تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801631387




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حملات تروریستی در سال 2013 میلادی شش هزار نفر را در پاکستان به کام مرگ فرستاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

حملات تروریستی در سال 2013 میلادی شش هزار نفر را در پاکستان به کام مرگ فرستاد اسلام آباد - ایرنا - مرکز تحقیقات و مطالعات امنیت پاکستان در گزارشی اعلام کرد: حملات تروریستی در سال 2013 به کشته شدن شش هزار نفر از نیروهای امنیتی و شهروندان پاکستانی منجر شده است.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی اسلام آباد در گزارش سالانه خود در باره اقدامات تروریستی و حملات شبه نظامیان با انگیزه های سیاسی و فرقه ای نوشت: پاکستان در یک دهه گذشته در حال مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بود و سال 2013 سال مرگباری برای کشور بوده است.
در این گزارش آمده است: در سال 2013 میلادی شش هزار نفر در اثر حملات تروریستی کشته و بیش از پنج هزار و 500 نفر نیز زخمی شدند.
در این گزارش آمده است: موج حملات مرگبار شبه نظامیان و ستیزه جویان گریبانگیر مناطق مختلف پاکستان شد و سازمان های امنیتی و نهادهای مجری قانون را برای مقابله با این تهدید درگیر کرد.
در گزارش این مرکز تحقیاتی آمده است: حوادث و حملات تروریستی با انگیزه های فرقه ای که بیشتر قربانیان آن شیعیان پاکستانی بودند، در سال 2013 میلادی افزایش غیرمعمول داشته است و این خشونت ها در اواخر سال 2013 به سمت ترور هدفمند شخصیت ها و رهبران برجسته شیعیان و اهل سنت هدایت شد.
بر اساس این گزارش، در کنار تداوم خشونت ها در پاکستان، کشور نخستین تجربه تاریخی انتقال قدرت به دولت منتخب مردمی را داشت و با روی کار آمدن حزب مسلم لیگ شاخه نواز، امیدواری جهت برقراری صلح و پایان دادن به خشونت ها در پاکستان بیشتر شد، اما انتقال قدرت و تغییر نظام سیاسی پاکستان نیز گامی برای متوقف کردن حملات تروریستی گروه غیرقانونی تحریک طالبان از پیش نبرد.
مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی اسلام آباد با اشاره به آمار حملات تروریستی در پاکستان از ابتدای تیرماه تا 11 بهمن 92 (از ماه ژوئن 2013 تا پایان ماه ژانویه 2014) اعلام کرد: 850 فقره اقدام تروریستی توسط گروه تحریک طالبان پاکستان و سایر شاخه های زیرمجموعه این گروه در مناطق مختلف پاکستان رخ داد که در نتیجه آن هزار و 400 نفر کشته شدند.
در این گزارش آمده است: حمله تروریستی به خارجی ها از جمله توریست های چینی در مناطق صعب العبور کوهستانی در شمال پاکستان جزیی از این آمار است.
در گزارش سالانه این مرکز تحقیقاتی آمده است: گروههای غیرقانونی و تروریستی با اقدامات خرابکارانه باعث سردرگمی محافل سیاسی و ایجاد چالش برای دستگاههای امنیتی پاکستان در باره چگونگی مبارزه با معضل تروریسم شده اند و به نظر می رسد تداوم این خشونت ها رشد افراط گرایی در پاکستان را در پی داشته است.
در این گزارش با اشاره به اقدامات اخیر دولت پاکستان به منظور ازسرگیری گفت وگوهای صلح با شبه نظامیان تحریک طالبان آمده است: نواز شریف نخست وزیر پاکستان مصرانه پیوستن گروه طالبان پاکستان به گفت وگوهای صلح را راه رو به جلو به سمت پایان خشونت ها می داند.
دولت اسلام آباد پیش تر اعلام کرده بود حمله هواپیماهای جاسوسی آمریکا به منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی و کشته شدن «حکم الله محسود» رهبر تحریک طالبان؛ پیشبرد مذاکره های صلح را متوقف کرده است.
پس از آن، دولت پاکستان، آمریکا را به خرابکاری در پیشبرد روند صلح میان اسلام آباد و طالبان متهم کرد و نگرانی خود را نسبت به تشدید حملات مرگبار شبه نظامیان طالبان در پاسخ به کشته شدن محسود اعلام کرده بود.
دو حمله مرگبار طالبان در شهر میرانشاه مرکز منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی و شهر بنو از توابع ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان که ده ها نظامی این کشور را به کشتن داد، باعث شد تا ارتش پاکستان با هدف انتقام از حملات تروریستی طالبان، برای نخستین بار جنگنده های نیروی هوایی را به وزیرستان شمالی اعزام و تعداد زیادی از شورشیان از جمله ستیزه جویان خارجی را به هلاکت برساند.
مرکز تحقیات و مطالعات امنیتی اسلام آباد به نقل از منابع خبری پاکستان نوشت: تردد گسترده نظامیان پاکستانی در مناطق قبایلی پاکستان تا پایان سال 2013 ادامه داشت و این موضوع گمانه زنی هایی را درباره عملیات نظامی آتی ارتش پاکستان علیه تروریست ها در منطقه وزیرستان شمالی بوجود آورد، اما این حدس و گمان نیز با اقدام دولت اسلام آباد به منظور ازسرگیری گفت وگوهای صلح با شورشیان طالبان منتفی شد.
در این گزارش آمده است: با آغاز سال جدید میلادی دولت اسلام آباد کمیته صلح را به سرپرستی مولانا سمیع الحق رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع (معروف به پدر معنوی طالبان) تشکیل داد، اما موفقیت آمیز بودن تلاش های اخیر برای پیشبرد روند گفت وگوهای صلح میان دولت پاکستان و شورشیان طالبان با ابهاماتی روبرو است.
شورای سیاسی طالبان مطالباتی 15 بندی را از دولت داشته و نمایندگان دولت در کمیته مذاکراتی صلح نیز اعلام کرده اند که طالبان به قراردادهای امنیتی پیشین خود با دولت به منظور پیشبر روند صلح متعهد نبوده است.
آساق ** 1095**1545
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن