تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820123048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت سابق با ورزش زنان چه کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دولت سابق با ورزش زنان چه کرد؟ تهران - ایرنا - روزنامه رسالت در شماره روز پنجشنبه خود مصاحبه ای از ˈ طاهره طاهریان ˈ معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در امور ورزش بانوان را منتشر کرده که گفته است در 10 سال گذشته وضعیت خوبی بر روزش بانوان حاکم نبوده و مدال آوری ها هم مدیون زیرساخت های قبلی بوده است.


طاهره طاهریان نامی آشنا در عرصه ورزش بانوان است. وی سال ها به عنوان معاون سازمان تربیت بدنی در امور ورزش بانوان فعالیت کرده است و امروز عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و مشاور ورزش بانوان در معاونت امور زنان و خانواده است.
وی پیشنهادهای مشخصی برای بهبود وضعیت ورزش بانوان دارد. ضمن اینکه سابقه کاری و تجربه او در مدیریت ورزش بانوان موجب می شود که بتوانیم در مصاحبه با او مشکلات و موانع امروز ورزش بانوان را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار بدهیم.
طاهریان در گفتگو با رسالت خاطر نشان می کند که طی ده سال گذشته، شرایط خوبی بر ورزش بانوان حاکم نبوده است و کسب مدال های قهرمانی زنان را در رشته های مختلف، حاصل زیر ساخت های مناسب قبلی می داند. وی معتقد است که اگر تغییرات ساختاری در ورزش بانوان ایجاد نمی شد، رشد ورزش قهرمانی مضاعف بود.
معاون سابق سازمان تربیت بدنی در امور ورزش بانوان که مخالف ادغام انجمن های ورزشی در فدراسیون هاست، اعتقادی به بازگشت به گذشته و احیای شرایط قبلی هم ندارد و می گوید: ˈپیشنهاد من این است که زنان نایب رئیس فدراسیون ها باشند ولی قدرت داشته باشند و بتوانند تصمیم گیری کنند.ˈ
به گفته وی در حال حاضر نایب رئیسان زن فدراسیون ها نمی تواند رای بدهند و مدیریت کنند.
تعریف طاهریان از توسعه ورزش بانوان این است که ˈهمه اقشار زنان بدانند که ورزش کردن برای حفظ سلامت لازم است.ˈ
وی تقویت ورزش قهرمانی را بدون توجه به ورزش باشگاهی امکان پذیر نمی داند و می گوید: ˈبرای زنان قهرمان، باید در آمدزایی وجود داشته باشد.ˈ این گفتگو فرارویتان قرار دارد.
- شما سال ها معاون ورزش بانوان بودید، ارزیابی شما از وضعیت ورزش بانوان در کشور چیست؟
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شرایطی به وجود آمد تا زن ها خودشان مسئولیت را برعهده بگیرند. نظام جمهوری اسلامی، زمینه را برای تربیت مربیان، داوران و مدیران ورزشی بانوان فراهم کرد. در تمام سال های پس از پیروزی انقلاب تلاش بر این بود که همه فعالیت های مربوط به زنان توسط خودشان انجام بشود. زنان در این مدت نشان دادند که از توانایی های زیادی برخوردارند. به این ترتیب مدیران و مربیان زن، در سطوح مختلف ورزشی تربیت شدند. از آنجایی که امکان حضور آقایان در امور ورزش بانوان نبود، فرصت خوبی ایجاد شد که زنان بتوانند همه کارها را خودشان انجام بدهند و این شرایط، موجب رشد زنان در عرصه ورزش شد. به عبارتی، پیروزی انقلاب باعث شد که زنان در عرصه فعالیت های ورزشی رشد کنند و شرایط خوبی برایشان فراهم شود.
- یعنی هیچ مشکلی وجود نداشت؟! منظورم در راستای توسعه و پیشرفت ورزش بانوان است؟
البته که مشکلات زیادی وجود داشت. موانع فرهنگی زیادی وجود داشت، نگرش های منفی وجود داشت ولی برای تغییر این نگرش ها و نگاه مثبت به جامعه ورزشی بانوان می بایست زمانی طولانی طی می شد، همانطور که می دانید کار فرهنگی، زمانبر است. من اعتقاد دارم که زنان حوصله زیادی در راه پیشرفت ورزش بانوان به خرج دادند. همه زنان در سراسر کشور کمک کردند که نگاه به ورزش زنان، نگاه مثبتی باشد، خوشبختانه به تدریج نگاه مثبت به ورزش زنان به وجود آمد و فدراسیون اسلامی ورزشی بانوان ایجاد شد.
- ایجاد فدارسیون اسلامی ورزش زنان چطور به این روند کمک کرد؟
آن زمان امکان حضور ورزش بانوان در خارج از کشور، به علت پوشش، وجود نداشت. خیلی از کشورها موافق پوشش نبودند. این موضوع باعث می شد که امکان حضور در میادین بین المللی نداشته باشیم. ایجاد فدراسیون اسلامی ورزش زنان در واقع به رشد بعد قهرمانی ورزش بانوان کمک کرد. با ایجاد این فدراسیون، زنان قهرمانی تربیت شدند که توانستند کم کم در بعضی از رشته های ورزشی که امکان حضور با پوشش داشتند (و فدراسیون مربوطه این پوشش را پذیرفته بود) حضور یابند. این حرکت با رشته تیراندازی آغاز شد. بعد، فضایی ایجاد شد که هر چهار سال یکبار زنان مسلمان در تمام نقاط جهان بتوانند در فضاهای امن و با حفظ موازین شرعی اقدام به فعالیت ورزشی و رقابتی کنند. شرکت کننده های این مسابقات، زنان مسلمان کشورهای اسلامی و غیراسلامی بودند. بنابراین، فضای لازم برای ورزش قهرمانی زنان ایجاد شد، در ضمن فدراسیون اسلامی ورزش بانوان برای تربیت نیروی مناسب داوری و مربیگری در سطوح بین المللی کمک کرد و در واقع، موجب رشد ورزش قهرمانی زنان در ایران و سایر کشورهای مسلمان شد.
- طی ده سال اخیر ساختارها، در ورزش بانوان تغییر کرد، نظر شما در مورد این تغییرات چیست؟
بله، با ادغام انجمن های ورزشی درون فدراسیون ها، در واقع یک کار غیرکارشناسی انجام شد.
- یعنی شما معتقدید که ورزش بانوان باید به ساختار گذشته برگردد.
خیر، معتقد نیستم که دوباره به ساختار قبلی برگردیم و دوباره انجمن های ورزشی را جدای از فدراسیون ها داشته باشیم. الان اعتقادی به این کار ندارم. اما معتقدم که چون این حرکت غیرکارشناسی و تنها با تصمیم گیری آقایان در ورزش بود و از طرفی، نظرات جامعه ورزشی بانوان خواسته نشد. لذا یکباره دیدیم که انجمن های ورزشی و فدراسیون ها با هم ادغام شدند و ورزش زنان زیر نظر فدراسیون های ورزشی آقایان قرار گرفت، به این ترتیب مدیریت و تصمیم گیری از جامعه زنان ایرانی در عرصه ورزش بانوان گرفته شد. آن دوره من اعتقاد داشتم که این کار در حق ورزش زنان یک جفا بود!
- در حال حاضر نظرتان تغییر کرده است؟
خوشبختانه در حال حاضر با نظر مثبت وزیر ورزش و مسئول ورزش بانوان، کارگروهی تشکیل شده تا جایگاه ورزش بانوان تقویت بشود. به نظر من طی ده سال گذشته شرایط خوبی بر ورزش زنان حاکم نشد و ورزش بانوان نتوانست به سمت صعود حرکت کند.
- اما در سال های اخیر کسب مدال های قهرمانی در رشته های مختلف ورزش بانوان توسط زنان ورزشکار ایرانی در عرصه های بین المللی قابل انکار نیست؟!
بله، زنان ورزشکار ما در عرصه قهرمانی توانسته اند مدال هایی کسب کنند اما توجه داشته باشید این قهرمانی، مربوط به دیروز و امروز نیست! بنای آن از قبل گذاشته شده بود. فدراسیون اسلامی ورزش زنان به رشد ورزش بانوان کمک کرد، فضای رقابت و مسابقه در زنان ایجاد کرد. کسب مدال قهرمانی نیازمند زیرساخت مناسب، طی زمان است. اگر رشدی در عرصه ورزش قهرمانی امروز مشاهده می کنیم. چنانچه این تغییرات ایجاد نمی شد، این رشد مضاعف بود. اگر زنان می توانستند مدیریت و اجرا کنند و برنامه ریزی های چهارساله صورت می گرفت و حمایت های مالی هم می شد، من یقین دارم که توانایی های زنان بیش از اینها بود. متاسفانه طی ده سال گذشته برای مدیریت زنان در عرصه ورزش موانعی ایجاد شد.
- بحث شما بیشتر متمرکز بر مدیریت زنان در عرصه ورزش است. اما با ادغام انجمن ها در فدراسیون ها این مدیریت همچنان برقرار بود، آیا نبود؟
ببینید، حضور مردان در فضای ورزشی خانم ها وجود ندارد لذا زنان باید استقلال تصمیم گیری در فضاهای ورزشی مربوط خود راداشته باشند. زن ها فقط اجرا کننده نیستند. این منطقی نیست که آقایان بر فضاهایی مدیریت کنند که امکان ورود به آن را ندارند. اگر شرایط گذشته ادامه پیدا می کرد معتقدم که وضعیت ورزشی بانوان خیلی بهتر از این می شد.
- در حال حاظر نایب رئیس فدارسیون های ورزشی خانم ها هستند. آیا آنها نمی توانند تصمیم گیری کنند؟
نمی توانند! خود نایب رئیس ها می گویند که نمی توانند تصمیم گیری کنند! بنابراین باید شرایطی ایجاد بشود که نایب رئیس های زن بتوانند تصمیم گیری، مدیریت و ایجاد تغییر کنند.
- پیشنهاد مشخص شما در این زمینه چیست؟
پیشهاد من این است که زنان، نایب رئیس فدراسیون ها باشند (معتقد نیستم که شرایط به قبل برگردد) ولی باید قدرت داشته باشند و بتوانند تصمیم گیری کنند. آنها باید بالای سردبیر فدراسیون قرار بگیرند در واقع نایب رئیسی که بتواند به هیئت های استان ها تکلیف کند. چنین نایب رئیسی قدرت اجرایی دارد و می تواند به نفع ورزش بانوان کار کند.
- پس نایب رئیس های زن در فدراسیون ها در حال حاضر چه می کنند؟
رئیس فدراسیون ها، ریاست می کند، دبیران، اجرا می کنند، کمیته های کاری (مربیان و داوران) اغلب آقایان هستند و تصمیم می گیرند. اما نقش نایب رئیس های زن چیست؟ رای که نمی توانند بدهند! جایگاه قانونی هم که ندارند! نقششان این است، جاهایی که آقایان نمی توانند بروند، آنها بروند! این که مدیریت نیست!!
- توسعه ورزش بانوان باید در چه ابعادی باشد و اولویت در حال حاضر چیست؟
توسعه ورزش بانوان در روستاها، شهرها، کارخانه ها و... همچنان باید ادامه بیابد. توسعه ورزش بانوان یعنی همه اقشار ورزش کردن را برای حفظ سلامت لازم بدانند. این کار باید همیشگی باشد. آموزش باید باشد، رسانه ها و صدا و سیما خیلی می توانند کمک کنند. موضوع دیگر، قهرمانی زنان در رشته های ورزشی است که باید محدودیت ها در نظر گرفته بشود. ما به دلیل رعایت پوشش و حجاب اسلامی، نمی توانیم در همه رشته های ورزشی، شرکت کنیم. بنابراین رشته های ورزشی باید دسته بندی بشوند. در کدام رشته ها امکان حضور نداریم، در کدام رشته ها با محدودیت حضور پیدا می کنیم و در کدام رشته ها بدون محدودیت می توانیم حضور پیدا کنیم. اگر بخواهیم برای رشته ورزشی در زمینه ورزش بانوان سرمایه گذاری کنیم باید بدانیم برای کدام رشته باید باشد. ورزش قهرمانی زنان باید جدی گرفته بشود. باید برای تحقق آن کار ویژه کرد. مسئله دیگر این است که تقویت ورزش قهرمانی، بدون توجه به ورزش باشگاهی امکان پذیر نیست. همیشه پیشنهاد من این بود که زنان در مدیرعاملی و هیئت مدیره باشگاه های ورزشی حضور داشته باشند. باشگاه های ورزشی بسیاری در کشور هستند که زنان بعنوان عضو هیئت مدیره در آن حضور ندارند! در دنیا همینطور است ضمن اینکه همه با هم کار می کنند ولی به ورزش زنان به طور خاص پرداخته می شود. واقعا منظور من جدایی بین زنان و مردان نیست بلکه توجه به شرایط خاص زنان است. باشگاه ها، ورزش زنان را جدی نمی گیرند. باید راهکارهایی پیدا کنیم که ملزم به این کار بشوند. باید ورزش زنان در بعد قهرمانی جدی گرفته بشود و باید برای آنها در آمدزایی وجود داشته باشد. چون زنان قهرمان ساعت ها تمرین می کنند، وقت می گذارند، اردو می روند تا آماده باشند، آنها هم باید درآمد داشته باشند.
- سخن آخر شما چیست؟
به نظر من ورزش زنان با پیروزی انقلاب اسلامی شروع بسیار خوبی داشته و موفقیت زیادی کسب کرده است امروز نیازمند تقویت این شرایط هستیم تا روز به روز شرایط بهتری بر ورزش بانوان حاکم بشود.
- از شما متشکرم.1654
منبع : روزنامه رسالت
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




26/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن