تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819094251




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سود شرکت های اینترنتی از فروش پهنای باند چقدر است؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سود شرکت های اینترنتی از فروش پهنای باند چقدر است؟ تهران-ایرنا- در ایران سرعت، کیفیت و قیمت پهنای باند اینترنت همواره مورد توجه بوده است. پایین بودن کیفیت، سرعت و بالا بودن قیمت از جمله نکاتی است که همواره به آن اشاره می شود و این در حالی است که حقیقت چیز دیگری است.


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گزارشی از چرایی ناکارآمدی چرخه فروش اینترنت در کشور و سود واقعی شرکت های اینترنتی از فروش پهنای باند این گونه ادامه می دهد:
امروزه فناوری اطلاعات وارتباطات محور بسیاری از تحولات عظیم جهانی نظیر جهانی سازی از طریق گسترش، تسهیل و تسریع در حرکت جریان، افکار، عقاید، سرمایه ها، افراد و تولیدات گردیده است. محصول این فناوری در دنیا با گذشت مدت زمان نه چندان طولانی در قالب اشکال جدید تجارت و بازار، نظام سازمانهای جدید آموزش و تحصیلات مدرن، اشتراک دانش، شهروندان متفکر و مطلع پدیدار شده است. مجموعه تمامی این تحولات، شکوفایی و رشد اقتصادی بالایی را درکوتاه مدت برای بسیاری از کشورها به ارمغان آورده است که می توان آنرا قوی ترین و مستدلترین دلیل برای رویکرد کشورهای در حال توسعه به این فناوری دانست. در این میان بسترهای فناوری اطلاعات در جوامع مختلف یکی از نشانه های پیشرفت و رشد اقتصادی آن جامعه می باشد.
در ایران سرعت، کیفیت و قیمت پهنای باند اینترنت یکی از مواردی است که همواره مورد توجه بوده است. پایین بودن کیفیت، سرعت و بالا بودن قیمت از جمله نکاتی است که همواره به آن اشاره می شود و این در حالی است که حقیقت چیز دیگری است.
مقایسه هزینه و سرعت اینترنت در ایران و سایر کشورها:
برای روشن شدن بحث در ابتدا ساختار فنی و اداری ارائه اینترنت معرفی می شود. شبکه توزیع اینترنت از سه بخش اساسی تشکیل شده است:
لایه core که متولی آن شرکت زیرساخت می باشد و نقش حاکمیتی در توزیع اینترنت دارد. لایه دوم edge می باشد که وظیفه دریافت اینترنت از زیرساخت و تحویل به شرکت های توزیع اینترنت و وایمکس را به عهده دارد و لایه سوم که access می باشد شامل یازده شرکت اینترنتی (pap) و چند شرکت وایمکس است که توزیع اینترنت بین کاربران را به عهده دارد.
در حال حاضر شرکت های توزیع کننده اینترنت(access) از درآمدهای پایین خود گله دارند و مقصر اصلی را لایه edge که اکنون در اختیار شرکت مخابرات است می دانند. برای بررسی دقیق این ادعا می توان به نحوه توزیع هزینه ها در چند کشور در بین لایه های مختلف اشاره کرد:
در آمریکا هزینه هر مگابایت در لایه موسوم به Core که در کشورمان تحت مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت است، بر مبنای پول رایج ایران، 570 تومان ، در ترکیه چهار هزار و 500 تومان و در ایران 250 هزار تومان! است.
در لایه Edge که در کشورمان شرکت مخابرات ایران (تنهااپراتور لایه انتقال) متصدی آن است، هزینه هر مگابایت بر مبنای پول رایج ایران، 570 ، در ترکیه یک هزار و 500 و در ایران 120 هزار تومان است.
همانطور که در بالا آمد به طور متوسط هزینه ای که از شرکت های اینترنتی (شامل اینترنت و انتقال) برای هر Mb دریافت می شود در ایران 370 هزار تومان، در ترکیه 6 هزار تومان و در امریکا 1/140 تومان می باشد. یعنی اینترنت در ایران 61 برابر گرانتر از ترکیه و 324 برابر گرانتر از امریکا به شرکت های توزیع کننده می رسد. این در حالی است که قیمت مصرف کننده اینترنت در ایران از سایر کشورها پایین تر است. در حال حاضر ارزانترین سرویس اینترنت در امریکا 19.99 دلار (60 هزار تومان) و در ترکیه 15 دلار (45 هزارتومان) می باشد. اما در ایران اینترنت از 15 هزار تومان به مشترک ارائه می شود. یعنی در امریکا شرکت های خصوصی، اینترنت را 324 برابر ارزانتر از ایران خریداری می کنند و 4 برابر گرانتر از ایران به مشتری ارائه می دهند و در ترکیه نیز 61 برابر ارزانتر خریداری می کنند و 3 برابر گرانتر به مشتری ارائه می کنند.
کاملا مشخص است که گران بودن خدمات ارائه شده به شرکت های خصوصی باعث کاهش شدید سود این گروه شرکت ها می شود و عملا تجارت فناوری اطلاعات که به عنوان دومین تجارت پرسود در دنیا می باشد در ایران به یک تجارت زیان ده و یا حداقل با سود بسیار پایین تبدیل شده است. همین عوامل باعث شده که در حال حاضر شرکت های خصوصی با ظرفیت محدود فعالیت کنند و تعدادی از این شرکت ها نیز ورشکست شوند.
همچنین این تفاوت قیمت ها و سود پایین باعث افت کیفیت و کاهش رضایت مشتریان می شود که در نهایت یک چرخه معیوب و ناقص در فروش اینترنت و پهنای باند به مشتریان ایجاد می شود.
دلایل گرانی اینترنت ارائه شده به شرکت های خصوصی:
پس از مقایسه قیمت ها در کشورهای مختلف اکنون به بررسی علت گرانی آن در اینترنت می پردازیم:
هزینه های مربوط به اینترنت شامل دو هزینه ثابت و متغیر است. هزینه ثابت شامل برق، فضای فیزیکی، پرسنل اداری و ... و هزینه متغیر شامل پهنای باند و پرسنل پشتیبانی می باشد. بدیهی است که هر چقدر تعداد مشترکین بیشتر باشد هزینه واحد هر یک از مشترکین کمتر خواهد شد و بنابراین قیمت اینترنت کمتر می شود. در واقع بیشتر بودن تعداد مشترکین صرفه به مقیاس در پی خواهد داشت که نتیجه آن پایین آمدن قیمت برای هر یک از کاربران خواهد بود.
از دیگر نکات مهم در قیمت بالای اینترنت تعرفه های قدیمی مربوط به شرکت زیرساخت است که با وجود پیشرفت تکنولوژی و کاهش هزینه ها هنوز برخی اقلام هزینه ای براساس سرفصل های قدیمی مصاحبه می شود که نتیجه آن افزایش قیمت است که باید در این تعرفه ها نیز بازبینی صورت گیرد. سود بالای شرکت زیرساخت نیز از جمله عوامل دیگر گرانی خدمات است که درصورتی که سود حاصله توسط نماینده حکومت در همین حوزه سرمایه گذاری شود جای نگرانی ندارد، اما در حال حاضر این درآمد که سال گذشته در حدود 12 هزار میلیارد تومان بوده به حساب دولت واریز می شود و جزء درآمدهای دولت به حساب می آید. البته تحریم هم در این موضوع اثرگذار است. هزینه بالای خرید تجهیزات و نگهداری آن در شرایط تحریم فضای ناعادلانه ای را بین ایران و سایر کشورها ایجاد کرده است که هزینه های اضافی را برای شرکت زیرساخت ایجاد می کند. اما این هزینه ها تنها بخش کوچکی از گرانی خدمات زیرساخت می باشد.
از اصلی ترین دلایل دیگر این گرانی شرکت مخابرات می باشد که به عنوان یک شرکت نیمه خصوصی بیشترین سود را دریافت می کند. در حال حاضر مخابرات برای واسطه گری بین زیرساخت و شرکت های خصوصی رقمی را دریافت می کند که 80 برابر کشور ترکیه و 210 برابر کشور ترکیه است.
چه باید کرد؟
پس از بررسی دلایل گرانی اینترنت و کیفیت پایین آن راهکارهایی در جهت بهتر شدن کیفیت و کاهش هزینه ها ارائه می شود.
در قدم اول می بایست که تعداد مشترکین و حجم پهنای باند اینترنت بیشتر شود. در حال حاضر در ایران کمتر از 4 میلیون مشترک اینترنت وجود دارد و کل پهنای باند کشور حدود 120 گیگا بیت است و این در حالی است که در کشور ترکیه با جمعیت برابر و شرایط نسبتا مشابه بیش از 10 میلیون مشترک و پهنای باند 700 گیگ وجود دارد. طبیعی است که این حجم مشترک باعث پایین آمدن هزینه های ثابت و سربار و در نتیجه قیمت کلی اینترنت می شود و همچنین سود شرکت های خصوصی را بالاتر می برد که خروجی این موضوع کیفیت بهتر خدمات اینترنت خواهد بود.
مخابرات به عنوان واسط بین حکومت و شرکت های خصوصی راسا به مشترکین خرد نیز اینترنت ارائه می کند که علاوه بر از بین بردن فضای رقابتی سهم بازار زیادی را تصاحب کرده است. از آنجا که بیش از 75 درصد سهم بازار ریالی و 60 درصد سهم بازار مشتریان در حال حاضر در اختیار مخابرات می باشد و مخابرات نیز امکان توسعه خدمات خود را ندارد. به همین دلیل در مقابل افزایش حجم پهنای باند کشور مقاومت می کند تا بتواند به مرور زمان شرایط را برای حفظ این سهم بازار از دست ندهد.
تا جایی که اخیراَ محمد سلیمانی، وزیر سابق ارتباطات و نماینده فعلی مجلس در خصوص اظهارات رئیس مخابرات می گوید: به نظر من، اینها می خواهند همه را سر کار بگذارند. باید دید مشکل چیست و آن را حل کنیم. با تبلیغات و هیاهو و اینکه پهنای باند ما کمتر یا بیشتر است و با جنگ و جدل به جایی نمی رسیم. رسانه ها در این زمینه کم کاری می کنند. مشکل اساسی در این زمینه، قیمت و پول است.
سلیمانی گفت: موضوع این است که تقاضا کم است. چرا ADSL فروش ندارد؟ مخابرات برای فروشADSL مشکل دارد. چرا فروش WIMAX کم است؟
وی افزود: کسانی که در این زمینه اظهار نظر می کنند، راه انحرافی می روند. مشکلات زیرساختی وجود ندارد. اگر بخواهیم پهنای باند کشور را پنج برابر کنیم، دو هفته زمان نیاز است . با خرید تجهیزات و نصب آن در Gatewayها این کار انجام می شود. زیر ساخت کشور پیشرفته است و چند هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور وجود دارد که هیچ کشوری در منطقه چنین امکاناتی ندارد و خلاصه آنکه از نظر توانمندی و تخصص و هوش استعداد چیزی کم ندارم.
قدم بعدی بازبینی در هزینه های مربوط به شرکت زیرساخت و هزینه های واسطه گری مخابرات است. در این راستا زیرساخت می بایست تعرفه های خود را بازبینی کند و همچنین نسبت به کاهش سرفصل های هزینه ای اقدام کند و درآمد حاصله را در همین حوزه سرمایه گذاری کند. از طرف دیگر نیز نهادهای نظارتی می بایست نسبت به درآمد مخابرات از این سرفصل بازنگری کنند تا هزینه های انتقال نیز به صورت منطقی تبدیل شود.
نکته پایانی اینکه دلسوزی بیشتر مسئولین وزارت ارتباطات و فناوری و اطلاعات و شرکت زیرساخت و تمرکز بر منطقی سازی و ایجاد شرایط رقابتی در لایه Edge از جمله مواردی است که برای بقای انتقال اینترنت در کشور و شرکت های خصوصی نیاز می باشد. همچنین تمرکز جدی بر عملکرد مالی و کاری شرکت مخابرات در جهت جلوگیری از زیاده خواهی آن نیز بسیار ضروری و مهم می باشد.
اول**9241
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن