تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835885266
عبداله مرادی جامعه شناسی شکل گیری تروریسم سلفی- تکفیری
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عبداله مرادی
جامعه شناسی شکل گیری تروریسم سلفی- تکفیری
قرائت های افراطی و خوارجی از اسلام، گسترش فقر اقتصادی و حاکمیت استعمار در دنیای اسلام سبب گردیده است تا شاهد گسترش اندیشه های سلفی باشیم.
بخش اول مقدمه محققان جنبش های اسلامی از تعابیر مختلفی چون بنیادگرایی، بیداری اسلامی، اسلام سیاسی و ... برای تبیین فضای اسلام خواهی در کشورهای اسلامی استفاده کرده اند. اما در یک معنای کلان، اسلام سیاسی اصطلاحی جدید است که تلاش دارد مبانی نظری متفاوتی در مواجه با سیطره مدرنیسم و آموزه سکولاریسم درجهان ارائه داده و همچنین با ایجاد مقاومت اسلامی، در برابر استعمار به مبارزه بپردازد. لذا تلاش احیاگران مسلمان برای احیای تمدن اسلامی و بازگرداندن اسلام به عرصه زندگی سیاسی، برای غربیان همراه با افول سلطه آنان بوده و برای نابهنجار و ارتجاعی نشان دادن اسلام سیاسی، از واژگانی چون بنیادگرایی و رادیکالیسم اسلامی استفاده می کنند. تروریسم سلفی، یکی از ابعاد تلاش نظام سلطه برای تغییر فرایند اسلام گرایی، خشونت گرایی و تامین منافع استراتژیک است. مفروض این مقاله آن است که تررویسم سلفی، قرائتی ناقص، رادیکال و نص محورانه از متون دینی است که در اثر مواجهه با بحران دنیای جدید، برخی مسلمانان را به سوی افراط سوق داده است. لذا نمی توان آن را در گفتمان کلان اسلام سیاسی قرار داد. در این فرصت تلاش خواهیم کرد تا در دو نوبت اولا، به معرفی مبانی و ریشه های شکل گیری تروریسم سلفی بپردازیم و در قسمت آتی، به این پرسش بپردازیم که تعامل غرب و تروریسم سلفی به چه شکل بوده است. اسلام سیاسی و تروریسم سلفی اسلام سیاسی اصطلاحی جدید است و به دنیای مدرن تعلق دارد. پیش از غلبه و سیطره مدرنیسم غربی و سیطره آموزه سکولاریسم درجهان، چنین اصطلاحی کاربرد نداشته است. در گفتمان اسلام سیاسی، دین صرف اعتقاد نیست، بلکه ابعادی فراگیر دارد و تمامی عرصه حیات آدمی را در بر می گیرد. چنین نگرشی در تمامی گرایش های درونی گفتمان اسلام سیاسی مشترک است و از این جهت می توانیم تمامی آنها را در درون گفتمان اسلام گرایی قرار دهیم و در تحلیل خود از اسلام سیاسی به مثابه یک کلیت واحد سخن بگوییم. نوبیناد گرایی سلفی یا همان تروریسم سلفی، از ریشه های وهابی(سلفی) و اندیشه های تندروی اخوانی(بنیادگرایی) نشات می گیرد و در واقع حاصل دیالکتیک این ریشه های نظری با شرایط سیاسی - اجتماعی دوران استبداد و استعمار است. از این منظر اسلام سیاسی گفتمانی است که هویت اسلامی را در کانون عمل سیاسی قرار می دهد (بهروز لک، 1385). اما اسلام گرایان دارای تنوعات و تفاوت های درونی گسترده ای هستند و راهبردهای گوناگونی را در راستای اسلامی شدن در نظر دارند. از منظر گفتمانی، اسلام سیاسی یا اسلام گرایی همان نقشی را ایفا می کند که مدرنیسم برای مجموعه های از مکاتب و نگرش ها در غرب ایفا می کند. البته این به معنای یکدست پنداشتن اسلام گرایان نمی باشد. چرا که عوامل متعددی باعث گردیده که ما با اسلام گرایان روبرو باشیم و نه یک جریان مشخص و مقید اسلام گرایی. از این نظر، اسلام گرایی هرگز جریان یکدست و یکپارچه ای نیست ولیکن می توان از جریان کلی اسلام گرایی به عنوان پدیده ای مدرن، بدیلی هویتی و تلاشی سیاسی در برابر دنیای جدید، که به دنبال استقلال و توسعه کشورهای اسلامی بوده است، نام برد. اما «سلفی گری» در معنای اصطلاحی آن، نام فرقهای است که تمسک به دین اسلام جسته، خود را پیرو سلف صالح میدانند و در اعمال، رفتار و اعتقادات خود، سعی بر تابعیت از پیامبر اسلام(ص)، صحابه و تابعین دارند.سلفىها خود را پیرو مکتب «اهل حدیث»مىدانند که در عصر عباسیان و پس از اختلاف با عقلانیت معتزلی و کلام شیعی پدید آمدند. البته هرگز سلفی گری به عنوان مذهب مطرح نبود تا اینکه ابن تیمیه دعوت به شیوه سلف را شعار مکتب خود ساخت، و محمد بن عبدالوهاب مسائل ابن تیمیه و نظرات وی را با خشونت پیگیری کرد. (عنایت، 1363: 7) مهمترین شاخصه های تفکر ابن تیمیه و بالتبع وهابیت موارد زیر است: 1 – مبارزه با شرک وخرافات و بازگشت به اسلام سلف صالح. آنان زیارت مزار پیامبر و بزرگان دین را شرک می شمردند و نیز توسل جستن به آنها را غیر اسلامی می دانستند. به همین خاطر ابن عبد الوهاب در یکی از کتابهایش بیش از 25 بار مسلمان غیر وهابی را مشرک، کافر، بت پرست، مرتد، منکر توحید و ... خوانده است. 2 – مخالفت با عقل، فلسفه، اجتهاد، تفسیر قرآن، عرفان و هرگونه نوآوری فکری با عنوان بدعت. 3 – وحدت خلافت دینی و عربی. 4 – مخالفت شدید با شیعیان. بدیهی است که هریک از عناوین فوق به لحاظ فقهی، پیامدهای خاص خود را دارد که کشتن و به تاراج بردن مال دیگران از جمله آنها است. (موثقی، 1389: 161-170) وهابیت جنبشی بود که به زعم بنیانگذار آن، در پی بازگشت به اصول اولیه و راستین اسلام بود تا از کج روی های رایج در دنیای اسلام جلوگیری کند. لذا نقطه عزیمتی متفاوت از جریان اسلام سیاسی دارد. با توجه به این نقطه عزیمت تاریخی، نو بنیادگرایی سلفی نمی تواند در قالب بیداری اسلامی مطالعه شود، چرا که عامل موثر در شکل گیری بیداری اسلامی در جهان عرب در قرون معاصر، علاوه بر میراث اسلامی، سلطه غرب بوده است که پیش از آن دنیای عرب، در انزوای ناشی از غفلت از جهان بیرون به سر می برد. (خدوری، 1372: 288) جریان سلفی با استفاده از اندیشه های تکفیری ابن تیمیه و منابع مالی وسیعی که شبکه های وهابیت در اختیار آنان قرار می دهند، سازماندهی گسترده ترین شبکه تروریستی جهان، یعنی القاعده را در اختیار دارد. اینک جریان سلفی با استفاده از اندیشه های تکفیری ابن تیمیه و منابع مالی وسیعی که شبکه های وهابیت در اختیار آنان قرار می دهند، سازماندهی گسترده ترین شبکه تروریستی جهان، یعنی القاعده را در اختیار دارد که به دلیل استفاده از اشکال مختلف ایجاد خشونت، نظیر تروریسم انتحاری، نماینده شاخص تروریسم نوین در دوران معاصر به حساب می آید. جامعه شناسی شکل گیری تروریسم سلفی در کنار بعد وهابی (سلفی بودن) بودن این رویکرد، که از شبه جزیره عربستان نشات می گیرد، ریشه دیگر این رویکرد به جریانات تندوری اخوان المسلمین در مصر باز می گردد. در واقع شکست تجربه اخوان المسلمین در مصر و مواجه آنان با سرکوب شدید توسط ناصر و سادات، اسلام گرایان اخوانی را، که عمدتا پیرو سید قطب بودند، به افراط گرایی سوق داد. مطالعه اندیشه سید قطب نشان می دهد که چگونه بسیاری از اسلام گرایان معتدل به تندروی و تکفیرگری گراییدند. در واقع ایده «حاکمیت و جاهلیت» در اندیشه سیاسی سید قطب که محصول رنج و آزار دوران زندان اوست، به منزله شالودهاى براى جنبشهاى اسلامگراى تندوری معاصر درآمده است. به نظر اسلام شناس برجسته، ژیل کوپل، سه نوع برداشت متفاوت از آراى سید قطب وجود دارد. مهمترین برداشت که رادیکالترین آنها نیز مىباشد، تفسیر قطب از جاهلیت و تکفیر را به همه نقاط جهان و به همه انسانها تسرى داده است. دومین برداشت، تفسیرهاى او را تنها به حاکمان کشورهاى اسلامى ارتباط مىدهد. سومین برداشت، تفسیرى نمادین است که توسط اعضای معتدل اخوان المسلمین ارائه می شود و اعتقاد دارد، تفسیر قطب از جاهلیت را تنها باید از نظر معنوى بررسى کرد و نه از نظر مادى. (Kepel، 2002: 27-31). این تحول را البته بایستی در شرایط سیاسی اجتماعی جهان اسلام در طول قرن بیستم جستجو نمود. ضعف مشروعیت نخبگان حاکم و عدم اتخاذ رویکردهای سیاسی و اجتماعی درست در بطن جوامع، و در نتیجه آن، افزایش روز افزون مشکلات مردم، باعث روی آوردن حاکمان به استراتژی های سرکوبگرانه و محدود کننده در کشورهای اسلامی گردید. از سوی دیگر، توزیع بد و نامتوازن ثروت در نتیجه سوء حکومت، و وجود ثروت های سرشاری همچون نفت در اغلب این کشورها، شکاف اجتماعی و تضاد طبقاتی را در این جوامع روزافزون کرده است. در واکنش به بحران های سیاسی اقتصادی در جهان اسلام، پدیده بنیادگرایی سلفی، که از اندیشه وهابی(عربستانی)- سلفی(مصری) ارتزاق می کرد، در افق سیاسی جهان اسلام نمایان شد. تحت این شرایط بود که گرایش به مذهب قوت گرفت و پدیده ای به نام نوبنیادگرایی اسلامی پا به عرصه وجود گذاشت. در حقیقت فرمول «محرومیت- ناکامی- پرخاشگری» که در علوم جامعه شناسی و روانشناسی کاربرد دارند، در مورد تحلیل علل بروز رفتارهای خشونت بار از سوی بنیادگراها قابل استفاده است. (شفیعی، 1383) ژاک برک در تحلیلی که از نوبنیادگرایی اسلام دارد، ناتوانی کشورهای اسلامی در ارائه مدل هایی متناسب با عصرتکنیک و تمدن در قرن بیستم را زمینه ساز افراطی شدن آنها می داند. وی مهم ترین دلیل درونی را توقف اجتهاد، و سرکوب حرکت های اصلاحی، به نام مبارزه با بدعت می داند. (به نقل از: شریعتی، 1381: 8) در گفتمان اسلام سیاسی، دین صرف اعتقاد نیست، بلکه ابعادی فراگیر دارد و تمامی عرصه حیات آدمی را در بر می گیرد. چنین نگرشی در تمامی گرایش های درونی گفتمان اسلام سیاسی مشترک است و از این جهت می توانیم تمامی آنها را در درون گفتمان اسلام گرایی قرار دهیم. در چنین وضعیتی آن بخش از اقشار اجتماعی که تمسک به اصول جهانی مدرنیته برای آنان هویت بخش نیست، و از سوی دیگر از بنیاد های ملی و دینی اجتهادی برخوردار نیستند، این آمادگی را مییابند که در معرض جاذبههای ایدئولوژی های بنیادگرا قرار گیرند. این امر در کنار تعاملات استعمار گرانه تاریخی غرب در جهان اسلام، باعث می شود رهبران جنبشهای بنیادگرای اسلامی، به سوی قرائت های سلبی و خاص از اسلام روی آورند و برخورد خشن را برای نیل به اهداف خود تجویز کنند. فوکویاما استدلال میکند که چرخش سریع مدرنیته همیشه با افراط گرایی همراه بوده است، همچنان که در نسلهای قبل هم جوانان به ایدئولوژی آنارشیسم و فاشیسم میگرویدند. علاوه بر این، اسلامگرایی افراطی همان قدر که پدیده ای مذهبی است، محصول مدرنیته و جهانی شدن است و به صرف ممانعت از مسافرت مسلمانان به اکناف جهان و انقطاع آنها از فرهنگشان، از شدت وحدت اسلامگرایی افراطی کاسته نخواهد شد. از نظر او نظریههای ساده انگارانهای که مشکل تروریسم را به مذهب یا فرهنگ منتسب میکنند، نه تنها نادرست اند بلکه اوضاع را وخیمتر میسازند. (فوکویاما، 1386: 113-112) شبیه این استدلال را اسلام شناس فرانسوی، الیور روآ، دارد و در بررسی تروریسم سلفی به مفهومی به نام «سرزمین زدایی از اسلام» اشاره می کند. به اعتقاد او دینداری خالص اسلامی همواره در فرهنگ ملی یا محلی ریشه دارد و این نوع دینداری ریشه پدیده تروریسم نیست. شاخه رادیکال اسلامگرایی محصول چیزی است که اولیور روآ آن را « سرزمین زدایی» اسلام مینامد. یعنی آحاد جوانان مسلمان ریشههای فرهنگی خود را از دست داده و از جامعه کشورهای غیر اسلامی رها شدهاند، و این مساله روشن میکند که چرا سر منشاء بسیاری از اسلام گرایان رادیکال غرب است و نه منطقه خاورمیانه. (Roy، 2004: 113-112). بنابراین نوبیناد گرایی سلفی یا همان تروریسم سلفی، از ریشه های وهابی(سلفی) و اندیشه های تندروی اخوانی(بنیادگرایی) نشات می گیرد و در واقع حاصل دیالکتیک این ریشه های نظری با شرایط سیاسی - اجتماعی دوران استبداد و استعمار است. لذا سلفی گری که در شکل سنتی خود صرفا به عنوان یک نگرش معیوب، چندان حوزه عملی برای خود نمی بیند، با ورود به عصر پسااستعماری، در هیبت گروههای تروریستی فراملی ظاهر می شود. روش شناسی سلفی نوبنیادگرایان وارث سنت سلفی هستند که نگران از بین رفتن اسلامِ ناب، به خاطر تاثیرپذیری از دیگر مذاهب هستند؛ و بر اجرای شریعت به عنوان یگانه ملاک جامعه ی اسلامی تاکید می نمایند. این جریان نه تنها به شدت ضدمسیحی و ضدیهودی است، بلکه حتی دارای جهت گیری شدیدِ ضد شیعی است. نوبنیادگرای در حقیقت اعتقاد دارند که اسرائیل، آمریکا و ایران برای نابودی اسلام راستین متحد شده اند. (جوکار، 1386: منابع اینترنتی). جریان نوبنیادگرایی ضمن رد اجتهاد در علوم دینی، تنها به نصوص- به ویژه سنت- اتکا می کنند و حتی در مورد پیشوایان دینی گذشته مذاهب چهارگانه نیز با دید انتقادی می نگرند. مثلا شکری مصطفی، رهبر تکفیر و الهجره، معتقد است که: قرآن به زبان عربی ساده و کاملا روشن برای هر مسلمانی نازل شده است و نیازی به تفسیر آن نیست. از منظر روش شناسی، نوبنیادگرایی به متن و نص توجه می کند که ریشه فکری آنها به اسلام سلفی برمی گردد.جریان نوبنیادگرایی ضمن رد اجتهاد در علوم دینی، تنها به نصوص- به ویژه سنت- اتکا می کنند و حتی در مورد پیشوایان دینی گذشته مذاهب چهارگانه نیز با دید انتقادی می نگرند. مثلا شکری مصطفی، رهبر تکفیر و الهجره، معتقد است که: قرآن به زبان عربی ساده و کاملا روشن برای هر مسلمانی نازل شده است و نیازی به تفسیر آن نیست. (به نقل از: جوکار، 1386: منابع اینترنتی) برخلاف سنت گرایان که اذن جهاد را تنها از سوی علما و پس از مشاوره با دیگران مجاز می دانستند، نوبنیادگرایان مفهوم جهاد را عوامانه کرده و با تاکید بر تکفیرگرایی، آنرا به ابزاری کارآمد برای مبارزه علیه دشمنان مسلمان و غیر مسلمان خود تبدیل کرده اند. عبدالله عزام از علمای وهابی می گوید: یک فهم نادرست از کلمه جهاد در میان مسلمانان شکل گرفته که فکر می کنند جهاد هر نوع تلاش در راه خداست و آنرا محدود به سحرخیز بودن و خواندن خطبه و سخنرانی و یا خدمت به خانواده و پدر و مادر کرده اند. در حالی که جهاد صرفا به معنای «قتال» است. در یک جمع بندی باید گفت، قرائت های افراطی و خوارجی از اسلام، گسترش فقر اقتصادی و حاکمیت استعمار در دنیای اسلام سبب گردیده است تا شاهد گسترش اندیشه های سلفی باشیم. ریشه های فکری و بنیادهای نظری القاعده حداقل به ابن تیمیه می رسد. این مساله هم به لحاظ شباهت های زمانی و موقعیتی عصر ابن تیمیه، و هم به لحاظ وجود شباهت بسیار تنگاتنگ نشانگان زبانی در گفتمان ابن تیمیه و بنیاد گرایی اسلامی، به خصوص القاعده، تا حدی زیادی روشن به نظر می رسد. (کپل، 1382: 239) لذا ایدئولوژی القاعده بر چهار رکن سلفی گری، رادیکالیسم، شیعه ستیزی و غرب ستیزی استوار است. از نگاه آنان، دین یک نظام ساده حقوقی است که از جانب خداوند برای رهایی بشر از عذاب دنیوی و اخروی نازل شده و تکالیفی را بر او واجب کرده است. لذا بشر برای سعادت دنیا و آخرت باید به عبادت و اطاعت از خدا بپردازد. مهمترین و سرآمد تمام عبادت ها و معیار ایمان واقعی و دروغین، «جهاد» است. با وجود تنگ نظری القاعده در تعیین مسلمانان، و از آنجا که مرز میان انسان ها را ایدئولوژی سلفی رادیکال تعیین می کند، بسیاری از مخالفان آن ایدئولوژی به عنوان کافر، مشرک و منافق تلقی می شوند و مبارزه با آنان مشروعیت می یابد. منابع بهروز لک، غلامرضا (1385)، اسلام سیاسی و جهانی شدن، فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره 31. جوکار، محمد صادق (1386)، چیستی نوبنیادگرایی اسلامی، منابع اینترنتی: باشگاه اندیشه. خدوری، مجید (1372)، گرایش های سیاسی در جهان عرب، ترجمه عبد الرحمن عالم، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی. شریعتی، سارا (1381)، بنیاد گرایی و روایتی معقول از چپ اسلامی، روزنامه ایران، شنبه 26/5/81. شفیعی، نوذر (1383)، شکل گیری بنیاد گرایی اسلامی، همشهری دیپلماتیک، شماره 27. کپل، ژیل (1382)، پیامبر وفرعون، ترجمه حمید احمدی، تهران: کیهان. عنایت، حمید (1363)، سیری در اندیشه سیاسی عرب، تهران: امیر کبیر. فوکویاما، فرانسیس (1386)، امریکا بر سر تقاطع، دموکراسی، قدرت و جریان نو محافظه کاری، ترجمه مجتبی امیری وحید، تهران: نشر نی. موثقی، احمد (1389)، جنبشهای اسلامی معاصر، تهران: سمت. Kepel, Gilles (2002), Jihad: The Trail of Political Islam, Massachuesetts: Harvard University Press. Roy Olivier (2004),globalized Islam: the search for a new ummah، newyork: columbia university press. عبداله مرادی دانشجوی دکتری روابط بین الملل ادامه دارد..........
92/11/23 - 06:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
شکلگیری تکفیریها طرح آمریکا و اسرائیل است
شکلگیری تکفیریها طرح آمریکا و اسرائیل استشیخ نعیم قاسم شکلگیری تکفیریها طرح آمریکا و اسرائیل استعکس جواد طریقی اکبرپور1392 11 19 - 16 19 دریافت کل گزارش تصویریجامعه باستان شناسی ایران: از روند تخصص زدایی در مدیریت میراث فرهنگی جلوگیری شود
جامعه باستان شناسی ایران از روند تخصص زدایی در مدیریت میراث فرهنگی جلوگیری شودجامعه باستانشناسی ایران در پی تغییرات در سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد از روند تخصص زدایی در مدیریت میراث فرهنگی جلوگیری شود به گزارش خبرگزاری فارس جامعه باستان شناسی ایران اعلام کرد روی کار آمدن دمتخصص روانشناسی مطرح کرد مشکل ازدواج دختران دهه 60 / جامعه به دختران رشد پسرانه داد
متخصص روانشناسی مطرح کردمشکل ازدواج دختران دهه 60 جامعه به دختران رشد پسرانه دادیک متخصص روانشناسی با اشاره به مشکل ازدواج دختران دهه 60 گفت اینها ارتفاع خوبی در جامعه گرفتهاند اما جامعه ما فریبی به این دختران داد جامعه به این دختران رشد پسرانه داد و دختران در حال آسیب خوردن1000 نفر عضو جامعه اسلامی کارگران لرستان هستند/ پیگیری برای رفع مشکلات کارگری
استانها غرب لرستان موسیوند خبر داد 1000 نفر عضو جامعه اسلامی کارگران لرستان هستند پیگیری برای رفع مشکلات کارگری خرم آباد - خبرگزاری مهر رئیس جامعه اسلامی کارگران استان لرستان از عضویت هزار کارگر در این نهاد خبر داد به گزارش خبرنگار مهر محمد حسن موسیوند عصر سه شنبه در جمعشیخ نعیم قاسم: شکلگیری تکفیریها طرح آمریکا و اسرائیل است
شیخ نعیم قاسم شکلگیری تکفیریها طرح آمریکا و اسرائیل استمعاون دبیرکل حزبالله لبنان درباره خطر عناصر تکفیری برای کل منطقه هشدار داد و شکلگیری آنها را یک طرح آمریکایی ـ صهیونیستی با هدف تامین منافع قدرتهای استکباری دانست به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه العالم شیخ نعیمجهانگیری در دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی: دولت برای رفع مشکلات کشور به حمایتهای مرجعیت نیازمند است
جهانگیری در دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی دولت برای رفع مشکلات کشور به حمایتهای مرجعیت نیازمند استمعاون اول رییس جمهور گفت دولت خود را نیازمند راهنماییها حمایت و هدایتهای مراجع نظام تقلید میداند به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسحاق جهاقوه قضاییه و نیروی انتظامی به تنهایی نمیتوانند مقابل تمام مشکلات جامعه بایستند
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۲۹ دادستان کل کشور گفت در نیروی انتظامی ایدههای بسیاری وجود دارد و پویایی در نیروی انتظامی به عیان قابل مشاهده است و نیروی انتظامی در نظام ما تنها نهادی است که بر ماموریتها دارای تنوع است به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاستاندار قزوین: رفع مشکل آب شرب آبیک در حال پیگیری است
استاندار قزوین رفع مشکل آب شرب آبیک در حال پیگیری استاستاندار قزوین از رفع مشکل آب شرب شهر آبیک از سوی مسئولان استانی و کشوری خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک مرتضی روزبه امروز در جمع مردم شهر آبیک در این شهر اظهار داشت در سالهای اخیر با توجه به تغییر اقلیمها کمآبی وجهانگیری: دولت در مسیر خدمت و حل مشکلات، به حمایتهای مراجع نیازمند است
پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲ ۱۰ معاون اول رئیسجمهور با حضور در بیت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در قم با این مرجع تقلید دیدار و درباره مسائل گوناگون داخلی و خارجی گفتوگو کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اسحاق جهانگیری صبح امروز پنجشنبه در جریان سدرگیری جماعت گولن و دولت ترکیه جامعه رسانه ای این کشور را نیز دربرگرفت
درگیری جماعت گولن و دولت ترکیه جامعه رسانه ای این کشور را نیز دربرگرفت آنکارا - ایرنا - درگیری جماعت نور به رهبری فتح الله گولن و دولت آنکارا که در پی بروز تنش سیاسی ناشی از رسوایی مالی در ترکیه تشدید شد جامعه رسانه ای این کشور را نیز در بر گرفت و ملتهب کرد دستگیری شماری از مسوال 22 نماینده از ظریف: چرا از سفر هیأتهای کارشناسی برای توسعه توان موشکی جلوگیری شده؟
سوال 22 نماینده از ظریف چرا از سفر هیأتهای کارشناسی برای توسعه توان موشکی جلوگیری شده سیاست > مجلس - 22 نماینده در سوالی از وزیر امور خارجه خواستار توضیح در خصوص علت عدم حمایت ظریف از پیشرفتهای دفاعی و جلوگیری از سفر هیأتهای کارشناسی کشورهای دیگر در جهت توسعه تودر سفر مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه به سلیمانیه صورت گرفت پیگیری مشکلات ایرانیان در سلیمانیه/
در سفر مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه به سلیمانیه صورت گرفتپیگیری مشکلات ایرانیان در سلیمانیه دستور آزادی ۳۶ راننده ایرانیدر سفر مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان به اقلیم کردستان عراق مقامات ذیربط سلیمانیه دستورات لازم بمنظور آزادی 36 رااستاندار: رفع مشکلات ناشی از برف در روستاهای گیلان در حال پیگیری است
استاندار رفع مشکلات ناشی از برف در روستاهای گیلان در حال پیگیری است رشت - ایرنا - نماینده عالی دولت در گیلان از تلاش تمامی دستگاه های خدمت رسان و کمک نیروهای مردمی و بخش خصوصی و پیمانکاران پروژه های عمرانی برای رفع مشکلات ناشی از برف در روستاهای استان بویژه در مناطق کوهستانی خبرمدیرکل آموزش عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی: مشکل بزرگ جامعه انسانی بداخلاقیهای بشر است
مدیرکل آموزش عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی مشکل بزرگ جامعه انسانی بداخلاقیهای بشر استمدیرکل آموزش عقیدتی وزارت جهاد کشاورزی گفت بداخلاقیهای بشر مشکل بزرگ جامعه انسانی است و رجوع به قرآن وسیله دفع این بداخلاقیهاست به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حجتالاسلام والمسلمین عباس خاک ظهبازدید وزیر نیرو و راه و شهرسازی از مناطق بحران زده مازندران/ پیگیری مجمع نمایندگان برای مشکل گاز و برق
استانها شمال مازندران بازدید وزیر نیرو و راه و شهرسازی از مناطق بحران زده مازندران پیگیری مجمع نمایندگان برای مشکل گاز و برق ساری - خبرگزاری مهر وزرای راه و شهرسازی و نیرو برای بازدید از مناطق بحران زده غرب مازندران وارد استان شدند به گزارش خبرنگار مهر وزیر نیرو و وزیر رامدیرکل هواشناسی استان قم عنوان کرد اطلاعات هواشناسی در تصمیمگیریهای اقتصادی اهمیت دارد
مدیرکل هواشناسی استان قم عنوان کرداطلاعات هواشناسی در تصمیمگیریهای اقتصادی اهمیت داردمدیرکل هواشناسی استان قم گفت آمار و اطلاعات هواشناسی در تصمیمگیریهای اقتصادی و سیاستگذاریهای کلان کشور اهمیت دارد یحیی زارع امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به نقش مهم آمامدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام: شکلگیری انجمن رسانه و مطبوعات بسیج ایلام تولد ارتباط است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام شکلگیری انجمن رسانه و مطبوعات بسیج ایلام تولد ارتباط استمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت شکلگیری انجمن رسانه و مطبوعات بسیج ایلام در واقع تولد ارتباط است به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام علی گهرسودی ظهر امروز در دیدار با رئیس بسیج ه-
گوناگون
پربازدیدترینها