تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820302992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علت گرانی اخیر قیمت میوه چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
علت گرانی اخیر قیمت میوه چیست؟
مرکبات شمال هنوز کامل برداشت نشده و نگرانی این است آیا وعده‌ای که مسئولان پیش از این برای تامین نیاز شب عید بدون تکیه بر واردات داده بودند عملی خواهد شد؟
در روزهای اخیر قیمت برخی اقلام میوه از جمله پرتقال و سیب با افزایش بین 500 تا 1000 تومانی مواجه شده است که البته در برخی مناطق تهران، این افزایش قیمت به 1500تومان هم می‌رسد.

به گزارش نامه نیوز به نقل از سخن آنلاین، این افزایش قیمت را مسئولان دولتی به خاطر بارش سنگین برف می‌دانند و اینکه جاده‌ها مسدود بوده و کالا به تهران نرسیده است اما این همه ماجرا نیست. ذخایر میوه هم ممکن است بر اثر این بارندگی‌ها دچار آسیب شده باشد که این خود معضلی جدید است. مرکبات استان‌های شمالی هنوز کامل برداشت نشده و نگرانی این است آیا وعده‌ای که مسئولان پیش از این برای تامین نیاز شب عید بدون تکیه بر واردات داده بودند عملی خواهد شد؟ ضمن اینکه عید نوروز کم‌کم دارد از راه می‌رسد. مردم فعلا درگیر موج سرما هستند و حواسشان به نزدیک شدن اسفند نیست. اما این دلیل نمی‌شود بازاریان هم همین حالت را داشته باشند. آنها تدارکات‌شان را چیده‌اند، شک نکنید.

یکی از مهم‌ترین مشکلات سال‌های اخیر در بازار و مایحتاج شب عید خانوارها میوه بوده است. امسال وعده داده شده بود که هماهنگی‌های لازم انجام شده و مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. اما ظاهرا سرما و برف پیش‌بینی نشده روزهای اخیر در حال بر هم زدن این معادلات است. سرما و برف به حدی بوده که درختان و میوه‌های شمالی یخ زده است. اینکه این عامل چه میزان بر بازار میوه تاثیر گذار خواهد بود را باید در فرصت‌طلبی دلالان میوه و هیجانی بودن رفتار مصرف‌کنندگان خرد در کشور ضرب کنیم. با در نظر گرفتن این شرایط بیم آن وجود دارد که بازار میوه در شب عید بازار پر نوسانی باشد و قیمت‌ها در آن سر به فلک بزند. خصوصا که گزارش اخیر بانک مرکزی از بازار خرده‌فروشی هم نشان می‌دهد میوه در حال گران شدن است. قیمت نارنگی که یکی از میوه‌های پر مصرف عید به حساب می‌آید بالا کشیده و سیب هم که امسال کلا در قله رفیع قیمت ایستاد و هیچ وقت آنطور که باید کاهش قیمت نداشت.

برف؛ دلایل گرانی اخیر میوه

این موضوع زمانی جدی می‌شود که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گرانی‌های اخیر میوه در بازار را به دلیل برف زمستانی بداند و بگوید: این برف مانع از حمل کالا به تهران شد، چنانچه گرانی میوه در اثر مشکلات اخیر حمل‌ونقل باشد، در روزهای آینده برطرف خواهد شد. بازرسان بازار را کنترل می‌کنند تا از گرانفروشی به بهانه‌های مختلف جلوگیری شود، اما بارش سنگین برف در استان‌های شمالی کشور و بارندگی‌ها در استان‌های جنوبی کشور، منجر به سخت شدن حمل‌ونقل میوه به تهران شده که همین امر، قیمت را افزایش داده است. یدالله صادقی به مهر گفت: بارش سنگین برق در روزهای گذشته منجر به بسته شدن برخی از جاده‌های کشور شد که همین امر، سبب دشواری حمل‌ونقل برخی از کالاها از جمله میوه شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه«چنانچه گرانی اخیر در برخی میوه‌ها به‌دلیل مشکلات حمل‌ونقل بوده باشد، حتما در روزهای آینده برطرف خواهد شد» این را هم گفته که ممکن است «برف زمستانی اخیر به ذخایر میوه لطمه وارد آورده باشد، اما هنوز اطلاعات دقیق در این زمینه در دست نیست.»

این اظهارنظر نشان می‌دهد مسئولان دولتی هم هنوز مطمئن نیستند گرانی‌های چند روز اخیر صرفا به خاطر مسدود شدن جاده‌ها باشد و اگر به قول صادقی به ذخایر میوه لطمه وارد شده باشد باید منتظر افزایش قیمت بیشتر هم بود.

آغاز موج گرانی‌ها قبل از برف سنگین

در حالی دلیل گرانی میوه در روزهای اخیر بارش برف سنگین عنوان شده که گزارش‌ها قبل از این بارش هم نشان می‌داد قیمت‌ها کمتر از 2ماه مانده به عید در حال گران شدن بود در حالی که کمتر از 2 ماه به عید باقی‌مانده از فراوانی و ارزانی میوه که مسئولان وعده داده‌اند خبری نیست، با گرانی بیش از اندازه سیب‌زمینی و بادمجان نیز غذای فقرا گران‌تر شده است.گزارش میدانی خبرگزاری فارس از بازار میوه حاکی است قیمت میوه در 50 روز باقی‌مانده به عید که مسئولان از فراوانی و قیمت مناسب آن خبر داده‌اند همچنان گران است. این گرانی قیمت همچنین شامل مرکبات، پرتقال، نارنگی و لیموشیرین نیز می‌شود که فصل برداشت آن در شمال کشور است.مسئولان قیمت کیلویی 1600 تومان را برای پرتقال شب عید نوید داده‌اند اما قیمت آن در بازار، پرتقال خونی 3000 تومان، لیموشیرین 2500 و نارنگی 4000 تومان، پرتقال تامسون کیلویی 2000 تومان است. پیش از این بحث واردات میوه برای تنظیم بازار شب عید مطرح شد که متولیان تولید از فراوانی آن برای شب عید خبردادند.وزیر جهاد کشاورزی گفت: با تولید مناسبی که امسال وجود دارد بعید می‌دانم واردات برای شب عید انجام شود رئیس اتحادیه باغ‌داران نیز از تولید 4.5 میلیون تن مرکبات خبرداد که به گفته وی تولیدکنندگان به دلیل فراوانی تولید به‌دنبال انبارهای ذخیره هستند. قیمت انواع سبزی هم در بازار گران است. قیمت سیب‌زمینی که یکی دو ماه است از کیلویی 2500 تومان پایین‌تر نیامده غذای فقرا را گران‌تر کرده است. بادمجان که معمولا در سبد خانوارهای کم درآمد یافت می‌شود نیز به کیلویی 3500 تومان رسید و مدتی است به کیلویی 2500 تومان رسیده است.به هرحال 50 روز به عید و زمان تقاضای چند برابری میوه باقی‌مانده اما قیمت آن به شدت گران است،‌باید منتظر ماند که آیا مسئولان به وعده‌ای که برای کنترل قیمت میوه و فراوانی آن داده‌اند عمل می‌کنند؟

نگرانی از فعال شدن دلال‌ها

یکی از نگرانی‌های اصلی در این زمینه فعال شدن دلال‌ها برای انبار کردن میوه‌ها با توجه به سرمازدگی شمال است. یعنی دلالان ممکن است با این توجیه که به انبارهای ذخیره میوه لطمه جدی وارد شده میوه‌های موجود در بازار را احتکار کنند. با توجه به رفتار هیجانی مردم در بازار مصرف هم ممکن است در روزهای آخر سال با هجومی مواجه باشیم که بازار را به شدت با مشکل مواجه کند. علی فاضلی رئیس مجمع صنوف تولیدی و خدماتی تهران در این باره به تهران امروز می‌گوید: در مورد میوه فعلا نمی‌شود اظهارنظر کرد اما در مورد مرکبات مشکلی وجود نخواهد داشت. مسئولان وعده داده‌اند که بازار امسال را مدیریت می‌کنند. این وعده در مورد مرکبات قابل اجراست. درمورد میوه هم این برف آسیب آنچنانی به بازار نزده که بازار را دچار مشکل کند اما موضوعی که باید از بابت آن نگران بود فعالیت مخرب برخی دلالان و سوق یافتن بازار به سمت قیمت‌های کاذب به بهانه این برف است. این مورد باید مدیریت شود.

واردات میوه هنوز ممنوع است

گرانی‌های چند روز اخیر باعث نشده دولت در تصمیم‌های کلانش تجدیدنظر کند و واردات میوه همچنان بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی ممنوع است. ذخایر میوه به اندازه کافی است و نیازی به واردات در این مقطع احساس نمی‌شود. طی چند روز گذشته با بارش شدید برف در استان‌های گیلان و مازندران که مرکز تولید مرکبات هستند حمل این میوه‌ها به شهرهای دیگر به کندی انجام شده و تا حدودی مرکبات را نیز گران‌تر کرده است. عنایت‌الله بیابانی قائم‌مقام خانه کشاورز هم به شفاف گفته مرکبات این دو استان هنوز کامل برداشت نشده و 20 درصد روی درخت‌ها بوده‌اند که در زیر برف 2 متری مدفون شده‌اند و نگرانی از این است آیا وعده‌ای که مسئولان پیش از این برای تامین نیاز شب عید بدون تکیه بر واردات داده بودند عملی خواهد شد؟ این در حالی است که سال‌های قبل دولت برای جبران کمبود در بازار میوه شب عید اقدام به واردات می‌کرد. مسئولان دولتی با وجود تایید مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد همچنان معتقدند می‌شود با همین ذخایر فعلی بازار عید را مدیریت کرد. اما شواهد نشان می‌دهد اگر در بر همین پاشنه بچرخد در روزهای آخرعید بازار با بحران مواجه می‌شود. سال قبل با وجود واردات میوه، در روزهای آخر تعطیلات، گوجه‌فرنگی حکم طلا پیدا کرده بود. امسال هم گوجه‌فرنگی و نارنگی فعلا در لیست افزایش قیمت هستند و اگر همین روند ادامه پیدا کند احتمالا صدر نشین قیمت‌ها در بازار عید این دو میوه خواهند بود.





1392/11/21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن