تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802994984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دموکراسی زرد، دستاورد مداخله غرب در اوکراین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دموکراسی زرد، دستاورد مداخله غرب در اوکراین مسکو - ایرنا- جمهوری 46 میلیون نفری اوکراین در شرق اروپا این روزها با چالش خطرناکی به نام دموکراسی زرد (خیابانی) به عنوان دستاورد مداخله آشکار غرب در این کشور مواجه است که یکپارچگی سیاسی و وحدت ملی آن را تهدید می کند.


به گزارش ایرنا، ادامه فشار یکجانبه غرب بر دولت قانونی اوکراین از طریق تهدید به اعمال تحریم موجب شد مخالفان معترض در مقابل دولت دست برتر را داشته و باعث تشدید ناآرامی های این کشور در هفته های اخیر شود.
تحلیلگران مسایل سیاسی با اشاره به برگزاری انتخابات بدون اشکال منتج به سرکار آمدن ویکتور یانکوویچ رییس جمهور اوکراین در سال 2010 می گویند که نهادهای اروپایی در آن زمان کوچک ترین ایرادی به این روند مردم سالار نگرفتند، اما اکنون در اقدامی خلاف عرف مناسبات بین المللی به دخالت آشکار در امور داخلی این کشور می پردازند.
تهدیدهای مکرر و دامنه دار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و حتی اوباما رییس جمهوری این کشور مبنی بر تحریم کی یف که در نهایت نیز به تهیه فهرست سیاهی از مقام های اوکراینی مشمول ممنوعیت صدور روادید منجر شد، ناآرامی های این کشور شرق اروپا را وارد مرحله تازه ای کرد که در آن معترضان از سلاح گرم علیه نیروهای امنیتی و پلیس استفاده کردند.
اتحادیه اروپا به عنوان ساختار منطقه ای حاکم بر قاره سبز نیز که در ابتدای ناآرامی های اوکراین با رویکرد پرهیز از تشدید تنش های سیاسی با مسکو از مداخله آشکار در امور داخلی اوکراین اجتناب می کرد، در روزهای اخیر به تاسی از سیاست های مداخله جویانه واشنگتن به استفاده از ادبیات اعمال تحریم روی آورد تا به این ترتیب مخالفان افراط گرای اوکراینی در مذاکره با دولت در موضع برتر قرار گیرند.
برآیند این وضعیت کشته شدن 80 نفر از نیروهای امنیتی و پلیس و نیز مخالفان معترض بود که در تاریخ حدود دو دهه ای استقلال این کشور از شوروی سابق بی سابقه بوده است، ضمن اینکه افزایش تشنج در کی یف پایتخت اوکراین موجب شد نظام سیاسی از هم گسیخته شود و حتی نمایندگان حزب حاکم ˈمناطقˈ در پارلمان نیز با مشاهده تغییر موازانه قوا به پیوستن به مخالفان متمایل شدند.
تمامی این رویدادها در شرایطی در اوکراین در جریان است که گفته می شود مردم این کشور به دلیل موقعیت استراتژیک و ژئواکونومیک آن در شرق اروپا روحیه معتدلی داشته و به روند مردمسالاری معتقد هستند. این در حالی است که مخالفان با زیر پا گذاشتن واقعیت های کشورشان تنها راه رسیدن به استانداردهای زندگی ایده آل را در پیش گرفتن سیاست های غربی می دانند.
در این میان آنچه در دو روز گذشته موجی از نگرانی از احتمال چیرگی معترضان مسلح به انواع سلاح گرم و سرد را دامن زده است، خودداری آنان از پذیرفتن توافق نامه امضا شده میان دولت این کشور و گروه های مخالف میانه رو می باشد که بر اساس آن قرار است انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری اوکراین دسامبر سال جاری میلادی برگزار شود.
گروه های تندرو اوکراینی که گفته می شود توسط سازمان های اجتماعی آمریکایی در زمینه به راه انداختن جنگ های خیابانی آموزش دیده اند، اعلام کرده اند که تنها به شرطی خیابانی های مرکزی کی یف را ترک می کنند که ویکتور یانکوویچ از مقام ریاست جمهوری کناره گیری کند.
کارشناسان مسایل سیاسی می گویند افراط گرایان غربگرای اوکراینی که در روزهای اخیر موفق به تصرف چندین مرکز پلیس و نیز انبارهای نگهداری سلاح و مهمات شده اند، عامل اصلی کشتار مردم بی دفاع این کشور اعم از نیروهای امنیتی و پلیس و غیرنظامیان در دو روز گذشته بوده اند.
از سوی دیگر پیشرفت امور بر مدار فعلی در اوکراین به ویژه با لحاظ کردن اخبار مربوط به خروج دو پسر یانکوویچ و خانواده هایشان از فرودگاه دونتسک در نزدیکی مرز روسیه و نیز خروج خود یانکوویچ از کی یف، احتمال تلاش برای برپایی انقلاب رنگی دیگری را در این جمهوی شوروی سابق پررنگ می کند.
سرگئی ایوانوف تحلیلگر خبرگزاری ریانووستی می گوید: نکته مهم درباره اعتراض به تصمیم دولت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری اوکراین این است که اعتراض به سیاست های دولت نباید از خیابان ها شروع شود، اقدامی که در اوکراین سابقه دارد و مهم ترین آنها تجربه ناموفق ˈانقلاب نارنجیˈ در سال 2004 است.
ایوانوف در تبیین تلاش های غرب برای گسستن ارتباطات تاریخی دیرپا میان کی یف و مسکو اضافه می کند: اوکراین مهم ترین کشور اروپای شرقی در ابعاد جغرافیای سیاسی و اقتصادی برای اتحادیه اروپاست. بعد از روسیه اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری اوکراین محسوب می شود و محل ترانزیت 50 درصد گاز طبیعی و 75 درصد نفت خام وارداتی این اتحادیه از روسیه می باشد. ویژگی هایی از این نوع اوکراین را به کشوری ذاتاً دارای اهمیت بین المللی تبدیل کرده است.
وی ادامه می دهد: از همین رو اوکراین را باید محل تلاقی منافع قدرت های بزرگ منطقه ای و فرامنطقه ای مانند روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا دانست. در حقیقت همان گونه که از میان رفتن نفوذ روسیه در اوکراین موجب کمرنگ شدن هویت اروپایی روسیه می شود، عدم گرایش کی یف به سمت ساختارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی غربی نیز سبب سست شدن نفوذ آمریکا و اتحادیه اروپا در منطقه اروپای شرقی می شود.
مجموعه عوامل مورد اشاره باعث شده است که اوکراین از اواخر نوامبر پارسال به بهانه خودداری ویکتور یانکوویچ رییس جمهوری این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا به میدان نبرد سیاسی میان طرفداران دیدگاه های روسیه محور با غربگرایان تبدیل شود که در نتیجه آن میلیاردها دلار به اقتصاد در معرض فروپاشی اوکراین خسارت وارد آمده است.
با این وجود وضعیت جاری اوکراین که از حدود سه روز پیش و به دنبال استفاده گسترده معترضان متکی به غرب از سلاح گرم علیه نیروهای امنیتی و پلیس و اقدام متقابل آنان آغاز شده است، هشدار جدی به احتمال فروپاشی ساختار سیاسی حاکم بر آن می باشد.
در واقع قرار دادن پازل تحولات اوکراین متشکل از قطعاتی مانند خروج رییس جمهوری از کی یف و استعفای رییس پارلمان (رادا) همراه با آمادگی نمایندگان حزب حاکم ˈمناطقˈ برای پیوستن احتمالی به مخالفان در کنار هم، این گمان را تقویت می کند که غرب با راه انداختن دموکراسی خیابانی به دنبال وارد آوردن آخرین ضربه به ساختار سیاسی روسوفیل حاکم بر این کشور راهبردی اروپای شرقی است.
نکته مهم دیگر در ارتباط با ناآرامی های جاری اوکراین کمرنگ شدن نقش مخالفان میانه رو و چیرگی گروه های مخالف غربگرا بر امور پایتخت است که مصداق بارز آن را می توان در هو کردن ویتالی کلیچکو رهبر حزب مخالف ˈاودارˈ و از رهبران سرشناس گروه های مخالف میانه رو توسط افراط گرایان در میدان ˈاستقلالˈ کی یف در روز گذشته و در حین سخنرانی درباره توافق مخالفان با حکومت مشاهده کرد.
در نهایت می توان گفت که اوکراین این روزها با پدیده جدیدی به نام ˈدموکراسی زردˈ مواجه است که در اندیشکده های غربی طراحی و در خیابان های کی یف اجرا می شود و بر اساس آن مخالفان دولت این کشور در ظاهر به اسم دموکراسی و در اصل با هدف ایجاد آشوب و اغتشاش به دنبال به دست گرفتن ساختار حکومت و ایجاد بنیان های جدید سیاسی غربگرا در این جمهوری شوروی سابق هستند.
اروپام/518** 1337
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




03/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن