تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804460549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناکامی آل خلیفه در بحرین و ادامه خیزش مردمی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ناکامی آل خلیفه در بحرین و ادامه خیزش مردمی تهران- ایرنا- ادامه مخالفت ها با رژیم بحرین در سومین سالگرد خیزش مردمی و انتقاد سازمان های بین المللی از برخوردهای سرکوبگرانه دولتی از مصمم بودن مخالفان در دستیابی به خواست خود و شکست راهبردهای آل خلیفه خبر می دهد.


جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین (مهمترین گروه مخالف دولت) در حالی مردم را به برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در بیست و ششم بهمن ماه دعوت کرده است که ادامه برخوردهای خشونت بار دولتی با مخالفان طی چند روز گذشته، بار دیگر صدای اعتراض «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، را درآورد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، بان کی مون شامگاه بیست و پنجم بهمن ماه طی بیانیه ای با ابراز تاسف از تداوم سومین سال سرکوب تظاهرکنندگان گفت: از دولت بحرین می خواهم با رعایت قوانین بین المللی و حقوق بشر زمینه را برای برگزاری تجمع های اعتراض آمیز فراهم کند.
وی افزود: دولت و مردم بحرین باید زمینه را برای آغاز گفت وگوها به منظور رسیدن به یک راه حل برای تحقق مطالبات تظاهرکنندگان فراهم کنند.
از چند روز پیش از سومین سالگرد قیام چهاردهم فوریه (بیست و پنجم بهمن ماه) تاکنون، بیشتر مردم بحرین در حال تظاهرات به سر می برند.
آنان از روز بیست و دوم بهمن ماه در مناطقی مانند «بلاد الاقلیم» و جزیره «ستره» نزدیک منامه دور تازه تظاهرات خود را آغاز کردند. یک روز بعد هم جنبش «چهاردهم فوریه» شامل تعداد زیادی از گروه های مخالف دولت، با صدور بیانیه ای مردم را به برگزاری تظاهرات در بیست و پنجم بهمن ماه دعوت کرد.
همان زمان وزارت کشور بحرین در بیانیه ای نسبت به برگزاری هرگونه تظاهرات در کشور هشدار داد.
احزاب و انجمن های مخالف دولت و مردم بحرین از سیزدهم تا پانزدهم فوریه (بیست و چهارم تا بیست و ششم بهمن) نافرمانی مدنی و اعتصاب سراسری را در دستور کار خود قرار دادند.
به گزارش هجدهم بهمن شبکه خبری «العالم»، شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین، از مردم خواست از سیزدهم فوریه (بیست و چهارم بهمن ماه) وزارتخانه های حکومت آل خلیفه را تحریم و از رفتن به آن مکان ها برای انجام کارهای اداری و خرید خودداری کنند.
در بیانیه این جمعیت آمده است: انقلاب بحرین در حالی وارد چهارمین سال خود می شود که همچنان مردم بحرین به ادامه انقلاب خود برای تغییر مردمسالارانه در بحرین مصمم هستند.
خبرگزاری انگلیسی «رویترز» نیز بیست و پنجم بهمن ماه از دستگیری 29 نفر در چند روستا به اتهام برپایی تظاهرات خبر داد. در نقاط دیگر بحرین نیز نیروهای امنیتی با مخالفان درگیر شدند.
خیزش مسالمت آمیز مردم بحرین در بیست و پنجم بهمن 1389خورشیدی (چهاردهم فوریه سال 2011 میلادی) آغاز شد. شمار قابل توجهی از مردم در این تظاهرات توسط نظامیان سرکوب شدند.
در پی ناتوانی نیروهای آل خلیفه برای رویارویی با مردم، مقام های این کشور به نیروهای سپر جزیره روی آورد و شماری از نظامیان کشورهای عربی به کمک نیروهای امنیتی آل خلیفه شتافتند و در سرکوب معترضان شرکت کردند.
پس از تداوم سرکوب ها، بازداشت ها، شکنجه ها و مصادره آزادی ها از سوی رژیم آل خلیفه، مخالفان گفته اند به راهپیمایی خود ادامه خواهند داد.
*** نگاهی به اوضاع بحرین
شکنجه ها، جنایت ها و یورش وحشیانه مزدوران آل خلیفه علیه ملت بحرین نشان از وخامت وضع این کشور دارد و اصلاحاتی که مقام های این کشور وعده داده بودند هیچ گونه پیشرفتی نداشته است و هر روز اوضاع بدتر و همه عرصه ها در این کشور تهدید می شود.
در این پیوند تارنمای خبری «اسلب نیوز» لبنان (slabnews.com)، بیستم بهمن از قول شیخ «عیسی قاسم» روحانی برجسته بحرینی و از رهبران شیعیان این کشور، نوشت: در بحرین ناامنی وجود دارد و هیچ خدماتی انجام نمی شود. مردم از جنبه سیاسی در حاشیه قرار گرفته و اوضاع اقتصادی با مصیبت بزرگی دست و پنجه نرم می کند. ساختار اجتماعی تهدید شده و آزادی خواهان سرکوب می شوند.
وی افزود: سطح آموزش بسیار پایین، اوضاع رسانه ها پر هرج و مرج و ارزش های اخلاقی رو به فراموشی است. هزار نفر از شهروندان در زندان ها به سر می برند.
*** شکست راهبردهای دولتمردان بحرین
طی سه سال گذشته نیروهای امنیتی بحرین ضربه های سهمگینی را بر مخالفان وارد کرده اند تا شعله های خیزش مردمی به خاموشی گراید اما پافشاری مردم بر خواسته های انقلابی خود نشان می دهد راهبردهای دولتمردان آل خلیفه با شکست روبرو شده است.
در این پیوند رادیو «صدای منامه» پانزدهم بهمن گزارش کرد اوضاع بحرین نشان می دهد ضربه های وحشیانه نیروهای امنیتی هوادار رژیم بحرین، نادیده گرفتن مقدسات، بازداشت شخصیت های سیاسی- حقوقی، سرکوب، شکنجه و محاکمه های سخت فعالان تاکنون نتوانسته است در برابر مردم انقلابی بحرین مانع ایجاد کند.
این رسانه افزود: همه راهبردهای دولتمردان در برابر اراده استوار مردم با شکست سهمگینی روبرو شده است.
تحلیلگران بر این باورند که پافشاری مخالفان رژیم بحرین برای برگزاری جشن سومین سالگرد خیزش خود و دعوت به نافرمانی مدنی نشان می دهد رژیم این کشور با وجود برخورداری از ابزارهای سرکوب و نادیده گرفتن حقوق بشر، توانایی خاموش کردن شعله های قیام مردم را ندارد و اوضاع سیاسی و ثبات این کشور در معرض نابودی است.
*** اوضاع حقوق بشر در بحرین
طی سه سالی که از خیزش مردم بحرین سپری می شود بسیاری از فعالان سیاسی بدون هیچ گونه مدرکی بازداشت شده اند. شماری از آنان نیز زیر شکنجه های سخت قرار دارند و اصول قانونی در محاکمه فعالان حقوق بشری و سیاسی رعایت نمی شود.
مسائلی همچون دستگیری افراد به اتهام بیان نظرها، نادیده گرفتن حریم شخصی، اعمال محدودیت در آزادی های مدنی از جمله آزادی بیان، مطبوعات، تظاهرات و برخی اعمال مذهبی، ممنوعیت سفر فعالان سیاسی، برخوردهای همراه با تبعیض های جنسی- مذهبی به ویژه علیه شیعیان، نشان دادن خشونت علیه زنان و کودکان، قاچاق انسان، کاهش حقوق کارگران خارجی و مسائلی از این دست باعث شده است بسیاری مراکز دیده بانی حقوق بشر نسبت به وضع حقوق بشر در بحرین گزارش های انتقادی ارایه کنند.
در این پیوند، سوم بهمن تارنمای مصری «مرکز مطالعات عربی» نوشت: سازمان های عفو بین الملل و مرکز دیده بانی حقوق بشر در گزارش های سال 1392 خورشیدی (2013 میلادی) خود نسبت به اوضاع حقوق بشر در بحرین انتقادهای زیادی کرده اند.
این تارنما افزود: دولتمردان بحرین طی 2 سال گذشته بسیاری از فعالان را زندانی و شماری از شرکت کنندگان در راهپیمایی های مسالمت آمیز را سرکوب کرده اند.
*** سناریوهای احتمالی در قیام مردم بحرین
با توجه به اینکه مخالفان بحرین همچنان بر درخواست های خود پافشاری می کنند و دولتمردان این کشور هم چشم بر خواسته های های آنان بسته اند، تحلیلگران سه سناریو (نمایشنامه) برای آینده خیزش مردم بحرین پیش بینی کرده اند.
یکی، کش و قوس یافتن تظاهرات در این کشور است که بر پایه آن، گاهی تظاهرات به اوج خود می رسد و همانند آتشفشانی می غرد و گاهی نیز فروکش می کند.
تحلیلگران بر این باورند که در این صورت به خواسته های مخالفان که بیشتر آنان شیعه هستند، به طور ریشه ای پرداخته نخواهد شد.
آنان معتقدند دولتمردان سنی مذهب و نیروهای مخالف درباره چگونگی اصلاحات در بحرین اختلاف دیدگاه دارند؛ به طوری که شیعیان این کشور معتقدند باید به واسطه اصلاحات ریشه ای، حقوق مذهبی، سیاسی و اقتصادی آنان برآورده شود. این در حالی است که قدرت حاکم چنین امری را به منزله تهدیدی برای خود به شمار می آورد.
این اختلاف دیدگاه شکاف هایی را شکل داده و اوضاع کشور را پیچیده کرده است.
بر پایه این سناریو ممکن است تظاهرات ادامه داشته باشد و مخالفان تاکتیک های تظاهراتی خود را تغییر دهند.
تحلیلگران پیش بینی می کنند در این حالت، کنترل نهایی در دست سازمان های امنیتی است که نمی خواهند هر گونه دگرگونی تاکتیک ها به اصلاحات سیاسی منجر شود.
به باور این تحلیلگران، بکارگیری چنین تاکتیکی می تواند در نهایت افراط گرایی را شدت بخشد.
در این صورت اگر اصلاحات تدریجی هم رخ دهد هدف نهایی از آن ادامه حفظ قدرت در دست آل خلیفه است و تلاش خواهد شد با شدت بخشیدن به اوضاع امنیتی، اوضاع سیاسی هم زیر کنترل قدرت حاکم باشد.
به باور ناظران، یکی دیگر از سناریوهای احتمالی در بحرین شدت گرفتن دامنه تظاهرات است.
در این حالت، دامنه تظاهرات گسترده خواهد شد و بحران میان نیروهای مخالف و هواداران رژیم حاکم افزایش خواهد یافت و شکاف مذهبی میان اهل تسنن و شیعیان عمیق تر خواهد شد.
با توجه به اینکه رویکرد برخی هواداران تندرو حکومت، بکارگیری شیوه های خشونت بار در برخورد با مخالفان است و هر گونه راه حل میانه را رد می کنند، احتمال دارد این مورد در بحرین رقم خورد.
تحقق این سناریو اثرات منفی بر ثبات داخلی بر جای خواهد گذاشت و کشور را به سمت خشونت سوق می دهد و مردمسالاری را به کلی تعطیل می کند.
از دید تحلیلگران، پایان یافتن تظاهرات آخرین سناریو ممکن است که در 2صورت رخ خواهد داد: یا باید دولت به طور جدی به حل مشکل روی آورد و اصلاحات سیاسی را در دستور کار قرار دهد یا اینکه مخالفان دیگر قدرت دست زدن به راهپیمایی را نداشته باشند که این احتمال هم دور به نظر می رسد.
*** فرجام سخن
ناظران بر این باورند که در شرایط کنونی اقدام هایی همچون سرکوب، زندان و کشتار راه را بر روی هرگونه توافقی بسته است و فقط در صورتی که یک اجماع بین المللی بر حکومت بحرین فشار آورد، احتمال این وجود دارد که به خواسته معترضان تن داده شود.
تجربه سه ساله ناآرامی ها در بحرین نشان داده سرکوب خیزش مردمی این کشور فقط جان تازه ای به آنان تزریق کرده است.
راه حل نهایی برای پایان دادن به ناآرامی های بحرین دست زدن به اصلاحات سیاسی است تا همه طیف ها به طور مسالمت آمیز با یکدیگر همزیستی داشته و از حقوق برابری برخوردار باشند.
گروه تحلیل و تفسیر خبر
تحقیق**9278 **1961**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




26/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن