تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801633820




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در بحث لایحه تحریم ایران،‌ کاخ سفید و تندروها بر سر چه موردی درگیرند؟/رئیس کمیته اطلاعات سنا: به اسرائیل اجازه تصمیم گیری در مورد حمله آمریکا به ایران را نمی‌دهیم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
در بحث لایحه تحریم ایران،‌ کاخ سفید و تندروها بر سر چه موردی درگیرند؟/رئیس کمیته اطلاعات سنا: به اسرائیل اجازه تصمیم گیری در مورد حمله آمریکا به ایران را نمی‌دهیم

در بحث لایحه تحریم ایران،‌ کاخ سفید و تندروها بر سر چه موردی درگیرند؟/رئیس کمیته اطلاعات سنا: به اسرائیل اجازه تصمیم گیری در مورد حمله آمریکا به ایران را نمی‌دهیم
هاارتص نوشت: کاخ سفید برای پیشگیری از تصویب تحریم های تازه علیه ایران در مجلس سنا از هیج کوششی دریغ نمی کند، اما مناقشه دو طرف بیشتر به زمان و شرایط برقراری تحریم های جدید مربوط می شود تا خود تحریم ها.
به گزارش نامه‌نیوز، طرح مربوط به برقراری تحریم های جدید علیه ایران را سناتور جمهوریخواه مارک کرک و سناتور دمکرات رابرت منندز ارایه داده اند و اکثر هواداران اسرائیل از جمله کمیته روابط عمومی آمریکا – اسرائیل (ایپک) از آن حمایت می کنند. تابستان گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت چشمگیری طرح مشابهی را در زمینه تحریم های جدید علیه ایران تصویب کرد.

حامیان طرح برقراری تحریم های تازه علیه ایران در سنا می گویند این طرح موقعیت آمریکا را در گفتگوهای مربوط به پایان دادن به بن بست پدید آمده درباره برنامه هسته ای ایران تقویت خواهد کرد، اما اوباما می گوید برقراری تحریم های جدید ممکن است گفتگوها را به شکست بکشاند.

دو نکته بحث انگیز در طرح تحریم های تازه ایران که در سنای آمریکا مطرح است وجود دارد که یکی مجاز نبودن ایران به در اختیار داشتن هر گونه توان غنی سازی اورانیوم و دیگری ملزم نمودن ضمنی و نه قطعی دولت آمریکا به حمایت از اسرائیل در صورت حمله به مراکز هسته ای ایران در اقدامی تدافعی است.

این طرح که " ایران عاری از جنگ افزار هسته ای" نام گرفته است در 20 دسامبر سال 2013 میلادی به سنا ارایه شد و تا کنون 59 سناتور حمایت خود را از آن اعلام کرده اند که 9 نفر کمتر از اکثریت دو سوم مورد نیاز برای بی اثر کردن تهدید اوباما به وتوی این طرح است.

این طرح از حمایت قاطع سناتورهای جمهوریخواه برخوردار است و تنها دو سناتور جمهوریخواه از آن حمایت نکرده اند. افزون بر سناتور منندز که خود یکی از دو طراح اصلی این طرح از میان سناتورهای دمکرات است 15 سناتور دیگر دمکرات نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرده اند که یکی از آنها یعنی سناتور ریچارد بلومنتال می گوید: شاید ضرورتی نداشته باشد که این طرح در حالی که گفتگوها با پیشرفت همراه است، به رای گذاشته شود.

در چند روز گذشته حداقل 20 نفر از سناتورهای دمکرات از موضع کاخ سفید در مخالفت با تصویت طرح تحریم های تازه علیه ایران حمایت کرده اند.

به گزارش تیک، مقامات کاخ سفید در گفتگوهای خصوصی خود با رهبران جامعه یهودیان آمریکا گفته اند که برقراری تحریم های تازه به خودی خود بحث انگیز نیستند و چنانچه گفتگوها با شکست روبرو شود ،کاخ سفید از کنگره خواهد خواست تا ظرف یک روز تحریم های تازه علیه ایران تصویب کند.

تحریم های جدید کدام هستند؟

- تحریم های موجود نفتی دامنه گسترده تری پیدا خواهد کرد و فراورده های پالایش شده از جمله بنزین و مشتقات آنرا نیز در بر خواهد گرفت.

- تحریم های موجود در زمینه کشتیرانی ایران گسترش یافته و بحش های مهندسی، معدن و ساختمان سازی و همچنین مناطق آزاد تجاری ایران را نیز در بر خواهد گرفت.

- تحریم های موجود مالی دامنه وسیع تری یافته و افزون بر بحش های هسته ای و انرژی، تقریبا همه مبادلات بانکی از جمله سپرده ها و داد و ستد های مربوط به فعالیت های بشردوستانه رانیز در بر خواهد گرفت.

- در این طرح، تحریم شمار دیگری از افراد، از جمله کارکنان رسمی و نیمه رسمی نهادهای دولتی پیش بینی شده است.

اختلاف نظر درباره زمان برقراری تحریم ها

اصلی ترین اعتراض کاخ سفید به این طرح به زمان آن مربوط می شود. در " برنامه اقدام مشترک" و موافقت نامه موقت که در ماه نوامبر بین ایران و شش قدرت عمده جهان امضاء شد، برای دستیابی به توافق نهائی درباره برنامه هسته ای ایران مهلتی شش ماهه در نظر گرفته شده است. در این موافقت نامه، آمریکا متعهد شده است از برقراری تحریم های تازه علیه ایران خودداری کند.

برد گوردن یکی از مدیران آیپک می گوید : " معلوم نیست طرحی که در سنای آمریکا برای برقراری تحریم های تازه علیه ایران مطرح است، این موافقت نامه را نقض می کند یا خیر. مدافعان این طرح می گویند با توجه به اینکه در این طرح به رئیس جمهوری اجازه داده شده است اجرای آنرا به مدت شش ماه به تعویق اندازد در نتیجه مغایرتی با تعهد آمریکا به خودداری از برقراری تحریم های جدید در خلال مذاکرات شش ماهه ندارد. این طرح به رئیس جمهوری این امکان را می دهد تا از موفقیت آمیز بودن گفتگوها و پایبندی ایران به تعهدات خود در قبال موافقت نامه موقت، بدون برقراری تحریم های جدید، اطمینان حاصل کند".

اما دیگران می گویند تصویب این طرح حتی با مهلتی که برای اجرای آن پیش بینی شده است در واقع ناقض توافق نامه موقت است. یکی از تحلیگران اتحادیه کنترل تسلیحات می گوید: "این طرح، تحریم های جدیدی را برقرار می کند و با آنکه ممکن است از قوه به فعل در نیاید، اما به هر حال به قانون تبدیل خواهد شد".

کاخ سفید نیز هشدار داده است که گرچه ممکن است تصویب این طرح ایران را آن گونه که تهدید کرده است به خروج از گفتگوها نکشاند، اما احتمال دارد به شکست ائتلاف بین المللی بیانجامد که ایران را وادار کرد تا بر سر میز مذاکره حاضر شود.

اختلاف نظر درباره پی آمدها:

یکی دیگر از اعتراض های کاخ سفید به این طرح ، پی آمدهای احتمالی آن است. مقامات کاخ سفید می گویند تصویب این طرح برای مذاکره کنندگان آمریکایی در دستیابی به توافق با ایرانی ها محدودیت ایجاد خواهد کرد. این نکته ای است که هواداران تصویب این طرح نیز تا حدودی به آن اعتراف دارند.

برد گوردن می گوید: " قانون ایران عاری از سلاح هسته ای" به صراحت شرایطی را برای موافقت نامه نهایی مشخص ساخته است.

مهمترین و بحث انگیزترین نکته به موضوع غنی سازی اورانیوم مربوط می شود. برای اینکه رئیس جمهور آمریکا بتواند از اجرای این قانون خودداری کند، باید ثابت کند که موافقت نامه نهایی " زیرساخت های غیر قانونی از جمله توانمندی غنی سازی و بازفراوری و تاسیسات مربوطه را بر خواهد چید".

تعیین چنین شرطی برای خودداری رئیس جمهور آمریکا از اجرای این قانون، با خواست نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل همسویی دارد. به گفته هواداران این طرح، برنامه و دانش هسته ای ایران به اندازه کافی پیشرفته است و حتی غنی سازی اورانیوم در سطح 5 درصد نیز که معمولاً برای اهداف صلح آمیز صورت می گیرد به ایران این امکان را خواهد داد تا در صورت مصمم شدن به غنی سازی با عیار لازم برای ساخت جنگ افزار هسته ای، به سرعت به این توانمندی دست یابد.

مقامات کاخ سفید می گویند ایران هرگز به توقف کامل برنامه غنی سازی خود رضایت نخواهد داد و اینکه بهترین راه ممکن توافق بر سر غنی سازی با عیار 5 درصد است.

طرح مورد نظر در ضمن به گنگره( مجلس نمایندگان و سنا) این اجازه را می دهد که تحریم های لغو شده را بار دیگر به اجرا درآورد.

اختلاف نظر بر سر اسرائیل

در این طرح پیش بینی شده است چنانچه اسرائیل تصمیم بگیرد به ایران حمله کند، آمریکا باید از این اقدام پشتیابی کند. در این زمینه در متن این طرح آمده است " چنانچه دولت اسرائیل ناگزیر شود در دفاع از خود به اقدام نظامی علیه برنامه هسته ای ایران متوسل شود، دولت آمریکا باید در کنار اسرائیل قرار گیرد،مشروط بر اینکه بر اساس قانون آمریکا و مسئولیت کنگره در چارچوب قانون اساسی این کشور، مجوز استفاده از نیروی نظامی، تدابیر دپیلماتیک و حمایت های نظامی و اقتصادی از دولت اسرائیل را در دفاع از ، و موجودیت خود، صادر شود".

منتقدان این طرح می گویند چنین تصریحی در " قانون ایران عاری از سلاح هسته ای" در واقع اجازه دادن به یک دولت خارجی ، هر چند در این مورد متحد نزدیک آمریکا، به تعیین تکلیف برای دولت آمریکا در زمینه مشارکت در یک اقدام نظامی است.

سناتور دمکرات، خانم دایان فینشتاین، رئیس کمیته اطلاعات مجلس سنا روز چهاردهم ژانویه در سخنان خود در صحن علنی سنا در مخالفت با این طرح گفت: " من نگرانی واقعی و معقول اسرائیل از ایران هسته ای را که موجودیت این کشور را تهدید خواهد کرد درک می کنم. گرچه من این موضوع را درک می کنم و با اسرائیل در این مورد هم عقیده ام ،اما نمی توانیم به اسرائیل اجازه دهیم که تصمیم بگیرد آمریکا چه زمانی و در کجا وارد جنگ شود. با تصریح بر این موضوع که آمریکا باید در صورت حمله اسرائیل به ایران از اسرائیل حمایت کند، از آن بیم دارم که این طرح دقیقاً به همین رویداد منجر شود".

هوداران این طرح می گویند زبان به کار رفته در تدوین این طرح به گونه ای است که حمایت آمریکا از اسرائیل در صورت حمله به ایران الزام آور نیست ،چون این طرح به هیچ وجه اعلان جنگ علیه ایران یا صدور مجوز برای توسل به زور علیه این کشور تلقی نمی شود.

هواداران طرح می گویند لحن به کار رفته در طرح شبیه قطعنامه غیر الزام آوری است که در ماه مه با نود و نه رای موافق و بدون رای مخالف به تصویب رسید که خانم فینشتاین نیز از جمله رای دهنگان به آن مصوبه بود.




1392/11/8





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن