تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816440820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شناخت زوایای پنهان و آشکار گره های ترافیکی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شناخت زوایای پنهان و آشکار گره های ترافیکی کرج- ایرنا- زوایای پنهان و آشکار ترافیک آنطور که کارشناسان حمل و نقل شهری در کرج می گویند تا کنون درکشوربه خوبی واکاوی و مطالعه اصولی نشده و این امرسبب کورشدن گره های آن شده است.


عصرماشین به معنای عام ماشین با اینکه دستاوردها و دستمایه های خوبی برای انسان داشته اما در پاره ای مواقع غفلت از زوایای پنهان آن، خود بشر را هم گرفتار کرده است.
سهل و آسانی امور در بسیاری مواقع دستاورد عصر ماشین است اما درپاره ای مواقع همین آسانی ها، پیامدش فضای نفس گیر و سربی هم می شود.
درآسانی سوار شدن برمرکب های ماشینی مدل روز یا قدیم همین بس که در کلانشهری مانند کرج، گره ای کور پیدا شود و ساعت ها در خود فرو روی و نفس ات بند آید.
درد آسانی زمانی بیشترمی شود که جمعیت میلیونی در بزرگ شهرها دنبال نفس می گردند که آن هم اگر قصد شمال کنی باز در کورگره ترافیک جاده ها، باک مرکب ات خالی ازبنزین می شود و آن وقت است نفس در قفسه سینه جا خشک می کند.
به هرحال این نکته حاشیه ای را برای آن نوشتم که برون از کلانشهر هم خبری از آسان سواری نیست.
و اینک کارشناسان می گویند: عوامل ترافیک در یک بعد یا یک بخش قابل تعریف یا حل شدنی نیست بلکه برای برون رفت از آن باید به راههای علمی و عملی فکر کرد.
فارغ از اینکه کلانشهری مانند کرج در محاصره ترافیک خودروهای 14 استان کشور به ویژه پایتخت قرار دارد و ساکنان آن هم به واسطه مهاجرتها روز به روز بیشتر می شوند، اما کارشناسان معتقدند درهر وضعیت تمام مشکلات از جمله ترافیک قابل مدیریت است.
مدیریت دردنیای ماشینی با ایده های علمی و ابزارهای کارآمد می تواند آسان تر باشد لیکن باید قبل از بیشتر شدن پیامدها، چاره جویی کرد و از خسارات و مشکلات جلوگیری به عمل آورد.
آنطور که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج می گوید: دسترسی آسان مردم به امکانات می تواند به گشایش بخشی از گره های کور ترافیکی کمک کند، به عنوان مثال گسترش خدمات الکترونیکی در محل زندگی و کاهش مراجعه مردم به ادارات درپیشگیری از عوارض ترافیک موثر است.
ˈسید علی اکبر میروکیلی ˈ می افزاید: توزیع عادلانه امکانات در مناطق شهری موجب می شود تا مردم کمتر برای تامین نیازها به این قسمت و آن قسمت شهربروند، کما اینکه امکانات ورزشی و تفرجگاهی برای پیشگیری از کم تحرکی آنان باید در محل زندگی پیش بینی شود.
وی ادامه داد: الگوهای توسعه شهری باید به گونه ای تدوین شوند که منطبق با نیازهای ترافیکی شهر باشند.
وی گفت: تهیه و تدوین این الگوها در صورتی که کارشناسی شده باشد می تواند، ضمن فراهم آوردن شرایط مناسب برای کاهش مشکلات ترافیکی با زیرساخت های شهری نیز منطبق شود.
میروکیلی بیان کرد: طرح مطالعاتی نیاز سنجی امکانات درمناطق مختلف کلانشهرها از جمله کرج باید اجرا شود تا بتوان از تردد های غیر ضروری مردم کاست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج با اشاره به اهمیت طراحی اصولی خیابان ها و معابر شهری، افزود: شناسایی نقاط کورترافیکی و توسعه خدمات حمل و نقل عمومی از جنبه های کارشناسی برای روان سازی ترافیک به شمار می رود.
اما نباید فراموش کرد که در کنار تامین نیازهای هر منطقه شهری و توسعه خدمات اداری و الکترونیکی ، تقویت زیر ساخت ها در بخش حمل و نقل ریلی ، اتوبوسرانی و تاکسیرانی از مهمترین نیازهای کلانشهرها است.
با این حال برآن شدیم وضعیت ترافیک ونیازهای کلانشهر کرج در مقوله به عنوان نمونه ای مشکلات ترافیکی کشور بگنجانیم تا شاید ضمن کمک به حل مشکلات آن، بستری برای دیگر کلانشهر ها هم فراهم شود.
*** وضعیت ترافیک در کلانشهر کرج
همانطور که اشاره شد،کرج با جمعیتی حدود یک میلیون و800 هزارنفرچهارمین کلانشهر کشوراست که به گفته میروکیلی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، امکانات شهری و اداری در مناطق مختلف آن به طورمساوی توزیع نشده و همین امر ترافیک را تشدید کرده است.
کرج و جاده های استان البرز 18 درصد ترافیک کشور را به خود اختصاص داده اند که بالاترین حجم ترافیک دربین استانهای کشور متعلق به استان همسایه غربی تهران (البرز) است.
نزدیکی به پایتخت موجب شده تا کرج استراحتگاه تهران محسوب شود و شمارکثیری ازجمعیت کارمندی ، کارگری و دانشجویی تهران در خوابگاه کلانشهر کرج به استراحت بپردازند.
همانطور که بارها اعلام شده، کرج در طول چهار دهه گذشته با سیل مهاجرتها از یک شهرکوچک به چهارمین کلانشهر کشور تبدیل شده است .
امروزبسیاری از معابر این شلوغ شهر یادگاران دوران روستایی آن هستند و با همان وضعیت سنگین ترین ترافیک ها را بردوش می کشند.
اگرچه مدیریت شهری کرج در سالهای اخیر اقدامات موثری برای توسعه معابر به ویژه دربخش بازگشایی خیابانهای اصلی و احداث حدود 10 تقاطع غیرهمسطح انجام داده لیکن تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه درازی در پیش است.
آنطور که مسوولان شهری کرج می گویند: در زمان حاضر این کلانشهر به 51 تقاطع بزرگ غیرهمسطح جدید نیاز دارد که احداث آنها با وضعیت مالی نامناسب شهرسالها زمان می برد.
از سوی دیگر با توجه به اینکه کرج در مسیر ترافیک سنگین خودروهای 14 استان کشور قرار دارد، مدیران شهری خواستار تامین اعتبار از منابع ملی برای توسعه راهها در اطراف این کلانشهر هستند تابتوانند با ساخت دو بزرگراه جدید از ترافیک چهارمین ابرشهر کشور بکاهند.
*** توسعه سازمانهای اتوبوسرانی و تاکسیرانی در کرج
دو سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی به ترتیب دارای حدود یکهزار دستگاه اتوبوس و 12 هزاردستگاه تاکسی هستند.
دومین ناوگان تاکسیرانی کشور بعد از تهران مربوط کرج است و روزانه بیش از دو میلیون سفر با تاکسی ها و اتوبوس ها در این کلانشهر انجام می شود.
شواهد نشان می دهد که خودروهای عمومی به ویژه اتوبوس ها پاسخگوی جمعیت این شهر نیستند به ویژه آنکه روزهای برفی و اواخرشب ها مردم با مشکل ایاب و ذهاب مواجه می شوند.
*** قطار شهری کرج :
یکی از راههای تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی قطار است که کرج بعد از تهران دومین شهر کشوربوده که از سال 77 نخستین خط ریلی درون شهری آن فعال شده است.
از طریق خط ریلی بین گلشهر کرج - تهران ، روزانه نزدیک به 700 هزار مسافر جابجا می شود ضمن آنکه پنج خط ریلی دیگر برای این کلانشهر تعریف شده است.
دومین خط ریلی کرج به طول 27 کیلومتر کمالشهر البرز را به استان تهران متصل می کند که عملیات اجرایی آن از سال 86 آغاز شده است.
تاکنون 15 کیلومتر از تونل این خط از کمالشهر تا میدان شهید سلطانی کرج حفاری شده لیکن به علت کمبود اعتبار ادامه طرح با کندی مواجه شده است.
دو رام قطار برای این خط خریداری شده و به گفته مسوولان قطار شهری کرج در صورت تامین اعتبار شش کیلومتراز این خط سال آینده به بهره برداری می رسد.
قطار شهری مهمترین وسیله برای کاهش ترافیک در کلانشهر ها به شمار می رود که هرچند بخش عمده فعالیت آن زیر زمینی است اما در تامین نفس سالم برای رو زمینی ها و کاهش ترافیک در کلانشهر بیشترین اثر را دارد به ویژه آنکه این سیستم با انرژی پاک فعالیت می کند.
چهار خط دیگر قطار شهری کرج در حد مطالعه باقی مانده است.
توسعه قطار شهری نه برای کرج بلکه برای تمام کلانشهرهای ایران توصیه شده و امروز عملیات اجرایی آن در شهرهایی مانند مشهد مقدس شاهد اجرای آن هستیم لیکن کرج به خاطر ترافیک سنگین و کشیدن بار پایتخت توسعه این طرح در آن ضروری به نظر می رسد.
*** نکته پایانی گزارش
همانطور که اشاره شد ترافیک دارای زوایای پنهان و آشکاری است ، تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی با بستر سازی می تواند عینیت یابد.
فرهنگ سازی در مدرسه ، دانشگاه ، مکانهای عمومی و حتی آموزش مردم در پارکها وآگاه کردن آنها به خطرات ناشی از آلودگی شهر و ترافیک می تواند به کاهش پیامدهای منفی ترافیک کمک کند.
تامین امکانات در محل زندگی، دورکاری ، توسعه زیر ساخت های الکترونیکی و اداری ،
توسعه اتوماسیون اداری، فراهم کردن امکانات بهداشتی درمانی در محله ها، ایجاد فروشگاههای زنجیره ای در مناطق شهری، عرضه مستقیم کالا و اجناس در نقاط محروم و دورافتاده یا به عبارتی بردن امکانات به حاشیه های شهر، متن شهر را ترافیک و دود و دم خلاص خواهد کرد.
توسعه معابر اصلی و فرعی و حذف گلوگاههای ترافیکی از مواردی است که کارشناسان انجام آنها را در کاهش ترافیک موثر می دانند ضمن آنکه اعمال محدودیت های ترافیکی در پاره ای مواقع از نیازهای کلانشهرها به شمار می رود.ک/4
گزارش از:مژگان السادات سجادی
691/7410 /537
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن