تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803231413




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو راهی روسیه در مقابل ایران/ آیا مسکو با رقیبی چون تهران کنار می‌آید؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
دو راهی روسیه در مقابل ایران/ آیا مسکو با رقیبی چون تهران کنار می‌آید؟

دو راهی روسیه در مقابل ایران/ آیا مسکو با رقیبی چون تهران کنار می‌آید؟
روزنامه روسی راسیسکایا گازتا نوشت: روسیه با مساعدت در روند رفع بحران پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، راه بازگشت مواد انرژی زای یکی از بزرگ ترین رقیبان خود به بازار جهانی را هموار می کند.
به گزارش نامه نیوز، برخی از رسانه های گروهی آلمان با اشاره به نام ایران تصریح می کنند که در سال جاری علاقمندان خودروها می توانند روی حفظ نرخ نسبتا پایین بنزین و حتی کاهش آن حساب کنند. آغاز روند کاهش تحریم های اقتصادی بین المللی علیه این کشور و چشم انداز لغو کامل آنها، در آلمان این امیدها را زنده کرده که به زودی بازارهای جهانی با هجوم سیل نفت ایران و طبعا افت نرخ نفت مواجه خواهند شد.

هلموت بوهمن ( Helmut Buchmann )، تحلیلگر خبرگزاری صنفی آلمان از Oil Market Report ، نیز از جمله مدافعان این گزینه است. او تصریح می کند : «آغاز صادرات نفت از ایران به طور اساسی بحران موجود در بازارهای نفت خام را کاهش خواهد داد که پیش از آن نیز چندان از کمبود پیشنهادات مربوط شکایتی نداشتند.

این کارشناس به نشریه « دی ولت » اعلام کرده : «از این رو، من می توانم تاکید کنم که نرخ نفت در طول سال جاری به بشکه ای تا حدود 90 دلار خواهد رسید» . وی همچنین انتظار دارد که نرخ این مهمترین ماده انرژی زا تا حدود 15 درصد کاهش پیدا کند.

این نشریه با تشریح این مسئله که آیا ایران قادر خواهد بود از لحاظ فنی، صادرات نفتی خود را به سرعت سرو سامان دهد، این جمع بندی را به عمل می آورد که ایران می تواند در کوتاه مدت آن را عملی کند. این نشریه می نویسد ، «قضیه از این قرار است که از چندین هفته پیش، اقیانوس های جهان شاهد حضور نفت کش های عظیمی بوده اند که به زودی تخلیه بار «چند میلیاردی شان» را نیز در ساحل آغاز خواهند کرد».

این نشریه می افزاید که نفت کش های متعلق به شرکت های کشتیرانی دولتی که به مخزن های مکمل نیز مجهز می باشند، در شرایط حاکم بودن تحریم ها، از امکان فروش اجناس خود در بازارهای جهانی محروم بوده اند و فقط در امور داخلی ایران فعالیت داشته اند، و اینک 16 فروند از این نفت کش ها به راه افتاده اند و 10 فروند دیگرشان نیز بارگیری شده و در لنگرگاه راه خروجی در انتظار وصول مجوز حرکت به سوی هامبورگ و لندن می باشند.

به این ترتیب، ایران در پی آزاد شدن از تحریم های نفتی و کسب اجازه فروش نفت خود به ترکیه، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و تایوان، برای ارسال میلیون ها بشکه نفت خود، فقط چند روز و یا دستکم چند هفته ای وقت صرف کرد. افزون برآن، ایران بار دیگر اجازه کرایه کردن نفتکش ها برای عزیمت به اروپا را نیز به دست آورد که برای تهران اهمیت اصولی داشت، زیرا بخش اعظم ناوگان نفتی جهان تحت کنترل شرکت های نروژی و یونانی قرار گرفته است.

سرمقاله منتشره از سوی نشریه «دی ولت» که برای دنیای تجارت و خودرو سازی آلمان بسیار امید بخش بوده، تحت عنوان «نفتکش های عظیم الجثه ایرانی بازارهای نفت جهانی را با نفت انباشته می کنند» نیز در همین رابطه بوده است. در این میان، دلایل و نتیجه گیری های این نشریه نمی توانند همه را متقاعد سازند.

Carsten Fritsch ، تحیلگر بازار مواد خام از کامرز بانک ، در مصاحبه ای با نشریه فوکوس اعلام کرد: «به احتمال زیاد، این نفت کش ها می توانند محموله های خود را به کشورهای مورد نظرشان برسانند. اما یک چنین حجم نفت تاثیر بسیار اندکی در نرخ نفت خام نشان خواهد داد .

به گزارش تیک، به اعتقاد وی، فقط در صورت حل و فصل اساسی مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران، می توان در انتظار کاهش نرخ نفت بود. مذاکرات مربوط قرار است در روز 18 فوریه آغاز و در ماه مه نیز پایان پذیرد. این کارشناس اشاره می کند که اگر بازارها احساس کنند که روند اوضاع به راستی در راه لغو اکثر تحریم ها، به ویژه برچیده شدن تحریم های مربوط به صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا پیش می رود، در این صورت «نرخ ها تحت فشار قرار خواهند گرفت».

به گفته تحلیلگر کامرز بانک ، عامل دیگر در کاهش نرخ نفت، می تواند تصمیم مربوط به افزایش حجم استخراج نفت در لیبی در نیمه اول سال جاری باشد. و اما در مرکز تحلیلگری Deutsche Bank ( DB Research ) ، در این رابطه در وهله نخست به آمریکا اشاره می شود و افزایش مداوم و شتاب زده تولید شیست نفتی در آمریکای شمالی را دلیل اصلی در کاهش نرخ نفت در آینده می دانند.

Josef Auer ، کارشناس در امور انرژی DB Research ، در گفتگویی با نشریه «دی ولت» گفت : «ما احتمال می دهیم که در سال جاری نرخ نفت، چه نفت اروپایی و چه آمریکایی WTI نسبت به نرخ میانگین آن در سال 2013 میلادی تا 10 درصد کاهش پیدا کند که در نتیجه، در اروپا برای یک بشکه نفت مبلغی اندکی کمتر از 100 دلار و آمریکا حدود 89 دلار پرداخت خواهند کرد» .

این کارشناس بر این باور است که احتمال لغو تحریم های ضد ایرانی در این گرایش پیش بینی شده، محرک مکمل و جدی خواهد بود. به گفته او از نقطه نظر فنی، صنعت نفت ایران برای از سرگیری سریع استخراج نفت خود که در سال های اخیر حجم آن افت کرده بود، دچار مشکل نخواهد شد. تهران اینک اعلام کرده که تصمیم دارد حجم نفت استخراجی روزانه اش را از 7/2 میلیون بشکه فعلی تا 4 میلیون بشکه افزایش دهد.

به این ترتیب، اوضاع کنونی حاکی از آن است که در سال جاری میزان تقاضا در بازار خرید نفت بیش از میزان عرضه آن خواهد بود. به گفته جوزف آئویر، با وجود انتظارات مربوط به صعود اقتصادی جهان، این صعود در حدی نخواهد بود که رشد نرخ مواد انرژی زا را سبب گردد. این کارشناس می گوید، مشی مرکز گرایی و ادغام فدراسیون روسیه در بازار های نفت و گاز در سال 2014 میلادی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. پیش بینی های غیر قطعی مربوط به نرخ ها، بر بی اعتمادی های شرکت های خصوصی دامن خواهد زد. ایران در صورت لغو تحریم های اتحادیه اروپا، سعی خواهد کرد نفت خود را به جایی صادر کند که نرخ نفت در آن بالاتر است و این اروپا و آسیا خواهد بود. این کارشناس تصریح کرد، «به این ترتیب، صادارات نفت ایران به طور مستقیم با صادرات روسیه رقابت خواهد کرد».

جوزف آئویر معتقد است، بنابر این، به احتمال قوی ، در سال 2014 میلادی نرخ نفت روسیه نیز کاهش پیدا خواهد کرد، اما نه به مقدار نرخ دیگر اجناس صادراتی روسیه، از جمله فلزات رنگی که نرخشان به شدت افت پیدا خواهد کرد.

به این ترتیب، روسیه بر سر دو راهی قرار گرفته است. این کشور با در نظر گرفتن اوضاع سیاست خارجی و جغرافیای راهبردی، علاقمند لغو تحریم های ضد ایرانی است و نیز به عنوان شرکت کننده در مذاکرات مربوط به رفع بحران پیرامون برنامه هسته ای ایران، سعی دارد این مذاکرات پایان موفقیت آمیزی پیدا کند.

از سوی دیگر نیز روسیه در مقام صادر کننده مواد هیدرو کربنی قاعدتا باید نگران بازگشت کشوری به بازارهای جهانی باشد که در حال حاضر نیز از لحاظ مواد انرژی زا کمبودی احساس نمی کند ، کشوری که از لحاظ میزان ذخایر نفت خود در جهان چهارمین مقام را از آن خود کرده است. و این در حالی است که روند رشد اقتصادی روسیه به شدت کند شده است.





1392/11/20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن