تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803882172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه کسانی انحصار در بازار خودرو را می خواهند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

چه کسانی انحصار در بازار خودرو را می خواهند؟ تهران - ایرنا - در حالیکه شورای رقابت طی هفته های اخیر، تلاش مستمری درراستای رقابتی سازی بازار خودروی کشور باتهیه جدولی برای کاهش تعرفه واردات خودرو کرده است،متأسفانه برخی نمایندگان مجلس ورسانه ها درصدد ند بازیرسؤال بردن جایگاه شورای رقابت بازارخودرو راهمچنان انحصاری نگه دارند.


به گزارش «تابناک»، در حالی که در جریان بودجه سال 93 سرانجام دولت و مجلس، تعرفه واردات خودرو را افزایش دادند تا ضمن به دست آوردن درآمد از ناحیه عوارض خودرو، دیوار امن تعرفه را برای خودروسازان بلند تر سازند؛ اما شورای رقابت با تهیه جدولی پیشنهادی برای کاهش تعرفه واردات خودرو، تلاش می کند که بازار خودرو را از انحصار به در آورد.
بنا بر جدول پیشنهادی شورای رقابت واردات خودرو های با حجم موتور زیر 1500 سی سی تا 15 درصد کاهش می یابد و به رقم 30 درصدی می رسد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی نیز با کاهشی 10 درصدی به 35 درصد خواهد رسید.
همچنین تعرفه واردات خودروهای 2000 تا 2500 سی سی 5 درصد کاهش خواهد یافت و این در حالی است که تعرفه واردات برای خودروهای 2500 سی سی به بالا افزایشی است.
اما متأسفانه گویا در یک هفته گذشته، هجمه ای علیه شورای رقابت و تلاش منطقی این شورا در راستای کاهش تعرفه واردات خودرو ـ که خواست بیشتر مصرف کنندگان خودروست ـ شکل گرفته و برخی رسانه ها و نمایندگان مجلس درصددند با زیر سؤال بردن جایگاه شورای رقابت از ورود این نهاد برای رقابتی کردن بازار خودرو با استفاده از تعرفه واردات جلوگیری کنند.
در همین باره، دیروز نادر قاضی پور که خود از اعضای ناظر شورای رقابت نیز هست، اظهار کرد : بنده برای حمایت از تولید داخل و توسعه صنعت کشور به هیچ عنوان موافق کاهش تعرفه واردات خودرو نیستم. شورای رقابت مسئول رفع انحصار در بازار است و بر پایه سیاست های کلی اصل 44 تعیین تعرفه بر عهده دولت و مجلس است و شورای رقابت فقط در حوزه انحصار امکان ورود دارد.
قاضی پور صراحتاً عنوان کرد : تعرفه واردات خودروهای سواری به هیچ عنوان نباید کاهش پیدا کند.
از سوی دیگر، غلام محمد زارعی، عضو کمیسیون صنایع نیز امروز اظهار کرد : شورای رقابت به دلیل آنکه وظیفه نظارت در بازار را بر عهده دارد، می تواند تنها در حد پیشنهاد، موضوعاتی را به بخش های گوناگون کشور مطرح نماید، ولی باید این نکته را یادآور شوم که این شورا فقط می تواند در حد توصیه نظر خود را در رابطه با تعرفه واردات خودرو عنوان کند.
وی بیان کرد که مخالف کاهش بی منطق تعرفه واردات است و باید سال آینده را به خودروسازان به صورت مشروط فرصت داد تا کیفیت محصولات خود را اصلاح کنند.
در همین حال محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز جایگاه شورای رقابت را زیر سؤال برده و اعلام کرده است: بر پایه بخش نامه دولت، واردات خودرو به استثنای خودروهای بالای 2500 سی سی حتی آنهایی که در گروه کالایی 10 قرار دارند با دو برابر سود بازرگانی صورت خواهد گرفت. با توجه به پیشنهادهای مطرح می توانم بگویم تعرفه خودرو نسبت به سال گذشته کاهش پیدا نمی یابد.
صالحی نیا که از جمله مدیران باقی مانده در وزارت صنعت از دوره دولت دهم و وزارت مهدی غضنفری است، همچنین گفت: جایگاه شورای رقابت تدوین تعرفه و سود بازرگانی نیست.
البته بنده ضمن احترام به شورای رقابت، باید بگویم همه باید در محدوده وظایف خود فعالیت کنند. اکنون مرجع تعیین تعرفه کالا ها کمیسیون ماده یک و ابلاغیه دولت است؛ حال اگر مرجعی در این میان اظهار نظرهایی می کند، تنها در حد پیشنهاد و نظر کار شناسی است.
همه این ها نشان دهنده این است که اکنون فشار سنگینی با جهت خاص در راستای منزوی کردن شورای رقابت و زیر سؤال بردن جایگاه آن در پیگیری خواست مصرف کنندگان خودرو شکل گرفته است.
در همین باره در گفت وگویی که با رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این خصوص داشتیم، وی تمام قد از جایگاه شورای رقابت و مسئولیت این نهاد برای خارج کردن بازار خودرو از انحصار دفاع کرد.
شیوا در خصوص انحصاری بودن بازار خودرو گفت: متأسفانه من نمی دانم برخی چگونه بازار خودرو را انحصاری نمی دانند. در حالی که خودروسازان تولیدات را به گونه ای بین خود تقسیم کرده اند که یک بازار انحصاری را با هماهنگی یکدیگر شکل داده اند و یکی پراید می سازد و دیگری پژو 405 و به این ترتیب تقسیم کار کرده اند و بازار را انحصاری نگه داشته اند، چگونه می توان گفت این بازار انحصاری نیست؟ در حالی که در یک بازار رقابتی مصرف کنندگان از محصولات ارائه شده رضایت کامل دارند، ولی متأسفانه اکنون در بازار خودروی ما نه تنها مصرف کنندگان رضایتی از محصولات ارائه شده ندارند، بلکه هیچ جایگاهی برای حرف زدن و بیان خواست ها را نیز ندارند.
شیوا در خصوص هجمه شکل گرفته علیه پیشنهاد تعرفه ای شورای رقابت گفت: اکنون بسیاری بر این باورند که شورا تنها باید در بازار انحصاری دخالت کند و پیشنهاد دهد. در حالی که اکنون بازار خودرو انحصاری است و الفبای علم اقتصاد می گوید برای خارج کردن یک بازار از انحصار، یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ابزار ها، ابزار تعرفه است.
وی افزود: اصل وظیفه شورای رقابت این است که بازار انحصاری را رقابتی کند و اگر بنا به دلایلی و بر اساس وضعیتی که آن بازار و صنعت دارند، توانایی این کار در کوتاه مدت نباشد، شورای رقابت در تعیین دستورالعمل قیمت نقش اساسی بازی می کند.
شیوا تأکید کرد: بی گمان بازار خودرو در کشور، انحصاری است و یکی از راه هایی که می توانیم در کوتاه مدت ایجاد رقابت کنیم، این است که تعرفه واردات خودرو را تا حدی معین کاهش دهیم تا زنگ خطری برای خودروسازان به صدا درآوریم و پس از آن و پلکانی، سعی در کاهش تعرفه واردات خودرو کرده و همزمان سرمایه گذاران داخلی و خارجی را تشویق به سرمایه گذاری در این بازار کنیم.
وی افزود: شورای رقابت در هیچ بازاری که رقابتی باشد، دخالت نخواهد کرد. اصراری نیز به دخالت ندارد، زیرا در این بازار عرضه و تقاضا برقرار است و نیازی به دخالت نیست. اما بازار انحصاری یکی از بد ترین بازار ها در علم اقتصاد است، زیرا خلاقیت و نوآوری و بهره وری را به شدت از بین می برد. هدف ما این است که خودروسازان به خود بیایند و خودروهای با کیفیت؛ با مصرف کم و امنیت بالا تولید کنند و این اتفاق نخواهد افتاد، مگر اینکه آن ها را با ابزار تعرفه در یک رقابت با خودروسازان خارجی قرار دهیم.
شیوا با انتقاد شدید از وضعیت کنونی تولید خودرو در کشور گفت: یک پرسش اساسی است که باید به آن پاسخ دهیم و آن اینکه چرا در صنایع دیگر در کشور این همه پیشرفت را شاهد هستیم و مثلاً در صنعت موشک سازی، علم پزشکی و هسته ای شاهد این حد از ترقی هستیم اما در صنعت خودروسازی هیچ پیشرفت چشمگیری نداشته ایم؟ در هر جایی که صنایع ما پیشرفت کرده است، این پیشرفت ناشی از رقابت با رقیبان خارجی بوده و اگر صنعت خودرو برای سال ها درجا زده، نتیجه نبود رقابت در این صنعت است.
وی در پایان تأکید کرد: کاهش تعرفه خودرو یکی از ابزارهایی است که در مقطع کنونی می توان برای خارج کردن صنعت خودرو از بازار انحصاری و رقابتی کردن آن استفاده کرد و شورای رقابت نیز پیشنهاد خود را برای این موضوع نهایی کرده است.
س.ن1744
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن