تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818994597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح آمریکایی بحران سوریه ، تکرار فاجعه افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

طرح آمریکایی بحران سوریه ، تکرار فاجعه افغانستان تهران-ایرنا-منابع دیپلماتیک غربی فاش کرده اند که امریکایی ها قصد دارند طرح هایی را برای ورود یگان های ویژه خود به مناطق جنوبی سوریه به اجرا بگذارند تا از این طریق سلاح و تجهیزات بیشتری در اختیار مخالفان دولت قرار داده و زمینه های سقوط سریعتر دولت سوریه را فراهم کنند.


این سناریوی جدید آمریکا که پایه و اساس آن سماجت و اصرار بر حذف بشار اسد از قدرت ، آن هم به هر قیمت است، توسط کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی و اروپایی مستقر در اردن طراحی شده و گویا طرف هایی از عربستان هم در آن دارند.
در صورتی که چنین طرحی بطور کامل و دقیق به اجرا گذاشته شود، چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟
1- ارتش آزاد توان و استعداد دراختیار گرفتن تسلیحات جدید را ندارد ، بنابراین بخش اعظم آن به دست نیروهای القاعده و داعش خواهد رسید.
2- گروههای تروریستی به تجهیزات مدرن تر و بیشتری دست خواهند یافت که امنیت منطقه را به شدت تهدید خواهد کرد.
3- پراکندگی گروههای تروریستی را در سایر کشورها باعث خواهد شد.
4- جنگ فرسایشی تر شده و پایان زودهنگامی نمی توان بر آن متصور شد.
5- امیدها برای هرگونه توافق و صلح را از بین می برد.
6- کار امداد به مردمی که گرفتار و محاصره هستند را سخت تر خواهد ساخت.

**همه سناریوهایی که در سوریه شکست خورده است
یک نگرانی جدی وجود دارد و آن این است که سیاست های احمقانه و ناقص امریکا و غرب باعث تکرار فاجعه افغانستان در سال 2000 میلادی شود.
تا اینجا همه سناریوها شکست خورده است. مدل مصر از همان شروع به خاطر دستپاچگی مداخله گران منطقه ای، شکست خورد چرا که بحران اعتراض علیه اسد به بحران مسلح تبدیل شد و جنگجویان خارجی به سرعت وارد این کشور شدند، بطوری که مردم سوریه خود را در برابر یک تجاوز خارجی غیر رسمی یافتند، به این ترتیب یک توازن نسبی ایجاد شد تا کار جنگ در این کشور به فرسایش کشیده شود.
مدل لیبی هم ناقص انجام شد، چرا که این بار روسها در مقابل ناتو و آمریکا ایستادند. ناوگان جنگی خود را از بندر طرطوس خارج نکردند و سقوط جنگنده ارتش ترکیه بر فراز خاک سوریه هم نشان داد که سوریه آوردگاه راحتی نیست.
مدل عراق هم در سوریه شدنی نبود. امریکایی ها عاقل تر از آن باید باشند که یک جنگ جهانی را به دنیا تحمیل کنند. امریکا هم دیگر توان پرداختن هزینه های رهبری یک جنگ بزرگ را در منطقه ندارد. حتی تنها حربه برای حمله به سوریه ، یعنی سلاح شیمیایی نیز بکار نیامد، چرا که سیاهی پرونده مخالفان دولت ، از جمله جنگجویان تکفیری، آنقدر بود که با ابتکار عمل به موقع دولت سوریه، نقشه و طرح آنان افشا شد.
اصلا ، اگر هزاران هزار تروریست انتحاری در دهه اول 2000 میلادی از عراق به سمت سایر کشورهای خاورمیانه به حرکت درآمدند، این بار از سوریه به سمت قلب اروپا و آن سوی اقیانوس اطلس در قاره آمریکا حرکت خواهند کرد و این نگرانی ها منجر شد تا هرگونه الگوی دخالت در سوریه، به بن بست برسد.
اما گویا تنها مدلی که باقی مانده، ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه است؛ همانگونه که در شمال عراق در 1991 انجام دادند. آنها می خواهند با ایجاد این منطقه و گسترش آن به سایر نقاط، دمشق را به محاصره در آورده تا دولت دچار خفگی از درون شود.
اما آیا این شدنی است؟ آیا طراحی صورت گرفته در امان پایتخت اردن، نسخه کامل حل بحران سوریه برای غربی هاست؟

** تکرار فاجعه افغانستان
بی شک، بدون یک انتخابات واقعی و سالم در سوریه، بویژه اگر با قدرت نظامی و زور باشد، تنها گزینه نیروهای تکفیری و تروریستی خواهد بود که در سوریه به قدرت خواهد رسید.
این تجربه ای است که در دهه اول 2000 میلادی در افغانستان شاهد آن بوده ایم. زمانی که کشمکش احزاب و گروههای مجاهدین افغان بر سر قدرت جریان داشت و مداخلات خارجی بر هیزم اختلافات بنزین می پاشید، یک گروه مذهبی تندرو و آموزش دیده در مدارس علوم دینی پاکستان و عربستان و با حمایت بی دریغ مالی سعودی ها پا به صحنه گذاشت.
طالبان محصول کدام سیاست ها بود که سرانجام هزینه آن را خود آمریکایی ها در برج های دوقلو پرداختند؟ سیاست های زیاده خواهانه پاکستانی ها، مداخلات عربستان و کشاکش و زورآزمایی ها، منجر به فرسودگی مجاهدین شد تا طالبان تازه نفس از راه برسد و به سادگی قدرت را در کابل قبضه کند که کابوس آن سالهای حکومت طالبان، هنوز بر زندگی افغان ها سایه اش را حفظ کرده است.
حالا به نظر می رسد باردیگر تلفیقی از سیاست های احمقانه، زیاده خواهانه و انتقام جویانه در منطقه ، سوریه را به همان مسیر هدایت می کند.
واقعیت این است که ارتش آزاد ماههاست که یک پوسته از آن بجا مانده و عملا مرده است. این بازوی مخالفان اسد که غربی ها و امریکایی ها به آن دلبسته اند، قادر نیست از امکانات و تجهیزاتی که قرار است وارد سوریه شود، استفاده کند. همانطور که تاکنون عمده کمک های تسلیحاتی علیه دولت سوریه به دست القاعده و داعش رسیده، از این پس هم همان خواهد بود.
اما، طراحی جدید امریکایی ها ، چه تبعات و پیامدهایی خواهد داشت؟
- اول اینکه کار مبارزه با تروریسم خشن و تکفیری را در منطقه سخت خواهد کرد.
- دوم، گروههای تکفیری را که به خاطر شکست هایشان از ارتش ملی سوریه دچار پراکندگی و تشتت شده اند، باردیگر متحد می کند.
- سوم اینکه، تروریست های تکفیری که از حمایت و پشتیبانی دولت های منطقه از جمله عربستان و قطر برخوردارند، بخش قابل توجهی ازتسلیحات را در اختیارخواهند گرفت که این تسلیحات و تجهیزات حتی می تواند از سوریه به سایر نقاط ازجمله عراق، لبنان و حتی ترکیه و اردن برای انجام عملیات تروریستی انتقال یابد.
- چهارم ، قدرت گرفتن تروریست های تکفیری، کار را برای دولت های منطقه نیز سخت و دشوار خواهد کرد، چرا که این گروهها نشان داده اند که در حرکت سیال خود و در ایجاد بحران و ناامنی می توانند ادامه حیات دهند. شافی العجمی مفتی کویت هم این هشدار را به همه کشورهای جنوب خلیج فارس داده است.
- علاوه بر موارد گفته شده، تلفات غیر لازمی است که نیروهای امریکا و غربی ها در چنین حالتی باید متحمل شوند و از همین حالا مردم امریکا باید منتظر تابوت هایی باشند که خفتگان در آن معلوم نیست به دست چه کسانی و چرا باید کشته شده باشند؟

** چرا غربی ها از انتخابات در سوریه می ترسند؟
بحث کشورهای منطقه ای مخالف دولت اسد و اهداف و منافعشان در سوریه مشخص است ، اما اصرار و سماجت غربی ها از برای چیست؟ معلوم نیست.
مخالفان اسد با هرگونه ابتکار صلح و برگزاری انتخاباتی آزاد با مشارکت همه گروههای سوری، مخالفت کرده اند.
امریکایی ها با ارسال تجهیزات و سلاح بیشتر به داخل سوریه، چه هدفی را دنبال می کنند؟ آیا شورای ملی سوریه یا ائتلاف معارضان، توان مقابله با گروههای تروریستی را دارند؟ آنها همین حالا نمی توانند بر سر جزیی ترین مسایل به تصمیم برسند، چگونه می خواهند کشوری را که در آن هر کس ساز خودش را می زند، اداره کنند؟
معلوم نیست، امریکایی ها که بر رفتن اسد به هر قیمتی پافشاری می کنند و حاضرند با حامیان تروریسم منطقه ای یعنی سعودی و قطر همکاری و تعامل کنند، با هزاران جنگجوی خارجی حاضر در این کشور که از هم اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی منطقه نگران آن روزها هستند، چه خواهند کرد و اساسا تکلیف آنان چه خواهد بود؟ آنها بعد از سوریه، به کجا خواهند رفت؟
امریکایی ها اعلام کرده اند که یکی ازاهدافشان از نفوذ به جنوب سوریه برای کنترل آن، جلوگیری از نفوذ تروریست ها به نزدیکی مرزهای تل آویو است، اما معلوم نیست چگونه می توان جلوی تروریست ها را با همکاری حامیان آنها گرفت؟ که این نشان می دهد در توجیهات خود در قبال این طرح، صداقت ندارند.
علاوه براین، مخالفان بین المللی اسد، بویژه امریکایی ها، در تمام 36 ماه گذشته که سلاح و تجهیزات و نفر به سوریه اعزام کرده اند، هیچگاه گامی برای ارسال کمک های انساندوستانه نکرده اند. یک برآورد و مقایسه میان کمک های انسانی و سلاح و تجهیزات به داخل سوریه از سوی این کشورها، بسیاری از حقایق را روشن می کند. این موضوع هم نشان می دهد که فریاد دلسوزی که از حنجره هایشان بلند است، حقیقی نیست. آنها به دنبال چیز دیگری در منطقه هستند.
به هرحال، برخی اظهارات، جلسات و تحرکات از جمله نشست های اردن در خصوص برنامه ریزی برای اعزام یگان های ویژه به داخل سوریه و نیز انتقال نیروهای زرهی ترکیه به مرزهای سوریه، خبر از وزش نسیم صلح در این کشور نمی دهد.
تا اینجا، در تمام 36 ماهی که دروازه های سوریه بر روی جنگجویان تکفیری و انواع سلاح و تجهیزات باز بوده است، همچنان ارتش سوریه به دلیل پشتوانه مردمی اش و نیز روشن شدن حقایق برای مردمی که پیش از این مخالف دولت بوده اند، دست بالا را در صحنه نظامی دارد.
بنابراین، هرگونه تحرکات نظامی به تضعیف ارتش سوریه منجر نخواهد شد، اما بحران را در این کشور که هنوز راه های مسالمت آمیز و دیپلماتیک دارد، پیچیده تر خواهد کرد، تلفات را افزایش خواهد داد و هزینه ها را برای امریکا و حامیان منطقه ای تروریسم بالا خواهد برد.
از محمد علی حیدری هایی
**خاورم1770**1586
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن