تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802143294




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عدم حضور ایران، کنفرانس ژنو2 را محکوم به شکست خواهد کرد؟/ تردید درباره نقشه جدید آمریکا و متحدان عربی‌اش برای دور کردن سایه جنگ داخلی از سوریه


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
عدم حضور ایران، کنفرانس ژنو2 را محکوم به شکست خواهد کرد؟/ تردید درباره نقشه جدید آمریکا و متحدان عربی‌اش برای دور کردن سایه جنگ داخلی از سوریه

عدم حضور ایران، کنفرانس ژنو2 را محکوم به شکست خواهد کرد؟/ تردید درباره نقشه جدید آمریکا و متحدان عربی‌اش برای دور کردن سایه جنگ داخلی از سوریه
کنفرانس ژنو2 سوریه امروز دوم بهمن ماه در حالی بدون حضور ایران در مونترو برگزار می‌شود که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در آن سوی سوئیس در نخستین روز از اجلاس اقتصادی داووس حضور و سخنرانی خواهد کرد.
به گزارش نامه نیوز، اجلاس ژنو2 سوئیس پس از فراز و نشیب های فراوانی امروز دوم بهمن ماه (22 ژانویه) با حضور آمریکا، روسیه، وزیر خارجه سوریه، ائتلاف مخالفان اسد و گروهی از کشورهای منطقه و جهان با هدف پایان دادن به بحران جنگ داخلی در سوریه برگزار می شود.

بحث حضور ایران در ژنو 2 یکی از مهمترین موضوعات پیرامون آن طی چندماه اخیر بود؛ امری که به نظر می رسید با دعوت بان کی مون از ایران برای حضور در این نشست به پایان برسد. اما دبیرکل سازمان ملل در اقدامی عجیب و جنجالی ساعاتی پس از آن دعوت نامه خود را تحت فشارهای آمریکا و برخی کشورهای منطقه پس گرفت. در حالی که جان کری وزیر خارجه آمریکا بارها بر نقش کلیدی ایران بری حل بحران سوریه تاکید کرده بود اما واشنگتن به همراه عربستان و ائتلاف مخالفان اسد مهمترین مخالفان دعوتی بودند که «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد 48 ساعت پیش از آغاز این کنفرانس از ایران صورت داد، و در نهایت آن را پس گرفت. سازمان ملل در حالی دست به چنین اقدامی زد که پیش از این بان‌کی‌مون بر نقش تاثیرگذار ایران تاکید کرده بود و بسیاری از بازیگران منطقه‌ای و غربی بحران سوریه از ایران به عنوان یکی از مهره‌های اصلی و اثرگذار در حل این بحران یاد کرده بودند.اما در نهایت تصمیم سازمان ملل به عدم حضور ایران در ژنو 2، بار دیگر استقلال سازمان ملل و اثرگذاری آن در حل بحران‌های جهانی را مورد تردید قرارداد.

وزیر خارجه درباره دلیل این کار گفته است آنها پس گرفتن دعوت از ایران را به اظهارنظرهایی که در ایران شده است نسبت می‌دهند و این کاملا نشان می‌دهد که نمی‌خواهد بپذیرند که به دلیل فشاری که مشخصا از سوی آمریکا و برخی از گروه‌هایی که دست‌شان به خون مردم سوریه هم آلوده است این دعوت را پس گرفته‌اند و پس از این اقدام به‌دنبال توجیه هستند ولی من این رفتار را در شأن دبیرکل سازمان ملل متحد نمی‌دانم و باعث تاسف است که بان‌کی‌مون این رفتار را از خود نشان داده است.
 
مقامات ایرانی به ویژه وزیر خارجه بارها تاکید کرده بودند که هیچ پیش شرطی را برای حضور در این کنفرانس نخواهند پذیرفت. بر همین اساس ظریف روز گذشته عنوان کرد« بان‌کی‌مون چندین بار با من تماس گرفت و من در تمامی این تماس‌ها که اسنادش هم موجود است گفتم که هیچ‌گونه پیش‌شرطی را نپذیرفته و هرگونه اظهارنظر از سوی ایشان هم که متضمن این باشد که ایران شرطی را برای حضورش در ژنو پذیرفته است خلاف واقع می‌دانیم و بان‌کی‌مون کاملا از این موضوع مطلع بوده است و دیدگاه ما را به صورت صریح می‌دانست. »

ظریف در ادامه گفته است: «درتماس‌هایی که بان‌کی‌مون در طول چهار روز گذشته با من داشت و حتی سفیر ما را هم دعوت کرد همچنین اخضر ابراهیمی هم تماس گرفت در همه این تماس‌ها صراحتا گفتیم که ما نقش سازنده و مثبتی همواره در رابطه با مسئله سوریه ایفا کرده و خواهیم کرد. همچنین اجازه نخواهیم داد که برای جمهوری اسلامی ایران پیش‌شرطی قرار بدهند.»
این اقدام بان کی مون حتی با نکوهش روسیه نیز روبرو شد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در ژنو 2 را یک اشتباه دانست. بنا به گفته لاوروف این اقدام یک اشتباه بود اما یک فاجعه نیست. ما همواره تاکید کرده‌ایم که همه طرف‌های خارجی باید در این کنفرانس حضور داشته باشند.

در کنفرانس ژنو1 چه گذشت؟

در کنفرانس ژ1 که 30 ژوئن سال 2012 بدون حضور ایران برگزار شد، توافقی مبنی بر تشکیل دولت انتقالی با حضور همه اطرف های سوریه برگزار شد.  مهم ترین بندهای بیانیه کنفرانس ژنو 1 که در 30 ژوئن سال 2012 تشکیل شد به شرح زیر است:

1-ضرورت تشکیل حکومت انتقالی دارای همه صلاحیت های کامل اجرائی

2-اعضای حکومت انتقالی می توانند از مخالفین دولت و دولت فعلی باشند و حکومت بر اساس تفاهم متقابل دو طرف تشکیل خواهد شد.

3-حکومت فعلی سوریه باید راههایی برای اجرای نقشه تشکیل حکومت انتقالی که نماینده سازمان ملل در امور سوریه مطرح می کند ،باز کند.

4-تمام گروهها و طوایف مردم سوریه باید بتوانند در گفت و گوی ملی شرکت کنند.

5-در قانون اساسی بازنگری می شود و پس از اصلاحات قانونی آن به همه پرسی گذاشته خواهد شد.

6-بعد از بازنگری قانون اساسی ،باید انتخابات آزاد و با مشارکت همه احزاب و گروههای سیاسی برگزار شود.

7-زنان باید در همه مراحل تشکیل حکومت انتقالی نمایندگانی داشته باشند.

8-باید جلوی خونریزی ها گرفته شود و همه طرفهای درگیری به آتش بس متعهد باشند.

9-باید به مناطقی که از جنگ ضرر بیشتری دیده اند، کمکهای انسانی شود و زندانی ها آزاد شوند.

10-تمام نهادهای عمومی باید به کار خود ادامه دهند یا اصلاح شوند مثل نیروهای امنیتی و ارتش

11-قربانیان جنگ باید در دادگاه خسارتشون پرداخت شود.

12-در آینده امکانات مادی لازم برای بازسازی سوریه اختصاص خواهد یافت.


توافقی که بعد از آن نشست به دستاورد عملی روشنی منتهی نشد تا در نهایت کشورهای شرکت کننده در ژنو1 بار دیگر دور یک میز جمع شوند تا درباره بحران جنگ داخلی سوریه وارد تصمیم گیری دوباره شوند.

با نگاهی به واقعیت کنفرانس ژنو2 که هدف از به راه انداختن آن برون رفت سوریه از بحران جنگ داخلی پس از 3 سال عنوان شده است می توان دریافت که این کنفرانس همانند اوضاع داخلی سوریه و آنچه می توان چندپاره‌گی در صف مخالفان اسد خواند محکوم به شکست دانست؛ به عقیده تحلیلگران خارجی با حضور معارضین اسد در این کنفرانس که از سوی مردم و دولت این کشور طرد شده و در سوریه جایگاهی ندارند، نمی توان از این کنفرانس انتظار بیرون آمدن نتیحه مشخصی آن هم در جهت حل بحران سوریه داشت.

از سوی دیگر وزیر آشتی ملی سوریه نیز به صراحت عنوان کرده است که از کنفرانس ژنو2 هیچ انتظاری نداشته باشید. تحلیلگران معتقدند شاید اگر ایران در این کنفرانس شرکت می کرد و پس از آن ژنو2 بی نتیجه شکست می خورد آنگاه این ایران بود که انگشت های اشاره به نشانه «مقصر» به سمت آن نشانه می رفت که اگر تهران حضور نداشت بحران سوریه رو به حل شدن بود.

از سوی دیگر به موازات برگزارش اجلاس ژنو2 سوریه در شهر مونترو در غرب سوئیس قرار است اجلاس مجمع جهانی داووس نیز در شهر داووس و با حضور بیش از 100 مقام عالی رتبه جهان در شرق سوئیس آغاز به کار کند.

در این اجلاس «حسن روحانی» به عنوان دومین رئیس جمهور ایران است که علاوه بر شرکت در این اجلاس برای نخستین بار به ایراد سخنرانی در آن خواهد پرداخت. مهمترین موضوعات مورد نظر در این اجلاس موضوع پرونده هسته ای ایران و بحران سوریه است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقاماتی که در هردو اجلاس حضور دارند نیز قرار است پس از حضور در نشست افتتاحیه ژنو2 به داووس بیایند.

چه کشورهایی در ژنو2 سوریه شرکت می‌کنند؟

کشورهای عضو دائمی شورای امنیت (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به همراه سوریه، لبنان، اردن، قطر، ترکیه، عراق، مصر، الجزائر، عمان، امارات، اسپانیا، اندونزی، هند، برزیل و آفریقای برای حضور در این کنفرانس دعوت شده اند.

از میان سازمان های منطقه ای نیز اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب برای حضور فرا خوانده می شوند.

به گفته منابع آگاه، در روز نخست این کنفرانس هیأت‌هایی از 30 کشور جهان حضور خواهند داشت اما روز دوم به نشست دو هیأت سوری و اخضر الابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه خلاصه می‌شود. هر هیأت نیز بین 9 تا 15 نفر خواهد بود.

بر این اساس گروه‌های مسلح معارض اسد به استثنای گروه های تروریستی «جبهة النصرة» و «داعش»، حداقل یک یا دو عضو به این کنفرانس می‌فرستند.








1392/11/2





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن