تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):بار الها... باطل را از درون ما محو نما و حق را در باطن ما جاى ده. زيرا كه ترديدها...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802781075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیاز به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در اجلاس سراسری جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری:
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیاز به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی دارد
رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت:‌ دشمنان ما با اعمال تحریم به کاهش 40 درصد وابستگی به نفت ما کمک کردند و این یک توفیق اجباری ما را به مسیر پیشرفت و خودکفایی رهنمون شد.


به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین "غلامرضا مصباحی مقدم" در اجلاس سراسری جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری که صبح امروز در مدرسه شهدای موتلفه اسلامی امروز (پنج‌شنبه) برگزار شد، به تشریح جزئیات بودجه 93 پرداخت و اظهار داشت: از دولت خواسته‌ بودیم تا در جلسات کمیسیون تلفیق شرکت کرده و نقص بودجه را برطرف کند تا بودجه‌ای جامع داشته باشیم، چون اگر تکلیف بودجه مشخص نمی‌شد به این معنا بود که به 6 ماه دوم سال آینده ارائه شود که اجرا را به تعویق می‌انداخت.  
 
وی با بیان اینکه ما شاهد توقف پیگیری بودجه در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز بودیم،‌ ادامه داد: بودجه سالانه کشور فاقد بودجه مربوط به بنادر آزاد و مناطق ویژه اقتصادی بود که البته مناطق آزاد از جهت فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، عملکردی خاص دارند اما از جهت سازمان مناطق آزاد که بخشی از حاکمیت است بایستی تحت عنوان بودجه عمومی غرامت و هزینه‌اش تعیین شود.  
 
رئیس کمیسیون تلفیق وابستگی به نفت را از نکات قابل توجه بودجه عنوان کرد و افزود: وابستگی به نفت می‌بایست سال به سال در بودجه عمومی کشور کاهش پیدا کند، دشمنان ما با اعمال تحریم به جمهوری اسلامی به کاهش 40 درصدی وابستگی به نفت ما کمک کردند که یک توفیق اجباری است.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید از تحمیل مبارک و تحریم مغتنم استفاده کنیم اضافه کرد:‌ کاهش اتکاء به نفت را از ناحیه تدبیر مقام معظم رهبری داریم که همان اتکاء به صندوق توسعه ملی است، از این لحاظ سالانه بخشی از درآمد فروش نفت و گاز به حساب صندوق توسعه ملی ریخته می‌شود که از آغاز کار دو درصد بود به این معنا که سالیانه 3 درصد به این صندوق اضافه می‌شود، این مقدار در سال آینده 29 درصد خواهد بود.  
 
مصباحی‌ مقدم ادامه داد:‌2 درصد از منابع غیر ارزی در سال 91 از صندوق توسعه ملی استقراض شده و به مردم پرداخت می‌شد که هم‌اکنون 2 درصد آن کاهش داشته است یعنی دو درصد دیگر علاوه بر درآمد نفت علاوه بر صندوق ملی بایستی به صندوق ملی واریز شود که همین اتکاء به نفت را سال به سال کمتر می‌کند.  
 
وی پیش‌بینی بودجه سال 93 را در فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت یا همان 400 بشکه میعانات گازی یکصد دلار و هر دلار در محاسبه بودجه 2650 تومان ارزیابی کرد و ادامه داد:‌ این در حالی است که امیدواریم دولت بتواند نرخ ارز را هم به سمت روند کاهشی برده و در سال 93 به این رقم نزدیک شود که از آن ناامید نیستیم.  
 
رئیس کمیسیون تلفیق بیان داشت: از فروش نفت سهم دولت در بودجه عمومی پیش‌بینی شده 52.5 درصد و مابقی آن صندوق توسعه ملی است به این معنا که یا خود نفت و یا سهم 2درصدی مناطق محروم یک درصد کسر می‌شود.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کاهش اتکاء بودجه به نفت را سیاست کلان رهبر معظم انقلاب عنوان و تصریح کرد: یکی از نکاتی که در بودجه 93 به آن توجه داشته‌ایم که هیچگونه دل به مذاکرات هسته‌ای خوش نکنیم و تصور نکنیم در باغ سبزی از این مذاکرات به سوی ما باز می‌شود این طور نبود که احتمال دهیم به طور جدی مذاکرات به نتیجه رسیده و مقداری از منابع ما باز می‌گردد و فروش نفت اضافه خواهیم داشت، بنابراین به آن دل نبستیم و توجه نکردیم.  
 
مصباحی‌ مقدم به حماسه اقتصادی مورد نظر رهبری اشاره کرد که برگرفته از اقتصاد مقاومتی است و تصریح کرد: هم اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی این است که چگونه ظرفیت داخلی کشور را فراهم کنیم، برای مقابله با دشمنان نظام جمهوری اسلامی اتکاء به منابع داخلی امری ضروری است.  
 
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که در بودجه 93 دیده شده این است که صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه‌داری و ذخیره 3.5 میلیارد دلاری به بانک‌های دولتی داده شده است، ادامه داد:‌ در این صورت دست بانک‌های دولتی برای تسهیلات بیشتر به صورت ارزی باز است و دیگر اینکه منابع ارزی که پیش از این از حساب ذخیره ارزی وام داده شده بود حدود 16 میلیارد دلار آن بازنگشته است به همین منظور مشوقی برای بانک‌ها ایجاد کرده‌ایم برگردانده و به سرمایه‌های خود اضافه کنند تا به این وسیله سرمایه توسعه داده شود.  
 
رئیس کمیسیون تلفیق در بخش دیگری از سخنانش به مسئله بهداشت و درمان اشاره و اضافه کرد:‌ کشور و مردم از این مسئله رنج می‌برند که عمدتا خانواده‌های کم‌درآمد جامعه،‌ روستایی‌ها، شهرهای کوچک، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هزینه‌های سنگینی دارند که باید به آنها کمک شود.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به بخش تقویت بنیه دفاعی کشور اشاره کرد و افزود: رهنمود مقام معظم رهبری در تقویت بنیه دفاعی کشور بوده است که در بودجه عمومی کمک ویژه‌ای به آن می‌کنیم، علاوه بر این بنیه دفاعی دیگری به تولید جنگ‌افزارها، سخت‌افزارهای نیروهای مسلح به جهت دفاع کمک می‌شود که قدرت دفاعی ما را بالا برده و امروز تولید موشک‌های بالستیک، ناوهای دریایی و زیردریایی‌ها را داریم.  
 
مصباحی‌ مقدم به اظهارات جان کری پس از مذاکرات ژنو اشاره کرد و اظهار داشت:‌ رئیس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون تلفیق خواست تا پاسخ محکمی به اظهارات وی بدهند.  
 
وی افزود:‌ ما در بخش دفاعی 7500 میلیارد تومان علاوه بر همه منابع دفاعی کشور جهت تغذیه این بنیه ترتیب دادیم تا پاسخی باشد به جان کری، بعد از این هم قدرت‌مان را تقویت خواهیم کرد اگرچه قدرت‌مان بازدارنده است، آنها بلوف زده و حرف بیهوده می‌زنند.  
 
رئیس کمیسیون تلفیق در خصوص هدفمندی یارانه‌ها بیان داشت: در تبصره 21 آمده است 63 هزار و 200 میلیارد تومان دولت منابعی را به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده که از این مبلغ 11 هزار و 200 میلیارد تومان در بودجه عمومی دولت دیده شده است.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت:‌ آنچه که در این بودجه جدید بود علاوه بر بودجه عمومی، 51 هزار و 900 میلیارد تومان نیز به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافت.  
 
مصباحی‌ مقدم ادامه داد:‌ فاز دوم هدفمندی نیاز به اصلاح حامل‌های انرژی دارد که درآمدی به دست آورده و در چند مصرف بازتولید شود.  
 
وی گفت: دولت باید حداقل درآمدی را در این زمینه تعریف کند و ما تاکنون از این عدد و رقم دولت اطلاعی نداریم و وارد هم نمی‌شویم.  
 
رئیس کمیسیون تلفیق همچنین اضافه کرد:‌ خانواده‌های تحت پوشش حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی مقرر شده که حداقل پرداختی آنها 80 هزار تومان باشد یعنی یارانه 45هزار و 500 تومانی آنها تا 80 هزار تومان افزایش یابد، همچنین غیرنیازمندان دیگر مشمول هدفمندی نشده و کمک‌ها به سمت غیرنقدی شدن پیش می‌رود.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد:‌ در این رابطه خانواده‌هایی که جوان بیکار دارند و متقاضی کار هستند مشمول پرداخت بیمه بیکاری می‌شوند.   
 
مصباحی‌ مقدم با بیان اینکه مجلس در آخرین مصوباتش تبصره 21 را که از شورای نگهبان برگشت داده شده مجددا بررسی و تصویب کرده است، اضافه کرد: در این بررسی مجدد میدان برای دولت به جهت رسیدگی به هدفمندی یارانه‌ها باز شده است و هم‌اکنون دولت تا 4 ماه فرصت دارد خانواده‌های نیازمند را شناسایی کرده و کمک‌های مربوط به تولید را طبق آئین‌‌نامه مربوطه و استفاده از مجموعه فکری نخبگان برای اجرایی کردن هدفمندی یارانه‌ها به کار گیرد بنابراین اول تیرماه امکان اجرایی شدن این قانون وجود خواهد داشت.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با وجود ابلاغیه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اصلاح بودجه در سال 93 امکان‌پذیر است، اظهار داشت: با توجه به عضویت در مجمع تشخیص  در جریان تصویب اقتصاد مقاومتی بوده‌ام و الان آن چیزی که تصویب شده این است که در این قانون تا حد مقدور اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد، جهت‌گیری‌ها این بوده که این اقتصاد مقاومتی را حل کنیم که تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و در صورت ضرورت نیازمند اصلاح بودجه خواهیم بود، این مهم نیازمند طرح از سوی مجلس و لایحه از سوی دولت دارد.  
 
رئیس کمیسیون تلفیق در ارتباط با افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: شکی نیست که افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت کالاهای دیگر نیز اثر می‌گذارد اما نکته‌ای که اینجا مطرح است این است که مقدار مصرف گاز و انرژی در کشور ما به قدری بالاست که در مقایسه با کشور یک میلیارد و 400 هزار میلیون نفری چین نیز بالاتر  است.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:‌ما در مصرف خانگی خود تزریق گاز به کارخانه‌ها را متوقف می‌کنیم تا گاز را به خانه‌ها برسانیم این افزایش مصرف اصلا قابل قبول نیست.  
 
مصباحی‌ مقدم به مسئله قاچاق حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گاز اشاره کرد و گفت: ما در این مسئله با رشد قاچاق گاز مواجه هستیم و دلیل آن این است که قیمت بنزین در ایران 700 تومان و در کشور ترکیه 800 هزار تومان است که این انگیزه را برای قاچاقچیان زیاد می‌کند بنابراین ناگزیریم به منظور جلوگیری از مصرف بیشتر و قاچاق حامل‌های انرژی قیمت آنرا افزایش دهیم. این مهم اصلاح قیمت مصرف را کنترل می‌کند و کارخانه‌های کشور را وادار می‌کند تا سیستم سوخت خود را تغییر دهند.  
 
رئیس کمیسیون تلفیق ادامه داد: اگر جلوگیری از قاچاق در کشور ممکن بود راه حل بسیار خوبی می‌شد اما تجربه 20 ساله کشور نشان می‌دهد که به هر بخشی سپرده شود احتمال قاچاق وجود دارد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با وجود 4هزار کیلومتر مرزهای بین‌المللی، کنترل آنها سخت است چرا که دیده شده از طریق لوله‌کشی از روستای کنار دریای کشور حامل‌های انرژی به لنج و کشتی منتقل می‌شود که زیر خاک است و امکان دید آن وجود دارد، این قاچاق‌ها فساد را رایج کرده که جز با اصلاح قیمت نمی‌شود به آن رسیدگی کرد.  
 
مصباحی‌ مقدم با اشاره به منابع هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم و دهم، خاطرنشان کرد:‌ این منابع از طریق استقراض از بانک مرکزی بود که تورم 40 درصد را ایجاد کرد، درست است که پول دادن به مردم شیرین بود اما مردم را در فشار قرار دادن بسیار تلخ بود.  
 
انتهای پیام/ 







تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن