تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819621988




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گام به گام تا توافق بزرگ هسته یی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دور تازه ی گفت و گوهای هسته یی ایران و گروه 1+5 از امروز آغاز می شود گام به گام تا توافق بزرگ هسته یی تهران-ایرنا-دور تازه ی گفت و گوهای هسته یی ایران و 1+5 امروز در حالی آغاز می شود که واقع بینی و تعامل سازنده ی دو طرف می تواند زمینه را برای رسیدن به توافق بزرگ میان آنها فراهم کند.


وین پایتخت اتریش از امروز سه شنبه 29 بهمن ماه به مدت سه روز میزبان دور تازه ی گفت و گوهای هسته یی میان ایران و گروه 1+5 (شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) خواهد بود. هدف از این دور از گفت و گوها، رسیدن به توافقی نهایی، جامع و فراگیر است.بر اساس توافق اولیه ی آذرماه دو طرف در ژنو، این دور از گفت و گوها ظرف حداکثر یک سال می تواند به توافق جامع و نهایی منجر شود؛ گرچه مقام های جمهوری اسلامی ایران از جمله «حمید بعیدی نژاد» مذاکره کننده ی ارشد هسته یی رسیدن به تفاهم در 6 ماه را در صورت حسن نیت طرف مقابل امکان پذیر می دانند.
دستور کار دور تازه ی گفت و گوهای ایران و 1+ 5 در وین، «تعیین دستور کار و چهارچوب مذاکرات آینده»، «تعیین اصول راهنما» و «روش پیگیری موضوعات» برای رسیدن به توافق جامع و نهایی است.
بیشتر کارشناسان داخلی و خارجی، گفت و گوهای پیش رو را بسیار مهم تر و سخت تر از گفت و گوهای ژنو می دانند. در همین ارتباط حمید بعیدی نژاد روز یکشنبه در مورد دور تازه ی گفت و گوها و مسایل مرتبط با آن به ایرنا گفت: استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و جدید یکی از مهمترین مواردی است که در توافق جامع و دراز مدت باید بررسی و حل شود چرا که بطور قطع نمی پذیریم ایران امکان جایگزینی سانتریفیوژهای موجود خود با انواع پیشرفته و جدید را نداشته باشد.
وی تصریح کرد: موضوع راکتور آب سنگین اراک نیز یکی از مهمترین و سخت ترین موضوع های مورد بحث و بررسی در روند گفت و گوها خواهد بود و ما بطور قطع به دنبال حفظ این راکتور هستیم.

***تقویت دیپلماسی در برابر فشار
در آستانه ی دور تازه ی گفت و گوهای هسته یی، 104 تن از اعضای کنگره ی آمریکا در نامه ای به «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا از فرایند دیپلماسی با ایران و پرهیز از اقدام هایی از جمله وضع تحریم های جدید علیه ایران، حمایت کردند.به نظر می رسد رویکرد متعادل و به قول برخی نمایندگان کنگره ی آمریکا «واقع بینانه»، در دولت و کنگره ی این کشور به توافق هسته یی رو به افزایش و تقویت است و به همین دلیل انتظار می رود با تقویت جریان حامی دیپلماسی در برابر تندروها در همه ی کشورهای مذاکره کننده به ویژه در ایالات متحده، امیدها برای دستیابی به توافق نهایی افزایش یابد و رسیدن به توافق برد - برد در گام نهایی دور از دسترس نباشد.
وبسایت تحلیلی «تینک پراگرس»( thinkprogress.org) در این ارتباط نوشت: اوایل ماه میلادی جاری این نامه حدود 70 امضا کننده داشت اما تعداد به سرعت افزایش یافت و اکنون به 104 نفر رسیده است و حتی چهار نماینده ی جمهوری خواه نیز آن را امضا کرده اند و از رویکردهای دیپلماتیک باراک اوباما و کاخ سفید حمایت کرده اند.
«هافینگتون پست» نیز چند روز پیش در مطلبی، نامه ی حمایت اعضای کنگره از سیاست های اوباما و تقابل با تصویب تحریم های جدید علیه ایران را نشانه ی «ایجاد موجی» در حمایت از دیپلماسی در قبال ایران عنوان کرد.
«دیوید پرایس» از اعضای کنگره ی آمریکا در بیانیه ای که در ارتباط با این نامه منتشر کرد، تصریح کرد: باید از فرصتی که در مقابل ما ایجاد شده است استفاده کرد تا برای برنامه اتمی ایران، راه حلی صلح آمیز و دیپلماتیک اتخاذ شود.
در این نامه آمده است: اگر مصوبه ای که خطر از هم پاشیدن همبستگی بین المللی را در پی داشته باشد یا بدتر از آن، از اعتبار ما در گفت و گوهای پیش رو بکاهد و پیشرفت سخت به دست آمده برای دستیابی به یک توافق نهایی قابل تایید را تهدید کند، باید از آن پرهیز کرد.
مقام های دولتی آمریکا تاکنون بارها با وضع هرگونه تحریم های بیشتر علیه ایران به شدت مخالفت کرده اند. باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده نیز چندین بار تاکید کرد که اگر کنگره ی آمریکا در مهلت شش ماه ی تعیین شده در توافق ژنو، قانونی برای تشدید تحریم ایران تصویب کند، آن را وتو خواهد کرد.
اوباما در سخنرانی سالیانه ی خود در کنگره در نهم بهمن ماه از تلاش های دیپلماتیک خود در برابر ایران دفاع کرد و گفت: این تلاش ها، فرصتی را برای حل یکی از مهم ترین مسایل امنیتی جهان بدون خطر جنگ به وجود آورده است.
«جیمز کلپر» مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا نیز چند هفته ی پیش در نشست کمیته ی نیروهای مسلح سنای این کشور، با وضع تحریم های بیشتر علیه ایران مخالفت کرد و گفت: این اقدام می تواند بر گفت و گوهای جاری تاثیر منفی بگذارد.
به علت اصرار و پافشاری دولت آمریکا و با آغاز اجرای توافق ژنو بین ایران و کشورهای 1+5، از تلاش های حامیان شدت عمل علیه ایران کاسته شده است و نامه ی نمایندگان کنگره نیز یکی از این دست پافشاری ها بوده است.

*** واقع بینی در سیاست خارجی آمریکا
چندی پیش بود که زوج «هیلاری من لورت» و «فلینت لورت» دو تن از کارشناسان ارشد و برجسته ی آمریکایی که سال ها در وزارت امور خارجه و نهادهای اطلاعاتی این کشور همکاری داشتند، رویکردهای آمریکا را در دهه های گذشته اشتباه خواندند و بر لزوم تغییر خظ مشی های این کشور تاکید کردند.
آنها اعتقاد دارند که تحریم های چند دهه ای علیه ایران، نتوانسته است بر اقتصاد این کشور تاثیر چندانی داشته باشد؛ ضمن اینکه تهران را به تغییر سیاست به نفع واشنگتن نیز وادار نکرده است.
این دو به تازگی در وبسایت تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در مطلبی در مورد تحلیل های غلط آمریکا در مورد ایران با تاکید بر نیاز واشنگتن برای همکاری با تهران در بخش پایانی تحلیل خود نوشتند: ایالات متحده نخستین قدرت بزرگی نیست که سیاست خارجی اش از واقعیت فاصله گرفته است، اما تاریخ نشان می دهد که عواقب این روند، وخیم است. اکنون زمان آن رسیده است که نخبگان آمریکایی چشم خود را به روی واقعیت های خاورمیانه باز کنند؛ پیش از اینکه آمریکا و متحدان غربی اش با پیامدهای موضع گیری راهبردی خود در این بخش مهم از جهان روبرو شوند. وبسایت «شورای ملی ایرانیان آمریکا» نیز در مطلبی، نامه ی 104 نفر از اعضای کنگره را پیام قدرتمندی در حمایت از گفت و گو و در مخالفت با رویکردهایی عنوان کرد که قصد دارند توافق نهایی را تضعیف کنند.
این شورا تاکید کرد که نباید مذاکره کنندگان را به منازعه های سیاسی وارد ساخت تا آنها تمام تلاش خود را برای جلوگیری از جنگ به کار بگیرند؛ ضمن اینکه ضروری است مذاکره کنندگان (آمریکایی) در گفت وگوهای خود با ایران و ادامه ی دیپلماسی نه تنها از طرف مردم آمریکا و دولت این کشور حمایت شوند بلکه کنگره نیز که در نهایت باید در مورد توافق نهایی تصمیم بگیرد، حمایت شود.
شاید همین دست تحلیل ها و توصیه ها بود که مقام ها و سیاستمداران آمریکایی را به سمت اعتدال و واقع بینی سوق داده است و سخن از ضرورت توافق نهایی هسته یی می زنند.

*** تقویت جبهه ی ضد فشار در آمریکا
وبسایت تینک پراگرس در مقاله ی خود با اشاره به نامه اعضای کنگره به اوباما نوشت: از نظر تهیه کنندگان و امضا کنندگان این نامه، دیپلماسی بیشترین امیدها را برای حل این موضوع به ارمغان می آورد؛ به همین دلیل کنگره نباید مذاکره را تضعیف کند و باعث شود که تندروها در دو کشور (ایران و آمریکا) بهانه ای برای دست کشیدن از گفت و گوها بدست آورند.
«کیت الیسون» از نمایندگان مجلس آمریکا اعتقاد دارد اینکه برخی ها که می گویند در توافق نهایی، ایران باید از غنی سازی اورانیوم و کلیه زیرساخت های هسته ای اش دست بکشد، واقع بینانه نیست.
وی تاکید کرد که این افراد نمی خواهند توافق نهایی حاصل شود زیرا ایران چنین موضوعی را نمی پذیرد.
وبسایت تحلیلی «المانیتور» نیز در مطلبی نوشت: مذاکره کنندگان آمریکایی حمایت هایی را از کنگره در ادامه ی دیپلماسی با ایران دریافت می کنند.
«وندی شرمن» مذاکره کننده ی ارشد آمریکا به همراه «دیوید کوهن» به تازگی در دیدار با کارگروه روابط خارجی در سنای این کشور از رویکرد اوباما در گفت و گو با ایران دفاع کردند و توانستند حامیان دیپلماسی را تقویت و بیشتر کنند. سناتور «تیم کین» نیز در دفاع از رویکرد کاخ سفید در ادامه ی دیپلماسی در برابر دیگر همکارانش گفت که باید آمریکا همه ی راه های دیپلماسی با ایران را به کار ببندد تا بتواند به دیگر قدرت ها بگوید که همه راه ها را امتحان کرده است زیرا همه، راه دیپلماسی با ایران را می پسندد.
در این نشست سخنان کین با استقبال و تشویق دیگر سناتورها روبرو شد و به وندی شرمن در برابر حامیان تحریم ایران قدرت بخشید.
درحالی که کاخ سفید به شدت با هر تحریم جدید مخالفت کرده است شرمن نیز گفت: مطمین هستم که هیچ کدام از شما جنگ طلب نیستید و هیچ کسی هم جنگ را ترجیح نمی دهد.
سناتور «دیک دوربین» از ایالت «ایلی نویز» نیز تاکید کرد در پایان کار باید همه ی راه ها را امتحان کرده باشیم و اطمینان حاصل شود که به راه حل دیپلماتیک نیز فرصت داده شده است.
بر اساس تحلیل مقاله ی تینک پراگرس در این نشست، سناتور «منندز» که از حامیان تحریم ایران است، سعی داشت تا شرمن را در موضع تدافعی قرار دهد اما مذاکره کننده ی ارشد آمریکا ابراز داشت تا زمانی که گفت و گوهای جدید در وین انجام می شود به صورت جامع به ابراز نظر در این موضوع نمی پردازد.

***سخن آخر
دور تازه ی گفت و گوهای هسته یی امروز در حالی برگزار می شود که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران، رسیدن دو طرف به توافق نهایی و جامع همچون دور پیشین گفت و گوها نیازمند رویکرد سازنده دو طرف و توجه به تامین منافع و نگاه آنها در این فرایند است.بی تردید شکل گیری هر توافقی مستلزم دادن امتیاز از هر دو طرف به یکدیگر است. چنانچه این امتیازها از توازن نسبی برخوردار باشد، رسیدن به توافق نهایی دور از دسترس نیست.جمهوری اسلامی ایران بویژه در دولت یازدهم در مسیر گفت و گوهای هسته یی همواره بر دو اصل تاکید کرده است: نخست، ضرورت تامین حقوق هسته یی ایران و ادامه ی فعالیت های صلح آمیز هسته یی کشورمان و دوم، شفاف سازی و تلاش برای رفع دغدغه ی جامعه ی بین المللی در مورد برنامه ی صلح آمیز هسته یی اش.دولت تدبیر و امید که رویکرد تعامل سازنده را روش اصلی در سیاست خارجی خود قرار داده است، تمام تلاش خود را کرده است تا بر مبنای این دو اصل، زمینه را برای پایان دادن به اختلاف ها بر سر مساله ی هسته یی که سال ها است که تبدیل به موضوعی فرسایشی شده است، فراهم کند. در آن سو نیز به نظر می رسد که سیاستگذاران ایالات متحده به عنوان اصلی ترین طرف تاثیرگذار در گروه 1+5، در حال تغییر مسیر از تندروی و فشار به سوی رویکرد واقع بینی و توجه به تعامل با ایران هستند. می توان از جمله دلایل این تغییر را در درک بی تاثیر بودن فشارها بر ایران در طول سی و چند سال اخیر بر خط مشی های ایران دانست و شاید هم موقعیت استراتژیک ایران و توان منطقه ای آن راهی را به جز واقع بینی برای غربی ها بر جای نگذاشته است زیرا در همین دوره ی کوتاه تعداد زیادی از نخبگان سیاسی و اقتصادی به ویژه از اروپا عازم ایران شدند تا بتوانند از فرصت به دست آمده از فضای جدید در ایران به نفع خود استفاده کنند و ممکن است تاخیر آمریکا در این مسیر به ضرر اقتصاد این کشور تمام شود. شاید به همین دلیل بود که تعدادی از سناتورها نیز در جلسه سنا با وندی شرمن از تمایل نمایندگان تجار اروپایی به ایران ابراز نگرانی کردند و مدعی شدند که این تعامل ها توافق هسته ای با ایران را تضعیف می کند.
در چنین بستری، چنانچه همه ی طرف های شرکت کننده در گفت و گوهای هسته یی بتوانند با توجه به اصل تعامل سازنده و احترام متقابل به صورت گام به گام گفت و گوها را به پیش ببرند، می توانند توافقی تاریخی و بزرگ را شکل دهند و بار دیگر ثابت کنند که تا دیپلماسی بهترین و کارآمدترین روش در حل مسایل و اختلاف ها است.
*از: حسین عباسی نسب (گروه پژوهش های خبری)
پژوهش**9130**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




29/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن