تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803954023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بادگیرهای تاریخی بندر لافت در معرض تخریب/ تجربه دریاچه ارومیه در انتظار تالابهای اردبیل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها منتخب گزارش استان ها/
بادگیرهای تاریخی بندر لافت در معرض تخریب/ تجربه دریاچه ارومیه در انتظار تالابهای اردبیل
گروه استان ها- خبرگزاری مهر: بادگیرهای تاریخی بندر لافت در معرض تخریب، تجربه دریاچه ارومیه در انتظار تالابهای اردبیل، مزار شهدای بندرامام یک سال زیر شخم بی توجهی، بی اطلاعی اهالی محروم ترین روستای چهارمحال و بختیاری از سبد کالا و ادامه حفاریهای غیرمجاز در محوطه های تاریخی کرمان از مهمترین گزارش های استانهای مهر در این هفته بوده است.



بادگیرهای تاریخی بندر لافت در معرض تخریب
 
بادگیرهای شهر تاریخی لافت یکی از آثار مهمی است که مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم هنوز به اهمیت آن پی نبرده و هر روز یکی از بادگیرها فرو می ریزد.
روستای تاریخی لافت با داشتن بافت قدیمی و بادگیرهای منحصر به فرد و کوچه های باریک و بلند در سال 85 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این روستای تاریخی در ساحل شمالی جزیره قشم و در دو کیلومتری سرزمین اصلی قرار دارد. هر ساله و در ایام نوروز بیش از یک میلیون نفر مسافر با خودرو از طریق بندر پهل وارد بندر لافت می شوند، که بر خلاف تصور، مسئولان جزیره قشم نتوانسته اند خدمات مناسبی را برای ورود مسافران فراهم کنند. جنگلهای حرا و کارگاه های سنتی ساخت لنج و چاه های تلا از جاذبه های دیدنی روستای لافت است. با این شعار که بندر تاریخی لافت اولین اکوموزه کشور است، سال‌هاست به خود می‌بالیم در حالیکه مقوله گردشگری تاریخی این بندر، جز انباشت زباله هیچ سودی برای مردم لافت نداشته است. بندر تاریخی لافت به عنوان اولین اکوموزه ایران، با داشتن بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری به عنوان کلکسیونی از میراث فرهنگی در جزیره قشم است که در صورت ساماندهی می‌تواند به عنوان یکی از موارد درآمدزایی برای سازمان منطقه آزاد و جامعه محلی در بیاید.

آیین‌هایی همچون مولودخوانی، بادبان کشی از جمله آیین‌های سنتی مردم لافت است که در صورت ساماندهی این بندر تاریخی بسیاری از این سرمایه‌های فرهنگی می‌تواند نقشی در درآمدزایی جامعه محلی ایفا کند. ملکشاهی؛ پنج سال بعد از شهرستان شدن/ شهرستانی محروم از امکانات اولیه
ملکشاهی از توابع استان ایلام، حدود پنج سالی است که به شهرستان تبدیل شده اما همچنان با مشکلات عمیقی مواجه است و نبود امکانات اولیه در این شهرستان نیز کاملا مشهود است .
شهر ملکشاهی تا همین پنج سال پیش جزو شهرستان مهران بود، اما در سال 1387 بعد از تصویب دولت به شهرستان ارتقا یافت و الان بعد از شهرستان شدن هنوز  با مشکلات عمیقی مواجه است. این شهرستان به دلیل مشکلات زیرساختی و اولیه در محرومیت به سر می برد و هم اکنون بعداز پنج سال هنوز ادارات در شهرستان به طور کامل مستقر نشده اند و این شهر هنوز بوی شهرستان هم نگرفته است. شهرستان شدن ملکشاهی فقط اسمی است و این شهرستان از امکانات لازم یک شهرستان متاسفانه برخوردار نشده است. حجم زیادی از جوانان شهرستان ملکشاهی به دلیل بیکاری به کلان شهرها سفر کرده اند و در این شهرستان کوچک بیش از 50 درصد جوانان تحصیل کرده بیکار هستند. تجربه دریاچه ارومیه در انتظار تالابهای اردبیل/ ضرورت احیاء آبگیرهای طبیعی
 
46 تالاب در اردبیل در حالی به نابودی تدریجی دچار شده و آخرین نفس های خود را می کشند که به عقیده کارشناسان محیط زیست در صورت عدم تدبیر و برنامه ریزی لازم، تجربه تالاب های ارومیه و هامون در این استان تکرار خواهد شد.
استان اردبیل از مناطقی است که به آب و هوای سالم و طبیعت بکر شهره است. با این وجود با نگاهی دقیق و ریز بینانه تهدیدهای زیست محیطی آن در سالهای اخیر به حدی افزایش یافته که علاوه بر جنگلها، مراتع و آب و هوا به تالاب ها نیز رسیده است. بطوریکه به گفته محیط زیستی ها در حال حاضر تالابهای این استان اغلب با خطر نابودی دست و پنجه نرم کرده و در صورتی که بشر دخالت بی جای خود را قطع نکند به طور کامل از بین خواهند رفت. از آن جمله برداشت بی رویه منابع آبی، آلودگی سموم و کودهای کشاورزی، بروز و ظهور بی برنامه واحدهای صنعتی، عدم آموزش مردم محلی، مجوزهای بی رویه شکار و عدم تامین حق آبه های زیست محیطی است. تا جایی که مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل معتقد است رعایت نکردن موارد ذکر شده موجب شده زنگ هشدار برای مرگ تالاب های اردبیل به صدا درآید.

جاده سنگر- کوچصفهان بوی مرگ می دهد/ مسئولان اقدامات عاجل انجام دهند
 
ساکنان اطراف جاده سنگر - کوچصفهان شهرستان رشت عنوان " جاده مرگ " را به این مسیر داده اند.
این محور از نقاط پرتردد و ترافیکی شهرستان رشت است به دلیل ترافیک سنگین مردم همواره وقوع تصادفات مرگبار را در جاده مزبور شاهد هستند. وقوع تصادفات زیاد، این محور را به قتلگاهی برای هموطنان تبدیل کرده است که مشاهده صحنه ‌های دلخراش متعدد، دل هر انسانی را آزرده خاطر و برخی مشکلات و تبعات اجتماعی را در جامعه موجب می‌ شود. حال این سئوال اینکه چند نفر دیگر باید قربانی جاده سنگر به کوچصفهان شوند تا مسئولان برای بهبود وضعیت این محور اقدامی موثر انجام دهند. یکی از ساکنان پیرامون این مسیر به مهر می گوید:  هفته ای نیست در جاده مزبور تصادف منجر به فوت رخ ندهد و خانواده ای را  مصبیت زده نکند. محمد محمدی با بیان اینکه هر هفته دو تا سه نفر در این محور کشته می شوند، افزود: بردار و عموی من در این جاده کشته شدند. وی ادامه داد: جاده باریک و ایاب و ذهاب مردم با ترس و اضطراب در این مسیر انجام می شود از اینرو مسئولان باید راهکار عملی برای برون رفت این مشکل طرح ریزی کنند. مزار شهدای بندرامام یک سال زیر شخم بی توجهی/ سنگ های شکسته در شان شهدا نیست
 
مزار شهدای بندرامام خمینی که برای بازسازی و نوسازی تخریب شده است در یک سال گذشته به حال خود رها شده و این وضع باعث تاسف و تاثر مردم و خانوده های شهدای این شهر است.
توی تاکسی که می نشینم وقتی نام «بهشت سجاد» در شهر بندرامام خمینی(ره) را به عنوان مسیر بر زبان می آورم راننده می پرسد کجا؟ گویی تا به حال این اسم را نشنیده است اما وقتی در پاسخش می گویم «قبرستان» پایش را روی گاز خودرو می فشارد و در مسیری که به بیرون شهر هدایت می شود به راه می افتد. جاده منتهی به بهشت سجاد یا همان قبرستان که تقریبا گذر همه به آنجا افتاده است. در طول مسیر ماشین مدام به درون چاله و چوله های جاده می افتد. جاده ای که سالهاست مکررا نوسازی می شود اما باز زمین پس از مدتی دهان باز می کند. نزدیک بهشت سجاد که می رسیم راننده زیر لب فاتحه می خواند. در میان ازدحام جمعیت که برای زیارت اهل قبور آمده اند به رسم احترام و همچون دیگران دم در ورودی می ایستم و برای همه رفتگان فاتحه ای نثار می کنم. از اینجا به بعد هر کسی راه خود را می رود برای دیداری تازه با درگذشتگان خود. در این میان چه بسیارند قبرهایی که سالهاست کسی بر سر آنها فاتحه نخوانده و نیز قبرهایی که همیشه دور و بر آنها شلوغ است. فارغ از این تنهایی و ازدحام ها، سمت راست بهشت سجاد به بهشتیانی اختصاص دارد که اگر چه نسبت فامیلی با خیلی ها ندارند اما قوم و خویش همه اند. آبرو و اعتبار شهر هستند. عزیزانی که آنها را به نام مردان خدا می شناسند. اینجا قطعه شهداست. اینجا همیشه حضور آدم هایی را به خود می بیند که با اینکه هیچ نسبت فامیلی با شهدا ندارند ولی وظیفه خود می دانند به رسم احترام و طلب شفاعت به مقام شهدا عرض ادب و فاتحه کنند.

شلیک شکارچیان به محیط زیست گلستان/ سرب داغ بر پیکر پرندگان استان
 
زمستان امسال هجوم شکارچیان غیر مجاز به محیط زیست گلستان و خسارتهایی که بر پیکیر منابع محیط زیستی این استان وارد کرده اند به حدی است که اعتراض بسیاری از طبیعت دوستان منطقه را به همراه داشته است.
احتیاج به تیز کردن گوش هایت نیست همین که در منطقه باشی صدای شلیک های دور و نزدیک شنیده می شود، صدایی که در فصل پاییز تا اواسط زمستان یکی از آواهایی است که صدای پرندگان مهاجر در لابه لای آن گم می شود. هر ساله در مدت زمانی که از سوی سازمان محیط زیست مشخص می شود، تعداد زیادی شکارچی در استان به شکار پرندگان مشغول می شوند. شکاری که نه تنها زخمی برای پرندگان به ارمغان می آورد بلکه حیات وحش استان را هم دچار زخمه کهنه ای می کند. هر چند سازمان محیط زیست تلاش می کند تا وضعیت شکار کمترین آسیب را به محیط زیست و تنوع زیستی گلستان وارد کند تا اکوسیستم به خطر نیافتد اما صدور پروانه شکار برای شکارچیان  ما را یاد آن داستان می اندازد که پدر و مادری به بچه خود یک طبل با دو چوب دادند و گفتند این هم عیدی تو ولی سرو صدا نکن.

سرزمین خورشید داغدار انقراض گونه های گیاهی/چوب حراج بر ثروت سبز خراسان
 
خراسان رضوی به ‌لحاظ شرايط اقليمي دارای تنوع گياهان با ارزش دارويي و صنعتي است اما این روزها به ‌خاطر بهره‌برداري غيراصولي داغ انقراض گونه های گیاهی کمیاب بر دل سرزمین خورشید مانده و سال ها است که اهالی این خطه گیاهان دارویی را به روش سنتی جمع آوری کرده و به قیمتی ناچیز در اختیار دلالان قرار می دهند.
بهره برداری غیر اصولی از سرمایه های سبز خراسان گونه های کمیاب گیاهی را در خطر انقراض قرار داده و حال آنکه به گفته کارشناسان با راه اندازي صنايع تكميلي می توان مانع جمع آوری بی رویه گونه های گیاهی و دست درازی دلالان شد. به اذعان کارشناسان منابع طبیعی طرح هاي توسعه و بهره برداري از گياهان دارويي مانع انقراض این گونه ها شده و از طرف ديگر سود اقتصادي سرشاري نصيب این استان کرده و می تواند به طور متوسط براي 20هزار نفر اشتغال دائمی و موقت ایجاد کند.

روزگار دریاچه های فارس در ششمین سال خشکسالی/ کشاورزی اجازه احیا نمی دهد
 
دریاچه های فارس وارد ششمین سال خشکسالی شده اند و همچنان سایه خشکی و بحران بر سر آنها سنگینی می کند. دریاچه بختگان و طشک هم اکنون خشک هستند و فقط بخش اندکی از تالاب پریشان آب دارد.
روزگار دریاچه های استان فارس در ششمین سال خشکسالی همچنان بحرانی است. همچنان کشاورزی در فارس حرف خود را بر کرسی می نشاند و هنوز برداشهای بی رویه کمر تالابهای استان را خم کرده است. امسال بارش باران و برف کمی امید را در دل دوستداران محیط زیست زنده کرده بود که شاید مرهمی بر تن خسته دریاچه های استان باشند اما این بارشها نیز دردی از زخم کهنه آنها دوا نکرد. دریاچه های فارس در حالی ششمین خشکسالی را آغاز کرده اند که همچنان کشاورزی حرف اول را در استان می زند و شیره جان دریاچه های استان را به پای کاشت گندم و سایر محصولات نیازمند آب می ریزد. کارشناسان اعتقاد دارند تا زمانی که کشاورزی، آب دریاچه های فارس را بی رویه مصرف می کند نمی توان امیدی به احیا تالابها داشت.

بی اطلاعی اهالی محروم ترین روستای چهارمحال و بختیاری از سبد کالا/ وقتی همه راه های ارتباطی به روستا بسته است
 
در حالی که ارائه سبد کالا و عرضه آن توسط دولت از مهمترین خبرهای روزهای اخیر است، مردم دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ که محروم ترین مردم استان و کشور به شمار می روند، هیچ اطلاعی در خصوص سبد کالا و اینکه سبد کالا چیست ندارند و این در حالیست که مردم این منطقه به علت محرومیت باید پیش از همه عرضه و اطلاع رسانی سبد کالا به آنها صورت می گرفت.
ارائه سبد کالا و عرضه آن توسط دولت از خبرهای داغ در روزهای اخیر است که همه مردم به نوعی با آن سر و کار دارند. از کارمندان دولت و نیروهای مسلح گرفته تا کارگر و بازنشسته همه به دنبال گرفتن سبد کالایی خود هستند و از رسانه ها و تلویزیون، اخبار این سبد کالایی را پیگیری می کنند. در این میان در منطقه ای از کشور که مردم آن محروم ترین و فقیر ترین مردم منطقه کشور به شمار می روند و در میان ارتفاعات چند متری برف زندگی می کنند و خانه های گلی و سنگی خود را در برابر سرمای بالای منفی 30 درجه با هیزم گرم می کنند و مستحقق ترین افراد برای گرفتن سبد کالا به شمار می روند، خبری از سبد کالا ندارند و اصلا نمی دانند سبد کالا چیست و به چه کسانی عرضه می شود یا این هدیه دولت چه چیزهایی دارد.

ادامه حفاریهای غیرمجاز در محوطه های تاریخی کرمان/ شهرستانهای جنوبی در صدر لیست قاچاقچیان
 
محوطه های تاریخی متعدد استان کرمان گنجینه ای نهفته در گذر تاریخ هستند که این روزها در معرض فرسایش شدید باران و باد قرار گرفته اند اما یکی از مهمترین تهدیدهای این محوطه ها قاچاقچیان و حفاری های غیر مجاز است.
دومین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران هم اکنون در شهر جیرفت در جنوب استان کرمان در حال برگزاری است، جیرفت یکی از غنی ترین مراکز تاریخی استان کرمان و تمدن ایران محسوب می شود و از این تمدن به عنوان حلقه مفقوده ای یاد می شود که می تواند بسیاری از ابهامات تاریخی را پاسخگو باشد اما کمبود اعتبار سالهاست مطالعه بر روی این محوطه های تاریخی به خصوص محوطه ارت را به دست فراموشی سپرده است. دیر زمانی نیست که از حفاریهای غیر مجاز و تعجب آور قاچاقچیان غیر مجاز در این محوطه تاریخی می گذرد. بدون شک حفاریهایی که در دشتهای جیرفت پس از سیلاب گسترده در این منطقه صورت گرفت نمونه ای حرکت غیر مسئولانه در قابل تاریخ و تمدن کهن جیرفت بود. اما پس از همین حفاریها بود که مسئولان میراث فرهنگی هم پی بردند در جیرفت محوطه تاریخی وجود دارد و درنهایت تمدنهای تاریخی ارت در این منطقه کشف شد و شهر دقیانوس از زیر خواب سر برآورد. تپه های تاریخی کنار صندل شمال و جنوبی مهمترین کشفیات تاریخی در مجموعه محوطه های تاریخی جیرفت محسوب می شود که در کناره رودخانه هلیل رودقرار دارند.

کشف ساختار زیگوراتی، دست ساخته های زیبا و منحصر به فرد، کتیبه های گوناگون و قدیمی ترین کتیبه جهان که همچنان رمز گشایی نشده است از جمله داشته های این تمدن غنی است. هزاران قطعه اشیاء به تاراج رفته در محوطه مطوط آباد نیز از قاچاقچیان باز پس گرفته شد و البته بخشی هم قاچاق شد. کارتن خوابهای اصفهان در سرمای منهای 7 درجه کجا می‌خوابند/ تعلل دو ساله برای احداث گرمخانه
 
دمای هوای اصفهان نزدیک به هفت درجه زیر صفر است و پیرمرد که به مرد قطبی معروف است در تنها سکونتگاهش یعنی گوشه ای از پارک آرامگاه یک شاعر در انتظار شروع فصل گرماست تا کاری بیابد و از کارتن خوابی در فصلهای سرد سال نجات پیدا کند اما کاش گرمخانه ای بود که او شبهایش را بدون دغدغه سرما سرش را آرام به زمین بگذارد و خستگی شهرگردیهای روزانه اش را آنجا به در کند.
روزهای سرد زمستانی که اصفهان سرمای بی سابقه‌ای را در یک دهه اخیر تجربه می‌کند روزهایی است که باید به فکر دیگر هموطنان خود نیز باشیم روزهایی که غفلت از دیگران و مستمندان می‌تواند فاجعه‌ای ناراحت کننده را به همراه داشته باشد. شاید کمتر کسانی باشند که اکنون در این فکر باشند که در این سرمای هوا کارتن‌خوابها کجا استراحت می‌کنند و غذا چه می خورند، اما هستند کسانی که هنوز سقف سکونتگاه آنها آسمان خداست و حافظ جانشان امید به خدا و داشتن روزی بهتر است. روزی که شاید هوا گرم شود و بتواند دنبال کار بگردند، آری فردا هوا بهتر می‌شود آخر زمستان است و هوای اصفهان از هفته آینده باز می‌شود نزدیک بهار است کار پیدا خواهم کرد؛ این جملاتی است که شاید هزاران کارتن خواب مطرح می‌کنند کسانی که بد روزگار آنها را به اینجا کشانده است.



۱۳۹۲/۱۱/۲۴ - ۰۸:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن