تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804789128




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بوسنی در چنگال فقر، بیکاری و ساختار سیاسی پیچیده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بوسنی در چنگال فقر، بیکاری و ساختار سیاسی پیچیده تهران- ایرنا- در حالی که دولتمردان بوسنی و هرزگوین نتوانسته اند برای حل مشکل بیکاری و فقر فزاینده راهکاری بیابند؛ همین معضلات به اولین اعتراضات خشونت بار بعد ازجنگ 1992 تا 1995 در این کشور منجر شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه ازسارایوو، اعتراضات مردمی دربوسنی که از شهر صنعتی ˈ توزلاˈ در شمال شرقی این کشور آغاز شد به همه کشور سرایت کرد و به موجی از اعتراض ها تبدیل شد که صدها زخمی برجا گذاشت و خسارات زیادی به بناهای دولتی زد.
در حالی که نرخ بیکاری در بوسنی از آمار بانک مرکزی این کشور مبنی بر 27.5 درصد تا آمار غیررسمی44 درصدی متغیر است، بوسنی یکی از بالاترین نرخ های بیکاری را در اروپا دارد.
ˈالن گولدستاینˈمسئول بخش جنوب شرقی بانک جهانی اروپا ماه گذشته گفت: نرخ بیکاری بیش از 25درصدی برای جوانان بوسنیایی آماری شگفت انگیز و مساله ساز است.
وی در سخنانی در کنفرانس بانک جهانی یادآور شد: نرخ بالای بیکاری و مشارکت ناچیز نیروی کار تهدیدی برای بوسنی است و باید برای اطمینان از آینده مرفه و آرام در این کشور این مشکل حل و فصل شود.
براساس این گزارش از هر پنج بوسنیایی یک نفر زیر خط فقر زندگی و دست کم از هر پنج شاغل یک نفر در بخش اقتصاد سیاه فعالیت می کند.
با آنکه آمار و ارقام اقتصاد خرد نشان می دهد اقتصاد بوسنی بعد از کاهش 5 درصدی تولید ناخالص داخلی در سال 2012در سال 2013 به رشد اقتصادی شکننده یک درصدی دست یافت، سه میلیون و 800 هزار نفر جمعیت این کشور شاهد بهبود در وضعیت زندگی خود نبوده اند.
ˈواهید شهیکˈ تحلیلگر سیاسی می گوید : افراد زیادی با فقر و نداری دست و پنجه نرم می کنند؛ آنها گرسنه اند. شهروندان بوسنیایی از جمله فقیرترین مردم در اروپا هستند و درآمد ماهانه آنها ماهی 420 یورو است.
اقتصادی شکننده، فساد مسری و ساختار سیاسی پیچده بعد از جنگ داخلی که به سیاستمداران اجازه می دهد مانع از اجرای اصلاحات شوند به عنوان اصلی ترین دلایل در برابر رشد اقتصادی دیده می شود.
از این گذشته روند خصوصی سازی گسترده و شتاب زده که باعث شده غول های صنعتی و تجاری بتوانند ده ها هزار شرکت وابسته را تعطیل کرده و با تبدیل دارایی هایشان به پول نقد پیش از اعلام ورشکستگی سود کلانی ببرند، یکی دیگر از دلایل نرخ بالای بیکاری است.
رسانه های محلی گزارش داده اند که صاحبان جدید نتوانسته اند با روند خصوصی سازی همراه شوند و از دو سال قبل در پرداخت دستمزدها به کارگران مشکل دارند.
کارفرمایان از تایید بی سر و صدای مقامات برخوردارند که می خواهند به آنها کمک کنند و نرخ بیکاری را پایین نگه دارند.
ˈنیهاد کاراکˈ کارگر ساختمانی چهل ساله که از جمله معترضان در شهر توزلا بود، می گوید: مردم تظاهرات می کنند زیرا گرسنه اند، زیرا شغل ندارند. ما خواستار استعفای دولت هستیم.
ˈمییودراگ زیوانویچˈ کارشناس مسائل اجتماعی معتقد است ابراز نارضایتی عمومی باعث تعجب نیست.
وی گفت : این اعتراضات مردم گرسنه ای است که چند سال عصبانیت خود علیه تصمیم گیرندگان را بروز می دهند.
سرمایه گذاران خارجی به دلیل تاسیسات زیربنایی در این کشور ضعیف و مقررات اداری دست و پاگیر همچنین ساختار سیاسی پیچیده تمایلی به سرمایه گذاری در این کشور ندارند. به دلیل همین ساختار سیاسی برای قراردادهای تجاری باید به مقامات از سه یا چهار رده ارتباط برقرار کرد.
بعد از جنگ داخلی در بوسنی قدرت بین سه قومیت مسلمان، کروات و صرب ها تقسیم شد و مناقشه های دائم بین قومیتی تلاش ها برای اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی را به شکست کشانده است.
ˈکمال کوزاریچˈ رییس بانک مرکزی بوسنی گفت: سرمایه گذاری خارجی در سال 2013 حدود 525 میلیون یورو بوده است.
صندوق بین المللی پول که در ماه سپتامبر 2012پذیرفت بسته کمکی 384 میلیون دلاری را طی دو سال به بوسنی اعطا کند، پرداخت پنجمین قسط را هفته گذشته تایید کرد. اما هشدار داد به رغم پیشرفت ها هنوز بوسنی باید اقدامات بیشتری را برای بهبود فضای کسب و کار و کارآمد ساختن بازار کار انجام دهد. صندوق همچنین یادآور شد : باید قوانین جدید بازار کار در این زمینه اجرایی شود که به کاهش دائم نرخ بیکاری می انجامد.
ˈسوتلانا سنیکˈ تحلیگر اقتصادی معتقد است انسجام و نظم سیاسی برای حل بحران لازم است. اما وی هشدار داد نمی توان انتظار اصلاحات چشمگیر پیش از برگزاری انتخابات سراسری در ماه اکتبر(مهر/آبان) را داشت.
سنیک گفت: مقامات مشغول مهندسی انتخابات و مسائل مربوط به تقسیم قدرت هستند و از وضعیت نابسامان اقتصادی غافل شده اند.
بوسنی مذاکرات بلندپایه برای ورود به اتحادیه اروپا را اواسط سال 2012 را بعد از دیگر کشورهای اروپای شرقی مانند کرواسی و اسلوونی آغاز کرد.
اروپام**9157 ** 1064
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن