تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802142915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش جنگ داخلی در اوکراین شعله کشید


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
ویکتور یانوکوویچ,تجارت آزاد با اتحادیه اروپا,آرسنی یاتسنیوک,کلیچکو
بیش از 25 کشته در کمتر از 24 ساعت آتش جنگ داخلی در اوکراین شعله کشید کشمکش میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین، اعتراضات خیابانی را در این کشور اروپای شرقی به خشونت کشانده است به گونه ای که طی24 ساعت گذشته 25 نفر در زد و خوردهای معترضان و نیروهای امنتیی جان خود را از دست داده اند.




وزارت بهداشت اوکراین همچنین از مجروح شدن 361 نفر در درگیریهای مسلحانه شبانه روز گذشته کی یف - پایتخت - میان معترضان مخالف دولت و نیروهای امنیتی و پلیس خبر داد. بر اساس این گزارش، از میان مجروحان، 241 نفر در بیمارستان های کی یف بستری شده اند که در بین بستری شدگان اسامی 49 مامور امنیتی، پنج خبرنگار، یک نماینده مجلس و سه نوجوان دیده می شود. روز گذشته همچنین یک خبرنگار روزنامه «وستی» اوکراین در زد و خوردهای کی یف جان خود را از دست داد. ناآرامی ها در کی یف روز سه شنبه به دنبال از سرگیری مباحثات در مجلس اوکراین در باره طرح تغییر قانون اساسی این کشور و تظاهرات صدها مخالف دولت آغاز شد. معترضان یک کامیون را در مقابل ساختمان مجلس به آتش کشیدند و تظاهرات در میدان استقلال و خیابان های مرکزی «کی یف» هم با درگیری و زد و خورد با نیروهای امنیتی که برای راندن تظاهرکنندگان از خیابان های اصلی شهر وارد صحنه شده بودند، همراه شد.

در اوکراین که یکی از بزرگترین کشورهای اروپای شرقی است، هر روز هزاران تظاهر کننده مخالف دولت در کی یف، پایتخت این کشور تجمع می کنند. نقطه آغاز اعتراضات، تصمیم دولت مبنی بر امضا نکردن یک توافق نامه همکاری فراگیر با اتحادیه اروپا بود. این ناآرامی ها سبب اتحاد رهبران طرفداران اتحادیه اروپا و ملی گرایان افراطی در مخالفت با دولت شده است. از نوامبر 2013 که ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین با برنامه دراز مدت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، به نفع ارتباطات نزدیکتر با روسیه، مخالفت کرد این کشور دستخوش تظاهرات و اعتراضات گسترده جمعی بوده است. براساس اعلام وزارت کشور اوکراین، از زمان آغاز اعتراض ها علیه دولت یانکوویچ در نوامبر گذشته تاکنون حدود 234 معترض ضد دولتی دستگیر و بیش از 500 نفر زخمی شده اند. اعتراض ها در اوکراین، باعث بروز اختلافات شدید میان بروکسل و واشنگتن با روسیه شده به طوری که مسکو، غرب را به مداخله مستقیم در امور داخلی اوکراین و حمایت از افراطیون راست گرا در این کشور متهم کرده است. از زمانی که ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا را در ماه نوامبر (آبان) امضا نکرد و این کشور به صحنه اعتراضات گسترده تبدیل شد، آمریکا و اتحادیه اروپا برای تاثیرگذاری بر نتیجه تلاش کرده اند. در همین حال، آرسنی یاتسنیوک یکی از رهبران مخالف دولت اوکراین در جمع هزاران معترض در کی یف گفت : ما به کمک نیاز داریم و از اروپا می خواهیم که آشکارا بسته اقتصادی خود را اعلام کند.

اروپا و آمریکا در مورد اوکراین به اعمال شیوه های متفاوتی معتقد هستند اما هر دو اهداف مشابهی دارند و به گفته مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا واشنگتن و بروکسل در مورد موضوع هیچ کدام خواستار توسل به زور نیستند. هر دو آنها باور دارند اوکراین باید برای انتخاب ارتباطات تجاری نزدیک تر با اروپا آزاد باشد و روسیه نباید با تهدید و تحریم در این روند خللی وارد سازد. هر دو آنها آماده کمک مالی به اوکراین هستند در صورتی که کی یف شرایط مد نظر صندوق بین المللی پول را بپذیرد؛ امری که یانوکوویچ تاکنون آن را رد کرده است. هیچ کدام نمی خواهند پیشنهادی بیشتر از پیشنهاد کمک 15 میلیارد دلاری ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را به اوکراین بدهند زیرا هر یک از آنها محدودیت های مالی خود را دارد و اوکراین را به مثابه کشوری با فساد فراوان می بینند که ممکن است در نهایت کمک های مالی را به جیب هایی هدایت کند که آنها نمی پسندند. همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا طرح جایگزین و معتبری ندارند که اگر روسیه به دلیل بدهی های اوکراین، کی یف را در آستانه ورشکستگی قرار داد، بتوانند از این وضعیت جلوگیری کنند. هر دو آنها می دانند که اوکراین برای پوتین به لحاظ حفظ میراث سیاسی و اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی بسیار مهم است اما یانوکوویچ را بخشی از مشکل می شمارند، نه جزئی از راه حل؛ با آنکه اروپایی ها نسبت به آمریکایی ها کمتر او را عروسک دست مسکو دانسته اند.

مقامات اتحادیه اروپا امیدوارند که شاید او بتواند اصلاحات قانون اساسی را اجرا، از دوران گذار سیاسی عبور و انتخاباتی آزاد و بدون تقلب برگزار کند؛ در صورتی که به او و نزدیکان و طرفدارانش مصونیت حقوقی اعطا شود. در این زمینه نشریه «آسیاتایمز» چاپ هنگ کنگ با اشاره به چالش های آمریکا و روسیه در مورد ایران، سوریه و اوکراین می نویسد:جنگ سرد میان این دو کشور به نوعی آغاز شده است.

همچنانکه دمشق برگ برنده روسیه است، عجیب نیست که واشنگتن به پیروزی در اوکراین فکر کند. به گزارش منابع خبری، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در هفته جاری با دو تن از رهبران مخالفان دولت اوکراین به نشانه حمایت از آنها دیدار کرد اما ظاهرا از درخواست آنان برای تحریم فوری ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین حمایت نکرد. به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، اوکراین در سه ماه گذشته صحنه اعتراض هایی علیه دولت یانوکوویچ است. تصمیم دولت برای دنبال نکردن قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا جرقه این اعتراض ها را زد. مخالفان اوکراین از اتحادیه اروپا خواسته اند که از حمایت لفظی فراتر برود. آنان از یانوکوویچ خواستند که محدود شدن قدرت خود را بپذیرد؛ امری که به مخالفان اجازه تشکیل دولت مستقلی را خواهد داد.

«ویتالی کلیچکو» و «آرسنی یاتسنیوک» از رهبران مخالفان اوکراین در یک کنفرانس خبری در مجلس آلمان گفتند که از گفت وگوها با مرکل راضی هستند. کلیچکو که زمانی قهرمان مشت زنی بوده است درباره پاسخ مرکل به درخواست او برای تحریم دولت اوکراین، فقط به گفتن این جمله بسنده کرد که «تمام گزینه ها روی میز است». مخالفان اوکراین برای ارایه لایحه ای به پارلمان و تغییر قانون اساسی در راستای کاهش اختیارات ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین تلاش می کنند. مخالفان بارها هشدار داده اند عدم تغییر قانون اساسی به تشدید تنش ها منجر می شود اما از سوی دیگر نمایندگان طرفدار رییس جمهوری اوکراین که اکثریت را در مجلس در اختیار دارند، با تلاش ها برای احیای قانون اساسی سال 2004 به شدت مخالفت کرده اند.

درهمین حال، «آنتوان سیلوانوف» معاون وزیر اقتصاد روسیه نیز گفت: مسکو دو میلیارد دلار از مجموع بسته کمکی 15میلیارد دلاری خود را در همین هفته به کی یف اعطا می کند. کرملین پیش از این گفته بود استمرار بسته کمکی را به اوکراین تا زمان روی کارآمدن دولت جدید در این کشور متوقف می کند؛ میکولای آزاروف نخست وزیر اوکراین ماه گذشته به دلیل مخالفت ها از مقام خود کناره گیری کرد. در همین ارتباط، ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین گفت: سران معترضان با تشدید اعتراضات خیابانی برای بر کنار کردن وی از خطوط قرمز عبور کردند. به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه از کی یف، وی در سخنانی خطاب به مردم اوکراین گفت: رهبران مخالفان اصول دموکراسی را نقض کردند، ما بر اساس نتایج انتخابات مقام خود را به دست آورده ایم نه از اعتراضات خیابانی.

رییس جمهوری اوکراین افزود: رهبران مخالفان با درخواست از مردم برای مسلح شدن از خطوط قرمز عبور کرده اند. در شرایطی که کی یف روز گذشته، شدیدترین زد وخوردها را در سه ماه اعتراضات شاهد بود که طی جریان آن دهها کشته و صدها نفر مجروح شدند، ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین سران مخالفان دولت را به پایان دادن به تظاهرات و اعتراضات خیابانی فرا خواند. یانوکوویچ روز چهارشنبه درپیام تلویزیونی خود اظهار کرد: از سران مخالفان می خواهم به توافق و سازش روی بیاورند، زیرا برای پایان دادن به مناقشه هنوز دیر نشده است. وی افزود: باید بپذیریم که کشته شدگان را نمی توانیم زنده کنیم و بهای گزافی را به خاطر بلندپروازی های برخی که می خواهند به قدرت برسند پرداخت کردیم. رییس جمهوری اوکراین خطاب به معترضان افراط گرا گفت:برای این که مجبور نشویم هزینه سنگین تری را پرداخت کنیم به آرامش روی بیاورید و به ناآرامی ها پایان دهید. اکنون باید دید رویارویی روسیه و غرب بر سر منافع خود و با تحریک مردم اوکراین در روزهای آتی، به کجا خواهد انجامید؟ آیا اوکراین نیز مانند دیگر کشورهای اروپای شرقی به تجزیه تن خواهد داد؟ (ایرنا)


چهارشنبه 30 بهمن 1392 17:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن