد بازار فروش سلاح جهان را در اختیار دارد. همچنین واشنگتن توانسته است متحدین خود را در مهم ترین نقاط دنیا از شرق دور تا خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین از طریق اعطای وام، کمک نظامی، حمایت سیاسی و کمک های بلاعوض، حفظ کند. قدرت محصولات فرهنگی ایالات متحده نیز قابل مقایسه با روسیه نیست؛ ابزاری که امروزه توانسته است جوانان را به راحتی در کشورهای رقیب خود، با سیاست و اهداف آمریکا همسو کند.با این وجود، تاریخ نشان داده است پی گیری اهداف توسعه طلبانه و آرزوی دستیابی به قلمروی گسترده تر، حوزه نفوذی فراخ تر و سرزمین هایی حاصلخیزتر، هیچ حکومت، دولت و کشوری را مصون از همسایه خود نگذاشته است؛ به ویژه این که کشوری همچون روسیه، دارای پیشینه هزارساله امپراتوری بوده است و از سقوط آن به کشوری به مراتب کوچکتر از قبل، کمتر از یک ربع قرن می گذرد.
براین اساس، آرمان های سیطره بر جهان و عمل گرایی بر طبق منافع مسکو، نه تنها در اندیشه رهبران این کشور، که در اذهان عمومی مردم آن نیز وجود دارد. براین مبنا است که واشنگتن، بدون در نظر گرفتن پیوندهای اقتصادی و ملاحضات سیاسی در نظام بین الملل و در شورای امنیت، همچنان ابزار نظامی را مهم ترین وسیله برای قانع نگه داشتن مسکو به حد و مرز خود می داند. استفاده از تجهیزات جنگی در قرن بیست و یکم، کماکان توانسته است نقش مهمی در حفظ وضع موجود داشته باشد.طرح سپر موشکی آمریکا در اروپا از سال 1983 توسط «ریگان» در قالب جنگ ستارگان مطرح شد و با وجود کش و قوس های بسیار، حکومت فعلی آمریکا نیز در صدد اجرای آن است، حتی با وجود آنکه روسیه تهدید کرده است از توافق «استارت ـ 2» خارج خواهد شد و همچنین در واکنش به تحرکات واشنگتن در رومانی، لهستان، آلمان و اسپانیا، مرزهای خود را به رادار مجهز کرد.اگرچه با کنار هم قرار دادن کنش و واکنش های میان دو قدرت روسیه و آمریکا، ادامه جنگ سرد و صلح مسلح را می توان مشاهده کرد، اما در مجموع باید نتیجه گرفت که واشنگتن به خوبی می داند همچنان مسکو در رقابت با این کشور، متغیر قابل ملاحظه ای است و برخلاف سخنان جرج بوش (پدر) در رابطه با سقوط شوروی و پیروزی بلوک غرب، نبرد همچنان ادامه دارد، هرچند ظاهر یکی از بازیگران دچار دگرگونی شده است.
آمریکا به خوبی می داند از میدان خارج کردن روسیه، نه تنها شدنی نیست، که باید بپذیرد جهان تک قطبی در عمل وجود ندارد. حضور قدرت هایی مانند چین، آلمان، هند و برزیل و سهم خواهی آنها از قدرت در محیط بین الملل، عرصه را بر آمریکا تنگ کرده است و در این راستا، روسیه تنها بازیگر رودروی این کشور نیست.اما به نظر می رسد عاملی که سبب شده است کاخ سفید بر اروپا و مرزهای شرقی روسیه متمرکز شود، حساسیت کرملین به اقمار سال های امپراتوری تزار و شوروی در این کشور است. در واقع پاشنه آشیل روسیه، کشورهای اروپای شرقی و نیز آسیای مرکزی است. در واقع آمریکا بنا به جو کنونی در نظام بین الملل و مخالفت جهانی با پدیده تسلط و استعمارگری، صرفاً در پی نفوذ در این کشورها است تا از این طریق راه را بر هرگونه تحرکات آتی مسکو ببندد؛ ضمن این که این روش، ابزاری فشاری به آمریکا می دهد تا در حوزه هایی که روسیه دارای اختلاف نظر است، بتواند اهداف خود را پیش ببرد.اصرار بر اجرای طرح سپر موشکی و اعزام ناوشکن به اروپا توسط آمریکا، یک هشدار به مقامات کرملین است تا اعلام کنند آنها همیشه و با هر هزینه ای، آماده مقابله با اندیشه های توسعه گرایانه آمریکا هستند.
**منبع: روزنامه اطلاعات، دکتر محمودرضا امینی
س.ن1744
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




05/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن